Inseminaatio

Mullakin Martzu oli se aukiolotutkimus yhtä tuskaa, muistutti kovia kuukautiskipuja ja ei kipulääkkeet hirveesti auttanu. Mutta inssit on kyllä sujunut ilman tuskia ja kipuja, vaikka mulla on jonkinlainen mutka tuolla alhaalla eli joutuu pikkasen apuvälineitä käyttää, että saa katetrin (vai mikä se oli?) kohtuun asti. Nopea toimenpide joka on hetkessä ohi =)
 
  • Tykkää
Reactions: dots
En saannut kipulääkettä, olisvat antaneet toimenpiteen jälkeen jos olisin halunnut..
Eilen kävin taas ultrassa, ja nyt pitää taas jatkaa puregon pistelyä ens tiistaihin asti ainankin, uus ultra aika silloin.. Lääkäri sanoi että voi olla että ei tehdä inseminaatioo vaan siirytään samantien koeputkihedelmöytykseen, koska minulla on kasvanut "liikaa" munasloluja, niin he eivät ryhdy inseminaatioon jos niitä on liikaa, on liian suuri riski moniraskauteen.
Toivoisin tavallaan että siiryttäisiin samantien koeputkihemöytykseen koska siinä on suurempi todenäköisyys tulla raskaaksi ensimmäisellä kerralla :) jännittää minkälainen "tuomio" tulee ens tiistaina ultrassa...
 
Kysyn teiltä joilla on asiasta kokemusta: Meillä on todennäköisesti inssi edessä ehkä jo tässä keväällä. Miten se käytännössä tehdään, eli kun ovuaatio on todettu, niin sittenkö mennään suoraa päätä sairaalaan inssiä varten? En ymmärrä miten tavallista päivätyötä tekevä ihminen ehtii sinne. itselläni ainakin on työ, jossa otan vastaan ajan varanneita asiakkaita. En voi yhtäkkiä peruuttaa kaikkia asiakkaita samana aamuna kun ovulaatio on todettu. Olen aivan ihmeissäni kaikesta...
 
Itse olen kanssa sellaisessa työssä josta periaatteessa hankala lähteä kesken päivää inseminaatioon. Mutta ainakin Naistenklinikalla ajat on olleet vasta aikaisintaan klo 14 ja vielä 14.30 saa ajan. Itse juttelin tästä aiheesta lääkärin kanssa viimeksi, niin hän sanoi että ovat kyllä valmiita joustamaan siellä..tarvittaessa. Mullakin loppuu yleensä klo 13.30-15.00 välillä vasta työt. Hyvin olen tähän mennessä päässyt kahteen inssiin.
 
Itselleni tehtiin kolme inseminaatiota, jotka eivät johtaneet raskauteen. Aukiolo-tutkimus oli helppo, otin Buranaa etukäteen ja tunsin pieniä menkkamaisia kipuja. Yksi inseminaatio oli kivulias, sillä siinä jouduttiin käyttämään pihtejä, kahdessa muussa ei. Jos inseminaatiot ovat tuloksettomia, seuraava siirto on koeputkihedelmöitys, johon itsekin olemme jo kovaa kyytiä menossa. :)
 
Hilipati: Toimiiko sulla ovistesti? Itselläni se toimii ja helpottaa kyllä suunnattomasti inssiin menoa! Eli kun aamulla olen saanu plussan testiin, niin sitten olen seuraavaksi päiväksi varaillut inssiin ajan (eli inssi on täällä meilläpäin tehty joko plussapäivänä tai seur. päivänä). Viime kierrossa tein testin sekä aamulla että illalla, ettei pääse ovis menemään ohi kun kuitenkaan samana päivänä en sinne inssiin pääse juuri töiden takia. Olen töissä toisella paikkakunnalla, tunnin työmatka suuntaansa ja työt alkaa aina klo 9.00 (eli kesken päivän ei voi lähteä matkojen takia inssiin...). Ja hyvin olen sitten saanut järkkäiltyä nuo ajat, eli jos inssin olen saanu vaikka aamuksi klo 10.00 niin olenhan jo töissä sitten puoli 12 maita. Työnantajalle olen vain sanonut, että joku pakollinen meno ja teen sen tietty omalla ajalla. Onneksi sellainen lupsakka pomo, ja muutkin työkaverit niin joustavia, että voi vuoroja tarpeen tullen vaihdella.

