Isä kuolee pian :`(

  • Viestiketjun aloittaja surutytär
  • Ensimmäinen viesti
miniä
Meiltä kuoli vajaa kuukausi sitten lastemme pappa, mieheni isä. Hän sairasti noin vuoden als-tautia. Viimeisinä aikoina aivan rukoili, että hän pääsisi pois täältä. Oli niin järkyttävää nähdä kuinka elinvoimainen ihminen eikä vielä kovin vanha riutuu vain pois. Hän ei enää voinut liikkua eikä puhua yli puoleen vuoteen. Ainoastaan silmillään kommunikoi. Kun sitten viesti tuli että hän on nukkunut pois, suru oli ja on vieläkin suuri mutta toisaalta näin hänelle oli parempi. Voimia sinulle ap.
 
Voimia tulevaan :hug:

Oma isäni kuoli 2002 ja edelleen tule hetkiä kun ikävä iskee..
Isälläni oli aivokasvain ja etäpesäkkeitä jo melkeen joka paikassa kun tauti löytyi..

Olin hänen vierellään kun viimeiset henkäykset veti ja en ole kyllä katunut sitä, että näin kuoleman läheltä. Oli paljon helpompi käsitellä surua kun ei ollut sitä tyypillistä " ei voi olla totta " tunnetta.
 
Rollolainen
äitini kuoli v 1996 maksakirroosiin.
hän lähti tavalliseen kohdun poistoon, mutta ei kestänyt sitä.
No, pääsi pois ilman kipuja.

Harmittaa vian kovasti että en ehtinyt äitni vierelle pitämään kädestä kiinni, mutta kävin kuitenkin sitten katsomassa häntä arkussa ja menin mukaan hautaustoimiston autoon kun äiti vietiin siunauskappeliin odottamaan hautaamista. Jätin silloin ne hyvästit.
Äitini näytti vian nukkuvan siinä arkussa.
sanoin hänelle että rakastan sinua, toivottavasti sun on nyt hyvä olla

äitini oli alkoholisti joka eli pitkään hakaavien miesystävien kanssa.
äitini maistoi eka kerran viinaa ollessan 20v, mutta silti hän kuoli jo 44 vuotiana maksakirroosiin, 36 vuotiaana jo papereissa luki että potilas on alkoholisti.
Voimia :hug:
 
suruntytär
uskomatonta, miten paljon empatiaa maailmasta löytyy. KIITOS,ette arvaakaan miten hyvälle jo nuo halauspäät tuntuvat. Soitin just äidille, eikä kuulemma ollut velli maistunut, vaikka eilen isä sanoi, että "pakko syödä", viime viikolla halusi vielä ruokaohjeita, jottei sitä askitesnestettä kertyisi niin nopeasti. Voi, kun ihmiset tajuaisivat, ettei maksan kanssa leikitellä, kun kuitenkin tuohon tautiin menehtyy paljon ihmisiä vuodessa. Tuo on vielä jotenkin salattusairaus, koska sitä häpeillään, jos joku julkkis tulisi omilla kasvoillaan kertomaan, millaista tuo on, niin lopettaisikohan joku?
 
no jaa
Alkuperäinen kirjoittaja suruntytär:
Tuo on vielä jotenkin salattusairaus, koska sitä häpeillään, jos joku julkkis tulisi omilla kasvoillaan kertomaan, millaista tuo on, niin lopettaisikohan joku?
Eikös noita juoppoja ole julkisuudessa ihan tarpeeksi?

Voimia kuitenkin.
 
ap
mutta jos näytettäisiin, mitä se juopottelu saa elimistössä aikaan, millaista kituutusta se elämä on, niin vaikuttaisikohan se mitenkään, vai ajatteleeko ihminen vain, ettei tuo minun kohdalleni osu?
 
no jaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta jos näytettäisiin, mitä se juopottelu saa elimistössä aikaan, millaista kituutusta se elämä on, niin vaikuttaisikohan se mitenkään, vai ajatteleeko ihminen vain, ettei tuo minun kohdalleni osu?
En usko, että siitä mitään hyötyä olisi. Valitettavasti. Juoppo juo, koska ei voi olla juomatta. Ei siinä mitkään pelotteluvideot auta, jollei omaa tahtoa lopettamiseen ole.
 
