Isi ei ole lapsen kanssa, vaan käy harrastuksissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vertaistukea kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vertaistukea kaipaan

Vieras
En usko olevani ainoa, jonka mies laittaa harrastuksensa etusijalle ja perhe tulee vasta kakkosena. Kaipaisin lähinnä vertaistukea ja vinkkejä siitä, miten olette sopeutuneet tilanteeseen.

Ennen lasten syntymää kävimme kumpikin lähes joka päivä omissa harrastuksissamme. Emme rajoittaneet toistemme menoja, vaan elämämme oli todella vapaata. Olimme yli kolmekymppisiä, kun saimme ensimmäisen lapsen. Siihen mennessä olin saanut toteuttaa itseäni aivan riittävästi työelämässä, huvielämässä ja harrastuksissa. Olin valmis muuttamaan elämäntyyliäni ja perustamaan perheen. Oletin miehellä olevan samanlainen tilanne, koska hänkin halusi saada lapsia. Hän jopa ensimmäiseksi alkoi puhumaan niiden hankkimisesta. Minä epäröin aluksi pari vuotta, kunnes loputa kävimme tuumasta toimeen.

Minä luonnollisesti jäin täysimetyksen takia hoitamaan vauvaa kotiin ja odotin, että mieskin osallistuisi vauvan hoitoon. Kyllä hän osallistuikin vaipan vaihtoon ja kylvettämiseen ja oli vauvan kanssa tunnin tai pari sillä välin, kun kävin esim. kaupassa. Päävastuu kaikesta oli kuitenkin minulla. Kuvittelin mieheni vähentävän omia menojaan ja olevan enemmän kotona perheensä kanssa, mutta niin ei käynytkään. Hän oli lapsen kanssa vain, kun minulla oli muita menoja ja hoiti muutkin velvollisuudet yleensä vain kun patistelin häntä.

Sama tilanne on jatkunut senkin jälkeen, kun minä menin töihin. Mies käyttää vuoden lomistaan neljä viikkoa omiin harrastuksiinsa eli käy kalastamassa tai metsästämässä. Minä olen käyttänyt joka ikisen lomapäiväni lapsen kanssa, enkä juuri muuta haikailekaan. Vain yhden lomaviikon mies on luvannut hoitaa lasta ja iltaisin olisi tarkoitus tehdä koko perhe yhdessä jotain kivaa. Tämäkin myönnytys tuli minun vaatimuksestani. Tuntuu todella kurjalta viettää aina aikaa lapsen kanssa kahdestaan, varsinkin juhlapyhinä. Muut perheet näyttävät liikkuvan yhdessä. Vappuakin vietimme tytön kanssa kahdestaan kotona, kun mies oli kalassa. Juhannuksena hän suunnitteli lähtevänsä yksin mökille kalastelemaan, mutta siihen en suostunut. Tällaisestakin asiasta piti riidellä.

En voi ymmärtää sitä, ettei mies vapaaehtoisesti halua viettää aikaa lapsensa ja perheensä kanssa. Työvuoroja hän ei ole halukas muuttamaan lapsen takia, mutta harrastuksiensa takia hän kyllä muuttelee niitä. Joskus hän tekee ylitöitä (jolloin ei aikaa ole perheelle) ja saamillaan ylityövapailla hän lähtee harrastusreissulle (jolloin on taas poissa perheensä luota). Kuvittelin, että perheen saatuaan mies harventaisi omia menojaan, varsinkin pikkulapsivaiheessa, mutta kukkua kanssa.

Toinen lapsi syntyy syksyllä ja mies ei suostu luopumaan edes silloin jokasyksyisestä viikon metsästysreissustaan. En voi ymmärtää, että joku harrastus menee näin paljon perheen edelle. Minä jouduin luopumaan omastani kokonaan ennen lasten syntymää, joten mielestäni olisi kohtuullista, jos mieskin vähentäisi omia menojaan muutamaksi vuodeksi. Turha toivo. En tosiaankaan tiennyt ennen lasten syntymää, että mieheni vastuu perheestä jäisi näin heppoiseksi.

