Intiassa matkailu

• Viestiketjun aloittaja ammamata-ji
  • Ensimmäinen viesti
ammamata-ji
Olsiko kellään kokemusta Intiassa oleilusta alle kouluikäisten kanssa...n. 1-6kk..ati pidemmältäkin ajalta???
Rokotukset?Kustannukset?Ruokailu?Sairaudet?Kulttuurishokki????
Jakakaa kanssani ihan mitä vain kokemuksia niin olisin kiitollisesti iloinen :xmas:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2006 klo 11:52 ammamata-ji kirjoitti:
Olsiko kellään kokemusta Intiassa oleilusta alle kouluikäisten kanssa...n. 1-6kk..ati pidemmältäkin ajalta???
Rokotukset?Kustannukset?Ruokailu?Sairaudet?Kulttuurishokki????
Jakakaa kanssani ihan mitä vain kokemuksia niin olisin kiitollisesti iloinen :xmas:
Me olimme vain kaksi viikkoa siellä eli Goassa, pienin lapsi oli 1,5v tai vähän allekin....
Meillä on nuo "ikuisuushepatiittirokotukset", mitään muuta ei suositeltukaan, malarianestolääkitystäkään ei ko.kohteeseen suositelleet, vaikka joillakin tuntui se olevan...
Ei mitään kulttuurishokkia, meistä oli tosi ihanaa ja erilaista siellä, halutaan kovasti uudestaan sinne joskus, kevyesti olisi mennyt pitempikin aika siellä.
Ruoka on melkein ilmaista, iki-ihana pihviannos vihanneksineen maksoi n.1,6euroa ravintolassa, halvempiakin vaihtoehtoja tietysti on...
Kukaan ei sairastunut, vaikka ihan vapaasti elettiin, pieninkin ui joka päivä jne..

Yap
Footballers Wife pakko kysyy sulta kun mä vähän pelkään etukäteen tota köyhyyttä ja likasuutta...(muistelen et oot reissannu paljon muuallakin) miten vertaisi muihin aasian maihin? Tai afrikkaan?

Meillä on siis matka edessä etelä goalla joulukuussa. Kun päätin että en voi aina sortua thaimaahan tai jenkkeihin.

Missään muualla en ole moista nähnyt, mutta en ole esim käynyt afrikassa. Slummia silmänkantamattomiin, kiemurtelee talojen välissä, ihmiset asuu kadunvarsilla, aivan järkyttävää. Lentokoneesta näimme kun kiitoradan vieressä paikalliset hoitivat aamutoimiaan pienen vesialueen äärellä, osa pesi itseään ja osa oli p.askalla. Mumbaissa kävimme ja sielläkin pitäis jonkun lähteen mukaan asua enemmän miljonäärejä kuin manhattanilla. Eipä huomannut katukuvasta mitenkään. Asuimme loistohotellissa, jonka ovella seisoi kaksi aseistautunutta vartijaa. Myös hotellin oman auton pohja (haki kentältä) tutkittiin peileillä ennen sisään pääsyä. Taksit oli hirveitä romuja. Ruoka oli kyllä hyvää, mutta söimme vain hotellissa. Visiitti oli kahden päivän lyhyt visiitti ja se riitti. Mua ahdisti se paikka. Goa on varmasti turistikohteena/rantakohteena miellyttävämpi.

Tuo silmänisku tuolla on tarkoitus olla jälkimmäinen osa sulkeista, mutta ei jostain syystä siihen tule... :|

Yap, toisessa ketjuissa jo totesinkin, että ei se köyhyys ja kurjuus Goalla iske mitenkään päälle. Tottakai siellä on köyhiä ja ihmiset asuvat röttelöissä, mutta niin aika monessa muussakin paikassa. Olen käynyt esim. Gambiassa ja mielestäni siellä oli surkeampaa, vaikkei sekään ole pahimmasta päästä. Enemmän olen esim. kerjäläisiä nähnyt Lontoossa kuin Goalla.