Helekutti
Suomessa on paljon maksakirroosia joka ei aiheudu juomisesta. Sääli että se asenne heijastuu automaattisesti hoitohenkilökunnan puolelta siihenkin osaan joka ei käytä tippaakaan. Mua suututti ja raivostutti kun sukulaiseni viimeisiä hetkiä vietettiin sairaalassa ja joka käänteessä hoitajat ja lääkärit vihjailivat alkoholista vaikka sukulaiseni oli absolutisti. Tämä tuotiin esille jo 10 vuotta sitten kun hän maksakirroosiin sairastui vaan eipä sitä kukaan uskonut.

Voimia ap:lle.
 
no jaa
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Suomessa on paljon maksakirroosia joka ei aiheudu juomisesta. Sääli että se asenne heijastuu automaattisesti hoitohenkilökunnan puolelta siihenkin osaan joka ei käytä tippaakaan. Mua suututti ja raivostutti kun sukulaiseni viimeisiä hetkiä vietettiin sairaalassa ja joka käänteessä hoitajat ja lääkärit vihjailivat alkoholista vaikka sukulaiseni oli absolutisti. Tämä tuotiin esille jo 10 vuotta sitten kun hän maksakirroosiin sairastui vaan eipä sitä kukaan uskonut.

Voimia ap:lle.
Kyllähän maksakirroosi voi johtua myös esim. liikalihavuudesta, kuten edesmenneen isoäitini kohdalla. Mutta suurin aiheuttaja on alkoholi.
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Kyllähän maksakirroosi voi johtua myös esim. liikalihavuudesta, kuten edesmenneen isoäitini kohdalla. Mutta suurin aiheuttaja on alkoholi.
Tai ei siitäkään kuten tässä tapauksessa. Joo, alkoholi aiheuttaa mutta siitä että kuinka paljon, ei ole kovin tarkkaa käsitystä. Joidenkin mukaan 95 % tapauksista aiheuttaa alkoholi mutta toisten mukaan vain noin 60 %. Luulen että sukulaiseni papereihin on merkattu alkoholi koska siitä mainittiin joka ikisellä kerralla kun kävi askitesnestettä poistamassa. Eikä lääkäri uskonut kun sanoi ettei ole käyttänyt lainkaan viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen ja sitäkin ennen vain satunnaisesti.
 
surun tytär
hoitoa pitää saada asiallisesti, vaikka kyseessä olisikin ns. itseaiheutettu sairaus. Voihan sitä osoittaa omaa paremmuuttaan toista moittimalla, mutta jossain vaiheessa voi ihan ihmisyyden nimissä olla hiljaa. Alkoholistin läheiselle se potilas on kuitenkin rakas ja hänestä on mielessä hyviä ja rakkaita muistoja. Ei saisi potkaista rammalta sitä kävelykeppiä, jos ei ole antaa samanlaista tilalle. Oma isäni on tehnyt koko ikänsä töitä, useampaakin samaan aikaan, saadakseen perheelleen elannon. Lapsuutensa oli tosi surullinen, kun oma isä mm. viskasi hänet veteen, että oppisi uimaan ja kun isä räpiköi rannalle, niin heitti uudestaan, isänsä olisi myös myynyt isäni ja veljensä(joita piti äpärinä) hyvätuloisille vanhapiikasisarille yms. käsittämätöntä rakkaudettomuutta. Minä olen kiitollinen omasta lapsuudestani ja vanhemmistani. Olisin niin toivonut heille toisenlaista vanhenemista..:`(
 

Yhteistyössä