Kaiken lisäksi mies on joka toisen viikon iltavuorossa töissä, jolloin hän ei näe lasta lainkaan. Luulisi, että tällaisen viikon jälkeen hän viettäisi aikaa mielellään lapsen kanssa, mutta ei. Viikonloppuna mies taas nukkui puoleen päivään asti, kun oli väsynyt kahden edellisen yön metsästysreissusta. Miehen herättyä lapsi meni päiväunille ja heräsi vasta myöhään iltapäivällä. Puoliväkisin sain miehen lähtemään puoleksi tunniksi kanssamme läheiselle uimarannalle. Seuraavana aamuna sama toistui, mutta menin herättämään miehen, jotta pääsisimme jo aamupäivällä uimaan. Riitahan siitä seurasi. Miehen mielestä minä olisin voinut lähteä lapsen kanssa kahdestaan. Kyllä kai, mutta en mitenkään voi jättää alle 2-vuotiasta yksin rannalle siksi aikaa, kun käyn itse uimassa. Jos taas olisin lähtenyt yksin, niin lapsi olisi joutunut kököttämään kotona koko päivän, kuten aina muulloinkin. Isä kun makaa vain sohvalla, eikä viitsi lähteä edes ulos lapsen kanssa. Kyllä tuon pari vuotias jo tarvitsee uusia elämyksiä ja kaipaa ulos neljän seinän sisältä.

Miehen logiikan mukaan lapsen tulisi sopeutua hänen harrastuksiinsa, mutta kun tämä ei iän puolesta vielä onnistu, niin pärjätköön ilman isää. Siinä piilee vain se riski, että tuskin lapsi sitten enää vanhempanakaan haluaa puolivieraan isänsä matkaan lähteä. Kyllä isä-lapsi-suhdetta pitäisi alkaa rakentamaan pienestä pitäen, eikä vasta sitten, kun isälle sopii.

Surkuhupaisaa on, että mies esittää vanhempiensa läsnä ollessa hyvää isää. Silloin hän aina herää aikaisin ja tekee ahkerasti hommia kotosalla. Valvoo siis samaan aikaan lapsen kanssa. Anoppi ei ymmärrä lainkaan valituksiani, koska ei tiedä totuutta poikansa tavoista normaaliolosuhteissa.

Ei mies täysi hunsvotti ole. Hän kyllä osallistuu kotitöihin ja maksaa puolet perheemme pakollisista menoista. Mies tekee ruokaa, pesee pyykkiä, imuroi ja hoitaa kaikki ns. miesten työt omakotitalossamme. Harmittaa vain, kun häntä pitää patistaa kaikkeen, varsinkin lapsen kanssa olemiseen.

Tunnen itseni välillä petetyksi yksinhuoltajaksi. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat olette selvinneet ilman katkeruutta? Välillä yritän hyväksyä sen, etten voi muuttaa miestä ja yritän elää lasten kanssa mahdollisimman onnellista elämää ’ilman isää’. Toisinaan kuitenkin harmittaa lapsen takia. On kurjaa, ettei hän voi turvautua isäänsä, vaan ainoastaan äitiin voi luottaa. Ehkä tällaiset ajatukset pitää vain unohtaa. Onhan paljon sellaisia ammattejakin, joissa mies ei näe perhettään työnsä takia pitkiin aikoihin. Tällaisten perheiden äitien kokemuksia ja tuntemuksia olisi myös kiva kuulla.

Tilanne kuulostaa tosi kurjalta. Vaikka ei tavattomalta. Olet minusta syystä pahoillasi. Miehesi käyttäytyy epäoikeudenmukaisesti ja vastuuttomasti. Hänen tajuntaansa ei ole selkeästi uponnut, mitä vanhemmuus merkitsee. Tunnistan kuvion, vaikka meillä mittakaava miehen mählimisessä on huomattavasti pienempi.

Mitä jos näyttäisit tuon viestisi miehellesi? Joskus keskustellessa voi jommalla kummalla mennä torjuntavaihde päälle – ehkä hän ei ole todella ymmärtänyt tilannetta sinun ja lasten näkökulmasta? Jos ei auta, niin suosittelisin aikaa perheneuvolaan ennen kuin olette yksi niitä monista pienten lasten vanhemmista, jotka päätyvät eroon vastaavista syistä.

Pidä puolesi, minä luovutin jo. Elän tosiaan käytännössä kaksin lapsemme kanssa. Sujuuhan se näinkin, mutta katkeruus miestä kohtaan on kurjaa.

