Irtisanoutuminen sairausloman loppuun, karenssi vai mitä pitäs tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Täh?

Vieras
Olen ollut puoli vuotta sairauslomalla vaikean masennuksen vuoksi. Työterveyslääkäri on antanut maksimissaan kuukauden kerrallaan sairauslomaa ja sanoikin jo heti ensimmäisellä kerralla, että mikäli olisin julkisella puolella hoidossa, niin lääkäri kirjoittaisi heti pidemmän sairausloman, koska tilanteeni on niin vakava.
Minulla on lääkitys masennukseen ja olen itsekin huomannut, että olen paremmassa kunnossa kuin vähään aikaan. Silti en koe vielä olevani valmis menemään takaisin työelämään, pelkään, että olen kohta taas samassa jamassa kuin puoli vuotta sitten. Lääkäri on sitä mieltä, että aloitan työt jo ensi maanantaina, vaikka sairaslomaa on kirjoitettu tämän kuun loppuun. Lääkärinkin mielipide on se, että en täysin kunnossa ole, mutta kuitenkin paremmassa kunnossa kuin puoli vuotta sitten.
Olen viikonlopun stressannut tätä asiaa ja tullut nyt siihen tulokseen, että soitan tänään työnantajalle ja irtisanoudun työstäni. Voinko soittaa tänään ja irtisanoa itseni sairasloman loppuun eli siis 31.10.2012?
Tuleeko kuinka pitkä karenssi? Pitäisikö hakeutua marraskuun alusta julkiselle puolelle lääkärin puheille ja katsoa, kirjoittaako lääkäri sairauslomaa? Vai mitä tekisitte minun tilanteessani?

Et MISSÄÄN NIMESSÄ irtisanoudu. Masentuneena ei tehdä tuollaisia päätöksiä. Hakeudut julkiselle puolelle vaikka päivystyksen kautta hoitoon ja pääset lääkärille, joka hoitaa sinua oikein. Vakavaa masennusta ei työterveyslääkärin kuulu edes hoitaa, vaan siihen tarvitaan psykiatria. Lääkäristäsi voisi tehdä valituksen.

[QUOTE="vieras";27334038]Et MISSÄÄN NIMESSÄ irtisanoudu. Masentuneena ei tehdä tuollaisia päätöksiä. Hakeudut julkiselle puolelle vaikka päivystyksen kautta hoitoon ja pääset lääkärille, joka hoitaa sinua oikein. Vakavaa masennusta ei työterveyslääkärin kuulu edes hoitaa, vaan siihen tarvitaan psykiatria. Lääkäristäsi voisi tehdä valituksen.[/QUOTE]
Ja sinulla tosiaan on kirjoitettuna sairaslomaa kuun loppuun, niin voit hakea uutta hoitavaa lääkäriäsenkin verran, eikä mennä nyt heti. Lääkäri ei voi perua kirjoittamaansa sairaslomaa eli unohda ensi maanantai.

Olen yrittänyt hakeutua julkiselle puolelle, mutta terveysasemalla sanottiin vain, että he eivät ota minua vastaan, koska meillä on työn puolesta työterveyshuolto. Ja työterveyslääkäri ei laita lähetettä julkiselle puolelle pyynnöistäni huolimatta. Tämä on täysin pattitilanne, enkä tiedä mitä pitäisi tehdä.
Työni on henkisesti niin rankkaa, että pelkään tässä käyvän niin, että jos aloitan nyt työt, kuten lääkäri on suunnitellut, niin olen kohta huonommassa kunnossa kuin puoli vuotta sitten.

Karenssi on 3kk, sen selviää lopputilin turvin, mikäli sulla on lomat jne. kertyneet. Minä lähtisin myös työstä, olen lähtenytkin. Taakka harteilta poistui irtisanomisilmoitukseen, ja paraneminen alkoi.

Kuinka pitkä irtisanomisaikasi on? Irtisanomisaika alkaa siitä päivästä kun ilmoitat työnantajalle, ja usein työnantaja antaa pitää lomaa ne päivät jotka jäävät sairasloman ulkopuolelle.

