Tampereellako kaksi MAKSUTONTA ultraa?? Ihmettelen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höh"

Vieras
Olen käynyt niskaturvotusultrassa ja se oli maksuton. Nyt tuli kutsu rakenneultraan ja lapussa luki että se on LÄÄKÄRIN tekemä ja maksaa 27e.
Onko rakenneultra normaalisti vai lääkärin tekemä?
Luulin että sekin on hoitajan tekemä ja maksuton...

Eli miten on teillä muilla ollut, onko rakenneultra ollut hoitajan vai lääkärin tekemä?

(ei ole siitä kiinni ettenkö tuota summaa haluaisi maksaa, mutta ihmettelen sitä miksi sen tekee lääkäri kun tampereen nettisivuillakin puhutaan että kaupunki tarjoaa 2 ultraa ja ne ovat yleensä hoitajan tekemiä..)

Meidän kunnassa on 2 ultraa, molemmat kätilön tekemiä ja molemmat maksaa äitiyspoliklinikkamaksun verran eli tuon 27€. Neuvoloissa meillä ei ultrata, ainoa mahdollisuus on tosiaan tuolla sairaalassa ja siitä menee aina se polimaksu.

Ok, no sitten ihan normaali käytäntö varmaan, ajattelin vaan oliko tähän jokin erityinen syy että oli lääkärin ultra laitettu. Mutta tietty parempihan se kai muutenkin on että lääkäri ultraa.

Se on poliklinikkamaksu, eli tavallaan se ultra itsessään ei maksa. Eli jos jostain syystä raskauden aikana muutoinkin tarvii käydä äippäpolilla, niin siitä tulee tuo polimaksu. Tämän kunnat saavat periä, pakkohan ei tietenkään ole. Useimmat perii.. Ja tuo maksu maksettaisi vaikka olisi kätilön tekemä ultra, siihen se ei liity millään tavalla kuka sen tekee.

Noita polimaksuja maksetaan aika monen eri sairaudenkin kohdallla, vaikka muuten olisikin vuosimaksu tk:ssa.

täällä ei maksa mitään, ei edes polimaksua ellei lääkäriä tarvitse jostain syystä pyytää paikalla. Hoitajien/kätilöiden tekemistä tutkimuksista ei saa laskuttaa. näin mulle on neuvolassa kerrottu. Ja ultrat tosiaan tehtiin äippäpolilla.

Mulla oli kyllä Tampereella molemmat ilmaisia, mutta ne oli kätilön suorittamia ultria Terveystalolla eli ei mitään polimaksua peritty. Onko sulla joku syy siihen, että lääkäri juuri tekee tuon ultran?

[QUOTE="Irene";22500666]Mulla oli kyllä Tampereella molemmat ilmaisia, mutta ne oli kätilön suorittamia ultria Terveystalolla eli ei mitään polimaksua peritty. Onko sulla joku syy siihen, että lääkäri juuri tekee tuon ultran?[/QUOTE]

Sitä mietin itsekin että onko joku syy... np-ultrassa kaikki oli hyvin eikä muutakaan erityistä syytä hoitaja sanonut. Mulla keskusäitiysneuvolassa ultrat.

[QUOTE="a p";22500726]Sitä mietin itsekin että onko joku syy... np-ultrassa kaikki oli hyvin eikä muutakaan erityistä syytä hoitaja sanonut. Mulla keskusäitiysneuvolassa ultrat.[/QUOTE]

No, jos siellä ei ole ollut aikaa muuta kuin lääkärille niin ovat antaneet sen sitten. Tosiaan niistä lääkärin suorittamista ultrista menee se polimaksu niin meni meilläkin kun jouduttiin vielä rakenneultran jälkeen käymään ylimääräsessä ultrassa.

Yhteistyössä