Iso verenhukka synnytyksessä,miten seuraava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Synnytyskammo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ö:
Alkuperäinen kirjoittaja c:
No älkää uskoko! Minä kuitenkin itse olen synnytykseni kokenut ja osaan lukea synnytyskertomuksen, joka on paperisena kappaleena tälläkin kertaa edessäni :).

MIKSI valehtelisin synnytyksestäni?

Aina löytyy joku, jolla on sattunut vielä hurjempaa :whistle:

Kiitos. Minä poistun nyt tästä pinosta. Harmittaa, kun kerroin mitään :(.

Alkuperäinen kirjoittaja koettu on:
En minäkään tuota C:n tarinaa oikein usko...

Mulla meni sektiossa 1900ml (en saanut lisäverta) ja sekin oli hurja määrä. Sairaalasta lähtiessä hb oli 86, mutta nousi ihan mukavasti rautalääkkeillä :)

No älkää uskoko! Minä kuitenkin itse olen synnytykseni kokenut ja osaan lukea synnytyskertomuksen, joka on paperisena kappaleena tälläkin kertaa edessäni :).

Et varmaan valehtelekaan, mutta muutamilta on jäänyt huomaamatta että sun synnytyskertomukseen on kirjattu hb NELJÄN päivän kuluttua. Varmasti sinua oli tankattu verellä tähän mennessä moneen kertaan jotta hb oli saatu nousemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Mikä sulle on iso verenhukka? Mulla vuoti kummallakin kerralla n. 1000 ml, mutta tokalla kerralla annettiin jo lisäverta ilman kädet ristissä anelua. Hb oli molemmissa 75, mut eka kerralla käskettiin vaan "nousta reippaasti hoitamaan vauvaa". Kun olin 3 päivää horjunut ja pyörtyillyt, niin sitten vasta pitkin hampain sain verta.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja koettu on:
En minäkään tuota C:n tarinaa oikein usko...

Mulla meni sektiossa 1900ml (en saanut lisäverta) ja sekin oli hurja määrä. Sairaalasta lähtiessä hb oli 86, mutta nousi ihan mukavasti rautalääkkeillä :)

Et varmaan valehtelekaan, mutta muutamilta on jäänyt huomaamatta että sun synnytyskertomukseen on kirjattu hb NELJÄN päivän kuluttua. Varmasti sinua oli tankattu verellä tähän mennessä moneen kertaan jotta hb oli saatu nousemaan.

No näin ainakin luulisi. Mulla ainakin usean raskauden aikana jo ihan raskausaikana hb mennyt alle sadan joten ei 4 litran menetyksen jälkeen hb ole voinut olla 90 ellei ole jo saanut lisäverta.

Mulla myös istukkapulmista johtuen 4l vuotoa leikkurissa irroituksessa. Kyllä sitä nestettä pumpataan samaan tahtiin sisäänkin. Itse sain pussikaupalla punasoluja ja jääplasmaa.

Miten te hyvät ihmiset ajattelette, että esimerkiksi auto-onnettomuudessa vaikeasti loukkaantuneet uhrit vaikkapa selviävät?

Naistenklinikalla "ennätys" kuulemma on yli 20l. Normaalivuodon raja synnytyksessä muistaakseni on 1500 ml.

Riippuu ihan vuodon syystä, miten synnytys menee seuraavalla kerralla. Istukkaongelmilla on taipumus uusiutua jopa vaikeampinakin. Minulle sanottiin, että seuraavassa synnytyksessä varaudutaan isoon vuotoon jo valmiiksi ja synnytyssairaala on etukäteen määrätty.

Mulla oli verenhukkaa ekasta. sain 2 pussia lisäverta, sen muistan aina. En muista siis määrää... Ja mulla oli raskausmyrkytys. Tokasta ei mitään ongelmaa:) Mitenköhän nyt tää kolmas sitten lie....

En muista noita verimääriä meni eikä tässä ole epikriisiä lähettyvillä, en muista onko mulla ollenkaan niitä itselläni. Ekan synnytin siis alateitse, hb laski kuitenkin n. 80:een. Olisi pitänyt silloin jo pyytää lisäverta, koska olo oli heikko ja olisin sitä varmasti saanutkin.

