Isä- ja äitipuolet joulujuhliin? Miksi ja miksi ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vv

Vieras
jos eronneet vanhemmat osallistuvat lapsensa joulujuhlatilaistuuteen, niin "kuuluuko" sinne silloin tulla myös vanhempien uudet puolisot?

minä olen ainakin ajatellut että omat vanhemmat riittää, jo ihan tilankin puolesta - tila ei riitä jos jokaisella eroperheen lapsella on paikalla 3 tai 4 aikuista.

eri asia jos oma vanhempi, vaikka nyt äiti ei pääse, niin isän kanssa voi tulla sit uusi puoliso.

mitä mieltä olette?

Meillä perhe on tämä nykyinen kokoonpano ja tällä käydään kaikki juhlat ja muut. Ex ei käy ikinä missään juhlissa enkä ole edes ajatellut et tulis :O Eihän se osallistu mitenkään lasten arkeenkaan niin miksi ihmeessä kävisi jossaki juhlissa.

On täysin perhekohtainen asia. Ei ydinperheetkään välttämättä käy koko kokoonpanolla näissä juhlissa, ja jollain voi olla tilanne, että molemmat vanhemmat uusine kumppaneineen sopivat sekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä perhe on tämä nykyinen kokoonpano ja tällä käydään kaikki juhlat ja muut. Ex ei käy ikinä missään juhlissa enkä ole edes ajatellut et tulis :O Eihän se osallistu mitenkään lasten arkeenkaan niin miksi ihmeessä kävisi jossaki juhlissa.

no toi ei ole se tilanne mitä ajoin takaa.

vaan jos molemmat omat vanhemmat on tulossa juhliin niin onko ok että toinen heistä ottaa mukaan uuden puolison.

että on sit ihan ok istua siellä kolmistaan rivissä ...

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

no toi ei ole se tilanne mitä ajoin takaa.

vaan jos molemmat omat vanhemmat on tulossa juhliin niin onko ok että toinen heistä ottaa mukaan uuden puolison.

UP. ei mielipiteitä?

Mulla lapset jo niin isoja, etteivät ole vuosiin halunneet edes mua joulujuhliinsa =) Mutta jos junnu olisi vielä ala-asteella, niin - siinä missä isovanhemmatkin - äitipuoli voisi varsin hyvin tulla. Kun junnu pääsee ylioppilaaksi, niin aivan varmasti hänen äitipuolensakin tulee kevätjuhlaan. Sekä junnu että minä olisimme rehellisesti sanottuna pettyneitä, jos ei tulisi =)

me käytiin eilen koko perhe esikoisen eskarin joulujuhlissa. oli isäpuoli mukana. mutta tytön oma isä ei tullu.

mutta sit taas...meillä toi isäpuoli näkee enemmän tyttöjä kuin niitten oma faija ja molemmat tytöt haluu isäpuolta myös mukaan juhliin.

aika hankala ongelma. ihan just sen tilan takia. sen oon kyllä huomannu et kyllä sinne isovanhempiakin roudataan eli niitten kaa sitten sama sääntö. :D

mahdutaan myös lapsen juhliin kaikki, minä äitipuolenakin!! ne on lapsen juhlat, turha siihen on sotkea aikuisten tunteita mukaan, näin meillä vissiin kaikki ajattelee.

Me mennään perheenä, minä, lapset ja isäpuoli. Jos lapset haluavat jonkun mukaan, olkoon bioisä tai mummo, niin sitten pyydetään mukaan.
Meilläkin isäpuoli on ollut lasten kanssa enemmän kuin bioisä (on lapsille tärkeämpi).

