Irtisanoutuminen opiskelun takia

Onko kukaan ollut samassa tilanteessa kuin minä nyt? Kuinka ratkaisitte tilanteen?

Olen vakituisessa työssä mutta olen nyt tämän reilun puolen vuoden aikana tajunnut että tämä ala ei ole minua varten ja suoraan sanottuna inhoan työtäni, joka on stressaavaa ja henkisesti raskasta.

Nyt keväällä olisi alkamassa koulutus ammattiin, josta olen erittäin kiinnostunut mutta yritämme avopuolisoni kanssa tällä hetkellä lasta.

Ongelma on se, että opiskelun aloitettuani saisin minimiäitiyspäivärahaa mutta jos pysyttelen kurjassa työssäni voisin EHKÄ saada laskettua äitiyspäivärahani 6 kk tulojen mukaan. Tämäkään ei Kelan mukaan ole mitenkään automaatti vaan voi olla että päiväraha lasketaan kuitenkin viimeksi valmistuneesta verotuksesta, jolloin minulla ei ollut tuloja, opiskelija kun olin silloinkin.

Mietinkin nyt rankasta aloittaisinko opiskelun? Voiko minimiäitiyspäivärahalla elää? Mieheni on vielä muutaman vuoden opiskelija Kelan tuilla mutta meillä ei onneksi vielä ole asuntolainaa tms. Kumpi on tärkeämpää, oma hyvinvointini vai taloudellinen tilanne?

Mietin myös sitä kuinka jaksan tässä työssäni raskausajan, kyllä se sen verran rankkaa on ollut ilman raskauttakin.

"vieras"
"Tämäkään ei Kelan mukaan ole mitenkään automaatti vaan voi olla että päiväraha lasketaan kuitenkin viimeksi valmistuneesta verotuksesta, jolloin minulla ei ollut tuloja, opiskelija kun olin silloinkin."

Tämä ei ole totta, vaan Kela laskee puolen vuoden tulojen perusteella aina silloin, kun ne tulot ovat 20% korkeammat kuin verotuksessa!
Eli missään tapauksessa sinun ei kannata irtisanoutua, vaan olet työssä, teet vauvan ja lähdet sitten vasta opiskelemaan!

jepjepjoo
Kyllä sinä tulet saamaan äitispäivärahasi 6 kk tulojen mukaan. Tuo on ihan höpö höpöä, ettei kela sitä niin laskisi. Kauanko olet ollut nykyisessä työssäsi?

v
Ensinnäkin jos stressaat työstäsi paljon niin tuskin tulet raskaaksi. Ihmisen kroppa kun on kumma siitä ettei se ota ylimäärästä kantaakseen. Kyllä mä valitsisin opiskelun ja olisin onnellinen, kyllä sitä pienemmälläkin tulee toimeen kun menot on pienemmät ku tulot :)

"vieras"
Oletko tutkinut täyttyisikö opintovapaan ehdot? Ei tarvitsisi irtisanoutua ja saisit työttömyyspvrahan suuruista tukea, pahimmassa tapauksessa olisi kuitenkin työpaikka odottamassa opiskelujen päätyttyä.

"vieras"
Ongelma on se, että opiskelun aloitettuani saisin minimiäitiyspäivärahaa mutta jos pysyttelen kurjassa työssäni voisin EHKÄ saada laskettua äitiyspäivärahani 6 kk tulojen mukaan. Tämäkään ei Kelan mukaan ole mitenkään automaatti vaan voi olla että päiväraha lasketaan kuitenkin viimeksi valmistuneesta verotuksesta, jolloin minulla ei ollut tuloja, opiskelija kun olin silloinkin.
Jos edellisten 6 kk tulot ovat 20% suurempia kuin edellisessä vahvistetussa verotuksessa, pvraha lasketaan 6 kk tulojen mukaan.

Nimenomaan tätä asiaa mietin, haluanko olla onnellinen köyhänä vai kärsinkö sen eteen, että rahaa tulee sitten äippälomalla enemmän :)

Jos voisin ja osaisin tehdä päätöksen asiaa sen enempää miettimättä, aloittaisin opinnot ja olisin onnellinen. Murehdin kuitenkin sitä, riittääkö rahat kaikkeen mitä lapsi tarvitsee ensimmäisinä elinvuosinaan.

Mennäkö fiilispohjalta vai kuunnellako järjen ääntä? : /

"vieras"
Jos voisin ja osaisin tehdä päätöksen asiaa sen enempää miettimättä, aloittaisin opinnot ja olisin onnellinen. Murehdin kuitenkin sitä, riittääkö rahat kaikkeen mitä lapsi tarvitsee ensimmäisinä elinvuosinaan.

