iso vauva ja käynnistys

Mun kokemuksen mukaan aika nihkeitä ovat noiden toimenpiteiden suhteen. Varmaan riippuu sairaalastakin. Mulla ainakaan ei haluttu käynnistää, vaikka isoa vauvaa povattiin (kohdunsuu oli niin epäkypsä). Rv 39+ vihdoin sain parina päivänä Cytioteciä suun kautta, mutta kun synnytys ei käynnistynyt, niin passitettiin takaisin kotiin. Rv 40+4 syntyi poika, 4700 g ja 54 cm. Ei ihan ongelmitta, mutta alateitse kuitenkin.

Nyt reilun kuukauden päästä olisi kakkosen LA ja vähän jännittää, miten nyt käy. Jotenkin musta tuntuu, että sektionkin saisin vaadittua helpommin kuin käynnistyksen, mutta minä taas en haluaisi sitä, vaan haluaisin synnyttää alakautta, mutta mieluiten pari viikkoa aiemmin. Vauvan koosta ei ole toistaiseksi mitään arviota, mutta isoa omasta mielestäni odotan taas.

Aika lailla kyynärpäät ojossa saisi kai omia puoliaan pitää. Ja kannattaakin. Tuskin kuitenkaan käynnistävät ainakaan ennen kuin 37 rv on täynnä.
 
Tyttöni oli 4,4kg ja 53cm,kun syntyi. Lasketaanko hänet isoksi vauvaksi?Minulla käynnistettiin synnytys kaksi viikkoa lasketun ajan mentyä ja oli helppo synnytys,ei tarvinut edes huutaa :D ihan helpolla ei taida sektiota saada,ellei ole hyvää syytä. näin uskoisin.
 
Mun pitää mennä aippäpolille parin viikon päästä. Maanantaina kun on seuraava arkipäivä pitää varata aika (7.1.09 tienoille). Sit katotaan kokoa sun muuta tarkemmin ja on mahdollinen käynnistys edessä. Kävin 23.12 synnyttäjien vastaanotossa muista syistä jolloin lääkäri ultras ja painoarvio oli 3700g. Viikkoja silloin siis 36+1. Nähtäväksi jää käynnistävätkö kun aiemmat lapsetkin olleet 3980-4230g ja mahtuneet tulemaan. Yli on kylläkin menneet 1-7pv.
 
Heip!

Minkä kokoisia ihmisiä itse olette? Alkaa jännittää jo tuleva synnytys (nyt on rv 27+5), esikoinen painoi "vain" 4140g (mielestäni iso vauva) ja jäi hieman hartioistaan kiinni. Minulla on pituutta vain 162 cm ja olen reippahasti ylipainoinen. Tästä vauvasta on ennustettu samankokoista kuin esikoisestakin. Onneksi pääsen synnytystapa-arvioon vielä...
 
ärrieri: Minä oon 171 cm pitkä. Painoindeksi ennen tätä nykyistä raskautta noin 28-29. Esikoinen oli 4005g, kakkonen 4230g, mutta kolmonen olikin sit taas pienempi 3980g ja tästä masukista siis tulis luultavasti yli 4500g jos loppuun asti päästetään. Esikoisen ponnistus kesti 18 min, mutta kakkosen ponnistus kesti vain 3 min vaikka oli isompi (kolmonen 2min). Siksi epäilenkin etteivät käynnistä ihan helpolla kun on niin helposti syntyneet aiemmatkin.
 
Mulla neljännestä ja viidennestä lapsesta annettiin käynnistyspäivä, kun raskausaikana oli sokerit rasituksessa koholla.
Aika annettiin, vaikka kakkonen painoi syntyessään 4.6kg ja ponnistusvaihe oli vain 2min (syntyi rv 39).
Nelosen käynnistystä odotin prenalla, mutta tyttö päättikin syntyi yöllä :D Syntyi siis rv 41+0 ja painoi 4.4kg.
Viides syntyi rv 40+1 ja painoi 4.1kg. Ehti syntyi päivää ennen aiottua käynnistystä.

Itse en ikinä kiirehtinyt synnytystä, vaikka oonkin ollut odotusaikoina tosi selkävaivainen. Ihan tuskaa on ollut loppuajat. Eli itse en ole käynnistystä koskaan pyytänyt/vaatinut.
Lääkärin päätökseenkin käynnistystä oon vain sanonut, että jos niin ajattelette, niin okei.
Yksi lääkäri sanoi, että vaikka viisikiloinenkin mahtuisi tulemaan varmasti hyvin, ei silti ole mitään järkeä antaa vauvan kasvaa mahdottomasti, raskashan se on mahassa kantaa.

Niin ja oon 164cm pitkä.
 
Minulla viimeksi käynnistettiin rv 38+0 kun vauva vaikutti isolta. Hän syntyi 38+2 ja oli 4600g ja 53 cm. Synnytyksessä vauva jäi hartioista kiinni ja oikeaan käteen tuli erbi. Mietin jälkeenpäin että oisiko pitänyt vaatia sektiota...