Toinen oli kiireellinen sektio, etinen istukka alkoi ilmeisesti supisteluiden voimasta irtoilemaan ja verta alkoi tulla runsaastikin ja ambulanssilla mut sairaalaan kiidätettiinkin. En uskaltanut liikahtaakaan kun jos nousin verta tuli lorisemalla, muistan sen kauhean tunteen vieläkin. Kantoivat mut alakertaan baareille. Mediheli oli myös varattu valmiiksi hätätilannetta varten.
Tilanne rauhoittui, tai niin oletettiin, eli verentulo näytti hiipuvan. Luvattiin jopa, että voisin synnyttääkin alateitse. Mutta sitten sitä verta alkoikin taas tulla hirveesti ja ei muuta kuin kiireelliseen sektioon. Kaikki meni hyvin lopulta. Verenhukka tietysti oli melkoinen, en sitäkään määrää nyt tähän hätään saa. Hemoglobiini laski kuitenkin 78:aan. Olin valkoinen kuin lakana ja lääkäri ehdotti lisäverta, joita sitten sainkin kaksi pussia.

Raskaana olevalla naisella verimäärä kehossa kasvaa n. litralla. Lisäverta varataan jokaisen synnytyksen yhteydessä 2-4 yksikköä/pussia joten jos hätätilanne tulee, verta saadaan heti suoneen. Eli siinämielessä voi kyllä huoletta olla. Ja kun hb laskee alle 70, verta annetaan automaattisesti.

Rohkeutta! :hug: Koitetaan luottaa siihen että henkilökunta osaa hommansa, jos ei kätilöt niin lääkärit ainakin!

lähdin sairaalasta viikon hoidon jälkeen kotiin, hb oli silloin 58. Alimmillaan se oli 45, verta ei tiputettu, rautaa ja hemohessiä sain suoneen. Yhä syön rautaa ja muita vitamiineja, olo jo varsin hyvä. Aikaa tapahtumasta reilu kk. Mulla ei kylläkään ollut syynä synnytys, vaan kohdun ulkoinen raskaus ja siitä johtuvat "hässäkät".

Mulla vuotoa ekalla kertaa 2200ml,repesin sisäpuolelta pahasti,leikkauspöydällä piti paikkailla ja teholle jouduin. 5 pussia pistettiin takasinpäin verta.
Toisen synnytyksessä oliskohan ollut 600ml ja tikkejä kolme. meni ihan eri kaavalla toinen synnytys :)

Ihan tutulta kuulostaa tuo c:n tarina.

Itselläni hemppa oli alimmillaan (leikkurissa) 48 (!), 6 päivän kuluttua kun pääsin sairaalasta, jollin se oli jo yli 120 verensiirtojen ja muiden nesteytysten ansiosta (niitä annettiin käsittääkseni kolminkertainen määrä suhteessa menettämääni verimäärään).

Olisi tosiaan kiva kuulla lisää niiltä joille on sattunut vastaavaa.

Ja tämä tarina on tosi, ettekä varmaan haluaisi itse kokea samaa...

Mutta tässä ollaan kummiskin : )

Mä olen vuotanut rajusti kaksi kertaa ja kahdessa taas ei ollut mitään ongelmia.
Ekassa synnytyksessä vuoto alkoi pari tuntia synnytyksen jälkeen, keskellä yötä. Koko yön oli kunnon vuotoa, mutta huoneessa käynyt lastenhoitaja ei siitä välittänyt. Vain verestä läpimärkiä lakanoita ja housuja vaihtoi. Itse olin jo hermorauniona. Kun aamuvuoro saapui, jouduin kiireellisesti ommeltavaksi.
Lisäksi vuoto alkoi uudestaan viikko tämän synnytyksen jälkeen. Ja myös synnytyksen aikana vuotoa oli paljon, repesin pahasti. Yhteensä ennen tätä viikon päästä olevaa vuotoa, olin vuotanut reilu 2 litraa. Sain 4 pussia verta.

Toka synnytys meni erittäin hyvin!

