irtisanoutumis asiaa, kenelläkään tietoa??

• Viestiketjun aloittaja tuutikki
  • Ensimmäinen viesti
tuutikki
Mieheni päätti tänään irtisanoa itsensä töistä(kaupassa ollut)
Haki tänään 2viikon sairasloman, ja kauppias soitti että huomenna tulla kirjoittamaan istisanoutumis lappu.
Miten hänen kannattaa toimia, eihän irtisanomista tarvitse kirjoittaa vasta kun sairasloma loppuu?
Ja miten työnantaja joutuu maksamaan palkan, eikö siinä menetä jonkun rahan jos ei ole tiettyä aikaa töissä(tai työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tietyltä ajalta? )

Mä en nyt ihan ymmärtänyt? Jos on tänään sanonut itsensä irti, niin kyllä se olis hyvä se lappu käydä huomenna kirjoittamassa. Ja onhan hänellä kuitenkin irtisanomisaika, on sitten s.lomalla tai ei!! Ja toi palkka... kyllä se työnantaja joutuu maksamaan irtisanomisajan palkan.

hj
Jos hän on irtisanoutunut, niin ei hän enää sitä saikkua voi työnantajan piikkiin pitää. Kirjoittamaan nimi nyt vaan paperiin eikä mitään venkoiluja. Miksi irtisanoutui?

luottamusmies
Jos miehesi on itse irtisanoutunut, kannattaa tehdä kotona valmiiksi lappu ja pyytää siihen allekirjoitus.

Jos miehesi on jo puhelimessa irtisanoutunut, se kyllä pätee ja allekirjoitus on muodollisuus eikä sitä voi tehdä että eikun mä irtisanoudun vasta saikun loputtua... Sanamuoto ratkaisee.

Nyt en ymmärrä mikä on raha jonka voi menettää? Ethän tarkoita kesälomaltapaluurahaa? Kauanko miehesi on ollut tuolla töissä?

mun tietääkseni jos sanoo itse itsensä irti ei päde irtsanomis ajat ja se tietää myös karenssia työkkärissä jos joutuu sinne menemään.jos työn antaja sanoo irti on oikeutettu kahden viikon irtisanomisajan palkkaan jossei ole sitä kahta viikkoa töissä.

ap
Irtisanoutui koska on kauan miettinyt jonkun koulun aloittamista, ja asia vaan venyy niin kauan kun on tuolla töissä. Myös riintaantui uuden kauppiaan kanssa.

Itsellä menee kyllä vähän aikaa sulatella..

siis
sanoiko hän itsensä irti jo? Sen voi varmaan päivätä tälle päivälle jos sopii työnantajan kanssa niin ei tartte sen takia mennä työpaikalle.. Työnantaja maksaa palkan irtisanomisajalta (yleensä 1 kk)... yleensä on työvelvoite tuona aikana mut jos on saikulla niin ei töihin tartte mennä ennenkuin sairasloma loppu. Niin ja kertyneistä ja pitämättömistä lomista pitää tietty kans maksaa palkka.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
sanoiko hän itsensä irti jo? Sen voi varmaan päivätä tälle päivälle jos sopii työnantajan kanssa niin ei tartte sen takia mennä työpaikalle.. Työnantaja maksaa palkan irtisanomisajalta (yleensä 1 kk)... yleensä on työvelvoite tuona aikana mut jos on saikulla niin ei töihin tartte mennä ennenkuin sairasloma loppu. Niin ja kertyneistä ja pitämättömistä lomista pitää tietty kans maksaa palkka.
Alle 5v työsuhteessa irtisanomisaika on 2viikkoa.

ajat
Työsopimuslain mukaan työntekijän on noudatettava 14 vrk:n irtisanomisaikaa, jos hän irtisanoutuu keskeytyksettä jatkuneesta työsuhteestaan, joka on kestänyt enintään viisi vuotta. Jos työntekijän työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta, hänen tulee noudattaa yhden kuukauden irtisanomisaikaa. Myös työntekijän noudatettavista irtisanomisajoista voidaan poiketa sopimuksella.

Irtisanomisaikana normaalit työsuhteen velvoitteet, kuten työntekovelvollisuus ja palkanmaksuvelvollisuus, jatkuvat ennallaan. Jos työnantaja luopuu vaatimasta työsuoritusta, irtisanomisajan palkka täytyy kuitenkin maksaa tai korvata. Myös työntekijä on velvollinen korvaamaan työnantajalle irtisanomisajan palkan, jos hän irtisanoutuu irtisanomisaikaa noudattamatta.

http://www.laki24.fi/tyvi-tyosuhde-irtisanomisaika.html

tiivistettynä
Alkuperäinen kirjoittaja ajat:
Työsopimuslain mukaan työntekijän on noudatettava 14 vrk:n irtisanomisaikaa, jos hän irtisanoutuu keskeytyksettä jatkuneesta työsuhteestaan, joka on kestänyt enintään viisi vuotta. Jos työntekijän työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta, hänen tulee noudattaa yhden kuukauden irtisanomisaikaa. Myös työntekijän noudatettavista irtisanomisajoista voidaan poiketa sopimuksella.

http://www.laki24.fi/tyvi-tyosuhde-irtisanomisaika.html
alle 5 vuotta -> 14 vrk
yli 5 vuotta -> kk

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja ei kirjallisia:
ei o pakko tehä kirjallisesti
irtisanomisaika on kuukausi, saikun vaikutusta en tiiä mutta palkkaa ei tarvi maksaa jos työntekijä "vaan ei tuu töihin"
kyllä siltä saikkuajalta maksetaan ihan normaali sairaslomakorvaus.

irtisanomisaika ei välttämättä ole kuukausi, riippuu sopimuksesta.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
tätä tarkoitin, kiitos tiedosta!

vieras
ja nyt kun on kesälomakausi, saa pitää _kaudelle kuuluvat_ pitämättömät lomat jos haluaa eli esim 2 vkoa saikkua ja perään kesäloma eli töihin ei tarvi mennä. Siis jos on pitämättömiä kesälompv jäljellä. Liitosta ja työsuojelupiiristä lisätietoa.

luottamusmies
Alkuperäinen kirjoittaja satu73:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
mun tietääkseni jos sanoo itse itsensä irti ei päde irtsanomis ajat
tietysti pätee, miksei pätis?
mä tarkoitin ettei työnantajan tarvii maksaa sitä kahtaviikkoa jos sanoo itsensä irti ja jää heti pois töistä.
Mut jos on veemäinen työnantaja joka haluaa irtisanomisaikaa noudatettavan (leikisti vaikka 1 kk tässä tapauksessa) ja saikkua ei saa 2 viikon jälkeen eikä lomaa ole eikä silti mene töihin, työntekijä on velvollinen korvaamaan eli maksamaan oman 2 viikon palkan suuruisen summan sopimusrikkomuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja luottamusmies:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
mun tietääkseni jos sanoo itse itsensä irti ei päde irtsanomis ajat
tietysti pätee, miksei pätis?
mä tarkoitin ettei työnantajan tarvii maksaa sitä kahtaviikkoa jos sanoo itsensä irti ja jää heti pois töistä.
Mut jos on veemäinen työnantaja joka haluaa irtisanomisaikaa noudatettavan (leikisti vaikka 1 kk tässä tapauksessa) ja saikkua ei saa 2 viikon jälkeen eikä lomaa ole eikä silti mene töihin, työntekijä on velvollinen korvaamaan eli maksamaan oman 2 viikon palkan suuruisen summan sopimusrikkomuksesta.
yhdelle tutulle kävi just näin eikä saanu lomarahoja.

Yhteistyössä