Kun ei sen näin pitänyt mennä. Miehellä teini- ikäiset lapset jotka palvovat häntä, ja muistan tapaamisestamme asti ihailleeni miten hyvä (viikonloppu)isä hän on. Heitä on hoitanut ja touhunnut heidän kanssaan vauvasta asti.
Yhteinen lapsemme näyttääkin olevan eriarvoinen: Vuoden aikana isä on vaihtanut pari vaippaa, syöttänyt käskystäni pari kertaa, ei ole kertaakaan lähtenyt kanssamme ulos saati vienyt lasta itse pihalle. Itse olen saanut hankkia kaikki tarvikkeet, vaunut yms.
Muutamana iltana olen lähtenyt tapaamaan kamujani, joita en muuten koskaan näe, ja mies on soittanut perään kysellen missä lapsen ruokia/ vaatteita säilytetään.

Olen monesti itkun partaalla kun katselen perheitä kaupungilla. Nytkin itkettää ajatus siitä, kuinka onnelliseksi mies minut tekisi vain lähtemällä kanssamme iltakävelylle. Ei ole mielestäni paljoa vaadittu. Mutta kuten sanottu, olen luovuttanut. Kun usein tuntuu ettei hän edes muista olemassaoloamme.

Näinhän se enempi tai vähempi suurimmalla osalla menee. Näin siis aikanas meilläkin, kaikki miehet ei vaan osaa olla pienen lapsen kanssa. Meillä vanhimmat lapset nykyään viettää aikaansa isän kanssa huomattavasti enemmän kuin minun kanssa... Aina löytyy jotain yhteistä puuhaa ja touhua.

meillä metsästyksen edelle meneen kaljan juonti ja sohvalla makaaminen. Pelkäään että milloin se sohva kasvaa miehen selkään kiinni, niin paljon siinä pitää maata. Oikeasti harmittaa kun mies ei tunnu tietävän lapsen asioista yhtään mitään. Syöttää jos annan valmiin lautasen eteen ja vaihtaa vaatteet jos otan ne kaapista. Muuten on ihan välinpitämätön kaikesta. Toivoisin että menisi edes sinne harrastamaan mutta on vaan kotona tiellä koko ajan eikä kiinnostu mistään. jos on lapsen kanssa niin katsoo telkkaria koko ajan. Ei tämän näin pitänyt mennä. Ja sitten vielä ihmiset kyselee että milloin tulee toinen lapsi. En jaksa yhtään enempää, minullahan on jo kaksi lasta - toinen se sohvaselkä ja toinen taapero.

nyt vaan ne miehenkuvatukset seinää vasten! joku ilta lapsen nukkumaanmenon jälkeen istutat miehen pöydän ääreen ja ilman äänenkorotusta tai riitelyä selität kuinka tilanne häiritsee sinua. laitat vaikka paperille ajan jonka hän käyttää harrastuksiinsa ja joka on poissa yhteisestä ajasta. toki perheet ja parisuhteet on erilaisia mutta meidän huushollissa en kyllä kattelisi tollasta menoa päivääkään. yks tai kaks kala/metsästysreissua yksin vuodessa riittää perheelliselle. miehesi on aika avata silmänsä ja tunnustaa vastuunsa perhettään kohtaan! koko perheen voiminkin voi rentoutua ja pitää hauskaa, yrittäkää yhdessä löytää se yhteinen juttu, esim mökkiviikonloppu kalaisen järven rannassa jossa puuhatte yhdessä ja mies voi iltasella käydä jopa kalassakin ja kyllä se lapsikin kalastamisesta isän kanssa nauttii jos isä vain on kärsivällinen ja näyttää pienelle kuinka homma toimii. sitä se perheen perustaminen on, joistakin asioista edellisessä elämäntyylissä joutuu luopumaan ja kompromisseja tehdään. miehesi täytyy kasvaa aikuiseksi nyt heti ja miettiä prioriteettejään! voimaa sinulle.

