Sydänkohtausko vai mitä ihmettä?! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sydäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sydäri

Vieras
Eilen illalla tiskatessani astioita minua pisti yllättäen keskelle rintaa. Se tuntui vähän kuin joltain puukon iskulta tai vastaavalta, todella voimakas pisto keskelle rintaa. Siitä se kipu vihlaisi ihan päähän asti ja tuntui niin pahalta, etten pystynyt seisomaan suorassa vaan "putosin" heti kumaraan. En uskaltanut enää tiskata, vaan kävin sängylle makoilemaan.

Ahdistukseen taipuvaisena tarkkailinkin sydäntä ja rintaa läpi illan. En meinannut pystyä nukkumaankaan, koska pelkäsin seuraavaa pistosta ja mahdollista sydänkohtausta. Mitään uutta pistosta ei tullut, mutta lievempiä tuli vasemmalle puolelle rintaa. Vähän kuin nuppineulalla tökkisi.

Aamulla herätessäni mietin soittaisinko terveyskeskuksen päivystykseen, mutta ajattelin että ylireagoin ja jätin soittamatta, koska oloni oli suht hyvä. Kahdeksan jälkeen tuntui kuitenkin pahemmalta, rintaa vähän pisteli ja heti alkoi ahdistamaan (henkisesti, ei fyysisesti). Soitin päivystykseen, mutta kaikki ajat olivat jo menneet, sanoivat että soita huomenna heti kahdeksalta.

Olen ollut viikonlopusta lähtien nuhainen, eli nenä tukossa, kurkku kipeänä ja heikko olo, mutta ei kuumetta. Jonkin verran olen rehkinyt, pessyt mattoja ja peruskotitöitä, tiskausta ja imurointia. Selkäkin on jumissa ja jos kumarrun, rintaan sattuu.

Ikää minulla on vasta 20 vuotta, eli iän perusteella sydänkohtaus tai muu sydänperäinen tuntuu kaukaa haetulta, varsinkin, kun olen ihan perusterve. Sydänfilmikin on otettu kuukausi sitten ja kaikki oli hyvin, verenpaine ok. Kaikki on siis ollut kunnossa. Sydänfilmi otettiin jatkuvien ja henkeä ahdistavien rintakipujen takia.

Mutta nyt ahdistaa ja paljon. Harkitsin jopa sairaalan päivystykseen lähtöä, kun en tiedä mitä tässä voisin tehdä... Miltä tämä kuulostaa? Tiedän olevani melko vainoharhainen, mutta kyllä rintakivut aina pistävät miettimään... Solisluiden "kuopassa" polttelee, tai tuntuu tulehtuneelta ja päässä on pistävä kipu... Tulen ihan hulluksi näiden tuntemusten kanssa. :(

sydänperäinen kipu on "puristava ja lämmin", nimim. kokemusta on... sinun tarinasi kertoo enemmänkin paniikin omaisesta kivusta, ns. luulokipu, tai saattaa ollaesim. lihaspistos, jota pakkoneuroosisi vahvistaa... suosittelen käyntiä psykologilla(ellet jo ole)

Mulla pisti rintaan kun oli kuumeeton keuhkokuume. Rehkiminen ei nyt kannata, vaikka olis vain nuhakin, jätä siivoamiset siihen kun paranet. Voihan olla joku lihaskramppikin vain. Kävisin kyllä lääkärissä.

Kiitos kaikille, jotka viitsivät vastata. :)

Huomasin eilen, kun sain itseni rauhoitettua, että en huomannut oireita. Tai kun pesin hampaat ja naaman, luin kirjaa ja tein muita asioita, eli en keskittynyt tarkkailemaan oireita, niin en niitä huomannutkaan.

Huojentavaa kuulla, että näinkin moni ihminen vastasi ettei vaikuta sydäriltä. Huomenna kuitenkin menen lääkäriin, kun tuntuu sellasta polttavaa tossa keskellä rintaa aina siihen solisluiden kuoppaan saakka. Juurikin se keuhkoputkentulehdus tuli mieleen itsellekin...

Psykiatrilla kyllä käyn juttelemassa noin kerran kuukaudessa, juurikin tämän ahdistuksen vuoksi. Tätä tilannetta pahentaakin se, että sydäri on mun peloista se suurin. :/ Mutta ei kai tässä mitään hätää sitten ole. Koko aamun olen jo googlettanut oireita, mutta en onnekseni ole löytänyt mitään sellaista kirjoitusta että olisi syytä huolestua enempää. :D

Uskon että nämä mun kivut ovat myöskin lihasperäisiä. Äsken laitoin hieromapalloja selän ja seinän väliin, liikuttelin selkää ja ai että kun teki kipeää! Selkä on siis totaalisen jumissa...

