Iskias (si-nivel pois paikoiltaan vai välilevyn pullistuma)? - Leikkaukseen menossa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipa75

Jäsen
11.02.2007
893
0
16
Hei!

Onko kellään muulla tullut synnytyksen, tai tarkemmin vaikean ponnistusvaiheen jälkeen monta kuukautta kestävä iskias?

Esikoiseni synnytyksestä on nyt reilut 4kk. Ponnistuvaihe oli todella hankala ja pitkä lantion ahtauden ja vauvan isohkon koon (3,8kg) vuoksi. Ison epparin ja lisäksi tulleen repeämän lisäksi olen nyt potenut synnytyksestä asti iskiasta. Kerran meni tunto pottuvarpaasta ja viereisestä varpaasta ja kerran olen laskenut yöllä pissat alleni. :ashamed: (Soitin silloin päivystykseen, mutta sanoivat, että jos voin kuitenkin pidätellä normaalisti, ei tarvitse välttämättä tulla).

Lääkäreillä olen ravannut. Fysioterapiassa olen käynyt sähköhoidossa ja syvälämpöhoidossa (ultra) nyt 10 kertaa. Hermoratatutkimus on tehty. Nyt minulla on lähete magneettikuvaukseen, joka toivottavasti selvittää tämän viheliään vaivan syyn, joka estää mm. täysipainoisen vauvan hoidon. Vaivani on pahimmillaan öisin ja istumisen jälkeen, mutta on läsnä koko ajan.

Tähän asti kaikki lääkärit ovat epäilleet välilevyn pullistumaa eli tyrää, joka painaa iskiashermoa. Leikkaukseen en millään haluaisi, sillä se vaikeuttaisi vauvan hoidon täydellisesti.

Viime aikoina vaivani on iskiaksen lisäksi paikallistunut lantion seudulle aivan selkärangan oikealle puolelle. Tietääkseni näillä main sijaitsee suoliluu ja si-nivelet. Luin asiasta netistä ja löysin tietoa, että si-nivelet voisivat mennä pois paikoiltaan synnytyksessä, joka sitten aiheuttaisi tällaisia oireita.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Ja erityisesti, mikä tähän vaivaan auttaisi (muu kuin kirurgin veitsi)? Kiropraktikkoa, naprapaattia yms. olen myös miettinyt, mutta pitänee odottaa kuvausta, että vaivan oikea syy selviää.

Ps. Tietääkö kukaan, saako lannerangan magneettikuvauksessa selvitettyä samalla myös lantion mitat mahdollisia tulevia raskauksia varten?

Minulla ei tahdo lantiossa ristiluu pysyä paikoillaan ja kun se tarpeeksi kauan on poissa paikoiltaan, niin SI-niveletkin liikahtavat.

Käyn ajoittain kiropraktikolla, joka laittaa sekä ristiluun, että SI-niveletkin paikoilleen. Viime aikoina vain ristiluu on ollut paikoiltaan. Toimenpide ei satu. Suosittelen.

No niin, magneettikuvissa on käyty ja vastaukset saatu.
Ensinnäkin minulla on yliliikkuva rakenne, eli niveleni ovat yliliikkuvia, mikä mahdollistaa virheasennot helpommin.

Lisäksi L4- ja L5-nikamien välistä löytyi kohtuullisen suuri prolapsi (pullistuma), jonka voisi leikata, mutta koska hermojuuressa näyttäisi olevan tilaa, leikkaukseen ei ainakaan toistaiseksi ryhdytä. Hyvä niin, miten muutoin hoitaisin pientä vauvaani..

Lisäksi L5- ja S1-nikamien välissä on rappeumaa. Ja ilmeisesti on si-nivelten toimintahäiriö, koska iskiaksen lisäksi oireet paikantuvat si-niveliin kiinnittyvään ristiluuhun.

Että tällaista... Kipulääkkeillä, si-liivillä, kotijumpalla ja tns-hoidolla (sähköhoito) mennään nyt eteenpäin. Kyselin kirurgilta, että mitä jos kävisin omt-fysioterapeutilla. Hän kielsi sen ehdottomasti. Sanoi, että koska mulla on yliliikkuvat nivelet, minut väännettäisiin siellä täysin solmuun, jonka jälkeen olisin valmis suoraan leikkauspöydälle.