Meitä on moneen junaan, meillä mies tekee ainostaan yövuoroja ja se ei ole koskaan haitannut minua. Hän on päivittäin tyttärensä 1.3v kanssa 4 tuntia, ennen töihin lähtöään ja iltaisin nautin yksinolosta tv:tä katsellen ja näin kesällä välillä naapurin takapihalla istuen.
Rannalle lähdemme miehen nukkuessa ja herättyään tulee sitten perässä.
Joka kevät hän käy kotimaassaan tapaamassa sukulaisiaan ja ystäviään ja on siellä parisen viikkoa, yhdessä lähdemme sitten, kun tyttäremme vähän vanhenee.
Ja joka kesäisen kaveriporukan 1 viikon kalareissunkin hän tekee, vaikka isä nyt onkin (5 miehen porukasta yksi on vain lapseton).
Vaikka isäksi/äidiksi tuleekin, ei se tarkoita että kaikesta omasta pitää luopua, itse olen kotihiirenä, mutta käyn parisen kertaa kuussa likkakavereiden kanssa ulkona jne... samoin käymme yhdessä mieheni kanssa leffassa, syömässä, olusilla jne...

Meillä oli ensimmäisen lapsen kanssa sama juttu. kun toinen syntyi ja mies oli kotona vanhemman kanssa kaksin, hän huomasi miten mielenkiintoista se onkaan. Oma oli syyni kun olin aina kaiken itse hoitanut. nykyään mies haluaa perheen keskeistä aikaa kuin myös omaa aikaa. Mies on sanonut että on kiva kun saa nykyään tehdä asiat lasten kanssa omalla tavalla eikä minun tapani ole se ainoa oikea.

Aika suoraviivaista toimintaa olisi laittaa ukko pihalle...

Odotukset eivät aina kohtaa. En sitten tiedä, että onko oikein vai väärin, ettei mies ihan kaikkeen osallistukaan. Joku 50 vuotta taaksepäin miehet tuskin osallistuivat edes siivoukseen, saati sitten lastenhoitoon. Käsittääkseni.
Täytyykö kaikkinen miesten sitten olla yhtä "pehmeitä"?
Minun mieheni hoitaa kyllä lasta mielellään ja todella haluaa viettää hänen kanssaan aikaa, mutta työkiireet verottavat aika paljon. Sitten on tietysti vielä ne elintärkeät harrastukset... Meillä ukko kyllä vähensi metsästysreissuja pojan syntymän jälkeen, eipä silti.
Päävastuu lapsenhoidosta on minulla. Mies on vain auttava käsi, niinsanoakseni. Joskus huonoina päivinä minustakin tuntuu, että yksinhuoltajako tässä onkin. Mutta summasummarum, mielestäni kaikkien miesten ei tarvitsekaan olla pehmoisiä, isiä on erilaisia. Ongelma tulee siinä vaiheessa, jos on ollut erilaiset kuvitelmat työnjaosta perheessä.

UK, olet sinänsä minusta ihan oikeassa; kaikille ei nk. pehmoisän rooli ole luonteva. Mutta ei ap:n tilanteessa ole kyse mistään pehmoisän kaipuusta vaan isän läsnäolosta ja vastuusta ylipäänsä. Kaveri huitelee omia menojaan ihan miten sattuu ja ainakin minun mittapuuni mukaan laiminlyö perhettään itsekkäin perustein. Emme sentään elä taleban-yhteiskunnassa, joten miehen kaikenvoittavat oikeudet ja tarpeet eivät ole tuossa mitassa useimmille perusteltuja.

Jos molemmille sopii, niin mikä ettei perhe voi elää 50-luvun ansiotyöisä- ja housewife-mallilla. Ap:n tilanteessa järjestely ei mitä ilmeisimmin kuitenkaan ole kaikkia tyydyttävä ja silloin siihen on saatava muutos. Miehellä ei ole mitään lähtökohtaista oikeutta omiin "elintärkeisiin" harrastuksiinsa sen enempää kuin naisella. Etenkin kun tuossa ei enää puhuta ihan pienen kanssa symbioosia viettävästä äidistä (johon jonkun isän voi olla vaikea tulla täysillä mukaan), vaan tilanne on jatkunut jo pidempään.

On jälkiviisautta pohtia, että olisi kannattanut etukäteen selvittää, millaiset odotukset kullakin perhe-elämästä on. Olisihan se parasta niin, mutta jos tilanne on jo päällä, niin täytyy keskittyä ratkaisuihin, ei jälkiviisauteen.

