Irtisanoutuminen - milloin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pois pois
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pois pois

Vieras
Tilanne on nyt se, että olen löytänyt uuden työpaikan, työ alkaa syksyllä. Irtisanoutumisaikani on 14 päivää. Olen tässä yrittänyt googlailla yms mutta en löydä selkeää vastausta tähän kysymykseen... eli irtisanoudunko vasta 14 vrk ennen uuden työn alkamista, vai voinko irtisanoutua nyt heti ja kirjoittaa jotenkin siihen irtisanoutumisilmoitukseen että päätän työsuhteen 31.7?

Haluaisin antaa työnantajalle tarpeeksi aikaa hommata & perehdyttää uusi työntekijä, mutta joka paikassa tunnutaan sanovan että työsuhde tosiaan päättyy sen 14 vrk:n kuluttua irtisanoutumisesta.

Pieni pelko on siitäkin, että jos toimitan irtis.ilmoituksen nyt heti, niin työnantaja ei annakaan minun pitää lomaa ollenkaan... (heinäkuun olen lomalla)

Onko kellään faktatietoa asiasta, mutu ei nyt riitä...

irtisanoisin itseni 14 vrk ennen kuin haluan olla irti työpaikasta. muuten voi tulla hankaluuksia loman kanssa (työnantaja voi siirtää tai perua loman, lomaa työnantaja ei ole pakko antaa pitää ennen irtisanomisajan loppua.) muutenkin kesällä uuden työntekijän haussa menee aikaa, tuskin suurta apua työnantajalle vaikka irtisanoisit itsesi heti.

Luulen että työnantaja pyytää töihin viimeksi harjoitttelijana olleen vastavalmistuneen, joka on jo lupautunut kesällä tarvittaessa kiireavuksikin. Mutta pelkään että mun halutaan perehdyttävän sitä koko kesän... tätä täytyy selkeästi vielä miettiä :/

Miksi et voisi irtisanoa itsesi nyt, kun kerran heinäkuun olet joka tapauksessa lomalla ja näin olleen pois työpaikalta? Jos irtisanot itsesi vaikka ensi viikolla, niin työsuhteesi päättyy ennen loman alkua.

Luulen että työnantaja pyytää töihin viimeksi harjoitttelijana olleen vastavalmistuneen, joka on jo lupautunut kesällä tarvittaessa kiireavuksikin. Mutta pelkään että mun halutaan perehdyttävän sitä koko kesän... tätä täytyy selkeästi vielä miettiä :/

just tätä perehdytystä ajattelinkin, jonka takia voisi loman perua. tosin todella huonoa toimintaa mutta laillista kyllä. mieti siltä kannalta kummasta voi olla enemmän haittaa itsellesi kertoa heti vai kertoa vasta kun on "ajankohtainen". olethan varma että irtisanomisaikasi on 14vrk ettei ole 1kk?

ei työnantaja tule viimeisenä päivänä kuitenkaan kiittämään että kiva kun kerroit ajoissa, valitettavasti. menetkö siis loman jälkeen vielä töihin pariksi viikoksi vai pidemmäksi ajaksi?

Voisin tietysti irtisanoutua tosiaan 14 pvää ennen lomani alkua. Ainut "mutta" tässä matkassa on se, että olen lupautunut hoitamaan kotoa käsin yhden vakiduunin sillä välin kun koko pulju on hetken kiinni heinäkuun lopussa... muuten firmaa ei tod.näköisesti olisi edes laitettu kokonaan kiinni. Voisin toki varmaan sopia työnantajan kanssa että hoidan tuon homman joka tapauksessa.

Ja taas asia näyttää niin kirkkaalta yhden nukutun yön jälkeen. =)

Mä irtisanoudun heti (olen kesäkuun loppuun töissä jos ja kun niin toivovat) ja sanon hoitavani silti sen yhden duunin silloin heinäkuun lopussa, jos niin haluavat.

Kyllä se vaan selkiyttää asioita, kun voi kysyä mielipiteitä ja vinkkejä muilta eikä vain yksin pähkäile. kiitti! :)

Kannattaa nyt kuitenkin vielä lukea työehtosopimus ennen kun irtisanoudut. Voi olla, että sinulta jää lomarahat saamatta, jos lopetat nyt. Sori, kun nyt vielä sekotan, vaikkia jo päätit asian.

Lomarahat jää muutenkin saamatta, kun firma on tosiaan kiinni heinäkuun lopussa ja heti sen jälkeen mulla alkaa uusi työ eli en olis palannut lomalta töihin siinäkään tapauksessa.

Tänään jätän irtisanoutumisilmoituksen, saas nähdä miten pomo sen ottaa......