isekseen leikkiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Marissa

Jäsen
04.09.2004
72
0
6
Meidän 2,3vuotias tyttö ei leiki ollenkaan itseksensä, aina tarvii olla mukana leikeissä. On todella turhauttavaa kun ei hetkeäkään voi tehdä esim. kotitöitä ilman että tyttö pyytää leikkimään tai on mukana koti töissä. Mites muiden lapsukaiset? Leikkivätkö minkä verran itseksensä? yttö on todella takertuvainen ja ei esim. halua kiivetä rappuja vaan pitäisi aina kantaa ellei ole kova kiire, tyttö siis kyllä osaa raput mennä todella sujuvasti itsekseen, mutta tahtoo että aina kannettaisiin. Onkohan itseluottamuksen puutetta vai mitä?Mitenköhän saisin lapselle lisää tätä puuttuvaa rohkeutta tai mikä sitten mättääkin.

Luonnekysymys - ja se mihin opetettu... Meilläkin vajaa 4-v esikoinen ei millään leikkisi hetkeäkään yksin, kun aina olemme hänen kanssaan touhunneet. toisaalta vajaan vuoden ikäinen pikkuveli touhuaa yksin pitkät tovit eikä ole millänsäkään, jos hänen kanssaan ei kukaan ehdi touhuilla...

Ei siinä muu auta kuin välillä olla kova ja sanoa, että en nyt ehdi tai jaksa... Huutohan siitä syntyy, mutta kun aina ei tosiaan ehdi/jaksa...

RAppusista: asumme 2-taso-asunnossa ja tenava raahasi alakertaan potkuautoa, ja kaatui aika pahasti rappusissa. Sen jälkeen ei uskaltanut kulkea itse, piti kantaa.
Asuntonäytölla puisissa liukkaissa portaissa sitten liukastuin, muksu sylissä ja tulimme ryminällä alas.. onneksi ei käynyt mitenkään.

Kotona sitten on käyty läpi näitä rappu-asioista: esim. tavaroita ei saa kantaa portaissa. Minä en kanna portaissa.

Opeteltiin uudelleen portaissa kulkeminen niin, että lapsi piti kaiteesta, minä kädestä ja joka askeleella kehuin ja kannustin ja rohkasin.
Samoin kun näitä asuntonäyttöjä on kierretty, joskus joudun kiskomaan portaisiin puoliväkisellä, kun ylhäällä ne portaat näyttääkin pelottavalta pienen silmissä. Ei muuta kuin kaiteesta ja minun kädestä, kannustusta, rohkaisua jne.

Leikkimisestä vastaisin jo aiemmin täällä, että meillä on samaa, ainokainen kaipaa leikkikaveria. Olen hetken leikissä mukana, tai pukkaan alkuun, käyn ihailemassa. Jos ovi on kiinni ja leikki menossa, en taatusti mene katsomaan että miten menee vaikka mieli tekisikin.

Yhteistyössä