Ja vielä; Minusta on miessukupuolta alentavaa puhua, että "miehet nyt vain ovat sellaisia". Eivätkä ole. Yksilöitä, ihmisiä, ajattelu- ja muutoskykyisiä ihan siinä missä naisetkin. Sitten on tietysti sellainen englanninkielinen termi kuin "enable". Eli nainen voi omalla käytöksellään mahdollistaa miehelleen sikamaisen ja vastuuttoman käytöksen ja hyväksyy sen, koska toinen on mukamas muuhun kykenemätön ts. mies.

Luulenpa, että AP:n tapauksessa miehellä on ollut ns. ihanteellinen suhde, jossa hän ei ole aiemmin ollut mistään vastuussa kenellekään. Koska AP:lla itsellään on ollut paljon menoja työn, kavereiden ja harrastusten vuoksi, AP ei ole tajunnutkaan, kuinka paljon mies itseasiassa on aiemminkin ollut poissa. Nyt AP olettaa, että isyyden myötä mies automaattisesti ottaisi vastuuta.

Monessa perheessä käydään kädenvääntöä siitä, että isäksi tulo ei ole läheskään kaikille mikään dramaattinen muutos. Miehen osuushan isähommasta on raskausaikana vain heittää siemenet vakoon ja odotella. Nainen taas ehtii kasvaa äidiksi masun ja muuttuvien hormoneiden myötä. Jos mies ei itse sitä tajua, niin miehelle pitää asia vääntää rautalangasta.

Jos mies ei tajua, että hänen pitää ottaa vastuuta perheestä, niin siitä pitää neuvotella, jotta löydätte ratkaisun, jossa kumpikin osapuoli on tyytyväinen. Jos vertaisi tilannetta siihen, että eroaisitte, niin mies joutuisi silloin joko maksamaan isyydestä rahallisen korvauksen sinulle (mies hoitaisi lapsia joka toinen viikonloppu) tai jos huoltajuus menisi tasan (joka toinen viikko äidillä, joka toinen viikko isällä), niin mies joutuisi silloin hoitamaan lapsia YKSIN koko viikon. Näinollen siis parisuhteessa ollessa on ihan selvää, että miehen pitää osallistua lastenhoitoon niin rahallisesti kuin aikaa antamalla.

Jos äiti on lasten kanssa kotona, niin pitäisihän äidilläkin olla omaa aikaa. Minusta jos äidillä olisi yksi vapaailta viikossa ja isällä vastaavasti yksi vapaailta viikossa, niin sitten jäisi 3 arki-iltaa ja viikonloput yhteistä aikaa. Jos taas mies harrastaisi 2 arki-iltaa + 1 viikonloppupäivän, niin sinulla pitäisi olla vastaavat oikeudet, joka tarkoittaisi sitä, että koko perheenä teillä olisi vain yksi ainoa arki-ilta viikossa perheen yhteistä aikaa.

Monessa perheessä tämä ongelma on ratkaistu siten, että mies yksinkertaisesti vähentää ilta- ja viikonloppumenoja niin kauan, kun lapset ovat niin pieniä, että he tarvitsevat hoivaa (arviolta noin 8-9 vuotiaaksi asti), jonka jälkeen voi pikkuhiljaa lisätä harrastuksia.

MOnessa perheessä on myös muutettu harrastuksia sellaiseen suuntaan, että lapset voivat myös osallistua harrastuksiin. Ei siis yllättävää, että jos on intohimoinen laskettelija, niin kolmevuotiaalle vedetään monoa jalkaan. Kalastustakin voi harrastaa esim. 4-5 vuotiaan ehdoilla. Koska vuosikausia ei jaksa olla harrastamatta, niin siksi moni harrastaa vaikkapa vauvauintia koko perheen kera. Metsästyksestä ja kalastuksesta pitävä puolestaan saattaa intoutua vaikka lintubongauksesta, jolloin vauvan voi ottaa rintareppuun tai rinkkareppuun kyytiin tai vaikka ryhtyä pyöräilemään, jolloin alle vuoden ikäisen lapsen voi ottaa pyörän turvaistuimeen ja vaikka pyöräillä piknikille lähimmälle rannalle tai jonnekin luontoalueelle. Näissä asioissa täytyy miettiä eri vaihtoehtoja, että haluaako mieluummin tinkiä määrästä vai käyttää mielikuvitusta ja etsiä sellaisia tapoja harrastaa, joihin koko perhe voi osallistua.

