isä kuoli aikoja sitten,miten saada omansa pois perintötalossa, veli asuu ilmaiseksi siinä..

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ja leski käy kääntymässä, kirjoilla siinä vielä.Itse joudun kuitenki omaa taloani varten velkaa ottamaan ja toinen asuu ilmaiseksi talossa mistä omistan samanverran kuin hän. Miten saisin osuuteni pois? hän tekee kotona maataloustöitä, ei saa lainaa että voisi ulos ostaa ja tuskin haluakaan..
 
9mmm
Ja leski käy kääntymässä, kirjoilla siinä vielä.Itse joudun kuitenki omaa taloani varten velkaa ottamaan ja toinen asuu ilmaiseksi talossa mistä omistan samanverran kuin hän. Miten saisin osuuteni pois? hän tekee kotona maataloustöitä, ei saa lainaa että voisi ulos ostaa ja tuskin haluakaan..
maatilasta kysekkö? teette sopimuksen et veljes maksaa sulle vaik 200 euroo kuussa tietyn vuosimäärän ajan?
 
vierailija
Miten jatko menis jos veli ostais osuuteni pois muttei lesken osuutta. Kun äidistä aika jättää ni perin kuitenkin hänen osuudesta puolet eli 25% tästä talosta ja veli sitten jo 75?
 
vierailija
Ikävä kyllä niin kauan kun leski on talossa kirjoilla, et pysty häntä sieltä ulos potkimaan, joten et myöskäån pysty myymään taloa ulkopuolisille. Käytännössä sinulla ei siis ole siinä mitään omaa, jota voisit pois ottaa.
Sanot vain veljelle, että teepäs tilaa, sinäkin muutat samaan taloon, kun kerran siitä osan omistatkin. Jos ei veljelle sovi, hän voi alkaa kaivelemaan kuvettaan. Jos sopii, sitten muutat sinne, eikä sinunkaan tarvitse ottaa lainaa.
 
vierailija
Ei maksa.. päin vastoin mun pitäs maksaa ko mulla siellä talon yhdessä huoneessa tavaroita? ! ja he tarvii lisää tilaa.. anna mun kaikki kestää. Veli ei maksa vuokraa vaan sähkölaskunsa
 
vierailija
Ei maksa.. päin vastoin mun pitäs maksaa ko mulla siellä talon yhdessä huoneessa tavaroita? ! ja he tarvii lisää tilaa.. anna mun kaikki kestää. Veli ei maksa vuokraa vaan sähkölaskunsa
Eihän se teille kuulu, onko leski siellä vai ei ja mitä tekee? Olkaa iloisia, jos ei peri vuokraa varastotilasta! Olisihan hänellä siihen oikeus? Mutta jos siellä on siivoamista, voit tarjoutua avuksi - paitsi että et siitä omasta varastotilasta voi tietenkään saada mitään:
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Kotitalousvahennys/Kotitalousvahennys_siivous_ja_kotitalous(9222)
Syytinkisopimus heillä voi kai olla olemassa varmaan ilman sun suostumustakin - en tiedä, voiko? Sehän on ihan laillinen keino nykyään, mutta siinä eritellään kaikki asiat. --va onko?
 
Maistraatin sivuilta löysin tällaisen. Eli äiti on laiminlyönyt velvollisuutensa ilmoittaa maistraatille, että on muuttanut toiseen osoitteeseen. Voisit vihjata tästä maistraatille, niin perintö ehkä saataisiin jakoon.

Ilmoitusvelvollisuus

Kun henkilö vaihtaa kotikuntaa tai siellä olevaa asuinpaikkaa (vakituinen muutto), hänen on aikaisintaan kuukausi ennen muuttopäivää ja viimeistään viikon kuluttua muuttopäivästä ilmoitettava siitä maistraatille.

Muuttoilmoitus on tehtävä maistraatille myös tilapäisestä asumisesta, joka kestää yli kolme kuukautta. Lyhyemmästä tilapäisestä asumisesta voi myös halutessaan tehdä muuttoilmoituksen.