Itse olen 170 cm.
 
Äitipolilla OYSissa kävin tänään 38+0 painoarvio 4500g. Aiempi painoarvio siis 36+1 3700g. Ylihuomenna osastolle jossa aloitellaan käynnistystä. Ylilääkäri oli sitä mieltä ettei normaalisti käynnistellä ison koon vuoksi kun ultran painoarvio voi heittää paljonkin. Ulkoapäin kokeilemalla ja minun isojen aiempien lapsien takia oli kuitenkin käynnistyksen kannalla. Sektiota tuskin olis saanu vaikka olis halunnu kun antoi selvästi ymmärtää ettei käynnistyskään ole normaali toimenpide.Toivottavasti vauva olis edes hiukan pienempi kuin ultran mukaan ;) .
 
Jännä juttu miten käytännöt vaihtelee eri sairaaloissa.

Meidän esikoinen syntyi rv 42+1 ja oli tuolloin 4050 g ja 53 cm. Synnytys oli rankka ja ponnistin tunnin. Vauva syntyi sinisenä ja velttona ja vietiin happikaappiin samantien. Olin tuolloin rv 37 lantiokuvissa ja yks arvo on rajoilla ja häntäluu on jäykähkö. Ekassa raskaudessa mulla oli sokereista paasto ihan himpun koholla ja lopussa ihan ok, kiitos dieettini. Olen 169 cm pitkä ja reilusti ylipainoinen, silti vauva ei mielestäni ollut mikään järkyn iso.

Nyt on toinen tulossa (rv 31+5) ja oon jo ollut ekassa kokokontrollissa, kun sokereiden paasto on ollut paljon koholla. Rv 30+1 vauvan koon arvioitiin olevan 1,5-1,6 kg -> la:n paikkeissa n. 3,8 kg jos mennään tasan tällä käyrällä. Koossa kuitenkin havaittiin nousua, eli rakenneultran paikkeissa mentiin keskikäyrän alapuolella, nyt yläpuolella. Toinen kokokontrolli on rv 35 ja jos suunta edelleen on nouseva/vauva tulee olemaan samaa kokoa kun esikoinen, niin käynnistys on edessä viimeistään rv 38.

Liekö sitten vaikutusta sillä, että eka synnytys oli aika dramaattinen ja tuskainen, kun lääkäri suoraan alkoi puhua aikaisemmasta käynnistyksestä. Itse olin asiaa pohtinut, kun synnytystä pelkään ihan järkyttävästi mutta eipä tarvinnut edes sanoa mitään, kun asia jo otettiin puheeksi.
Ja niin, sairaalana on TYKS.
 
Mulla käynnistetty esikoinen ja kolmas rv:llä 38. Oletuksena molemmilla iso koko ( syntymäpainot: esikko 3830g, kolmonen 3930g).
Ekassa sokerit normaalit, kolmannessa ihan normaalin rajoilla.
Ekan synnytys oli pitkä ja raskas, ponnistusvaihe 2,5h ja suoraan happikaappiin ( toipui hyvin nopeasti), kolmonen raskas. Kakkonen syntyi 'normaalisti' rv:llä 39, 3590g. Se synnytys oli helpoin.
Pituutta mulla on 165cm ja ylipainoa runsaasti, synnytykset 1v 3kk välein.
Sairaala oli siis TYKS.
 
Käynnistyksen tarvetta arvioidaan hyvin yksilöllisesti, ja riippuu myös paikkakunnan ja sairaalan käytännöistä. Kokoarvio ja tarvittaessa äidin sisälantion koon tutkiminen voi olla aiheellista kun mietitään käynnistelyn aloitusta, päätökseen luonnollisesti vaikuttaa paljon äidin ja lapsen vointi (esim. napanuoravirtaukset).

Itselläni käynnistelyt aloitettiin Cytotec-murusilla rv 41+2 koska lapsen "tiedettiin" kokoarvion mukaan olevan n. 4,5 kiloinen. Eka käynnistely ei tuottanut kuin kipuilua, samoin toka kaksi päivää myöhemmin. Kolmas kerta toden sanoi, sillä käynnistys tapahtui kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinitipalla. Siinä ei enää auttanut poitsun hangoitella vastaan, syntyi alakautta, ja oli 4920 gr ja 56 cm. Onneksi siis käynnistelivät :snotty: ! Nyt luulenkin etteivät taida tässä raskaudessa uskaltaa päästää noille viikoille mikäli kasvukäyrät ennustavat suurehkoa tulokasta sitten loppuraskaudessa. Varsinaisestihan raskaus lasketaan kuitenkin yliaikaiseksi vasta kun sen kesto ylittää 42+0.