Jos isä ei ota lapsia mukaan harrastuksiin, niin mitäköhän yhteistä mielenkiinnon aihetta isä ajatteli lastensa kanssa kehittää myöhemmin? Omasta kokemuksestani lapsuusajalta kuten myös äitinä olemisen ajalta, että kun ottaa lapsen mukaan harrastuksiin ja aktiiviseen toimintaan aika pienestä pitäen (lapsen ehdoilla!!!), niin lapsi oppii ja kasvaa siihen, että esim. luonto ei ole vain joku epämääräinen luontodokumentti telkkarissa tai että liikunta on muutakin kuin Formulakisat telkkarista sunnuntaisin.

Minusta kannattaa keskustella miehen kanssa ihan vakavissaan tästä jutusta. Onko hän tosiaan ollut niin lapsellinen, että hän on kuvitellut, että lapsenhoito on 2000-luvulla vain naisen tehtävä? Millaisena hän näkee oman roolinsa isänä? Onko hänen isänsä ollut aktiivinen ja onko hänen oma isänsä hänelle isän roolikuva? Jotta voi tulla oman lapsensa esikuvaksi positiivisessa mielessä, niin se vaatii työtä ihan tosissaan.

Voin omasta kokemuksestani lämpimästi suositella sitä, että lapsi otetaan mukaan harrastuksiin, jolloin keskusteluyhteys lapseen säilyy läpi vuosien. Kun on yhteistä tekemistä, niin murrosikäisenkin lapsen kanssa on helpompaa olla eikä tarvitse myöskään heti pelätä, että lapsi ei keksi muuta tekemistä kuin juominen ja mummojen hakkaaminen. Minun vanhin lapseni on 13-vuotias ja välimme ovat loistavat. Hänen isänsä puolestaan on keskittynyt enemmän hoitelemaan uutta vaimoaan, joten lapsen ja isän välit ovat huonot, koska lapsi tajuaa ihan selkeästi, että hänen isänsä ei jaksa olla kiinnostunut lapsesta ja hänen harrastuksistaan. Minun ja lapsen välillä taas on avoimet välit, hän kertoo minulle jopa ihastuksistaan ja meillä on useita tapoja viettää vapaa-aikaa (esim. uinti, patikointi, pyöräily, seuraan aktiivisesti hänen urheiluharrastustaan ja käymme yhdessä 1-2 festaria tai konserttia kesässä).

Syötäväksi ne eläimet tulee.
Ei olla kasvissyöjiä, ja jostain ne lihat kauppoihinkin tulee... Tosi hyvää ja terveellistä, suosittelen, mm. hirvi, sorsa, jänis, metso, teeri, riekko...

Mitä hittoa miehesi metsästää alkukesästä? Haahka taitaa olla ainoa, eikä sitäkään kai yötä myöten jahdata... Minä vaimona lähinnä epäilisin ko. harrastukseen vetoamista.

Niin, ap:n kirjoituksesta tuli ihan sama kysymys mieleen mullakin: mitä ihmettä nyt voi metsästää? Ellei sitten jossain Virossa tms. käy metsästysmatkalla. Huom. oikealla metsästysmatkalla, en tarkoita ilolintuja.

Yhvaimolle vertaistukea: mun mieheni viettää paljon kahdenkeskistä aikaa leikki-ikäisen edellisestä liitosta olevan lapsensa kanssa, mikä on mielestäni kiva ja hyvä asia, enkä koskaan ollut miehen ajasta tai muutenkaan mustasukkainen. Kunnes nyt kun meillä on yhteinen vauva, jolle aikaa ei liikene yhtään niin paljon. Sama pätee rahankäyttöön; minä maksan kaikki mun ja vauvan kulut, ex saa elatusapua ja lisäksi lapselle käydään ostelemassa leluja aina kun pyytää. Tiedän etten saisi olla mustasukkainen, tiedän että syynä on huono omatunto siitä että on tämän lapsen äidin kanssa eikä edellisen. Ja olen tavallaan samassa veneessä mieheni kanssa joten minun pitäisi sietää se että työt ja harrastukset ja kaikki muu menee mun ja vauvan edelle. Mutta samalla mieltä kalvaa pelko suhteemme tulevaisuudesta kun katkeroidun ja petyn kerran toisensa jälkeen. Olen puhunut tästä, mutta aina alkaa sama saarna miten hän tekee töitä yhteisen tulevaisuutemme eteen, ja tällä hetkellä priorisoi vanhemman lapsen koska tämä on niin ihanassa ja vastaanottavaisessa iässä. Auttakaa jos voitte, mitä epäilen..

