Instrumentarium ja silmälääkärin tekemä näöntarkastus!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymyksiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lasku maksetaan heti. Ensin lääkäri katsoo silmiin sellasella koneella, jossa näkyy erilaisia kuvia ja lopuksi katsotaan kirjaimia taululta erilaisilla linsseillä, jolloin katsotaan mikä linssin vahvuus olisi sinulle paras.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;24578239:
Näöntarkastuksessa tarkistetaan näkö... ja paineet :saint:

Huoh, niin varmaankin. Kysymys olikin että mitä se tekee, miten?
Mutta eihän täältä oikeisiin kysymyksiin saa koskaan vastauksia (asiallisia)...

Näontarkastuksessa voidaan tehdä aika erilaisia asioita, varsinkin jos esim optiikko ei pysty linssejä määrittämäään.

Mutta jos asia nyt kovasti vaivaa näin etukäteen niin yleisimmin mulle on tarkistettu ensin nykyisten lasien vahvuus, tehty jotkut mittaukset koneella silmistä (en edes tiedä kaikkea, mutta esim silmänpaineet, kuva näköalueesta tms). Itse näöntutkimus on katsomista erilaisilla linsseillä joko kirjaimia tai vihreä/punaista kuvaa ja yleisin kysymys on "näetkö paremmin linssillä yksi vai kaksi". Lisäksi lääkäri katsoo samalla silmiä tarkemmin. Viimeksi piti itse säätää mutterista kohtaa missä näen parhaiten (en ole aikaisemmin tällä tavalla tehnyt) Yleensä vielä joku katsominen laitteella. Kai jostain saisi selville mitä ne laitteet tarkalleenottaen tekevät (silmänpohjien tarkistus, yms)

Joskus laitetaan tippoja, kerran olen joutunut pitämään peittoa 48h kun selviteltiin syitä miksi en näe.

Viimeksi muokattu:
Ensimmäiset lasit kun sain niin silloin kävin silmälääkärillä. Muihin en osaa vastata, mutta jos laittavat tippoja (mulle laittoivat) niin varaudu siihen, että näet kaiken todella sumeana ja esim. autolla ajaminen ei pariin tuntiin ole mahdollista.

Lääkäri osaa katsoa silmien terveyden.

Olen ollut likinäköinen 13-vuotiaasta lähtien. Normaalisti olen käynyt vain optikolla, mutta sattumien vuoksi tulikin mentyä silmälääkäriin, vaikka mitään erityistä ei ollutkaan. Hyvä olikin, sillä lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan lisätutkimuksiin, kun silmästä löytyi epäilyttävä luomi. Optikko ei ollut kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Hyvä olisi ainakin joskus käydä lääkärissäkin tarkistuttamassa, että kaikki on kunnossa.

Ahaa, tulin vilkaisemaan ja olikin tullut jopa asiallisia vastauksia - kiitos niistä.
Siksi siis lääkärille kun ensimmäinen kerta kun silmiä ylipäätään tutkitaan ja näkö huonontunut äkkiä. Vain lääkäri voi tutkia onko sairauksia jne. ne paineet jne.
Tuon tiedän mutta en siis miten ne tutkitaan...

Silmänpaineet tukitaan muistaakseni sellaisella ilmalaitteella, joka tulee lähes silmään kiinni ja sillä sitten "suhautetaan" silmään ja mitataan paineet. Ei satu. :)

Lääkäri saattaa myös katsoa silmät mikroskoopilla. Leuka laitetaan sellaseen leukakuoppaan ja otsalla nojataan laitteeseen. Lääkäri pyytää katsomaan eri suuntiin ja katsoo samalla kirkasvaloisella mikroskoopilla silmään. Tämäkään ei satu. Ainoastaan, jos katsoo yläluomen alle ja kääntää luomen ympäri, saattaa tuntua vähän epämiellyttävältä. Ja mikroskoopin valo saattaa hiukan häikäistä.