Samoin kirurgi kirjoitti jo nyt tietoihin, että kun palaan takaisin työelämään, niin Kelan ja työterveyshuollon yhteistyössä Aslak-kuntoutukseen. Sanoi, että tämä vaiva tulee olemaan minulla todennäköisesti aina - välillä olisi parempia aikoja ja välillä huonompia aikoja.

Kaikenlaista. Itkuksi meni tulosten saannin jälkeen kotona. Olen kuullut omt-fysioterapiasta si-toimintahäiriöiden hoidossa kuitenkin niin paljon hyvää, että varasin ajan ensi viikoksi. Toki otan sinne tulokset mukaan, jotta mitään "väärää" ei tehtäisi enkä ihan solmuun joutuisi.

Kohtalotovereita?

millasta se sähköhoito on? mä olen nyt jonottelemassa aikaa lääkärin puheille, ku mä oon kärsinyt pullistuman oireista varmaan jo viitisen vuotta. kerran nuorena menin lääkäriin ja ei ne ettinyt muuta ku reumaa jota ei ollu..
en oo sen jälkee selkää käyny näyttää ku oon jo niin tottunut näihin oloihin.. mut nyt sit ajattelin että vois asialle jtn tehä..

Mulla ei noin hurjaa diagnoosia ole, mutta olen käynyt ottamassa sähköhoitoa selkävaivojen takia. Mulla on ollut ongelmia myös si-nivelten kanssa sekä pienen pienen lihaksen kanssa, joka on tulehtunut tuolla alaselän/lonkan seutuvilla ja painaa sitten lonkkaa. Sähköhoito on tuntunut hyvältä, koska se ainakin minulla on helpottanut tulehdusta, joka siellä on jyllännyt. Lisänä tietysti söin tulehduskipulääkkeitä. Vaiva on helpottanut vuosien myötä liikunnalla ja tukivyöllä. Tukivyö on hyvä, mutta pitkäaikaisessa käytössä siitä on sanottu, että vartalon omat lihakset saattavat kärsiä eli minun kohdallani ensisijaista oli oman "korsetin" kuntouttaminen. Liikuntaa lihaksille, huomion kiinnittäminen hyvää ryhtiin, riittävä uni ja nukkuessa hyvän asennon etsiminen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla ei noin hurjaa diagnoosia ole, mutta olen käynyt ottamassa sähköhoitoa selkävaivojen takia. Mulla on ollut ongelmia myös si-nivelten kanssa sekä pienen pienen lihaksen kanssa, joka on tulehtunut tuolla alaselän/lonkan seutuvilla ja painaa sitten lonkkaa. Sähköhoito on tuntunut hyvältä, koska se ainakin minulla on helpottanut tulehdusta, joka siellä on jyllännyt. Lisänä tietysti söin tulehduskipulääkkeitä. Vaiva on helpottanut vuosien myötä liikunnalla ja tukivyöllä. Tukivyö on hyvä, mutta pitkäaikaisessa käytössä siitä on sanottu, että vartalon omat lihakset saattavat kärsiä eli minun kohdallani ensisijaista oli oman "korsetin" kuntouttaminen. Liikuntaa lihaksille, huomion kiinnittäminen hyvää ryhtiin, riittävä uni ja nukkuessa hyvän asennon etsiminen.

Äh, tuli kirjoitusvirhe eli se tulehtunut lihas ei paina lonkkaa vaan iskiashermoa.

Mulla sama tarina!

Tosin kärsin kivuista lähes 2 v ennen kuin asialle tehtiin mitään. Mun vaan käskettiin ottaa buranaa ja huili. välillä tökkivät kortisoonia millo mihinkin vaivaan.

Mulla tosin pullistuma painoi suoraan selkäydintä ja vuosi hermonestettä sinne tai jotain. en enää muista.

14.2.2007 mulle tehtiin tuo diaknoosi. Si-nivelestä ei silloin kyllä puhuttu viel mitään. Ongelmaa hoidettiin fysterapeitulla, tenssillä ja liikunnalla.