Ihmiset ovat kuitenkin iloisia ja lämpimiä, vaikkei heillä ehkä elämässään kaikki olekaan samalla tavalla hyvin kuin täällä (siis elintasollisesti, terveydellisesti jne). Älä huolehdi moisesta asiasta etukäteen. Älkääkä missään nimessä pysykö ainakaan sen takia hotellialueella syömässä tms. -minusta se on suunnilleen typerintä, mitä voi tehdä että lähtee eksoottiseen maahan ja istuu hotellilla...

Parhaat ruuat elämässäni olen saanut Goalla paikallisten pitämissä rantakuppiloissa ja siellä oli muutenkin todella mahtava tunnelma. Me ei edes asuttu missään loistohotellissa, vaan huoneistohotellissa, jossa asui myös tavallisia työntekijöiden perheitä. Tottakai siellä on ympärivuorokautinen vartiointi, mutta enpä äkkiseltään muista Euroopan ulkopuolista lomakohdetta, jossa ei olisi ollut.

Avoimin mielin, silmin ja korvin vaan nauttimaan reissusta!

Yap
Pompelmo:
Eniten tällä luonteella mietityttää se että tuleeko ittelle tosi paha mieli niiden ihmisten puolesta. Olen suunnitellut vieväni matkalaukun täynnä pojan vanhoja pieniä vaatteita ja annan ne sitten tilanteen mukaan jonnekin. (tai jätän hotelli siivoojalle ) Mutta ehkä se on tosiaa parempi lopettaa etukäteen murehtiminen ja kyllähän marokossakin oli tosi paljon kerjäläisiää.....silloon vaan ei itellä ollut lasta ei ollut niin herkkä.

En ole luonteeltani yhtään sellainen että malttaisin hotellilla pysyä ja se se suurin syy on näiden asioiden miettimiseen. Kiitos rohkaisevasta viestistä.

Tuo meidän vierailu oli lyhyt, koska vaihdoimme siellä vain konetta. Vietimme kumpaankin suuntaan vuorokauden mumbaissa, se oli meille lepäämispaikka pitkän lentomatkan varrella. Jos tuolla edellisellä viestillä viittailtiin mun vastaukseen ;) , niin voin omasta puolestani todeta ihan samaa, hotelliin ei kannata jäädä lymyilemään. Tuo kohde vain oli todella niin järkyttävä, ettemme halunneet poistua hotellista pienen kävelylenkin jälkeen enää minnekään. Pitäkää minua pinnallisena jos haluatte. Toki intiassa on varmasti ihania alueita, mutta tuo kohde oli aivan kamala. Sitä surkeutta katsoessa tuli huono olo omasta "rikkaudesta", en voinut nauttia olostani ollenkaan. Kamera minulla kulkee useimmiten mukana ja tuolla en häveliäisyyttäni voinut ottaa sitä esille. Koin, että se olisi loukannut ihmisiä, jos olisin kulkenut siellä tallentamassa heidän kurjuuttaan.

Ja anteeksi vain, lontoon ja intian mainitseminen samassa lauseessa, kun puhutaan köyhyydestä, ei mene mulla jakeluun ollenkaan... Käsi ojossa oli hotellin väestä lukien kaikki kohtaamamme ihmiset. Finnairin paikalliset edustajatkin olivat vaatimassa omaan taskuunsa 600 euroa matkatavaran ylipainosta. Hymyssä suin he sen tekivät, mutta tekivät kuitenkin.

Mutta ehkä goa sitten on erilainen.