Jos lääkäri laittaa niitä tippoja, hän pyrkii sulkemaan silmien mukautumiskyvyn, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että lähelle näkee erittäin sumeasti ja valot häikäisee. Jos on aurinkoinen päivä, kannattaa varata aurinkolasit mukaan ja kulke julkisilla.

Lisäksi lääkäri saattaa tehdä myös erilaisia näkökentän mittauksia, jotka ei satu, vaan ovat aika hauskoja, kun silmät/katsomasi kuvat saattavat lähteä "vaeltamaan".

Näöntarkastuksessa lääkäri yleensä pyytää katsomaan jotain tiettyä kirjainta taululta ja esittelee erilaisia vaihtoehtoja lisälinsseillä (onko parempi vaihtoehto yksi vai kaksi, linssillä vai ilman). Tässä voit miettiä ihan rauhassa, pyytää vaihtoehdot uudestaan tai jos et huomaa eroa, niin sekin kelpaa vastaukseksi.

Tsemppiä! Toivotaan, että on näkö vaan huonontunut, eikä johdu mistään vakavammasta.

Tarkotinkin sillä syyllä lähinnä sitä, että miksi menee silmälääkärille näöntarkastukseen? Miksei optikolle (joka on näöntarkastusasioissa pätevämpi)? Onko jotain erityistä syytä tutkia silmiä tarkemmin? Sairausepäilyjä, paineet koholla, jne.

Vaikea uskoa, että optikko olisi näönarkastuksessa pätevämpi silmälääkäriä :) He eivät edes saa määrätä laseja kaikissa tilanteissa...

Vaikea uskoa, että optikko olisi näönarkastuksessa pätevämpi silmälääkäriä :) He eivät edes saa määrätä laseja kaikissa tilanteissa...

Yleinen harhaluulo onkin, että silmälääkärit ovat näöntarkastuksessa optikoita pätevämpiä, näin ei oikeasti ole. Optikot opiskelevat näöntarkastuksia silmälääkäreitä enemmän. Silmälääkärit taas tietävät enemmän silmäsairauksista, ynnä muusta lääketieteellisestä puolesta.

Muoks. Syy siihen miksi optikot eivät aina saa määrätä laseja, on silmäsairaudet ja silmään kohdistuneet leikkaukset, joiden hoidossa vastuu on silmälääkärillä.

Viimeksi muokattu:
Mulle suositteli optikkoliikkeen optikko laseja. Kävin sitten myös silmälääkärillä (mittauttamassa tarkemmin optikon korkeaksi arvioimia silmänpaineita), ja hänkin tarkasti myös näön. Sanoi, että silmälasien hankkiminen olisi rahantuhlausta.

Sitten voikin miettiä, mikä oli optikon intressi asiassa.

Optikon näöntarkastus riittää useille, kun pääsee neljänkymmenen ikään on hyvä kuitenkin käydä silmälääkärillä. Mutta nuorempana riittää optikon tarkastus. Alle kahdeksan vuotiaan voi kuitenkin tarkistaa vain silmälääkäri. Optikon pitäisi olla tarpeeksi pätevä, että jos ei saa tarpeeksi hyviä näkemisen arvoja ja silmissä näkyy jotain epäilyttävää, ohjaa silmälääkärille. Näin olen kokenut itse homman toimivan. Optikkohan mittaa paineet ja voi katsoa silmiä mikroskoopilla. Koko ajan optikoille annetaan enemmän mahdollisuuksia silmien tutkimiseen ja niiden hoitamiseen.
Optikolla on hyvä aloittaa, koska se on edullinen (joskus jopa ilmainen) ja sinne pääsee yleensä paljon nopeammin.

Instrussa silmälääkäri pitää maksaa heti tai sitten myymälässä voidaan tehdä se 6kk korotonta maksuaikaa, eli silmälääkärin voi maksaa kerralla ekassa laskussa ilman ylimääräisiä kuluja tai saada sille jopa 6kuukautta täysin kulutonta maksuaikaa.

Yhteistyössä