Iso verenhukka synnytyksessä,miten seuraava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Synnytyskammo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No se lukee varmasti papereissa että iso verenhukka on ollut. Jos samassa sairaalassa synnyttää, niin kaikki paperit on kyllä siellä, ja käyvät ne kyllä varmasti läpi kun uusi synnytys on ajankohtainen. Sen enempää siihen ei varmaan varauduta, riippuu vähän siitäkin mistä verenhukka on tullut. Jos on synnytyskammo, niin kannattaa mennä pelkopolille juttelemaan ja käymään edellinen synnytys läpi.

Mikä sulle on iso verenhukka? Mulla vuoti kummallakin kerralla n. 1000 ml, mutta tokalla kerralla annettiin jo lisäverta ilman kädet ristissä anelua. Hb oli molemmissa 75, mut eka kerralla käskettiin vaan "nousta reippaasti hoitamaan vauvaa". Kun olin 3 päivää horjunut ja pyörtyillyt, niin sitten vasta pitkin hampain sain verta.

Mulla verenhukalle ei löytynyt muuta syytä (otettiin kaikkia kokeita myöskin) kun vaan arveltiin että istukan kiinnityskohta ollut kiinnittyneenä hyvin laajalle alueelle kohtuun.

Alkuperäinen kirjoittaja c:
Mulla oli vuotoa 4000 ml.
Olisi kyllä kiva kuulla kokemuksia miten muilla on toinen synnytys mennyt?

Keskivertomiehellä on kehossaan verta yhteensä n. 5 litraa ja naisella vähän vähemmän. Sinäkö vuosit synnytyksessä lähes kuiviin? Tuo kuulostaa jo aika uskomattomalta määrältä...

Alkuperäinen kirjoittaja x:

Keskivertomiehellä on kehossaan verta yhteensä n. 5 litraa ja naisella vähän vähemmän. Sinäkö vuosit synnytyksessä lähes kuiviin? Tuo kuulostaa jo aika uskomattomalta määrältä...

Kyllä se vaan ihan mahdollinen määrä on, joillakin ihmisillä on veri vaihtunut suuressa vuodossa jopa kahteen-kolmeen kertaan.

Alkuperäinen kirjoittaja x:

Jep. Näin lukee synnytyskertomuksessa. Henki meinasi lähteä :(.

Minkälainen tilanne sinulla oli? Minulla "kertalaakista" ponnistamisen jälkeen, eikä mitään syytä mistä johtui. Ja siitä jäi sitten synnytyskammo. Ilman lisäverta selvittiin mutta ajatuksiin jäi että henki voisi mennä jos veret on kerralla "pihalla".

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:

Siis oikeesti noin paljon? Ihmisessä on meinaa noin 5L verta ja 4L menetys on todella hurja.

Ihan totta on. Hb oli aluksi 90, mutta pikkuhiljaa toipuminen lähti käyntiin =).

Kiitokset verenluovuttajille, tälläisissä tilanteissa sitä lahjaa osaa arvostaa isosti!

Alkuperäinen kirjoittaja Synnytyskammo:
Minkälainen tilanne sinulla oli? Minulla "kertalaakista" ponnistamisen jälkeen, eikä mitään syytä mistä johtui. Ja siitä jäi sitten synnytyskammo. Ilman lisäverta selvittiin mutta ajatuksiin jäi että henki voisi mennä jos veret on kerralla "pihalla".

Istukasta puuttui palanen. Kaavittiin.

Siis oikeesti noin paljon? Ihmisessä on meinaa noin 5L verta ja 4L menetys on todella hurja.

Ihan totta on. Hb oli aluksi 90, mutta pikkuhiljaa toipuminen lähti käyntiin =).

Kiitokset verenluovuttajille, tälläisissä tilanteissa sitä lahjaa osaa arvostaa isosti!

Miten hb on voinut olla 90 jos verta mennyt 4 litraa? Aika oudolta kuulostaa.

Itse olen vierestä katsonut kun yksi äiti vuoti yli 13 litraa. Oli jo siis leikkaussalissa siinä vaiheessa. Veripusseja meni jokunen. Lääkärinkin ilme oli jo melko tiukka. Onnellinen loppu kuiteskin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunaama:

En minäkään tuota C:n tarinaa oikein usko...

Mulla meni sektiossa 1900ml (en saanut lisäverta) ja sekin oli hurja määrä. Sairaalasta lähtiessä hb oli 86, mutta nousi ihan mukavasti rautalääkkeillä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunaama:

Synnytyksestä 4 päivää oli hb 90, näin lukee tuossa synnytyskertomuksessa. Sitä ei lue, mitä hb oli synnytyspäivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja koettu on:
En minäkään tuota C:n tarinaa oikein usko...

Mulla meni sektiossa 1900ml (en saanut lisäverta) ja sekin oli hurja määrä. Sairaalasta lähtiessä hb oli 86, mutta nousi ihan mukavasti rautalääkkeillä :)

No älkää uskoko! Minä kuitenkin itse olen synnytykseni kokenut ja osaan lukea synnytyskertomuksen, joka on paperisena kappaleena tälläkin kertaa edessäni :).

MIKSI valehtelisin synnytyksestäni?

No älkää uskoko! Minä kuitenkin itse olen synnytykseni kokenut ja osaan lukea synnytyskertomuksen, joka on paperisena kappaleena tälläkin kertaa edessäni :).

MIKSI valehtelisin synnytyksestäni?

Aina löytyy joku, jolla on sattunut vielä hurjempaa :whistle:

Yhteistyössä