Mennäkö fiilispohjalta vai kuunnellako järjen ääntä? : /
Aloita opinnot, raskautumisessakin saattaa kestää enemmän kuin 1-2 kk. Alkuun lapsen kanssa pärjää pienemmälläkin jos kierrätystavarat kelpaa, vaunujen ei tarvi olla viimeisintä muotia, vaatteita saa kirpparilta ym. Noin 3 v ikäisestä sitten kulut kasvaa, tai ainakin meillä oli niin.

v
Ja tosiaan se raskautuminen voi kestää vuosiakin.. toki en niin teille toivo. Mutta kyllä ihan normaalia elämää kannattaa elää vaikka raskautta yrittääkin. Opiskelemaan vaan ja jos tuntuu ettei rahat riitä niin kyllä kaupankassalle pääsee iltasin istumaan lisätulojen toivossa.

jepjepjoo
Kelan nuiva täti tällaista väitti, kun kävin asiaa tiedustelemassa mutta ehkäpä olette oikeassa.

Olen ollut nykyisessä työssäni reilut 6 kk.
Eihän raskaus ja opiskelu sitten ole mikään ongelma. Jos tahdot irtisanoutua töistä, niin siitä vaan. Sitten kun opintosi alkavat, olet opintotuella.

Sitten kun raskaudut, niin lasketat äitiyspäivärahasi 6 viimeisen työssäolokuukauden mukaan. Eli äitiyspäivärahasi lasketaan työssäolosta saadun palkan mukaan. Ei pitäisi olla ongelma. Kelan täti ehkä yritti sua kannustaa nuivuudellaan olemaan töissä :D

jepjepjoo
Ja tosiaan se raskautuminen voi kestää vuosiakin.. toki en niin teille toivo. Mutta kyllä ihan normaalia elämää kannattaa elää vaikka raskautta yrittääkin. Opiskelemaan vaan ja jos tuntuu ettei rahat riitä niin kyllä kaupankassalle pääsee iltasin istumaan lisätulojen toivossa.
Ja lisään vielä tähän liittyen. Että jos haluat äitiyspäivärahasi laskettavan nykyisten tulojesi mukaan, niin ikävä kyllä kaupan kassalle ei kannata lähteä lisäansioita metsästämään, koska ne kuukaudet katsotaan myös työssäolokuukausiksi ja jos tienaat niillä esim. 200 euroa kuussa, niin taas tipahdetaan minimiin. Toki sit kannattaa miettiä, mikä on järkevintä - saada opiskeluaikana 200 euroa kuussa enemmän käteen vai raskausaikana 600 tai 1000 tai 1400 euroa äitiyspäivärahaa...

Luin Kelan sivuilta muistaakseni että voisin lasketuttaa äitiyspäivärahani 6 kk työssäoloajan tulojen mukaan, jos sattuisin jäämään työttömäksi muutamia kuukausia ennen äitiysloman alkamista eli äp-raha määräytyisi palkan mukaan eikä työttömyyskorvauksen mukaan. Opinnoista ei puhuttu mitään.

Onkohan opiskelu pätevä syy ilmoittaa työtulot kauempaa kuin välittömästi ennen äitiyslomaa edeltäneiltä 6 kuukaudelta... Äh, pitäisi varmaan käydä uudestaan siellä Kelassa ja toivoa jotain toista nuivaa Kelan tätiä neuvomaan :D

"Tiina"
Onko kukaan ollut samassa tilanteessa kuin minä nyt? Kuinka ratkaisitte tilanteen?

Olen vakituisessa työssä mutta olen nyt tämän reilun puolen vuoden aikana tajunnut että tämä ala ei ole minua varten ja suoraan sanottuna inhoan työtäni, joka on stressaavaa ja henkisesti raskasta.

Nyt keväällä olisi alkamassa koulutus ammattiin, josta olen erittäin kiinnostunut mutta yritämme avopuolisoni kanssa tällä hetkellä lasta.

Mietinkin nyt rankasta aloittaisinko opiskelun? Voiko minimiäitiyspäivärahalla elää? Mieheni on vielä muutaman vuoden opiskelija Kelan tuilla mutta meillä ei onneksi vielä ole asuntolainaa tms. Kumpi on tärkeämpää, oma hyvinvointini vai taloudellinen tilanne?

Mietin myös sitä kuinka jaksan tässä työssäni raskausajan, kyllä se sen verran rankkaa on ollut ilman raskauttakin.
Jää opintovapaalle ja hae koulutusrahaston (Koulutusrahasto) kautta aikuiskoulutustukea. Vaatimuksena tietty määrä työkokemusta. KOulutuksen täytyy olla täydennyskoulutusta nykyiseen ammattiin tai koulutus uuteen ammattiin.

Yhteistyössä