Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei voi. Sosiaalitoimi on velvollinen järjestämään lapsiperheille asunnon, elleivät nämä itse siihen pysty. Tämä koskee vain lapsiperheitä. Lapsettomat aikuiset voidaan jättää ilman asuntoa.
Tuskinpa on jos itse järjestää asiansa niin ettei asuntoa ole. Jos asuntoa ei löydy niin ilmeisesti lapset voidaan ottaa huostaan, mutta asuntoja ei noin vain saa, jos niitä ei ole. Muutenhan kaikki lapsiperheet, jotka asuvat huonosti niin irtisanoisivat asuntonsa ja luottaisivat, että kyllä sosiaalihuolto uuden paremman asunnon järjestää.
Väärin! Lapsia ei voida ottaa huostaan asunnottomuuden takia, vaan kunnan pitää järjestää asunto:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3Aq16huxSAPC8J%3Awww.okv.fi%2F43%2F143_1.07.pdf+%22Puutteelliset+asumisolot+tai+asunnon+puuttuminen+eiv%C3%A4t+ole+huostaanoton+peruste%22&hl=fi&gl=fi
Mut mites tää menee kun oltas saatu asua tässä, mutta ite menin ja irtisanoin koska alko olla vaihtoehdot vähissä ja yritin ajatella kaikkien parasta ja mielenterveyttä.. Tietenkin koitan hankkia sen asunnon itse ja se on varmaa että vaikka vanhempieni luona saan asua jos todella tarve tulee. Mut tuo huostaanotto kuulosti nyt kyllä aika hurjalta..... :/
Huomasitko, mitä apulaisoikeuskansleri sanoi?
"Tältä osin totean, että lastensuojelulaista ja sen
esitöistä käy selvästi ilmi, että asumisen järjes-
täminen ei voi missään olosuhteissa olla huos-
taanoton perusteena, vaan kunnan tulee avohuollon
tukitoimenpiteillä poistaa asumiseen liittyvät
puutteet. Näin ollen sosiaalityöntekijöiden käsitys asiasta on ollut virheellinen."
Ei sillä ole mitään merkitystä miksi lapsiperhe on joutunut asunnottomaksi. Kunnalla on aina velvollisuus järjestää lapsiperheen asuinolot kuntoon, vaikka perhe olisi itse sössinyt asiansa site, että ovat jääneet vaille asuntoa. Toki joskus täytyy olla tiukkana sosiaalitoimistossa ja kertoa heille vaikkapa kyseisestä ennakkotapauksesta, jossa sossu uhkaili huostaanotolla.