irti tutista

Meillä jäi pojalta 11kk ikäsenä kun hänelle tuli Enterokko.Jäi ihan sen takia ku ei pystyny mitään syömään.
Tyttö oli 1v7kk ku tutti äji pois.
Vietiin ne itse takapihalle oravan poikasille.Eikä tyttö sen jälkeen ku muutaman kerran kyseli että anna tutti.Sanoin että vietiin oravan poikasille ja sitte tyttö että mä oon iso tyttö eikä tarvi tuttia. :)
 
Vuoden iässä. Ensin pari viikkoa ettei saanu päivisin vaan ainoastaan unille mennessä ja sitten pois uniltakin ja tilalle annettiin vettä. Olis hyvä, jos käytössä olis joku rätti tai unilelu, ettei ihan ilman uniassosiaatiota jäis, ku sehän sen tutin nukahtamismerkitys on...joo. Mut näin meillä siis. Kuukausi siinä noin meni ja sitten koko tuttia ei ees muistettu! =)
 
Meillä on juuri alkanut vierotus ja kyl meinaa päivät olla kitinää. Nyt olis tarkoitus antaa muutamana päivänä vaan unille ja sit pois päikkäreiltä, viimeseks yöunilta. Toivottavasti sit jo rauhoittuis yötkin, kun ei tarvi tutia antaa vähän väliä. Oon vaihtanu tutit uusin aina kun tulee kuukausi pojalla täyteen ja nyt seuraavan olis 2 viikkoa ja tarkoitus ois et sit ei enää osteta uusia. Meillä poju nyt 1v2kk. Esikolta tutti jäi pois 1v5kk.
 
Onpa todella julmaa "repäistä" lapselta tutti pois ihan vaan siksi että vanhemmat päättävät että otetaampas lapselta tutti pois välittämättä
yhtään miltä pikkuisesta tuntuu. Ja on aivan turha tulla selittämään, että 1,5 vuotias jo ymmärtäisi miksi hänen rakas tuttinsa otettiin pois.
Eikä sitä kannata selitellä millään hammasjutuillakaan, eri asia on kun lapsi on isompi ja ymmärtää jo miksi tutista olisi hyvä luopua.
Nykypäivänä on joku kummallinen juttu, että lapsi ei saa olla rauhassa lapsi vaan mahdollisimman nopeasti pitää kasvaa isoksi ja luopua kaikista vauvatarpeista.
Niin ja itse olen aikoinaan syönyt tuttia 5-v asti, mitään ongelmia ei jäänyt, hampaat on suorassa rivissä eikä mitään oikomisia ikinä ole tarvittu. En koskaan raskisi omalle rakkaalle lapselleni tehdä mitään tuollaista kuin repäistä tutti pois yhtäkkiä vaan kun joku älli on iskenyt päälle.
 
meillä otettiin tutti pois tossa joulukuun puolivälissä.tyttö sillon 2vuotta ja parina päivänä huuti suoraa huutoa tutin perään aina kun sen muisti ja yöllä huusi kans mutta sit vissiin tajus et ei se huutamalla takas tuu ja sen jälkeen ei oo ollu mitään ongelmia ei ees kysele perään.paitsi et nukuttaminen on nykyään tosi työlästä.ennen nukku tutin kanssa noin varttiin mutta nyt laulaa ja juttelee sängyssään ja kampee pois ja saattaa mennä nukuttamiseen 1tunti.aika raskasta mutta kokemuksesta tiedän et toikaan ei kestä kun vähän aikaa.
 