Mutta sun on syytä muistaa ettet jää kotiin potemaan loppuiäksi, vaan alat tehdä suunnitelmaa tulevaisuudellesi heti kun saat nämä irtisanomisasiat kuntoon. Mä itse pääsin haluamaani aikuiskoulutukseen parin kk sisällä, ja työllistyin työharjoittelupaikkaani vakituiseksi heti koulutuksen perään. Nyt elämä taas hymyilee :)

Tsemppiä, säkin selviät :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Täh?;27334062:
Olen yrittänyt hakeutua julkiselle puolelle, mutta terveysasemalla sanottiin vain, että he eivät ota minua vastaan, koska meillä on työn puolesta työterveyshuolto. Ja työterveyslääkäri ei laita lähetettä julkiselle puolelle pyynnöistäni huolimatta. Tämä on täysin pattitilanne, enkä tiedä mitä pitäisi tehdä.
Työni on henkisesti niin rankkaa, että pelkään tässä käyvän niin, että jos aloitan nyt työt, kuten lääkäri on suunnitellut, niin olen kohta huonommassa kunnossa kuin puoli vuotta sitten.
Siinä tapauksessa menet päivystyksen kautta julkiselle puolelle. Siihen sinulla on oikeus. Älä riskeeraa terveyttäsi, vaikka matkalla olisikin jotakin nillittäjiä.

[QUOTE="vieras";27334075]Siinä tapauksessa menet päivystyksen kautta julkiselle puolelle. Siihen sinulla on oikeus. Älä riskeeraa terveyttäsi, vaikka matkalla olisikin jotakin nillittäjiä.[/QUOTE]

Muutana on se, että työnantajan ei tarvitse hyväksyä päivystyksen lääkärin todistusta, vaan voi velvoittaa käymään työterveyslääkärillä :(

Teenkö nyt niin, että soitan työnantajalle ja irtisanon itseni sairasloman loppuun ja hakeudun sen jälkeen julkiselle puolelle hoitoon? Vai miten minun nyt kannattaisi edetä?
Työterveyslääkärin kanta on edelleen se, että sairaslomaa ei jatketa, vaan lähden nyt kokeilemaan työtä.

Eikös nuo pitemmät sairasulomat vaadi erikoislääkärin. Ainakin meidän työterveyslääkäri joutuu kirjoittamaan lyhyempiä sairauslomia sen vuoksi. Eli eikö sinun pitäisi hakeutua psykiatrille eikä terveyskeskuslääkärille?

Työterveyslääkäri ei kirjoita kuin maksimissaan kuukauden kerrallaan. Sempä takia tämä koko puoli vuotta on ollut yhtä hyppäämistä työterveyslääkärin luona. Olen myös käynyt työterveyspsykologilla kaikki mahdolliset 5 kertaa. Työterveyslääkäri sanoi, että julkisella puolella tulisi pidempi sairausloma kerralla, mutta en pääse nyt julkiselle puolelle, kun meillä on työterveyshuolto. Nyt aion irtisanoa itseni, että pääsen julkiselle puolelle hoitoon.

Yksityiselle psykiatrille olen yrittänyt saada aikaa, mutta kuulostaa, että kaikilla tämän pitäjän psykiatreilla on kahden kuukauden jonot. Eli pitääkö minun todellakin pakon edessä yrittää jaksaa käydä kaksi kuukautta töissä, vaikka riskinä on se, että olen siinä vaiheessa jo suljetun osaston tarpeessa?

Itseasiassa yleislääkärit eivät varmaan kirjoita tuon pidempiä slomia, koska haluavat nähdä potilasta tasaisin väliajoin. Näin minulle joskus selitettiin.

Sinuna en nyt ainakaan irtisanoutuisi. Masentuneena ei tehdä tuollaisia päätöksiä.

Oletko kysynyt työterveyslääkäriä kirjoittamaan lähetteen psykiatrille? Mielestäni nyt ei ole kyse julkisesta vs yksityisestä terveyden hoidosta, vaan sitä, että tarvitset erikoislääkärin hoitoa. Myös yksityinen lääkäri käy. Jos et saa lähetettä, niin hakeudu itse ykstiyiselle lääkärille.

[QUOTE="vieras";27334290]No mikset voi kokeilla työntekoa ja mennä tarvittaessa takaisin lääkärille jos tuntuu huonolta? Jos et ikinä halua palata töihin niin sitten irtisanoudut.[/QUOTE]
Tätä minäkin kannatan. Jos irtisanoudut töistäsi, niin jäät tyhjän päälla, koska sitten et ole oikea työtön etkä myöskään sairas.