Ilmoituksen voi henkilön puolesta tehdä myös hänen perheenjäsenensä joka myös muuttaa samaan osoitteeseen.
 
vierailija
"Soveliaalla tilanpidonjatkajalla on oikeus vaatia, että jäämistöön kuuluva elinkelpoinen maatila sisällytetään maatalousirtaimistoineen jakamattomana hänen osuuteensa. Soveliaalla tilanpidonjatkajalla on oikeus vaatia myös sellaiset tilat tai tilanosat, joista hänen puolisonsa omistamien tilojen tai tilanosien kanssa muodostuu elinkelpoinen maatila. Sama oikeus soveliaalla tilanpidonjatkajalla on myös silloin, kun jäämistöön kuuluu vain osa elinkelpoisesta maatilasta ja muun osan omistaa eloonjäänyt puoliso, jonka perillinen sovelias tilanpidonjatkaja on."

http://www.laki24.fi/pepe-perinnonjako-maatilanjako/
 
vierailija
Maatila perinnönjaosta, korvausta muille perillisille?
Joutuuko maatilan perinnönjaossa saava maksamaan korvausta muille perillisille?

Jos osakkaat eivät sovi soveliaalle tilanpidonjatkajalle annettavan maatilan arvosta muuta, on maatilan arvona pidettävä maatilan verotusarvosta laissa tarkemmin säädetyllä tavalla johdettua laskelmallista arvoa, jota korotetaan tai alennetaan sen mukaan kuin maatilan, tilan tai tilanosan erityiset ominaisuudet kuten puuston tai rakennusten poikkeuksellinen arvo tai muut seikat antavat siihen aihetta.

Elinkelpoisen maatilan perinnönjaossa saaneen soveliaan tilanpidonjatkajan on maksettava muille jakoasemassa oleville osakkaille korvausta heidän perintöosuuksien täyteen määrään asti. Korvaus saadaan toimittaa rahana. Korvauksen maksamista varten on varattava kohtuullinen, enintään kahden vuoden määräaika ja korvaukselle on maksettava laillista korkoa. Rahasuoritukseen oikeutettu perillinen saa maatilan omistajaa kuulematta hakea saamisensa vakuudeksi kiinnityksen jaon kohteena olleeseen maatilaan tai tilanosaan.

http://www.laki24.fi/pepe-perinnonjako-tilanpidonjatkaja/
 
vierailija
Eli äiti ja veli voi kävellä mun yli täysin tässä? Mie joudun maksamaan pitkän pennin omasta talosta ja veli saa ilmaiseksi. Mun pieni huone täytyy perintötalosta tyhjätä ettei tarvii vuokraa maksaa siitä, ja veljeltä loppuu tila. Äitihän voi tientenki mitä vaan tehdä mut ei veli siitä sen enempää omista kuin minäkään.
 
vierailija
Tuonkin asian voi nähdä eri kantilta. Jos talo on vanhempi ja syrjässä, niin löytyykö sille edes ostajaa. Ja jos saisitte myytyä, niin eipä siitä varmasn paljoa jäisi, koska leskelle pitäisi maksaa korvausta menetetystä asumisoikeudesta. Toiseksi on hyvä, että veli asuu siellä ja maksaa juoksevat kulut ja hoitaa talon kunnossapidon. Jos talo olisi tyhjillään, niin kuluja ja huolta siitä tulisi sinullekin. Voithan yrittää myydä osuutesi veljellesi, mutta paljoa osuudesta ei varmastikaan saa, koska lesken oikeudet ovat rasituksena eikä vanhat asunnot käy kaupaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Miksi mun pitäisi maksaa vuokraa kun omistan siitä osan ja jos veli saa kämpän ilmaiseksi? Leski ei käy kuin joskus kääntymässä , ei o elämä reiluu..
Voisko ne sun tavarat olla uskosalla? Haittaako yhtään, jos ne kostuu tai saa vähän nokea tai pölyä ulkoa? Sähkölasku voi olla paljonkin jopa niiden tavaroiden tilan vaatimalsta osalta, etkö ymmärrä? Sun täytyy mun mielestä maksaa kans, jos tarkkoja ollaan. Mutta ehkä leski ei halua yhtään lisätuloja, oista täytyisi sitten erikseen tehdä ilmoituksia ja saattaisiko menettää sen takia leskeneläkkeensä? Aika reilu on ollut, vai mitä? Usein on niinpäin, että leskelle jää vain asumisoikeus, mutta ne perillset huolehtivat asunnon remonteista ja muista kuluista. Onhan jokaisessa rakennuksessa pakollisia huoltohommia, eikä niistä kaikki nuoretkaan selviä... Hinta niille tulee vasta silloin, kun oudutaan teettämään jollakin ulkopuolisella. Muistelepa niitä asioita välillä;-)
 