Jeps
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2006 klo 11:14 Maija kirjoitti:
Onpa todella julmaa "repäistä" lapselta tutti pois ihan vaan siksi että vanhemmat päättävät että otetaampas lapselta tutti pois välittämättä
yhtään miltä pikkuisesta tuntuu. Ja on aivan turha tulla selittämään, että 1,5 vuotias jo ymmärtäisi miksi hänen rakas tuttinsa otettiin pois.
Eikä sitä kannata selitellä millään hammasjutuillakaan, eri asia on kun lapsi on isompi ja ymmärtää jo miksi tutista olisi hyvä luopua.
Nykypäivänä on joku kummallinen juttu, että lapsi ei saa olla rauhassa lapsi vaan mahdollisimman nopeasti pitää kasvaa isoksi ja luopua kaikista vauvatarpeista.
Niin ja itse olen aikoinaan syönyt tuttia 5-v asti, mitään ongelmia ei jäänyt, hampaat on suorassa rivissä eikä mitään oikomisia ikinä ole tarvittu. En koskaan raskisi omalle rakkaalle lapselleni tehdä mitään tuollaista kuin repäistä tutti pois yhtäkkiä vaan kun joku älli on iskenyt päälle.
Aika samoilla jäljillä minä.
Meillä nyt reilu 1v on itse alkanut päivällä jättämään tuttia pois. Itse en yritä vierottaa vielä. Vanhempi ei IKINÄ imeny tuttia eikä myöskään peukaloa yms ja SILTI SILLÄ ON PURENTAVIRHE. Eli tämä taapero saa olla vauva siinäkin asiassa niin kauan kuin haluaa. Lisään vielä tuulta myllyyn kertomalla että saa AINA NUKAHTAA SYLIIN ja vieläpä juoda öisin PULLOSTA MAITOA LÄMMITETTYNÄ!!!! Enkä myöskään vielä istuta potalla!! Että siinä teille jotka aina toistenne lapsia yritätte parhaanne mukaan kasvattaa....Minä hoivaan ja hellin omaa vauvaamme. :heart:
 
Hepsula harmaana
Meillä otettiin esikoiselta vuoden iässä tutti pois. Se oli ollut vaan nukkuessa. Pari viikkoa myöhemmin jäi tuttipullokin.
Kuopus on nyt 1,5v ja tutti on edelleen nukkuessa. On ollut pitkään näin.
Yritin alkuun ettei olisi saanut tuttia ollenkaan, mutta oli niin kova imemisen tarve ja imi sormiaan että katsoin parhaimmaksi antaa tutin.
Vaikka imetin usein ja sai rintaa aina kun alkoi lupsuttaa sormiaan. En kuitenkaan ihan koko aikaa voinut toimia "tuttina" :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2006 klo 11:14 Maija kirjoitti:
Onpa todella julmaa "repäistä" lapselta tutti pois ihan vaan siksi että vanhemmat päättävät että otetaampas lapselta tutti pois välittämättä
yhtään miltä pikkuisesta tuntuu. Ja on aivan turha tulla selittämään, että 1,5 vuotias jo ymmärtäisi miksi hänen rakas tuttinsa otettiin pois.
Eikä sitä kannata selitellä millään hammasjutuillakaan, eri asia on kun lapsi on isompi ja ymmärtää jo miksi tutista olisi hyvä luopua.
Nykypäivänä on joku kummallinen juttu, että lapsi ei saa olla rauhassa lapsi vaan mahdollisimman nopeasti pitää kasvaa isoksi ja luopua kaikista vauvatarpeista.
Niin ja itse olen aikoinaan syönyt tuttia 5-v asti, mitään ongelmia ei jäänyt, hampaat on suorassa rivissä eikä mitään oikomisia ikinä ole tarvittu. En koskaan raskisi omalle rakkaalle lapselleni tehdä mitään tuollaista kuin repäistä tutti pois yhtäkkiä vaan kun joku älli on iskenyt päälle.
no huhuh! :D Sinunko mielestä on sit ihan normaalia että 5 vuotiaalla on tutti!!! :eek: Jos mä näkisin että niin isolla lapsella on tutti niin ensimmäiseksi mä ajattelisin että vanhemmat eivät osaa laittaa rajoja lapselle tai haluavat päästä helpommalla ku lapsi luttuuttaa tuttia... Eiköhän siinä jo ala lapsen kaveritkin ala jo kiusaamaan tutista.. :whistle: Ja se ei varmasti ole tuulesta temmattu se fakta että tutin imeminen vaikuttaa hampaisiin.. :\| Ja en ole mikään tutteja vastaan oleva äiti, omalla lapsellani 1,2v on myös tutti, mutta kohta on vierotuksen aika! :D Ja eihan sitä tuttia olekaan mikään pakko ottaa kerrasta pois, ensin jättää päivä aikaan pois ja sit myöhemmin yöllä.. ja mitä nyt oon kuullu niin ei se lapsi sen tutin perään kauan murehdi ja eikä varmasti jätä mitään elin ikäisiä traumoja! :attn: Se on vain lapsen parhaaksi! :D
 
höömö
:wave: heippa!
meillä on parhaillaan menossa tutista"vieroitus" ja tytöllä ikää 2v2kk. sen verran on "iso"tyttö jo että kyllä ymmärtää jos sanotaan että oravat saivat tutit pienille vauvoille.... 1-vuotiaat ja alle onkin jo ihan eri juttu. Meillä ainaskin pystyy jo todella hyvin puhumalla ratkomaan asioita sillä tytöllä erittäin laaja sanavarasto ja usean sanan lauseita.