Toukokuussa kävin MArkku turusen vastaan otolla kotkassa ja hän korjasi Si nivelen virhe asennot ja kivut loppuivat siihen. 2 kk oli terve. Sitten alkoivat ristiluun oireet, yliliikkuva, joka nyt sitten painaa hermoja.

Nyt olen raskaana ja kipujen kanssa tulee hulluksi. Lääkkeitä ei voi syödä niin paljon ku tarttis. Se että mä ehkä sitten oon taas kivuton joskus ens syksynä....

Kysy lääkäriltäsi lähetettä Ortoniin Osku kuntoutukseen. Tosin Aslak pidetään, ainakin osittain muistaaksni, kyllä myös siellä, mutta Osku on henkilökohtaisempaa ja itse siitä olen paljon saanut irti.

Voimia ja jaksamista!

mut siis onko teil ihan niinku kipeenä se selkä?? sillai et särkee? mul on välil mut nykyää enimmäkseen kovaa paineen tuntua alaseläs, lantion kohil ja säteilee vasempaan polvitaipeeseen.. ennen olivat pahempia nuo oireet..

Pikainen vastaus (kiirus, kiirus...).

Mimomamo: alaselkää särkee, samoin lonkkaa/pakaraa oikelta puolelta. Samoin iskias vaivaa, eli kipu säteilee iskiashermoa pitkin koko alaraajaan aivan varpaisiin saakka. Todella tympeä ja inhottava kipu!

Kipulääkkeistä. Mulla menee päivittäin vaihtelevasti parasetamolia 500-3000mg. Yritän olla mahd. vähillä kipulääkkeillä vauvankin vuoksi, koska imetän. Vaikka sanotaankin, että parasetamolia saa syödä imetyksen aikana, niin tuskin se hyvästä kuitenkaan on. Tuoteselosteessa kuitenkin lukee, että "voi käyttää imetyksen ja raskauden aikana tilapäisesti". Mutta entäs, kun minä syön lähes joka päivä, olen syönyt jo kohta 5kk!!! Maksakin sanoo varmaan kohta poks!

Sähköhoito on sellaista hoitoa, jossa annetaan sähkövirtaa, sähköiskuja (?) lihaksistoon. Kokeile hakea esim. hakusanalla tns-hoito, sillä löytyy jotain asiasta.

Nyt pitää mennä! Kiire...

alaselkää särkee, samoin lonkkaa/pakaraa oikelta puolelta. Samoin iskias vaivaa, eli kipu säteilee iskiashermoa pitkin koko alaraajaan aivan varpaisiin saakka. Todella tympeä ja inhottava kipu!

Mulla on kans just tuomosta kipua, tuli raskaus aikana ja muutaman kerran meni jalat alta ja nyt synnytksen jälkeen taas välillä kipuilee erityisesti oikea pakara juilii. Missään en ole käynyt näytillä enkä hierojalla sinne ajattelin mennä kun kerkiän. Synnytyksen aikana ja jälkitarkistuksessa ei lääkäri sanaa maininnut kun sanoin asiasta sille.

Mullaki just tuo oikea puoli. Mitähän tuolle kannatis tehä ja mistä johtuu?

Minulla myös todettu suurehko prolapsi L4 ja L5 välissä ja suunniteltu leikkaus huhtikuun lopussa. Kävin tk:n fysikaalisessa ja sain sieltä hyvät ohjeet kuinka voi välttyä leikkaukselta, sain lainaan Robin McCookin kirjan "kuinka kuntoutat selkäsi" ja siinä kirjassa on todella hyviä ohjeita. Minulla on puutumista ja kovaa särkyä oikeassa jalassa ja pakarassa. Särkylääkkeitä ja lihaksia rentouttavaa lääkettä olen syönyt ja niistä on apua. Teen näitä kirjassa mainittuja liikkeitä n.tunnin välein päivittäin ja tuntuu että apua on ja uskon että näitä liikkeitä tekemällä vältyn leikkaukselta. Kannattaa ainakin kokeilla vaikka aikaa saattaa mennä viikkoja ennenkuin huomaat auttaako. Ja liikkeet kannattaa tehdä tosiaan kunnolla eikä hätäilemällä.