vierailija
Ja leski käy kääntymässä, kirjoilla siinä vielä.Itse joudun kuitenki omaa taloani varten velkaa ottamaan ja toinen asuu ilmaiseksi talossa mistä omistan samanverran kuin hän. Miten saisin osuuteni pois? hän tekee kotona maataloustöitä, ei saa lainaa että voisi ulos ostaa ja tuskin haluakaan..
Kyllä nyt on aika kokoontua miettimään asioita paremmin. Teillä sun veljen kans on periaatteessa samanlainen osuus ja ne täytyisi voida jakaa niin, et ne osat voi vaikka arpoa. Siitä on lähdettävä! Sun siis täytyisi suostua samaan, mikä hänelläkin on, eikä vaan "oman osansa pois" Mitä kaikkea siellä täytyisi tehdä, jos leski haluaisikin myydä sen? Ne sun tavarat lähtis siinä tapauksessa pihalle, vai onko sellainen otenkin poissuljettu vaihtoehto?
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/puheenaiheet/kolumni/kommentti-onko-edessä-vielä-maallepako-1.147103
 
vierailija
En ole koskaan ymmärtänyt sukuja, joissa kinastellaan pikkuasioista. Kuten esim. jos aikuisikään ehtinyt lapsi joutuu hetkeksi muuttamaan takaisin kotiin (syystä tai toisesta) ja sitten sille lyödään vuokrat ja vedet ja sähkölaskut päälle, kuukauden tai kahden asumisesta. En ihan oikeasti ymmärrä. Siis toki vedestä ja sähköstä voi vähän maksaa ja tietenkin osallistua ruokakuluihin, mutta vuokra??

Aloittajan tapauksessa isä on siis kuollut ja äiti (eli leski) omistaa puolet talosta ja kaksi lasta 1/4 kumpainenkin. Äiti ei enää asu talossa, vaan taloa huoltaa ja ylläpitää veli.

Jos veli ostaa siskon osuuden, tällöin äiti omistaa 50 % ja veli 50%. Kun äidistä aika jättää, äidin osuus talosta käsittääkseni puolitetaan, jolloin veljellä on se 75 % ja siskolla 25%. Tällöin veljen on helpompi ostaa sisko pois talosta ja saada 100% omistus taloon (vai oliko se nyt maatilaan).

Mutta koska tällä hetkellä siskolla on omistusta talosta 25% verran, niin en näe mitään syytä, miksi pitäisi maksaa vuokraa/sähköä/ tms. omistamastaan osuudesta.

Onko veli (tai äiti) hamstraajatyyppiä vai miksi tarvitsee juuri sen yhden ainoan huoneen lisätilaa?
 
vierailija
En ole koskaan ymmärtänyt sukuja, joissa kinastellaan pikkuasioista. Kuten esim. jos aikuisikään ehtinyt lapsi joutuu hetkeksi muuttamaan takaisin kotiin (syystä tai toisesta) ja sitten sille lyödään vuokrat ja vedet ja sähkölaskut päälle, kuukauden tai kahden asumisesta. En ihan oikeasti ymmärrä. Siis toki vedestä ja sähköstä voi vähän maksaa ja tietenkin osallistua ruokakuluihin, mutta vuokra??

Aloittajan tapauksessa isä on siis kuollut ja äiti (eli leski) omistaa puolet talosta ja kaksi lasta 1/4 kumpainenkin. Äiti ei enää asu talossa, vaan taloa huoltaa ja ylläpitää veli.

Jos veli ostaa siskon osuuden, tällöin äiti omistaa 50 % ja veli 50%. Kun äidistä aika jättää, äidin osuus talosta käsittääkseni puolitetaan, jolloin veljellä on se 75 % ja siskolla 25%. Tällöin veljen on helpompi ostaa sisko pois talosta ja saada 100% omistus taloon (vai oliko se nyt maatilaan).

Mutta koska tällä hetkellä siskolla on omistusta talosta 25% verran, niin en näe mitään syytä, miksi pitäisi maksaa vuokraa/sähköä/ tms. omistamastaan osuudesta.

