irtisanomisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
olen ollut kesäkuusta töissä kaupassa. jos nyt saisin potkut pitäisikö minun olla töissä vielä se irtisanomisaika kaksi viikkoa vai voisinko lähteä heti?kai minulla on nyt lomaa jo kertynyt mitkä voisin pitää pois?

Jos saa potkut, niin kyllähän se ura siihen tyssää samantien.

Sitäpaitsi, ei työnantaja voi noin vaan antaa potkuja kenellekään, ja jos siihen on todella painava syy (esim varastelu) niin todellakaan mitään irtisanomisaikaa ole. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sharona:
Jos saa potkut, niin kyllähän se ura siihen tyssää samantien.

Sitäpaitsi, ei työnantaja voi noin vaan antaa potkuja kenellekään, ja jos siihen on todella painava syy (esim varastelu) niin todellakaan mitään irtisanomisaikaa ole. :D

mutta pitääkö minun olla vielä se kaksi viikkoa töissä?vai voinko pitää kertyneet lomat pois?

Sulla on kahden viikon irtisanomisaika, ja lomaa on kertynyt n. 13 päivää. Riippuu ihan siitä mitä sovitte, että pidätkö loman lomana vai otatko rahana. Todennäköistä on, että et saa työnantajaa suostumaan siihen, että lähtisit samalta istumalta, vaan joudut olemaan töissä ainakin osan irtisanomisajasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta pitääkö minun olla vielä se kaksi viikkoa töissä?vai voinko pitää kertyneet lomat pois?
Toi on sopimuskysymys työnantajan kanssa. Periaatteessa sun pitää olla se kaksi viikkoa töissä, jos työnantaja niin haluaa. Silloin työnantaja maksaa sulle pitämättömät lomat lopputilin yhteydessä rahana. Voit tosin sopia työnantajasi kanssa niinkin, että pidät lomasi irtisanomisajalla. Jos et ilmaannu irtisanomisen jälkeen enää työpaikallesi, työnantajallasi on oikeus olla maksamatta siltä kahdelta viikolta sulle palkkaa.

Sulla on 14 päivän (=2 viikkoa) irtisanomisaika, jolloin olet velvoitettu tekemään työtäsi. Mahdolliset pitämättömät lomat voidaan joko maksaa palkkana tai pitää lomana. Et voi yksin päättää lomasi ajankohtaa, joten työnantajalla on sanansa kyllä sanottavana siihen, onko OK pitää lomat pois ennen työsuhteen päättymistä.

Irtisanomisajalla on ihan järkevä syy: se, että työnantajalle jää aikaa etsiä korvaava työntekijä ilman että työt seisoo. Tämän takia se loman pitäminen ei välttämättä onnistu.

Tuo kyllä riippuu ihan siitä irtisanoitko itse itsesi vai saitko oikeasti potkut ?

Ja jos työnantaja muuten vaan irtisanoo (esim. vähennystarpeen takia) täytyy ensin käydä liiton kanssa neuvottelut, ym. ja yleensä työnantajan puolelta irtisanomisaika on 1kk ja työntekijän puolelta tuo 2vkoa. Ja yhdenkään työnantajan ei ole pakko myöntää lomaa irtisanomisajalle, se on aina neuvoteltavissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sharona:
Tuo kyllä riippuu ihan siitä irtisanoitko itse itsesi vai saitko oikeasti potkut ?

Ja jos työnantaja muuten vaan irtisanoo (esim. vähennystarpeen takia) täytyy ensin käydä liiton kanssa neuvottelut, ym. ja yleensä työnantajan puolelta irtisanomisaika on 1kk ja työntekijän puolelta tuo 2vkoa. Ja yhdenkään työnantajan ei ole pakko myöntää lomaa irtisanomisajalle, se on aina neuvoteltavissa.

YT-neuvotteluja ei ole pakko käydä, jos työntekijöitä on alle laissa määrätyn määrän.

Yhteistyössä