Kaikki matkailee tyylillään ja minne haluaa. Se meille suotakoon. Oikein hyvää matkaa goaan! Kuten sanottua, se on varmasti ihan erilainen kuin intialainen suurkaupunki. =)

Lisään vielä, että olemme tosiaan käyneet tunisiassa (en ensin ajatellut sitä afrikkana, kun miellän afrikan enemmän keski- ja etelä-afrikaksi, jossa en ole siis vieraillut) ja sitä köyhyyttä oli mielestäni helpompi sietää, koska paikallisten suhtautuminen turistiin oli hyökkäävämpi. Eikä siellä sitä paitsi ollut lähellekään yhtä kurjaa kuin mumbaissa. Tuolla intian reissulla taas paikalliset olivat jotenkin tyytyneet osaansa. Kyllä se veti mielen matalaksi.

Intialainen ruoka on silti erinomaisen ihanaa ja sitä syömme aina kun vain tilaisuuden saamme.

Olen nyt käyttänyt pitkän puheenvuoron aiheesta ja se on ollut vain mun mielipide. Toivottavasti en ole loukannut ketään tai aiheuttanut muuten mielipahaa. Toivon, että ap osaa edelleen iloita tulevasta matkastaan! :hug:

Footballer´s Wife, otin Lontoon esimerkiksi siksi, että siellä viime kuussa käydessäni tajusin taas, kuinka paljon siellä on kodittomia ja lasten kanssa metroasemilla kerjääviä ihmisiä. Sama juttu Roomassa. Itsekin olen luonteeltani tosi hellämielinen ja se, että joku joutuu lapsensa kanssa kerjäämään kadulla hyvintointivaltiossa, ei mene jakeluun, ei sitten millään. Aikoinaan Englannissa asuminen oli minulle tosi vaikeaa juuri tuosta syystä, kun opiskelijan melkein kaikki rahat olisivat menneet kerjäläisille. Yap, ymmärrän sinua tosi hyvin.

Edelleen tuosta Mumbaista, sitä kurjuutta en välttämättä kestäisi itsekään eikä ehkä tekisi mieli mennä Mumbain kaduille edes kävelemään. Ymmärrän oikein hyvin...

Niin, onhan kodittomia kerjäläisiä toki lontoossa ja muissa suurkaupungeissa. On se hirveää katsottavaa vierestä sekin. Aivan järjettömältä tosiaan tuntuu, että miten voi joku olla hyvinvointivaltiossa niin heitteillä.

Tuolla mumbaissa vain jotenkin se köyhyys oli jotain aivan omaa luokkaansa. Siis siellä oli massoittain ja taas massoittain silmänkantamattomiin, levyistä ja muovinpalasista kasattuja pikku majoja, ei mitään oikeita seiniä tai taloja, vaan kuin valtavan laaja kaatopaikka. Siellä täällä välissä joku raihnainen kerrostalo. Ei sitä voi edes tajuta, jos ei sitä itse näe. Jo lentokoneen ikkunasta näin niitä sinisiä muovinpalasista kyhättyjä kattorakennelmia ja luulin, että ne on uima-altaita. Ajattelin, että vau, onpas hienoa, että näin monella on kuitenkin varaa pitää uima-allasta, kun kuumassa maassa kerran asuvat. Olihan se shokki, kun tajusin mitä ne siniset täplät pitkin poikin oli.

Pitäisi varmaan lähteä vaikka goaan tai intian maaseudulle,jotta saisi vähän monipuolisemman käsityksen intiasta. Sellainen kokemus oli kuitenkin, ettei ihan ensimmäisenä tule mieleen palata koko maahan.

Hieno idea muuten Yapilla tuo vanhojen lastenvaatteiden vieminen sinne =)

Ihmettelen suuresti, etta joku, joka on ollut yhdessa Intian suurkaupungeista kaksi paivaa ( ja pysytellyt hotellissa ) esittaa taalla totuuksia Intiasta. Intia on todella laaja maa ja eri alueet poikkeavat toisistaan paljon.Koyhyytta toki on, mutta lansimaisesta perspektiivista kasin on paha lahtea arvioimaan intialaisten onnellisuutta... Pienta suhteellisuudentajua, ihmiset !