Kolmas päivä/yö menossa ilman tuttia, ja nyt tänä iltana ei kertaakaan kysynyt tutin perään :D aika nopeaan lapset sen tutin sitten unohtavat ja kyllä, olen samaa mieltä kuin monet että tutin syönti vaikuttaa hampaisiin...
 

no huhuh! :D Sinunko mielestä on sit ihan normaalia että 5 vuotiaalla on tutti!!! :eek: Jos mä näkisin että niin isolla lapsella on tutti niin ensimmäiseksi mä ajattelisin että vanhemmat eivät osaa laittaa rajoja lapselle tai haluavat päästä helpommalla ku lapsi luttuuttaa tuttia... Eiköhän siinä jo ala lapsen kaveritkin ala jo kiusaamaan tutista.. :whistle: Ja se ei varmasti ole tuulesta temmattu se fakta että tutin imeminen vaikuttaa hampaisiin.. :\| Ja en ole mikään tutteja vastaan oleva äiti, omalla lapsellani 1,2v on myös tutti, mutta kohta on vierotuksen aika! :D Ja eihan sitä tuttia olekaan mikään pakko ottaa kerrasta pois, ensin jättää päivä aikaan pois ja sit myöhemmin yöllä.. ja mitä nyt oon kuullu niin ei se lapsi sen tutin perään kauan murehdi ja eikä varmasti jätä mitään elin ikäisiä traumoja! :attn: Se on vain lapsen parhaaksi! :D
[/quote]

ELLU80:
Opettele lukemaan äläkä viljele tollasia typeriä kommentteja ja hymiöitä. En mä viestillä sitä tarkottanut, että olisi normaalia syödä
tuttia 5v:na vaan tarkoitin sitä, että ei se niin vaarallista ole vaikkei lasta nyt ihan pikkuisena (joka 1-2v vielä on) vieroiteta tutista jos se on hänelle tarpeellinen. Itselläni se oli kai siksi kun pikkusisarellakin oli enkä sitä missään julkisella paikalla lutkuttanut eikä kukaan siitä kiusannut. Ja ihan tiedoksi vaikka eihän se sulle mitenkään kuulu, mulla on kyllä lapsena ollut rajat ja olen saanut rajattomasti rakkautta vaikka tutti olikin. Eihän se mikään vanhempien korvike ole. Voi luoja millasia kommentteja nämä jotkut 80-luvun nuoret kaikkitietävät äidit täällä heittää.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2006 klo 10:02 Maija kirjoitti:
ELLU80:
Opettele lukemaan äläkä viljele tollasia typeriä kommentteja ja hymiöitä. En mä viestillä sitä tarkottanut, että olisi normaalia syödä
tuttia 5v:na vaan tarkoitin sitä, että ei se niin vaarallista ole vaikkei lasta nyt ihan pikkuisena (joka 1-2v vielä on) vieroiteta tutista jos se on hänelle tarpeellinen. Itselläni se oli kai siksi kun pikkusisarellakin oli enkä sitä missään julkisella paikalla lutkuttanut eikä kukaan siitä kiusannut. Ja ihan tiedoksi vaikka eihän se sulle mitenkään kuulu, mulla on kyllä lapsena ollut rajat ja olen saanut rajattomasti rakkautta vaikka tutti olikin. Eihän se mikään vanhempien korvike ole. Voi luoja millasia kommentteja nämä jotkut 80-luvun nuoret kaikkitietävät äidit täällä heittää.
No enhän mä nyt sitä tarkottanutkaan että juuri sinulla ei ois ollu rajoja jne. vaan mä vaan sanoin että mitä nyt mulle tulis eka mieleen jos näkisin vaikka kaupassa 5v lapsen tutti suussa!!! opettele ite lukemaan! \|O Ja eipä noi sunkaan kommentit 80-luvun äiteistä mikään aikuismainen ollu... :attn: höh! :whistle: eiköhän meillä kaikilla ole silti oikeus mielipiteisiin oltiinpa sit vaikka miltä luvulta olevia äitejä... Sä ensimmäisessä viestissä jo syylistit äitejä jotka vierottaa ajallaan lapsen tutista... :\| Ja meillä ainakin tutti häiritsee yö uniakin koska kun poju herää ilman tuttia niin sit alkaa hirvee kahtelu ja kiukku kun ei osaa nukahtaa ilman tuttia.. välillä on sängyssä 3 tuttia kerrallaan ettei tulis raivokohtauksia jostaki tutista! :eek: Mä ainakin alan oleen niin kyllästyny tohon joka öiseen tutti rumbaan etten nää mitään syytä jättää vierotusta pois mahollisimman pian... :(
 