Onko veli (tai äiti) hamstraajatyyppiä vai miksi tarvitsee juuri sen yhden ainoan huoneen lisätilaa?
Eihän se ihmistyyppi muille kuulu, vaan se, kenen tavaroita siellä pitää lämmittää. Jos se leski saa siihen asumistukea, on tietysti väärin, mutta muuten on ihan oikein periä se siltä, joka kuluttaakin sähköt - ja sehän voi olla myös sun tavaroiden takia osaksi?
http://yle.fi/uutiset/kulutuspohjainen_sahkolasku_ihmetyttaa_kuluttajia/5399415
Nuo seikat on nykyään tosi helppo selvittää jälkeenpäinkin:)
 
alkuperäine
Veli maksaa sähkön koska sitä käyttää, yläkerranyksi huoneista mun vanhoilla tavaroilla, sitä edes lämmitetä... täytyykö sekin luovuttaa veljelle? selvä.. eli luovutan vaan oman osuuteni perinnöstä? Ei mitään sananvaltaa mihinkään. Veli on vanhempi ja iänsä siinä asunut.
 
vierailija
Veli maksaa sähkön koska sitä käyttää, yläkerranyksi huoneista mun vanhoilla tavaroilla, sitä edes lämmitetä... täytyykö sekin luovuttaa veljelle? selvä.. eli luovutan vaan oman osuuteni perinnöstä? Ei mitään sananvaltaa mihinkään. Veli on vanhempi ja iänsä siinä asunut.
entäs kun äitistä aika jättää? Omistan siitä sitten puolet mutta en ikinä omaa
osaani pois saa.
 
vierailija
Äiti siellä suurimmat kulut edelleen maksaa. Kaipa mä luovutan sen huoneen ni vallatkoon veli koko talon, ni ei tarvi mulle suuttua.
Ite sie oot nyt kyllä suuttunut jo:)
Miksi et voisi mennä sinne omaan huoneeseen - lämpö päälle ja maksat sähköstä osuutesi? Voit vuokrata oman kämppäsi ja pihalle saat laittaa niin monta telttaa kun haluat:)
Äitihän voi elää kauemmin kuin te, joten ei sellaista pidä ajatella vielä ollenkaan! Jos ei ole hyvä ratkaisu, selviää myöhemmin. Aika muuttaa meitä ja täytyy osata sopeutua uusiin tilanteisiin tosta vaan, eikä märehtiä entisiä. Eri asia sitten, jos jonkun tarvis alkaa omaishoitajaksi, mutta eikai nyt siitäkään ole kyse? Ihan äkkiä vaan tuli mieleen: muuttaisko sun äiti sinne sun nykyiseen taloon? Sullahan on valta päättää siitä kai kokonaan?
 
vierailija
Käsittääkseni voit kuitenkin vaatia, että veljesi ostaa sinulta puolikkaan talosta. Eri asia sitten on, että jos talo arvioidaan nyt kun äidilläsi on leskenoikeus asua siinä, niin arvoonhan se vaikuttaa aika lailla huonontaen (eli oikeastaan veljesi kannattaisi ostaa sekä äitisi että sinut ulos talosta sellaisella ehdolla, että äidilläsi on elinikäinen oikeus asua siellä.) Tällöin toki asunnon markkina-arvo on noin puolet siitä mitä se olisi ilman tuota ehtoa.
Muuten leskenoikeus asua talossa on voimassa vain silloin, kun leskellä ei ole omaa vastaavaa asuinpaikkaa tarjolla.
 
vierailija
Oikeastaan lapset eivät tiedä, onko heillä oikeutta ollenkaan vanhempien asuntoon:
http://www.taloussanomat.fi/raha/2013/03/11/kultainen-vanhuus-ei-onnistu-talla-asunnolla/20133566/139
ihan turhaan mietit, jos äiti on suunnitellut asiat valmiiksi. No, kai sellainen ainakin perunkiroituksessa viimeistään tulee esille?
Testamentin voi tehdä myös lapsenlapsille, jolloin tietääkseni lapset välttyy perintöverolta? Mutta jos on kysymys maatilasta, kannattais ottaa selvää valtion avustuksista. Mistä tietää, vaikka innostuisit jatkamaan yritystä jossain muodossa;-)
 
vierailija
Pesänjakoa ei siis ole tehty ja leski on sinun ja veljen äiti? Onko kuolinpesässä muita perillisiä kuin sinä ja veljesi?
Niin, kaikki vaikuttaa, myös sellaiset asiat, että jollakin olis jotain ulosotossa, ei se niin yksioikoista olekaan. Voihan olla niinkin, että äiti tuo sinne uuden isännän, eikä lapset siihen tietenkään voi sanoa mitään:)
OT, mutta löytyi aivan ihana sivu:
http://kaariutrio.fi/wp/?page_id=53
 

Yhteistyössä