Aloittajan kysymään sektiopäätökseen voi myös vaikuttaa äidin pelko ison lapsen synnyttämiseen, joten keskustella tietysti kannattaa äitipolikäynnillä kätilön ja lääkärin kanssa.
 
kiitos jo kaikille vastanneille!
oma tilanteeni on siis se että toinen lapseni syntyi tasan viikoilla 42 ja oli 4560g ja 56 cm ja jäi jumiin hartioista. onneks ei sen kummempia sattunu ja poika oli ok. nyt siis odotan kolmatta lasta ja mietin vaan et miten seurailevat tuleeko iso lapsi ja kun mulla on karmea kokemus tuosta käynnistyksestä niin haluisin mieluummin sektion. pelkopolille meen helmikuussa et eiköhän siel selviä asioita!

mut kiitos teille auttaa kun tietää miten muilla on meny nää asiat.
 
Mulla käynnistettiin kolmas lapsi koon vuoksi, arvio oli rv 40 4kg300 ja syntyi siis käynnistettynä 40+3 4kg750g eli isokokoisena. Synnytys eteni nopeasti kahden käynnistys pillerin jälkeen. Kesto5,5h ponnistusvaihe siitä 18min, hartioista jäi vähän jumiin, mutta ei kummenpaa. Itse olen norm.painoinen ennen raskautta ja 160cm. Suvussa aika isokokosia lapsia tullut vaikkei me itse ollakkaan isoja sen koommin. Sokeri arvoja seurattiin vaikka olivat ihan raja -arvoissa.Eka lapsi oli 3700 ja toinen 4200 ja nyt 4750. eli aina vain suurempi tullut :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Johjo:
Äitipolilla OYSissa kävin tänään 38+0 painoarvio 4500g. Aiempi painoarvio siis 36+1 3700g. Ylihuomenna osastolle jossa aloitellaan käynnistystä. Ylilääkäri oli sitä mieltä ettei normaalisti käynnistellä ison koon vuoksi kun ultran painoarvio voi heittää paljonkin. Ulkoapäin kokeilemalla ja minun isojen aiempien lapsien takia oli kuitenkin käynnistyksen kannalla. Sektiota tuskin olis saanu vaikka olis halunnu kun antoi selvästi ymmärtää ettei käynnistyskään ole normaali toimenpide.Toivottavasti vauva olis edes hiukan pienempi kuin ultran mukaan ;) .
38+2 sitten puhkaistiin kalvot ja tipalla saatiin supistukset. Poika syntyi ja painoi 4600g eli hyvin piti arvio paikkaansa. Kohtuu helposti syntyi enkä minäkään tarvinut yhtään tikkiä.
 
Mulle arvioitiin 38+1 painoksi 4000g ja mahtuu kuulemma hyvin syntymään, mut silti menemme 39+0 osastolle käynnistykseen, vaikka vauvalla kaikki onkin hyvin niin eivät mielellään anna kasvaa hirveen paljoa isommaksi. Jännä nähdä miten käy!
 
Rd:n takia kävin synnytystapa-arviossa viikolla 36+6, ja tuolloin pojan painoarvio oli 3500g. Lasketulleajalle arvioi painoksi 4000g. Ja koska lantiossa niin hyvin tilaa, ei käynnistystä suunniteltu. Tosin ravintoterapeutti sitten sanoi että varataan aika Oyssin äitipolille, jos ei ole syntynyt la:aan mennessä.

Äitipolille menin viikolla 40+2 verenpaineitten takia, ja ultrassa pojalla painoarvio 4220g. Lääkäri sano että niillä viikoilla arvio heittää n.+-600g. Ja niimpä sitten jäin käynnistykseen vauvan ison koon takia. Seuraavana iltana poika synty mitoin 4430g ja 54cm.
 
Omalla kohdallani esikoisesta en saanut käynnistystä vaikka oli jo ennen LA:aa nelikiloinen. Meni 17pv yli eikä tuossakaan vaiheessa ollut vielä käynnistyksestä puhettakaan, onneksi syntyi itsestään. Mitat oli tuolloin 54cm/4640g. Nyt odotan toista ja la:an 7vkoa. Kävin pelkopolilla eivätkä luvanneet mitään varmaa käynnistyksestä vaikka nytkin iso vauva odotettavissa.
 
Mulla 2 ekaa synnytystä käynnistetty, esikoinen raskausmyrkytyksen vuoksi rv 39+2, poika oli 4480g/53,5cm. Seuraava käynnistettiin suuren koon ja pelkoni vuoksi myöskin rv 39+2 ja mitat lähes identtiset: 4485g/53,5cm. Meillä ei tullu kuuloonkaan että ennen rv 39 käynnistettäisi,jos lapsella ei hätää. Ite olin 50-kiloinen,joten repesin kyllä pahasti ja häntäluu murtui esikon synnytyksessä, koskaan ei oltu tehty tarkkaa arviota lantion koosta ja synnytystavasta.
 

Yhteistyössä