Isäpuoli huoltajaksi koulupapereihin vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lily"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lily"

Vieras
Pitäisi lapsi ilmoittaa kouluun ja papereissa kysytään sitten vanhempien nimiä ja huoltajaa. Lapsen isäpuoli merkitään tietty isäksi papereihin mutta ei vissiin voi laittaa ruksia kohtaan huoltaja kun ei virallisesti ole huoltaja? Tuntuu vain tyhmältä laittaa siihen että äiti on yksinhuoltaja, kun toisaalta en ole yksinhuoltaja koska asutaan yhdessä ja isäpuoli on lapsen isä (biologinen isä ei ole ollut lapsen elämässä, eikä ole huoltajuutta) enkä myöskään ole yksinhuoltaja esim. Kelan papereissa.

Isäpuoli ei siis virallisesti ole huoltaja, papereissa siis. Mutta on kuitenki eskarissakin allekirjoittanut papereita vaikka ei ole virallinen huoltaja. Kyllähän sen oheishuoltajuuden voisi hankkia, lastenvalvojaan yhteyttä vai mistä sellaista voi hakea?

Tässä kunnassa on pk:n ja koulun papereissa kohta muu huoltaja eli on äiti ja isä ja vielä muu huoltaja kohta johon tulee isä/äitipuoli jos sellaisen haluaa papereihin lisätä :)

En tiedä mistä oheishuoltajuutta haetaan, ihmettelen vain miksei ole jo haettu? Vai onko vielä tuore isäpuoli? Jos olette vasta muuttaneet yhteen, sinä olet huoltaja. Uusi isäpuoli ei myöskään ole isä. Jos taas jo kauemmin olette olleet ja on vakaa aikomus jatkaa, isäpuoli isäksi, jos kerran biologinen isäkään ei ole missään tekemisissä.

Tuosta en osaa sanoa mitään saako merkitä koulun papareihin huoltajaksi, jos sitä ei ole. Toisaalta taas, periaatteessa sillon ei saisi kirjoitella noita koepapereitakaan, ja mahdollisissa hätätapauksissa eivät saa olla yhteydessä häneen tai kertoa tietoja.

Useampi vuosi on oltu yhdessä että ei ole ihan tuore isäpuoli, ei vaan ole aikasemmin tullut eteen tilannetta missä täytyis miettiä tätä huoltajuus juttua, niin ei ole mietittykkään sitä huoltajuutta myös isäpuolelle. Mutta hyvä ratkaisu varmasti olisi se huoltajuus, saisi sitten virallisesti osallistua lapsen koulu juttuihin yms. :)

Me aikanaan merkattiin huoltajaksi pitkäaikainen isäpuoli koska hän oli nimenomaan huoltaja ilman sen kummempaa virallistamista. Mutta eihän se kai sitten ollut lainmukaista...

[QUOTE="lily";28112551]Isäpuoli ei siis virallisesti ole huoltaja, papereissa siis. Mutta on kuitenki eskarissakin allekirjoittanut papereita vaikka ei ole virallinen huoltaja. Kyllähän sen oheishuoltajuuden voisi hankkia, lastenvalvojaan yhteyttä vai mistä sellaista voi hakea?[/QUOTE]

Käräjäoikeudesta. Meillä meni siihen noin viikko.

Ootte te pölvästejä kun ette tajua että ei noihin voi fiilispohjalta vastata mitä huvittaa. Koulun pitää tietää, kuka on lapsen laillinen huoltaja, eikä jotain äidin rakastajia. Huoltajana on lain mukaan oikeus päättää tiettyjä asioita kuten kouluasioita.

Meillä jotka ei virallistettu asiaa niin isäpuoli oli myöskin sosiaalinen isä pikkulapsesta saakka. Ei ollut mitään tarvetta lähteä koululle juurta jaksain lähteä selvittämään meidän perhekuvioita. Jos lapsi vaikkapa sairastui niin yhtä hyvin isäpuoli olisi saanut tulla noutamaan ja keskusteli opettajien kanssa yms. Laillisuuspykäliä ei niin silloin mietitty vaan elämää. Ja "isot"/viralliset asiat tietty olen hoitanut aina minä.

Minä luulen, että virallinen huoltajuus äidin uudelle puolisolle = adoptio. Koulun kirjoissa isäpuoli ei ole huoltaja niissä asioissa, joissa pitää olla virallisen huoltajan allekirjoitus.
Kun taas sitten kokeisiin, todistukseen, reissuvihkoon se isäpuoli voi varmasti nimensä laittaa. Mutta esim joihinkin lupiin kelpaa vain virallisen huoltajan nimi.
Jos isäpuoli saa huoltajuuden, ei äiti enää ole yh. Jos bioisä ei ole huoltaja ja mukana kuvioissa ( eli yhteiskunta maksaa elarit) luulisin elareiden loppuvan. Jos bioisä maksaa, niin saattaahan tuo halutessaan yhäkin maksaa.
Ja siis ei huoltaja isäpuoli saa osallistua juhliin, vanhempainiltoihin jne.

[QUOTE="hmm";28112997]Minä luulen, että virallinen huoltajuus äidin uudelle puolisolle = adoptio. Koulun kirjoissa isäpuoli ei ole huoltaja niissä asioissa, joissa pitää olla virallisen huoltajan allekirjoitus.
Kun taas sitten kokeisiin, todistukseen, reissuvihkoon se isäpuoli voi varmasti nimensä laittaa. Mutta esim joihinkin lupiin kelpaa vain virallisen huoltajan nimi.
Jos isäpuoli saa huoltajuuden, ei äiti enää ole yh. Jos bioisä ei ole huoltaja ja mukana kuvioissa ( eli yhteiskunta maksaa elarit) luulisin elareiden loppuvan. Jos bioisä maksaa, niin saattaahan tuo halutessaan yhäkin maksaa.
Ja siis ei huoltaja isäpuoli saa osallistua juhliin, vanhempainiltoihin jne.[/QUOTE]

Siis isäpuoli saa osallistua juhliin yms vaikka ei huoltaja olekaan. Anteeksi epäselvä ilmaisu.

Yhteistyössä