Mä olen vuotanut rajusti kaksi kertaa ja kahdessa taas ei ollut mitään ongelmia.
Ekassa synnytyksessä vuoto alkoi pari tuntia synnytyksen jälkeen, keskellä yötä. Koko yön oli kunnon vuotoa, mutta huoneessa käynyt lastenhoitaja ei siitä välittänyt. Vain verestä läpimärkiä lakanoita ja housuja vaihtoi. Itse olin jo hermorauniona. Kun aamuvuoro saapui, jouduin kiireellisesti ommeltavaksi.
Lisäksi vuoto alkoi uudestaan viikko tämän synnytyksen jälkeen. Ja myös synnytyksen aikana vuotoa oli paljon, repesin pahasti. Yhteensä ennen tätä viikon päästä olevaa vuotoa, olin vuotanut reilu 2 litraa. Sain 4 pussia verta.
Toka synnytys meni erittäin hyvin!
Kolmannessa oli pahin vuoto. Yhteensä arvioituna ainakin 3,5 litraa. Vuoto alkoi taas viikko synnytyksen jälkeen. Kun olin sairaalassa, niin alkoi syöksyllä tulla. Onneksi oli hoitaja vieressä, kun alkoi heti itsellä tajunnantaso laskea. Olin kuulema ollut aivan valkoinen huulia myöten. Tuntui, että olin jossakin kaukana. Äänet kuului hyvin hiljaa jostakin kaukaa. TUntui, etten jaksa enää, teki mieli luovuttaa sinnittely. Lääkärit huusivat, missä tilatut veret on, yksi pumppasi käsin nesteitä suoneen. Ja niitä suonia ei meinannut löytyä ensin enää mistään. Jalkaan sitten saattin yksi laitettua.
Kaavintaan jouduin, jossa vuoto oli vain koventunut. Siellä pelkästään oli ollut vuotoa litra. Oli hälytetty toinenkin lääkäri apuun... Eikä kaavinnassa löytynyt edes mitään selitystä.
Verta sain 6 pussia ja lisäksi muut nesteytykset. Olo oli heikko kuukausia.
Eli mulla ei ole siis koskaan löytynyt selitystä näille vuodoille. Lääkärit olivat varmoja hyytymistekijäviasta, mutta sitä ei ole kokeissa löytynyt.
Olin hermona neljännen raskauden aikaan. Kävin monta kertaa äitipolilla suunnittelemassa synnytystä. Lääkärit halusivat, että kaikki on tarkasti suunniteltu. Jouduin käynnistykseen näiden vuotojen vuoksi. Ettei vain se alkaisi, kun on esim. yö tai vkonloppu, jolloin vähän henkilökuntaa paikalla.
Sain synnytyksen jälkeen heti kaikki mahdolliset supistavat lääkitykset: lihakseen pistettynä, suoneen, peräpuikkona... Ja vahvimmat kaikista, mitä sai antaa. Hoitajat laittoivat heti synnytyksen alussa kaikki valmiiksi. Tarkistivat huolellisesti lääkärin ohjeita koko ajan. Veret oli valmiiksi tilattuna, jos olisin tarvinut. Samoin tippa laitettiin heti, kun synnyttämään tulin. Hyvät suunnitelmat oli ja niiden mukaan toimittiin! Se rauhoitti myös minun mieltä.
Suosittelen sinuakin keskustelemaan äitipolilla asiasta. Ja pyydä heitä tekemään myös sinulle suunnitelma valmiiksi.