Alkuperäinen kirjoittaja Mango Mama:
Ihmettelen suuresti, etta joku, joka on ollut yhdessa Intian suurkaupungeista kaksi paivaa ( ja pysytellyt hotellissa ) esittaa taalla totuuksia Intiasta. Intia on todella laaja maa ja eri alueet poikkeavat toisistaan paljon.Koyhyytta toki on, mutta lansimaisesta perspektiivista kasin on paha lahtea arvioimaan intialaisten onnellisuutta... Pienta suhteellisuudentajua, ihmiset !

Onnellisuutta en ole missään vaiheessa arvioinut, en ole yleistänyt vaan puhunut koko ajan Mumbaista, kaikki yllä mainittu on mun mielipidettä perustuen lyhyeen visiittiin maassa, mitä en yritä mitenkään peitellä... Pientä sisälukutaitoa toivoisin kiitos! ;)

Intia on varmaan (ihan vaan dokkareiden ja lukemisen ja tuttavan haastattelun perusteella) intia on vastakohtaisuuksien maa. Siellä on köyhyyttä mutta myös hienoja hotelleja länsituristeille.
itse kun on Egyptissä käynyt ja katsellut vähän muutakin kuin hotellin puutarhaa, en sen jälkeen "pelkää" matkustaa erilaiseen paikkaan ja Intia on oikeasti haaveissa.
tuo tuttavani joka omatoimimatkaili Intiassa kävi mm Taj Mahalia ja Gangesia katsomassa (sitä miten ihmiset "puhdistautumiskylpi" siinä yms). Matkusti junalla paikasta toiseen (vaikka mumbaissa pääasiallinen majapaikka olikin) ja ykkösluokka junassa oli ihan ok. ja tämä omatoimimatkailija ikäiseni aikuinen ihminen teini-ikäisten kanssa.
en ehkä ihan 3-4 vuotiaitten kanssa lähtisi junamatkailemaan jos lapset ei ole tottuneet, mutta esim meidän pieniltä koululaisilta varmaan onnistuisi.
minulle matkustelu on uuden kokemista ja näkemistä, erilaisen elämän ja jopa kurjuuden, vaikka sillä kurjuudella en halua mässäillä. mutta ei minun lomaa pilaa aasivankkurit kuoppaisella tiellä (tai ei taideta aasein Intiassa liikkua, vai miten liikutaan) tai se että ravintolassa ei ole valkoiset pöytäliinat (itseasiassa vältetään valkoliinaisia paikkoja koska ne on hinnakkaampia eikä välttämättä sitä aidointa paikallista) kunhan paikka on suht siisti kuitenkin eikä ihan rottia lattialla juokse.
Mutta olen ajatellut itse että jos aloitettaisiin meillä tuo intia aikanaan kevyemmin eli ihan normaali lomakohde ja siitä katselua ympärille ja sitten seuraavan kerran ihan omatoimijuttu ja "kaupunkiloma" yhdistettynä maaseutuun

Yap
Pakko tulla vielä kommentoimaan sen verran että itte ainakin haen erillaisia mielipiteitä palstalta...en tunne ketään täältä henkilökohtaisesti.

Joten mitä enemmän mielipiteitä sen parempi. Mulle on ihan sama millä aika välillä ja minkä tason kokemukseen ne perustuu...kokemukseen kuitenkin ;)

Oli aivan pakko puolustaa Intiaa epaoikeudenmukaisilta vaitteilta ! Oikeasti se on ihana maa ja kansa ! Jos joku leimaa Intian niin negatiiviseksi paikaksi oltuaan siella pari paivaa, niin se on suunnilleen sama kuin ulkomaalainen vietaisiin Lappiin ja han kauhistelisi kaikille, kuinka Suomessa porot kavelevat kaduilla. Ei ehka kannattaisi yleistaa...

Yhteistyössä