Minkä takia sinä et voi lähteä kokeilemaan työtä. Kun kerran voit jo paremmin kuin puoli vuotta sitten niin se että palaat normaaliin rytmitettyyn elämään tekee yleensä sen että olo paranee entisestään.

Lääkäreillä on kokemusta. Myös siitä että masentuneet eivät haluaisi lähteä siitä "mukavuusalueeltaan" pois (eli lopettaa sairaslomaa) vaan haluaisivat vain jatkaa sitä haastamatta itseään yhtään.

Syy tähän sairaslomaan on juurikin se, että työ on henkisesti niin rankkaa, että sairastuin masennukseen. Työyhteisö on sellainen, johon en halua tällä hetkellä palata. Ja minulla on säännöllinen päivärytmi: herään aamulla seitsemältä, huolehdin lapset kouluun, laitan ruokaa, teen kotitöitä, otan lapset vastaan koulusta. Huolehdin lapsille ruokaa ja iltapesut sekä nukkumaan. Menen itse nukkumaan joka ilta yhdeksältä.

Bluen kanssa. Itse oli myös sairauslomalla pitkään ja tuudittauduin siihen, siinä oli hyvä olla.Työhön meno masensi ja latisit mahdottomasti,mutta aloitin kuitenekin.
Tein töitä puolitoista kuukautta ja aloitin uuden sairausloman ja en ole työhön takaisin palannu. Etsin uuden työn ja kaikki nyt hyvin.
Suosin kokeilemaan,koskaan ei tiedä miten se sujuu.
Olen sitä mieltä,että sairauslomalla masennuin vielä pahemmin kun ei minulla mitään tekemistä ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh?;27334418:
Syy tähän sairaslomaan on juurikin se, että työ on henkisesti niin rankkaa, että sairastuin masennukseen. Työyhteisö on sellainen, johon en halua tällä hetkellä palata. Ja minulla on säännöllinen päivärytmi: herään aamulla seitsemältä, huolehdin lapset kouluun, laitan ruokaa, teen kotitöitä, otan lapset vastaan koulusta. Huolehdin lapsille ruokaa ja iltapesut sekä nukkumaan. Menen itse nukkumaan joka ilta yhdeksältä.

Niin no, elämä ja työnteko on rankkaa. En minäkään haluaisi. Kivahan se on lasten kanssa kotona olla ja elää slow-lifea.

Kun kerran tiedät että et tule palamaan töihin niin nyt sitten aktiivinen työnhaku käyntiin. Hyvin aikaa tämän kuun loppuun asti töitä löytää ennen sairasloman loppumista. Ja jos ei natsaa niin palaat omaan työhösi siihen asti kunnes löydät uuden työn.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh?;27334418:

Sittenhän voit irtisanoutua ja jättäytyä kotiäidiksi, jos se parantaa oloasi.

Tarkoitukseni ei ole jäädä kotiin. Tälläkin hetkellä on vetämässä kahdeksaan eri työhön hakemus. En aio palata työhöni, koska se ei ensinnäkään ole sellaista työtä, jota voisin kuvitella tekeväni eläkkeelle saakka. Työyhteisö on sen verran huono, että siellä ei kukaan voi pysyä mieleltään terveenä. Työntekijöihin suhtaudutaan kuin holhouksenalaisiin ja työntekijät puhuvat toisistaan pahaa sen minkä ehtivät.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh?;27334509:
Tarkoitukseni ei ole jäädä kotiin. Tälläkin hetkellä on vetämässä kahdeksaan eri työhön hakemus. En aio palata työhöni, koska se ei ensinnäkään ole sellaista työtä, jota voisin kuvitella tekeväni eläkkeelle saakka. Työyhteisö on sen verran huono, että siellä ei kukaan voi pysyä mieleltään terveenä. Työntekijöihin suhtaudutaan kuin holhouksenalaisiin ja työntekijät puhuvat toisistaan pahaa sen minkä ehtivät.

Jos et kerran meinaa palata, niin sittenhän irtisanoudut asap. Mitä sitä suotta venyttämään. Ilmeisestikään et ole masentunut vaan työnteko ko. paikassa ei vaan nappaa.

nimim. kokemusta on

Yhteistyössä