Lisäksi nyt kun olen lukenut ja tehnyt ruokaa, niin en ole huomannut mitään tuntemuksia. Eli heti kun lopetin itseni tarkkailun, oireet vain katosivat. Tai eivät ehkä kadonneet, mutta todistin itselleni ainakin sen, että kivut ovat niin pieniä, etten huomaa niitä ilman tarkkailua.

Helpottaa oloa huomattavasti huomata, ettei tässä mikään sydäri taidakkaan olla tulossa!

Ja kiitos vielä kaikille, jotka jaksoivat vastata! :) Pelastitte päivästäni monta tuntia, jotka olisin muuten käyttänyt itseni tarkkailuun ja paniikissa vellomiseen.

Sydän vaurioituu jo parissa tunnissa jos tukosta ei saa auki. Silloin sydänlihakseen kehittyy kuollut kohta, joka ei enään parannu. Tuo kuoliokohta voi muutaman päivän päästä revetä, jolloin noutaja tulee. Olen tuon oppinut katsottuani Dr G:n ruumiinavauksia tv:stä discoveryn kanavilta

Sydän vaurioituu jo parissa tunnissa jos tukosta ei saa auki. Silloin sydänlihakseen kehittyy kuollut kohta, joka ei enään parannu. Tuo kuoliokohta voi muutaman päivän päästä revetä, jolloin noutaja tulee. Olen tuon oppinut katsottuani Dr G:n ruumiinavauksia tv:stä discoveryn kanavilta

Miten tämä nyt liittyy asiaan? Mielestäni on inhottavaa tulla "pelottelemaan" tuollaisilla asioilla ihmistä, joka on ahdistuvainen ja pelkää sydäriä tms. Olen lukenut paljon sydänkohtauksista ja muista sydämeen liittyvistä sairauksista, mutta en ole törmännyt tuohon tietoon, että kuolio voisi revetä. No, joka tapauksessa, vihjaatko nyt jotenkin että sydämessäni olisi tukos, josta on kehittynyt kuolio ja joka saattaa revetä muumana päivän päästä?

[QUOTE="aloittaja";24523298]Miten tämä nyt liittyy asiaan? Mielestäni on inhottavaa tulla "pelottelemaan" tuollaisilla asioilla ihmistä, joka on ahdistuvainen ja pelkää sydäriä tms. Olen lukenut paljon sydänkohtauksista ja muista sydämeen liittyvistä sairauksista, mutta en ole törmännyt tuohon tietoon, että kuolio voisi revetä. No, joka tapauksessa, vihjaatko nyt jotenkin että sydämessäni olisi tukos, josta on kehittynyt kuolio ja joka saattaa revetä muumana päivän päästä?[/QUOTE]

No ei tieteenkään viittaa, kunhan pelottelee. Tällä palstalla on oltava varovainen kun jotakin kysyy... yleisin vastaus on "mene suoraan päätä lääkäriin" yms... Minusta vaivasi kuulostaa tavalliselta lihasrepeytymältä/jumitukselta. Jos sinulla olisi sydänperäisiä oireita ne olisi jo pahentuneet huomattavasti. Älä suotta kerää itseesi valtavaa hysteriaa, jännität pian nii että pahennat lihasjumittumat.

Koita rauhoittua :)

Mulla vastaavat oireet johtui nimenomaan lihaskrampeista. Kerran oli niin pahat, että menin päivystykseen. Lääkäri kuunteli keuhkot (hän epäili myös joko keuhkokuumetta tai lihaksista johtuvaa). No, hengitysäänet oli hiljentyneet, ni jouduin keuhkokuviin. Ei löytynyt mitään. Lääkäri oli sitä mieltä, et hengitysäänten hiljentyminen johtu kivusta. Sattui niin, että hengitinkin pinnallisesti. No, hieronnalla, jumpalla, särkylääkkeillä, lihaksia rentouttavilla lääkkeillä ja hautomalla lämpimällä meni kramppi ohi.

