Irtisanoutumine ja karenssi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohtatyötön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohtatyötön

Vieras
Jos työntekijä irtisanoutuu työnantajan tekemän sopimusrikon vuoksi, joutuuko silti karenssiin työkkärissä?
Mulla on sietämätön tilanne työpaikalla, koen epäreilua kohtelua ja velvotteita esimiestasolta, työsopimuslakiakin on rikottu.

Voi joutuakin, riippuu käsittelijästä... Jos pystyt todistamaan konkreettisesti sopimusrikkomukset, voi olla jotain mahiksia, mutta jos on sinun sana työnantajan sanaa vastaan, niin voit olla varma karenssista, niin se vaan menee :/

Riippuu paljon tilanteesta ja siitä millaisia rikkeitä on ollut.
Itsellä oli kerran työpaikka, jossa työnantaja rikkoi työsopimuslakia ja lisäksi oli suoranaista kiusaamista. Olin yhteydessä ennen irtisanoutumistani työsuojeluun ja tein selvityksen työvoimatoimistoa varten tapahtumista työpaikalla. En saanut karenssia, vaikka siis irtisanoin itse itseni. Kannattaa selvittää asioita etukäteen ja pitää todisteita, jos sinulla on jotain.

Tsemppiä!

Hae sairaslomaa karenssin ajaksi henkisistä syistä. Noin se karenssi kului itselläni ja tosin kaikkiaan 8kk. Irtisanouduin itse ilman hyvää syytä. Sairasloman ajalta saat sairaspäivärahaa ja se onkin sitten aika iso korvaus.

Onko kukaan saanut työsopimusta purkaantumaan? Mitä siihen konkreettisesti vaaditaan? Mitkä ovat niin painavia rikkeitä työnantajalta että työntekijä saa sopimuksen purkaa?

Yhteistyössä