Iso sf-mitta

Heippa!

Te joilla on mennyt odotusaikana sf-mitta yläkäyrillä tai vieläpä ylempänä, kuinka herkästi ootte anonut pääsyä vauvan painoarvioon? Mulla on nyt toinen raskaus, ja esikoinen oli yli nelikiloinen. Sokereissa ei ole ollut häikkää koko aikana. Tuntuu vaan, että eivät kovin herkästi lähetä toissynnyttäjiä painoarvioihin täälläpäin.

Mulle sanottiin että jos sf-mitta menee reilustikin yläkäyrillä ei vielä painoarvioon laiteta, vaan vasta jos se oudosti pomppaa ylös oltuaan ensin normikäyrillä.
Tai sitten jos on muutakin syytä epäillä isoa vauvaa esim. raskausdiapetes tms. Mutta pelkän sf-mitan perusteella eivät kuulemma laita. Näin siis ensisynnyttäjilläkin.

Minä kyselin nyt jo ensimmäisellä lääkärikäynnillä (13+) lääkäriltä pääseekö painoarvioultraan paria viikkoa ennen laskettua-aikaa. Syy on se kun mulla on kaikki olleet noin 4 kiloisia ja kuopus 4600g. Koon takia käynnistettiin 38+2 ja silti noin iso. Iso koko huomattiin vahingossa kun lihasperäisen mahakivun vuoksi piti käydä päivystyksessä. Siitä huolimatta että edellinen oli iso ja on käynnistetty etuajassa niin ei kuulemma pääse ennen laskettua-aikaa ultraan (on kuulemma tällainen sääntö ). Sanoin lääkärille et sit pitää mennä illalla päivystyksenä synnyttäjien vastaanottoon valittaan mahakipua että ultraavat. Näin siis viimeksi mutta oli oikeasti kipuja. Lääkäri vaan totes että hyvä että sulla on varasuunnitelma :eek: . Potuttaa vaan jos pitää mennä jotain valittaan ilman että on oikea syy. Oon huono valehtelemaan ja tulee omantunnontuskia. Mut ei kai se muukaan auta. Kyselen myöhemmin vielä uudelleen lääkäriltä. Sit näkee miten käy.

Johjo 17+4

Ps. Olen Oulusta. Muualla voi olla eri säännöt.

Tiedäthän et suuri sf ei tarkota automaattisesti isoa vauvaa..
Mulla on kahdesta ensimmäisessä raskaudessa huidellut sf-mitta reippaanlaisesti yläkäyrän yläpuolella. Lapset painaneet 3,4kg ja 2,8kg. En päässyt erikseen mihinkään kokoarvioon, en kyllä pyytänytkään.
Sf-mittaan vaikuttaa mm. vauvan asento, lapsiveden määrä, kohdun asento jne.

Ja mulla on ollut 3980-4600g ja sf-mitta ollut silti "vaan" yläkatkoviivalla. Iso sf-mitta ei tosiaan aina tarkoita isoa vauvaa tai pieni mitta pientä vauvaa. Käsituntumalla (vanhempi terkkari) neuvolatäti aina silti osannut isoksi veikata. Aina oisin/oon päässy kokoultraan, mutta tosiaan vasta laskettunapäivänä tai päivän pari ennen tai jälkeen. Eikä niinkään sf-mitan vuoksi vaan terkkarin oman arvion.

Mulla oli kolmas muksu 4590g syntyessään rv 40+1 (käynnistyksellä, vaadin sen väkisin kun olin tosi kipeä ollut jo kolme viikkoa supistusten takia).
Kuopuksen syntymäpainon vuoksi mulla tässä raskaudessa on vauvan kokoarvio tasan rv 37 ja jos silloin jo reilun kokoinen, synnytys käynnistetään. Sanoivat ettei yli neljäkiloiseksi lasketa.

Kokoarviot voi tosin mennä pahastikin pieleen, mulla tehtiin kuopuksen kokoarvio ennen käynnistystä ja arvio oli 3900g, että aika metsään meni.

Sf näissä molemmissa raskauksissa hieman käyrien yläpuolella.

Mulla kanssa oli ykkösestä sf-mitta yläkäyrillä tai siis jopa vähän yli yläkäyrän koko raskauden - käynnistettiin raskausmyrkytys riskin vuoksi la päivänä, tyttö painoi la päivänä 4150g, painoarvio n. 3200g 2 päivää ennen käynnistystä äippäpolin ultrassa.. Menikö vähän pieleen.. Mutta tiesin että joku 4kg tulossa - kävin vallan yksityisellä lääkärintarkastukset ja joka kerta ultrattiin, ja 4 kiloista povasi! :D
Nyt mennään kanssa yläkäyrillä kakkosen kanssa, ja oon jo painoarvioita saanut parikin kappaletta - samalla yksityisellä käyn :) Nyt vielä useemmin suppareitten takia.. 4 kiloista ootellaan noin.. Viikon päästä pääsee taasen katsastaan vauvaa ultralla ja saan uuden painoarvion ym - nyt RV 34+6.
Eli menkää ihmeessä yksityiselle jos pussi antaa peräksi! Saatte ultran ja painoarvion jos mietityttää :) Itellä maksaa kerta kelakorvauksen jälkeen vajaa 50?, sisältää siis tutkimuksen ja ultran + ihanan palvelun!! =) Tosin pari pv sitten kävin ihan neukkulääkärillä tarkistuttamassa paikat kun oma lääkärini lomalla, näppituntumalla epäili vauvan painoksi 3kg, ehkä jopa vähän yli tällä hetkellä.. :)

Yhteistyössä