Kolmannessa oli pahin vuoto. Yhteensä arvioituna ainakin 3,5 litraa. Vuoto alkoi taas viikko synnytyksen jälkeen. Kun olin sairaalassa, niin alkoi syöksyllä tulla. Onneksi oli hoitaja vieressä, kun alkoi heti itsellä tajunnantaso laskea. Olin kuulema ollut aivan valkoinen huulia myöten. Tuntui, että olin jossakin kaukana. Äänet kuului hyvin hiljaa jostakin kaukaa. TUntui, etten jaksa enää, teki mieli luovuttaa sinnittely. Lääkärit huusivat, missä tilatut veret on, yksi pumppasi käsin nesteitä suoneen. Ja niitä suonia ei meinannut löytyä ensin enää mistään. Jalkaan sitten saattin yksi laitettua.
Kaavintaan jouduin, jossa vuoto oli vain koventunut. Siellä pelkästään oli ollut vuotoa litra. Oli hälytetty toinenkin lääkäri apuun... Eikä kaavinnassa löytynyt edes mitään selitystä.
Verta sain 6 pussia ja lisäksi muut nesteytykset. Olo oli heikko kuukausia.

Eli mulla ei ole siis koskaan löytynyt selitystä näille vuodoille. Lääkärit olivat varmoja hyytymistekijäviasta, mutta sitä ei ole kokeissa löytynyt.

Olin hermona neljännen raskauden aikaan. Kävin monta kertaa äitipolilla suunnittelemassa synnytystä. Lääkärit halusivat, että kaikki on tarkasti suunniteltu. Jouduin käynnistykseen näiden vuotojen vuoksi. Ettei vain se alkaisi, kun on esim. yö tai vkonloppu, jolloin vähän henkilökuntaa paikalla.
Sain synnytyksen jälkeen heti kaikki mahdolliset supistavat lääkitykset: lihakseen pistettynä, suoneen, peräpuikkona... Ja vahvimmat kaikista, mitä sai antaa. Hoitajat laittoivat heti synnytyksen alussa kaikki valmiiksi. Tarkistivat huolellisesti lääkärin ohjeita koko ajan. Veret oli valmiiksi tilattuna, jos olisin tarvinut. Samoin tippa laitettiin heti, kun synnyttämään tulin. Hyvät suunnitelmat oli ja niiden mukaan toimittiin! Se rauhoitti myös minun mieltä.

Suosittelen sinuakin keskustelemaan äitipolilla asiasta. Ja pyydä heitä tekemään myös sinulle suunnitelma valmiiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja pohtiva:
Ihan tutulta kuulostaa tuo c:n tarina.

Itselläni hemppa oli alimmillaan (leikkurissa) 48 (!), 6 päivän kuluttua kun pääsin sairaalasta, jollin se oli jo yli 120 verensiirtojen ja muiden nesteytysten ansiosta (niitä annettiin käsittääkseni kolminkertainen määrä suhteessa menettämääni verimäärään).

Olisi tosiaan kiva kuulla lisää niiltä joille on sattunut vastaavaa.

Ja tämä tarina on tosi, ettekä varmaan haluaisi itse kokea samaa...

Mutta tässä ollaan kummiskin : )

Mulla myös hemppa leikkurin jälkeen reilu 40. Viikon päästä kotiin lähtiessä 58, siitä parin viikon päästä 120. Verta tai punasoluja ei annettu missään vaiheessa. Ihan rautaa ja vitamiineja syön. Tietysti sairaalassa sain muutakin hoitoa, reilusti nestettä (veretöntä)ja rautaa ja hemohessiä suoneen, mm.
ON siis mahdollista selvitä isostakin verenhukasta ilman verensiirtoa. Omalla kohdallani lääkäri arvioi, että menetin reilusti yli puolet koko verimäärästäni. Niin, kyseessä ei siis ollut synnytys,vaan kohdun ulkopuolinen raskaus.

Täytyy kai luottaa siihen että tällaiseen varaudutaan seuraavalla kerralla jo etukäteen. Kaipa ainakin isoissa sairaaloissa näitä on nähty sen verran ja ne otetaan todesta, ettei tarvitse henkensä puolesta pelätä...

Minä: jos menetit n. puolet omasta verimäärästäsi, se siis tarkoittaa n. 2 litraa. Taitaa olla aika maksimi määrä josta voi selvitä ilman verensiirtoa. Onni sinulle että selvisit noin!

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seuraava:
Minä: jos menetit n. puolet omasta verimäärästäsi, se siis tarkoittaa n. 2 litraa. Taitaa olla aika maksimi määrä josta voi selvitä ilman verensiirtoa. Onni sinulle että selvisit noin!