e-n-m harmaana
meillä tyttö on reilun vuoden ikäinen ja nykyisin syö tuttia nukkuessaan. Pienempänä söi tuttia silloin kun itse halusi, elikkäs meillä roikkui tutti ketjussa ja sen sai siitä suuhun silloin kun itse halusi. Joulukuun alkupuolella siirsin ketjun-tutin omaan taskuuni, koska tyttö sitä todella harvoin suussaan piti. Miun taskusta neiti haki tutin itselleen ihan satunnaisesti, eli yleinsä kun sen sieltä näki.
Nyttemmin meillä on tutit rasiassa keittiön hyllyllä (mihin tyttö itse ylettyy), sieltä käydään valitsemassa mieluinen tutti kun päikkärit tai yöuni lähenee. Muuloinkin tutin saa rasiasta, jos ITSE rasian käy hakemassa. Mutta näin ei tapahdu, muuta kun lapsen sairastellessa.
Ja ihan lopuksi vielä, olen 80-luvun äiti!
 
Ja meillä ainakin tutti häiritsee yö uniakin koska kun poju herää ilman tuttia niin sit alkaa hirvee kahtelu ja kiukku kun ei osaa nukahtaa ilman tuttia.. välillä on sängyssä 3 tuttia kerrallaan ettei tulis raivokohtauksia jostaki tutista! :eek: Mä ainakin alan oleen niin kyllästyny tohon joka öiseen tutti rumbaan etten nää mitään syytä jättää vierotusta pois mahollisimman pian... :(
[/quote]

Asiasta kiistely on ihan typerää mutta sen verran voisin tuota osiota
kommentoida, että näinpä se oli meilläkin kun lapseni oli pienempi ja joskus olen toivonutkin että lapseni olisi yksi niistä jotka eivät koskaan huolineet tuttia. Mutta se nyt on hänelle tärkeä ja tällä hetkellä (1v7kk) hän löytää itse yöllä tutin sängystään. Myös minä vien sinne illalla pari-kolme tuttia.
Meillä kaikilla tosiaan on oikeus mielipiteisiin ja jokainen toimii kuten
parhaaksi näkee piste.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2006 klo 14:42 Maija kirjoitti:
Asiasta kiistely on ihan typerää mutta sen verran voisin tuota osiota
kommentoida, että näinpä se oli meilläkin kun lapseni oli pienempi ja joskus olen toivonutkin että lapseni olisi yksi niistä jotka eivät koskaan huolineet tuttia. Mutta se nyt on hänelle tärkeä ja tällä hetkellä (1v7kk) hän löytää itse yöllä tutin sängystään. Myös minä vien sinne illalla pari-kolme tuttia.
Meillä kaikilla tosiaan on oikeus mielipiteisiin ja jokainen toimii kuten
parhaaksi näkee piste.
No eiköhän tämä kiistely jätetä tähän.. =) Rauhankukkia, ole hyvä! :flower: :flower:
 