suosittelen teille kaikille koulutettua kiropraktikkoa,tekevät ihmeitä!Kärsin selkäsäryistä vuoden ajan ja jo muutaman käynnin jälkeen säryt loppuivat ja ovat pysyneetkin poissa :)

No nyt tilanne on mennyt tuon iskiaksen kanssa jo pahaksi: aika selkäleikkaukseen on 3vk päästä! Pelottaa aivan suunnattomasti!!! Kokeiltu on tässä 10,5 kk aikana sähköhoito (tens), ultrasyvälämpöhoito, fysioterapia, omt-fysioterapia, kotijumppaus, hermoratahieronta, perushieronta, useampi sata kappaletta kipulääkkeitä - mutta mikään ei auta! Välillä vaiva jo vähän helpotti, mutta nyt taas tosi pahana. Kävin sitten yksityisellä puolella ortopedillä, joka kirjoitti kiireellisen lähetteen julkiselle puolelle. Nyt sitten tänään sain tietää, että välilevyleikkaus tehdään 3vk 2pv päästä. Hirvittää ja pelottaa!!! :( Kova hinta synnytyksestä piti maksaa (lääkärit ovat arvioineet, että mun välilevy repesi hankalassa synnytyksessä), mutta rakasta tyttöäni en kyllä antaisi pois! Mutta kivun toivon vähitellen hellittävän...

Mä olen kanssa alaselkäsäryn sekä lonkkiin säteilevän vihlonnan säryn takia menossa vasta ekaa kertaa lekuriin.Mua nää on vaivanneet vapusta asti,sairastin silloin pahan virtsatietulehduksen.

Tsemppiä leikkaukseen!!

Mä toivon että joku syy löytyisi,on inhottavaa joka aamu herätä polttavaan särkyyn ala/ristiselässä sekä lonkissa!!

"Ihanaa", että löytyy kohtalotovereita. Siis ei oikeasti ihanaa, ei kenellekään tällaista kipua toivo, mutta saapahan jakaa ajatuksia. Milloin sulla on Henrietta leikkaus tulossa? Mua pelottaa ihan kauheasti...

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
"Ihanaa", että löytyy kohtalotovereita. Siis ei oikeasti ihanaa, ei kenellekään tällaista kipua toivo, mutta saapahan jakaa ajatuksia. Milloin sulla on Henrietta leikkaus tulossa? Mua pelottaa ihan kauheasti...

Minä oon siis menossa vasta ekan kerran lääkäriin tästä vaivasta joten todennäköisesti jos jotain aletaan etsiä,menee mullakin piiiitkä aika ennenkun mitään selviää:(

Hei.ajattelin kuitenkin vinkata et kannattaa käydä googlettamassa jouko holma kansanparantaja ja sielt hänen "oppilaitaan" jotka myös ovat jäsenkorjaajia. tuol edellä oli tuo markku turunen.jouko euroopan parhaita.yleensä si-nivelissä vikaa ja pystyvät korjaamaan. ite turvautusin viimisenä kirurgin veihteen.

Mike, mulla on siis todettu magneettikuvissa paljon häikkää lannerangassa ja melkein kaikki mahdolliset kotikonstit ja konservatiivinen hoito on kokeiltu tässä vajaan vuoden ajan. Nyt sinnittelen vahvoilla kipulääkkeillä päivästä ja yöstä toiseen ja yritän samalla hoitaa vauvaani.. :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Mike, mulla on siis todettu magneettikuvissa paljon häikkää lannerangassa ja melkein kaikki mahdolliset kotikonstit ja konservatiivinen hoito on kokeiltu tässä vajaan vuoden ajan. Nyt sinnittelen vahvoilla kipulääkkeillä päivästä ja yöstä toiseen ja yritän samalla hoitaa vauvaani.. :'(

Kärsiny 11vsamanlaisesta vaivasta, siitä asti syöty opiaatti kipulääkettä.. Itse en suostu leikkaukseen, koska oon vielä nuori. Kuulin niin paljon niitä ei-menestystarinoita. Päiväkerrallaan..

Yhteistyössä