Isä- ja äitipuolet ovat lapsille tärkeitä joten lapsesta on varmasti mukavaa että he ovat seuraamassa mahdollista esitystä. Jokainen määritelköön perheensä itse; joulujuhlissa on kautta aikojen nähty mummeja ja kummeja ydinperheen lisäksi, jos tuoleja ei riitä niin takariviin mahtuu varmastikin seisomaan. Jos on tiedossa että tullaan isommalla porukalla niin siitähän voi ilmoittaa etukäteen vaikkei päiväkodista tai koulusta kyseltäisi etukäteen reissuvihkossa tai ilmoitustaulun rasti ruutuun-lomakkeessa kuinka monta tulijaa on odotettavissa.

aivan samoin meilläkin.

mutta,itse ottaisin ainakin mieheni mukaan. koska on todella läheinen lapseni kanssa,onhan kasvattanut sitä pikkumukulasta asti. tosin kun bio isä.

jos ex raahais hoitonsa juhliin ni ois se hieman outoo..mutta jos kunnon suhteen sais ni toki katsoisin hyvällä että myös uutta puolisoo kiinnostais lapseni elämä.

Ei kai siellä ole pakko istua kolmistaan rivissä, kaksi voi istua yhdessä paikkaa ja yksi taas jossain muualla.

no, on se sit taas vielä oudompaa lapselle ettei isä ja äiti istu samas paikas. siis ainakin aiemmin olemme istuneet, joten kai me nytkin mentiin samaan suuntaan istumaan, jo ihan meidän toisen yhteisen lapsen takia. niin siinäpä sit istuttiin kolmistaan rivissä.

mä en kyllä henk koht olis kehdannu mennä mieheni lapsen júhliin jos tiedän että äiti on paikalla. Miksi olisin mennyt?

Kävin kaikissa juhlissa, koska isä ei päässyt siis olen äitipuoli. Ja aina äti mukoili ja nyrpisteli nenäänsä. Lapset kuitenkin halusi, kerran en mennyt nuoremman pojan jostain syystä niin muisti heti sen et tullut miun juhlaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:

aivan samoin meilläkin.

mutta,itse ottaisin ainakin mieheni mukaan. koska on todella läheinen lapseni kanssa,onhan kasvattanut sitä pikkumukulasta asti. tosin kun bio isä.

jos ex raahais hoitonsa juhliin ni ois se hieman outoo..mutta jos kunnon suhteen sais ni toki katsoisin hyvällä että myös uutta puolisoo kiinnostais lapseni elämä.

mulla taas tuli sellainen olo, että uutta puolisoa kiinnosti tulla vähän vahtimaan kuinka läheisiä me ollaan ....... :O

Kyllä mä käyn äitipuolena miehen tyttären juhlissa. Ja ihan vierekkäin istun miehen exän kanssa. Miehen exällä ja mulla (meillä) on suunnilleen samanikäiset taaperot, jotka myös yökyläilevät puolin ja toisin. Ovathan he molemmat miehen tyttären veljiä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Uusioäiti:
Kävin kaikissa juhlissa, koska isä ei päässyt siis olen äitipuoli. Ja aina äti mukoili ja nyrpisteli nenäänsä. Lapset kuitenkin halusi, kerran en mennyt nuoremman pojan jostain syystä niin muisti heti sen et tullut miun juhlaan.

joo no en todellakaan ymmärrä tollasta mulkoilua, mut kyllä mun kieltämättä teki mieli sanoa jotain vaikka näennäisesti kunnolla käyttäydyinkin.

tosiaan kuten tossa aiemmin sanoin, niin mulle tuli olo, että uusi puoliso tulee "vahtimaan" omaansa.

Miehen teini pääsi ripille niin kyllä kutsuun oli erikseen laitettu, et koko perhe :) en tosin mennyt koska oli hirmu pitkä matka ja ihan pieni vauva :) mut miksi ei jos molemmat puolisot kuuluu lapsen elämään ja on vakituinen elämänkumppani. Eikä siellä tarvi samassa porukassa istua, vaan niinku on luontevaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Me istuttiin junnun rippjuhlassakin kirkossa kolmisteen rivissä enkä nähnyt siinä mitään kummallista.

Minulla oli lapsuudessani laajennettu perhe, juhlissa mukana isä uuden perheensä kanssa, samoin äitini perheensä kanssa. Se oli mielestäni ihan luonnollista ja aikuiset olivat puheväleissä keskenään. Vaikka isäni nyt jo eronnut äitipuolestani, kutsutaan ex-äitipuoli edelleen perhetilaisuuksiin lasteni "mummina" =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Me istuttiin junnun rippjuhlassakin kirkossa kolmisteen rivissä enkä nähnyt siinä mitään kummallista.