Itte kyllä oon sitä mieltä että jos ei myes ymmärrä hyvällä niin sitten pahalla..Jääkaapin oveen kalenteri ja siihen merkitään ylös molempien oma aika eli tunnit. Alkoi toimimaan siskoni perheessä, jossa mies myös harrasti kaikenlaista remppaa, venettä, ammuntaa ym. Ja kun on miehen tunnit ylhäällä niin sitten kahvikupin ääreen ja palaveri siitä mihin äidin oma-aika tunnit seuraavalle viikolle sijoitetaan. Saa mies mennä jatkossa kuten aikaisemminkin mutta niin menee myös äiti..ja jos mies vähentää menemistä niin samoin vähentää äiti. Kun isukki alkoi olla lasten kanssa äidin humputtaessa kavereiden kanssa kaupungilla alkoi isukin harrastelut vähentyä. Ei se ollutkaan niin mukavaa kun aluksi isi luuli, kun ei vain enään katottukkaan videota tai leikitty, piti alkaa myös tekemään ruokaa ja laittamaan lapsia nukkumaan. Vaikka kuulostaa hiukan nipolta niin ei tuo montaa viikkoa kerinnyt olla käytössä, isukki ymmärsi yskän aikas nopeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Pakko kysyä:
Mitä hittoa miehesi metsästää alkukesästä? Haahka taitaa olla ainoa, eikä sitäkään kai yötä myöten jahdata... Minä vaimona lähinnä epäilisin ko. harrastukseen vetoamista.

Niin, eikös syksyisin käydä metsällä? En ole kyllä aivan varma, me ei metsästetä ja mitään riistaa en suuhuni pistä.
Myöskään vappuna ei kalasteta, ehkä Inarinjärvellä voi vielä pilkkiä mutta ei Rovaniemeä etelämpänä...Samaten uistelu on vielä vähän liian aikaista koko Suomessa. (meidän perheessä kyllä kalastetaan mutta keväät ja syksyt ollaan kotona)

Alkuperäinen kirjoittaja hyi helvetti:
Vauvanhoidosta viis, mä heivaisin välittömästi miehen joka tappaa eläimiä ajankulukseen.
Onko täällä kaikki jotain punaniskoja?

Parempi kai se on metsästää se liha kuin marketista ostaa. Metsän eläimet ovat yleensä sentään eläneet hyvän elämän ennen kuolemaa (toisin kuin lehmä -ja possuparat, kanoista puhumattakaan...). Itse tosin en syö lihaa lainkaan eettisistä syistä.

Itselleni tuli heti mieleen tekstin luettuani että taitaa olla vaimo turhan sinisilmäinen... Voipi olla että mies metsästelee ihan muuta kuin riistaa tai kaloja. Eikö oikeasti kenenkään epäilykset herää jos miehet ovat noin paljon poissa etenkin öitä ja jopa juhlapyhät kuten juhannuksen haluasivat olla muualla... Tiedättekö te yhtään kuinka paljon miehet harrastavat syrjähyppyjä ja käyvät Tallinnassa ja Thaimaassa. Ja nämä Tallinnanmatkat ovat pääsääntöisesti täysin maksullisiin naisiin suuntautuvia. Meillä miehen kanssa aika avoin suhde ja ollaan monesti kauhisteltu hänen kavereitaan joista monet käyvät ihan vakkariin Tallinnassa kaveriporukalla maksullisissa naisissa vaikka kotona on parisuhde ja sitten vielä kilpaillaan kuka saa eniten ja eritavoin ja otetaan mm. video ja valokuvaa yök yök yök

Yhteistyössä