Meni enemmän kuin 2 litraa. Onneksi lääketiede tietää muitakin keinoja kuin verensiirto, ja ihminen kestää paljon suurempia verenhukkia kuin aiemmin on luultu. Oleellisin asia on suonissa kiertävän nesteen määrä. Siis nesteitä on tiputettava suoneen paljon, jotta se laihempikin veri, jossa on siis vähemmän punasoluja, kiertäisi elimistössä nopeammin, ja näin aivot ja solut saavat happea.
Ihmisen elimistä taas alkaa hämmästyttävän nopeasti itse tuottamaan menetettyjä punasoluja, ja sitä voi vauhdittaa sopivalla hoidolla, siis esim. raudalla. Itse olen siitä elävä esimerkki :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunaama:
Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Mulla oli vuotoa 4000 ml.
Olisi kyllä kiva kuulla kokemuksia miten muilla on toinen synnytys mennyt?

Siis oikeesti noin paljon? Ihmisessä on meinaa noin 5L verta ja 4L menetys on todella hurja.

Ihan totta on. Hb oli aluksi 90, mutta pikkuhiljaa toipuminen lähti käyntiin =).

Kiitokset verenluovuttajille, tälläisissä tilanteissa sitä lahjaa osaa arvostaa isosti!

Miten hb on voinut olla 90 jos verta mennyt 4 litraa? Aika oudolta kuulostaa.

En todellakaan usko tuota. mulla lähti 2000 ml, ja hb oli 68

itselläni verenvuoto alkoi jo siinä vaiheessa kun istukkaa yritettiin saada ulos (jäi siis jumiin). Syytä vuotoon ei tiedetä, kun mitään ei käsittääkseni revennyt tai muuten "hajonnut". Mutta täytyy uskoa että tällaisiin varaudutaan seuraavalla kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja Synnytyskammo:
meni? Toistuiko verenhukka ja varauduttiinko asiaan jotenkin etukäteen?

Yhdestä viidestä ollut verenhukka ja kaavinta, olimme sairaalassa kauemmin. Samoin sektiossa v36. Kaikki muut menneet hyvin ja pirteänä pian kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunaama:
Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Mulla oli vuotoa 4000 ml.
Olisi kyllä kiva kuulla kokemuksia miten muilla on toinen synnytys mennyt?

Siis oikeesti noin paljon? Ihmisessä on meinaa noin 5L verta ja 4L menetys on todella hurja.

Ihan totta on. Hb oli aluksi 90, mutta pikkuhiljaa toipuminen lähti käyntiin =).

Kiitokset verenluovuttajille, tälläisissä tilanteissa sitä lahjaa osaa arvostaa isosti!

Miten hb on voinut olla 90 jos verta mennyt 4 litraa? Aika oudolta kuulostaa.

En todellakaan usko tuota. mulla lähti 2000 ml, ja hb oli 68

täysin normaalia. 4 litraa korvataan aina jo leikkurissa punasoluilla, jolloin Hb ei mene niin alas. Sen sijaan 2 litran vuoto korvataan useinkin vasta myöhemmin tarvittaessa, jolloin Hb on hyvinkin tuon 68. Ihan työn puolesta tuttua juttua.

Aika usein näyttää olevan niin että vuodon syytä ei löydy, eikä voida varmasti sanoa mikä on todennäköisyys uusimiselle seuraavassa synnytyksessä. Kaikki ollaan kuitenkin yksilöitä kuten myös synnytyksetkin erilaisia. Mutta tosiaan näihin käsittääkseni varaudutaan nykyään melko hyvin jos tiedetään että edellisellä kerralla on ollut jotain häikkää.

Mulla kolme synnytystä takan ja viimeisessä niistä menetin verta 2000ml.
Istukka jouduttiin irrottamaan leikkurissa kun ei irronnut itsestään.
Hemoglobiini mulla oli 72 (ennen synnytystä oli jotain 100) ja olisin saanut lisäverta
mutta en sitä ottanut. Vointi oli ihan hyvä. Ja kotiin pääsin kahden päivän jälkeen.

Nyt on synnytys taas edessä syyskuussa ja pelkään että sama uusiutuu täälläkin.
Kuulemma istukan kanssa jos on ollut ongelmia niitä on myös jatkossa? Pitääkö sitten paikkansa vai ei.
Mutta ihan rauhallisin mielin menen kumminkin tuttuun sairaalaan synnyttämään kun tiedän että he tietävät edellisen kulun ja miten se sitten päättyi.

Yhteistyössä