Minulla oli lapsuudessani laajennettu perhe, juhlissa mukana isä uuden perheensä kanssa, samoin äitini perheensä kanssa. Se oli mielestäni ihan luonnollista ja aikuiset olivat puheväleissä keskenään. Vaikka isäni nyt jo eronnut äitipuolestani, kutsutaan ex-äitipuoli edelleen perhetilaisuuksiin lasteni "mummina" =)

Siis kyllä mekin olemme puheväleissä, hän voi hakea lapsia meiltä tai muuten jossain törmätään , mut mä koin että toi oli vähän liikaa tulla tonne juhliin.

Kyllä minä (äitipuolena) olen mennyt katsomaan miehen lasten kouluun kevät- tai joulujuhlia.
Miehen lapset asuivat siis äidillään, kävivät tapaamisella isänsä luona, meillä, meidän kodissa, joka on myös minun kotini. Minä vietin heidän kanssaan myös aikaani tapaamisilla ja kesälomilla. Äiti en heille ollut enkä ole, olen äiti omille lapsilleni, en ole viemässä äidin paikkaa.

Koulun juhliin EN mennyt kyttäämään miehen exää. Ei olisi voinut vähempää kiinnostaa koko eukko! Menin katsomaan lapsen juhlaa. Ajattelin, että ihan varmasti me, mies, minä ja meidän yhteinen lapsi, sopii sinne juhlasaliin siinä kuin vaikkapa perhe, jossa on äiti, isä ja viisi lasta. Me menimme perheenä; me olemme perhe, minä, mies ja lapsemme, ja koska siellä esiintymässä oli myös miehen lapsi, koimme aivan luontevaksi mennä katsomaan hänen juhlaansa - perheenä.

(mies, hänen exänsä ja heidän lapsensa eivät enää ole perhe, koska ovat eronneet, asuvat erillään. v anhempia lapsilleen he edeleen ovat, se ei muutu, mutta he eivät ole enää puolisoita keskenään ja he eivät ole perhe, se on mennyttä aikaa)

Päiväkodin juhlaa en mennyt katsomaan, se tuntui jotenkin liian intiimiltä. Tosin äiti, miehen exä, hermostui jo siitäkin kun lastensa isän siellä näki, sai raivarin, raahasi lapsen pois kesken kaiken juhlista ja karjui lapsilleen että olette kutsuneet isänne sinne.. joten lapset eivät toivoneet isän osallistuvan koulunkaan juhliin, ettei äiti sitten hermostuisi ja alkaisi karjumaan heille.

Kuitenkin kun olimme silloin aikoinaan koulun juhlaa seuraamassa, miehen exä valitti lapsilleen että ei se isänne sinne tullut. Lapsi oli nähnyt meidät yleisön joukossa ja väittänyt, että oli se isi siellä (minun olemista ei sanonut, ettei äiti hermostu), mutta äiti oli inttänyt, että ei ollut..

eli teki niin tai näin, aina teki väärin.
ja kyllä koulun juhlasaliin sopii väkeä tulla. Lapsen juhlahan se on !!

jos mukaan mahtuu niin tottakai.
asia tietysti kannattaa tarkistaa hoitajalta tai opettajalta mahtuuko yhden lapsen puolesta tulemaan 4 aikuista.

No entäs jos ei tulekaan etäisä ja tämän puoliso, vaan tulisi äiti, äidin uusi mies tai seurustelukumppani, koululaisen tai päiväkotilapsen sisarukset (3 kpl), uuden kumppanin edellisen liiton lapset (2 kpl) ja äidin ja isäpuolen yhteiset lapset 2 kpl ja sitten vielä isovanhemmat ja kummitäti, joka on äidin hyvä ystävä ja asuu 400 km:n päässä ja on nyt just käymässä.

Pitäisikö tästä: 6 lasta ja 5 aikuista, kysyä lupa opettajalta, kyse on kuitenkin lapselle tärkeistä ja läheisistä ihmisiä.

Biologinen isä voi ihan suosiolla jäädä kotiinsa, ei siellä turhia tyyppejä tarvita penkkitilaa viemässä.

Yhteistyössä