SYDÄMEN VAPAAN SEINÄMÄN REPEÄMÄ

Sydämen vapaan seinämän repeämää esiintyy alle 1%:lla sydäninfarktipotilaista. Akuuttiin sydäninfarktiin kuolleista potilaista 14 – 26 %:lla vapaan seinämän repeämä todettiin suurissa aineistoissa. N. 50 %:lla sydänruptuura esiintyy ensimmäisten 5 vrk kuluessa sydäninfarktin alusta lukien ja yli 90%:lla kahden viikon kuluessa . Repeämä paikantuu useimmiten vasemman kammion etu- ja sivuseinämään lähellä infarktialueen ja normaalin sydänlihaksen liitoskohtaa vaurioittaen useammin vasenta kammiota kuin oikeaa kammiota ja harvoin eteisiä. Vapaan seinämän ruptuura liittyy tavallisemmin suureen seinämän läpäisevään infarktiin aiemmin sydäninfarktia sairastamattomalla potilaalla. Kollateraaliverenkierron puuttuminen ja infarktin koko ovat tärkeitä määrääviä tekijöitä ruptuuran mahdolliselle kehittymiselle . Muita ruptuuran riskitekijöitä ovat infarktin sijainti etuseinämässä, yli 70 v ikä sekä naissukupuoli.

Ruptuura voi ilmaantua äkkikuolemana havaitsemattomassa tai hiljaisessa sydäninfarktissa . Havaitussa sydäninfarktissa voi esiintyä täydellinen tai epätäydellinen/subakuutti ruptuura . Epätäydellinen tai subakuutti vapaan seinämän ruptuura voi muodostua, kun organisoitunut trombi ja perikardium peittävät ventrikkeliperforaation. Tilaan liittyy suuri totaaliruptuuran ja sydäntamponaation vaara. Myös valeaneurysman ja vasemman kammion divertikkelin muodostuminen on mahdollista.

Vasemman kammion vapaan seinämän repeämälle on tyypillistä infarktin toipumisvaiheessa uudelleen ilmaantuva uusi rintakipu toistuvana tai pysyvänä ja ruptuuran koosta riippuen hemodynaamisen tilanteen heikentyminen. Täydellinen ruptuura johtaa äkilliseen oikean kammion pettämiseen ja sokkiin tamponaation seurauksena. Pulssitin elektrinen aktiviteetti ja kuolema seuraavat nopeasti. Potilaalla todetaan äkillinen huomattava hypotensio , jugulaarilaskimopaineen nousu, kasvojen ja ylävartalon syanoosi, sydänäänten kuulumattomuus, sydäntamponaatiolle tyypillinen pulsus paradoxus ja lopulta tajuttomuus. Ekg:ssä voi näkyä ohimenevästi paikallisen /alueellisen perikardiitin löydökset . Myöhemmin sydäntamponaation merkkinä nähdään madaltunut QRS-kompleksi , korostunut t-aallon amplitudi , negatiivisesta positiiviseksi kääntynyt T-aalto, sinusbradykardia, nodaalinen korvausrytmi. TTE:llä varmistetaan nopeasti sydäntamponaation diagnoosi: perikardiumeffuusio ja diastolessa tapahtuva oikean kammion kompressio. Keuhkovaltimokatetroinnilla todetaan diastolisten täyttöpaineiden (keskuslaskimopaine ja keuhkokapillaarikiilapaine) olevan yhtä suuret oikealla ja vasemmalla puolella. Keuhkovaltimokatetrin asennus ei saa viivyttää hoitoa, joka on välitön perikardiosenteesi. Samalla diagnoosi varmistuu ja tamponaation oireet lievittyvät. Potilas siirretään leikkaussaliin päivystyksellistä korjausleikkausta varten. Leikkauksessa repeämä suljetaan teflonpaikalla/ dacronilla / pericardiumilla. Mahdollisuuksien mukaan tehdään samalla sepelvaltimoiden ohitusleikkaus. Nopealla toiminnalla erityisesti subakuuteissa ruptuuroissa voidaan saada hyväkin tulos. Totaalissa vapaan seinämän ruptuurassa kuolleisuus on hyvin korkea.

Infarktisuonten mahdollisimman nopea avaus joko trombolyysillä tai PCI:llä vähentää sydänlihasnekroosia, parantaa eloonjäämistä ja vähentää sydänruptuuran riskiä.

(lainaus tuolta)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Hyi sua kun olet tuhma. Älä nyt pelottele toista kun kertoi olevansa ahdistukseen taipuvainen ja käyvänsä siksi psykiatrilla.