Onko kellään kokemusta irtisaunoutumisesta ja karenssista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Burn out
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Burn out

Vieras
Jos on sellainen tilanne työpaikalla, että ilmapiiri on sietämätön ja oman henkisen hyvinvoinnin vuoksi irtisanoutuminen on ainoa mahdollisuus, tuleeko siitä karenssi?

Löysin tämän mollin sivulta, tuo 90 päivää on kyllä liian pitkä aika olla rahattomana.... :(

Työstä eroaminen
Jos työnhakija eroaa työstä ilman pätevää syytä tai on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssiaika on 90 päivää.

Pätevänä syynä työstä eroamiseen pidetään muun muassa palkanmaksun laiminlyöntiä ja työturvallisuuden vaarantamista (työsopimuslain 8 luvun 1 §:n 2 momentin mukaiset perusteet). Ristiriidat tulee kuitenkin ensin yrittää ratkaista esimerkiksi ammattiliiton tai työsuojeluviranomaisten välityksellä.

Itse aiheutettu työsuhteen päättyminen on kyseessä myös silloin, kun työnantaja päättää työsuhteen työntekijän oman moitittavan menettelyn johdosta.

Tää tilanne on vaan niin hankala, kun henkilökohtaiset kemiat menee ristiin niin pahasti esimiehen kanssa. Tähän ei auta mitkään sovittelut, ainoa vaihtoehto olisi vaihtaa toiselle osastolle, toisen esimiehen alaisuuteen, mutta kun missään ei ole mitään tarjolla ja mun työsopimuskin on määräaikainen. En usko olevani kovin vahvoilla, jos vien asiaa eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos yrittäisit aluksi hakea sairaslomaa asian takia? Ehkä sitten olisi helpompi sinne työkkäriin perustella, miksi on irtisanonut itsensä.

työkkäri ei ota kuuleviin korviinsa irtisanoutumista uupumisen takia :| karenssia tulee, satavarmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaaMahtavaa:
kyllä siitä tulee :/
voisitko saada sairauslomaa uupumuksesi takia?

En tiedä... Kyllä mä periaatteessa työkykyinen olen, sillä tilanne korjaantuisi, jos ei tarvitsisi tehdä tuon yhden kanssa yhteistyötä. En tiedä, voiko tällaisen vuoksi sairaslomaakaan saada. On vaan tosi voimaton ja surkea olo koko ajan.

Jos yrittäisit aluksi hakea sairaslomaa asian takia? Ehkä sitten olisi helpompi sinne työkkäriin perustella, miksi on irtisanonut itsensä.

työkkäri ei ota kuuleviin korviinsa irtisanoutumista uupumisen takia :| karenssia tulee, satavarmasti.

Eli täytyy vaan sinnitellä vielä 5 kk, sopparin loppuun asti ja pyytää, etteivät jatkaisi enää.

Kokemusta on joo, ei auta vaikka olisit ollut useamman kuukauden saikulla ennen irtisanoutumista. 3 kk karenssia tulla räpsähti eikä auttaneet lääkärintodistukset eikä mitkään.

Suosittelen että hankkisit potkut :D

:D Mun luonteellani on vaikea hankkia tahallisesti potkuja, mutta olishan tuossa ideaa! :D

Paitsi että kyllä siitäkin varmaan karenssi pätkähtää....?

Muita töitä olen koko ajan etsinyt, mutta niin kuin arvata saattaa, näissä taloussuhtanteissa ei mitään ole tarjolla. :(

Miettikö kukaan sitä, miksi ap ei tule toimeen työpaikallaan. Onko vika peilissä. Yllättävän usein vika on muissa, ei koskaan omassa suhtautumisessa työhön ja työympäristöön. Kai siellä muutkin jaksavat. Ei työssä tarvi olla kivaa, vaikka se tuntuu nykyään olevan tärkein kriteeri.

nykyään ei voi puhua työn mukavuudesta lainkaan. nuoret, kokemattomat henkilöt laittavat ko. tekijän vielä toivomuslistalleen, mutta keski-ikäinen on jo realisti ja tietää, että työ on harvoin "kivaa". vaan tehtävä on, jotta leipää on pöydässä!

(tämä siis kommenttina tuohon edelliseen viestiin ... turhaa tässä tilanteessa "katso peiliin" -kommentit)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eli täytyy vaan sinnitellä vielä 5 kk, sopparin loppuun asti ja pyytää, etteivät jatkaisi enää.

Saikkua toki saa, monesti helpostikin, työuupumuksen vuoksi.

Työkkäri tosiaan ei ota kuuleviin korviin, jos uupumuksen vuoksi irtisanot itsesi. Karenssi tulee ja se on yleensä näissä tapauksissa 3 kk.

Ja jos tuon 5 kk jälkeen pyydät, että sopimustasi ei jatketa ja jäät työttömäksi, niin ota huomioon, että työkkäri saattaa soitella perääsi. Eli soitella työpaikallesi ja kysellä syösuhteen loppumista. Ja jos työkkäriin selviää että omasta pyynnöstäsi olet halunnut työsuhteen lopettaa eli että sitä ei jatketa, NIIN SEKIN ON KARENSSI 3 KK. Ja joskushan jos työnantaja on vittumainen, voi hän myös tämän työkkäriin ilmoittaa. Eli että et ollut halukas jatkosoppariin.

Näitä tapahtuu yllättävän usein...

Anteeksi vaan, mutta mua vituttaa nuo kommentit "katso peiliin"... jos tietäisit, mitä olen joutunut kestämään viimekuukausien aikana, et kehtaisi turpaasi aukoa.

Ja itse asiassa itse työ on todella mukavaa - mukavinta, mitä ikinä olen tehnyt! Harmi vaan, että esimies, joka minut rekrytoi, siirtyi muihin tehtäviin ja tilalle tuli mulkku. Ja tosiaan tiedän, että aina työ ei ole "mukavaa", sen verran kauan olen jo työelämässä mukana olllut. Silloinkin, jos työ ei ole mukavaa, sitä jaksaa tehdä pitkään, jos työkaverit ja esimies on mukavia, se on mielestäni melkein tärkeintä.

Ja olen kyllä katsonut peiliinkin, mutta vika ei ollut siellä.

Odotan nyt kesälomien alkua, siinä saa hyvin hengähdystaukoa tästä hankalasta tilanteesta. Ja rukoilen ihmettä... eli että esimies vaihtuisi.