Irrallaan juoksevat lapset

14.01.2010
374
0
16
Toisenlainen näkökulma koirat vapaana-aiheeseen
I
tselläni oli vuosi sitten saksanpaimenkoiranarttu,silloin 1-vuotias joka ei yrityksistä huolimatta koskaan pitänyt lapsista mitenkään erityisesti. Sieti kyllä vieraiden lasten halaukset/taputukset muttei itse hakeutunut lasten seuraan.

Syy käytökseen on tapaus,joka sattui koiran ollessa 3kk ikäinen :/
Olimme ulkoilemassa ja koira oli hihnassa sivullani kun vastaan tuli perhe vaunuineen ja heidän 2 vuotias poikansa. Nähdessään koiranpennun poika innostui valtavasti ja lähti juoksemaan koiraani kohti kädet huitoen ja kiljuen.
Sanoin naiselle ettei antaisi lapsensa juosta pennun luo ( välimatkaa oli 100metriä ) mutta nainen vain hymyili ja sanoi lapselleen "katso koira kulta,menepä silittämään"

Kyllä ärsytti!!! Lopputuloksena vaikka nostin pennun syliin se ehti jo pelästyä huutavaa ja kiljuvaa mukulaa jaloissani. ( poika aloitti mahtavan huudon kun en laskenut pentua alas )

Tapauksen seurauksena koira alkoi vierastaa/vältellä lapsia vaikka sai myöhemmin paljon positiivisia kokemuksia. Sieti kyllä lasten läsnäolon muttei vapaaehtoisesti vaan minun pyynnöstäni.

Toivokin että vanhemmat kysyisivät pennunomistajilta ja ylipäätään vaikka olisi pienikin koira saako koiraa lähestyä/silittää. Vältyttäisiin elinikäisiltä traumoilta molemmin puolin.

Jouduin luopumaan koirasta mieheni astman takia ja oli todella vaikeaa löytää sopivaa omistajaa,jolla ei ole lähipiirissä lapsia eikä tulevaisuudessa aikeita perustaa perhettä. Muuten ihana koira,mutta muiden ajattelemattomuuden takia epäluuloinen pikkuväelle

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
tottakai kysytään lupa, ei tuossa ole ollu lapsen vaan aikuisen syy. mutta harva pentu (lapsi) se puree koiran piloille

Harva koira vetää lapsen korvat nitojalla täyteen niittejä. Tai väkisin tulee päälle riehumaan.

Ei tietenkään syy lapsessa mutta harmittavan usein tuli vastaan äiitejä/isiä jotka kertoivat lapsen tottuneen koiriin eivätkä siksi estäneet lasta tulemasta minun ja koiran luokse. Mutta kyse olkikin siitä että koirani ei pitänyt lapsista!!
Ei purrut kertaakaan mutta epämukava olo koiralla

Tuttu homma. Ja todella ikävää! Meidän eka koira luikki tästä syystä pakoon vieraita lapsia...

Muutenkaan en tykkää että kaikki hyökkää kimppuun... Koirat ei ole leluja jotka tykkäisi päällekäyvistä lapsilaumoista.

Omat lapset on tottuneet koiriin ja koirat lapsiin, joten yhteiselo toimii hienosti. Omat lapset tietää että koirat on erilaisia, enkä itsekään menisi tuosta vaan vieraan koiran kimppuun.

ymmärrän täysin vaikka itsellänni ei koskaan koiraa ole ollutkaan. Siksipä oonkin lapselleni opettanut että vieraita koiria ei ilman lupaa silitellä sekä koiran että lapseni takia, ja selittänyt myös että kaikki koirat eivät pidä lapsista jne... Ihmettelen tuollaisia vanhempia jotka antavat lapsensa niin tehdä..

Alkuperäinen kirjoittaja ränttis..:
ymmärrän täysin vaikka itsellänni ei koskaan koiraa ole ollutkaan. Siksipä oonkin lapselleni opettanut että vieraita koiria ei ilman lupaa silitellä sekä koiran että lapseni takia, ja selittänyt myös että kaikki koirat eivät pidä lapsista jne... Ihmettelen tuollaisia vanhempia jotka antavat lapsensa niin tehdä..

Näin sen pitäisikin mennä. Onneks melko monet lapset tämän muistavatkin.

Tämänhän pitäisi olla itsestään selvä asia kaikille. Vieraita koiria ei ikinä saa mennä koskemaan tai silittämään Todella idioottimaista käytöstä vanhemmilta. Olisin tuossa tilanteessa varmasti karjaissut sekä mukulalle että vanhemmille. Ja huom. itse en ole mikään koiraihminen.

meillä on opetettu pojalle ettei ikinä vierasta koiraa saa mennä koskemaan, kaikki hauvvat ei tykkää, joskus kysyn ja joskus poika itse että sopiiko silittää, yksi vaari meidän tarhareitillä sanoo että tuu vaan silittää, tosi lutunen hauva hällä

Mä en antais mun lapsen mennä koiran luo ilman että on lupa kysytty. Silti lähestytään varovasti ja annetaan koiran nuuskia ensin. Mitähän jotkut vanhemmat oikeen ajattelee. Tuli mieleen että jos tilanne on koirallesi epamukava niin sehän voi joku kerta purra vaikkei ole vielä purrut. En paastais epävarmaa koiraa lasten lähelle.

Tai jos lapsella on esim kani lemmikkinä, ja tuoksu tietty mukana, koira haistaa sen ja tulee mieleen että jee, ruokaa tai saalistuskohde...

Koiria ei kannata pelätä mutta vieraita koiria kannattaa kunnioittaa. Aikuisenkin ;)

Yhteistyössä