avopurenta tutista


Aika samoilla jäljillä minä.
Meillä nyt reilu 1v on itse alkanut päivällä jättämään tuttia pois. Itse en yritä vierottaa vielä. Vanhempi ei IKINÄ imeny tuttia eikä myöskään peukaloa yms ja SILTI SILLÄ ON PURENTAVIRHE. Eli tämä taapero saa olla vauva siinäkin asiassa niin kauan kuin haluaa. Lisään vielä tuulta myllyyn kertomalla että saa AINA NUKAHTAA SYLIIN ja vieläpä juoda öisin PULLOSTA MAITOA LÄMMITETTYNÄ!!!! Enkä myöskään vielä istuta potalla!! Että siinä teille jotka aina toistenne lapsia yritätte parhaanne mukaan kasvattaa....Minä hoivaan ja hellin omaa vauvaamme. :heart:
[/quote]

en ala asiasta rähisemään, mutta kyllä meidän tytön avopurenta johtuu täysin pitkästä tutin syömisestä! otin tutin pois 2v1kk iässä, koska hammaslääkäri sanoi, että jos annan vielä pitkään syödä tuttia, on tytöllä oikomishoidot edessä. vaikka eihän se pitkä tutin lutkutus kaikille purentavirhettä tee.... minkälainen purentavirhe lapsellasi joka ei koskaan syönyt tuttia on? onhan niitä virheitä muitakin kuin avopurenta, joka (meillä ainakin) on tutin aikaan saama. kuopukselta otin tutin pois 1v iässä ja vierotus sujui leikiten toisin kun tällä esikoisella sitä tuttia itkettiin pitkään. kukin tehköön tavallaan, mutta jos olisin tajunnut tutin haitan esikoiselle, niin olisin kyllä ottanut tutin paljon aiemmin pois. ja miten paljon nopeammin unohtuu koko tutti 1v kuin 2v iässä, meillä ainakin unohtui hetkessä.
 
Avopurenta
En epäile yhtään etteikö tutti vois aiheuttaa avopurentaa, niin se hammaslääkärikin arveli kunnes kerroin ettei tuttia tai peukaloa ole todellakaan imetty. Tarkoitin lähinnä kokemuksen perusteella sitä etten toiselta ota tuttia pois sen pelon vuoksi.
 
Meidän likka söi tuttia nukkumaan mennessä 2½kk- n. 7kk:n ikäisenä. Annoin tutin käteen sänkyyn mennessä siitä lähtien kun osasi sen kädestä suuhun viedä juuri siksi, etten sitä tuputa, kun ei ikinä ole mikään kova imemisen tarve ollut. Jätti sen sitten pois itse eli ei enää kaivannut sitä nukahtaakseen. Tuttipullokaan ei ole kelvannut lainkaan.
Itkuihin ja kitinöihin en ole tutia oikeastaan koskaan käyttänyt, niihin auttaa muut konstit.
Eihän tietenkään kaikilla tutti vaikuta purentaan ja toisilla on avopurenta ilman tuttiakin, mutta ainakin meidän paikkakunnalla 8kk:n hammaslääkärissä tutin toivotaan jo olevan pois käytöstä eli kyllä se riski hampaille on. Imemisen tarve vähenee puolen vuoden paikkeilla kuulemma ja ainakin meillä se selkeästi niin oli.
 
Meillä esikoiselta otettiin tutti pois 1v4kk:n iässä, sujui helposti. Tuttia ei tosin koskaan syöty kuin unilla, joten hirveän kiintynyt hän ei siihen ollutkaan, nukahtamisten kanssa vain oli muutaman päivän vaikeuksia. Pulloa tyttö ei saanut koskaan. Purentavirhekin on silti valitettavasti tulossa, syväpurentaa povasi suuhygienisti 2v-tarkastuksessa (eli alaetuhampaat eivät näy ollenkaan ylähampaiden takaa kun hampaat purraan yhteen). Tämä ei kyllä voi johtua tutista vaan on ihan rakenteellinen virhe,

Kuopukselle, nyt 6kk, olen yrittänyt opettaa tuttia, mutta ei kelpaa. Ihan viime aikoina on usein eksynyt sormet suuhun imeskeltäviksi, joten mieluummin se tutti kuin peukalo. Onneksi lelu vie vauvan ajatukset sormien imeskelystä, joten meillä on hirveä läjä helistimiä joita voi antaa käteen :) Mutta ihan mielelläni olisin tutillekin opettanut, en sitä vieroitusta yhtään pelkää.
 

Yhteistyössä