Eli meillä tuo labra aukeaa aamulla klo 7.00 ja sillon aina ollaan miehen kaa kiikuteltu simpat sinne (huom! Miehen tosiaan oltava nykyään mukana). Pari tuntia ne tarvii käsittelyaikaa, ennen kuin inssi voidaan tehdä. Ja sitten mulla on se jo edellisenä päivänä inssiin varattu aika, jolloin palaan takaisin sairaalalle.

Mutta älä turhaan stressaa Hilipati noita käytännön järjestelyitä =) Ensimmäinen inssi se jänskätti minuakin juuri työn takia, mutta hyvinhän sen sai hoideltua alta pois :LOL: Ja nykyään olen ottanut sen asenteen, että kyllä mulle on tärkeämpää oma perhe ja se mahdollinen perheenlisäys, kuin että joutuisin miettimään onko siellä töissä aamulla tarpeeksi väkeä jne. Tämä on minun elämä ja työpaikka on tärkeä asia, muttei kuitenkaan se ensisijainen. Ja nyt tässä loppukeväästä tulee niitä poissaoloja olemaan vielä enemmän, kun aloitellaan IVF-hoitoja.
 
Kiitos millis ja retuli vastauksista! Siltä se tosiaan näyttää, että inssiä kohti mennään. Info-aika sairaalaan on parin viikon päästä. Eiköhän siellä selviä lisää..Ja jos heti ryhdytään tuumasta toimeen, niin eka inssi on varmaan jo huhti-toukokuun vaihteessa.
Niin ja ovistestejä tein yhdessä kierrossa viime vuonna, plussaa näytti, eli ilmeisesti toimii!

Kumma kyllä miten sitä oma suhtautuminen muuttuu. Loppuvuodesta kun saimme tuomion, että normaalilla keinolla lasta ei tule, niin olin valmis hautaamaan lapsihaaveen kokonaan ja jopa kävelemään avioliitosta ulos. Mutta nyt muutamaa kuukautta myöhemmin asia on jo päivänselvä, hoitoihinhan tässä mennään. Kai se piti joku kapina olla ennen kuin pystyi asian hyväksymään. :ashamed:
 
Retuli -- Onko teillä sperma siis mukana jo inssiin mennessänne vai antaako miehesi sen vasta paikan päällä?

Meillä on todennäköisesti inssi noin kolmen viikon päästä. Ensi kierrosta pitäisi alkaa ottaa clomeja. Miehen simppatestin tuloksia ja oman loppukierron verikoetuloksia kuitenkin vielä odotetaan ja ne kai saattavat vaikuttaa siihen tehdäänkö inssiä vai ei. Mieheni ei ole kovin innoissaan sperman antamisesta paikan päällä. Mieluummin hoitaisi homman kotona. Onko se teillä muilla onnistunut kotona tuotettu sperma vai pitääkö se aina antaa siellä paikan päällä?

Hieman asioiden salaaminen työpaikalla jännittää minuakin. Täytyy salaa luistaa hoitoihin. Olen määräaikainen ja vakituisesta työsuhteesta on vihjailtu, joten paljon on pelissä.

Ovistestit eivät ole toimineet minulla ja ajattelinkin siirtyä siihen digitaaliseen, kun olen kuullut sen toimivan monella, vaikka muut eivät toimisikaan.
 
Meilläkin eka inssi edessä parin viikon päästä... Tänään aloin popsia Arimidexiä ja niitä napsin nyt viiden päivän ajan. Sitten on ultra viikon päästä ja katsotaan, missä mennään. Me teemme niin, että mies käy aamulla antamassa veijarit ja minä menen sitten muutaman tunnin päästä paikalle. Muista yksityiskohdista pitää tiedustella ensi viikolla. Eli en tiedä, miten tarkkaan ultra kertoo oviksen vai katsotaanko päivä ovulaatiotesteillä.

Samat työpaikkaongelmat minullakin... En tiedä, mitä keksisin, kun poissaolo tulee sekä ultran että inssin takia. Hankalaa!
 
Meille tehtiin eilen inseminaatio, ja nyt pidän peukut ja varpaat pystyssä että tärppäis ensimäisellä kerralla, mut pahoin pelkään :/
Voisin hieman kertoa meidän inssiin lähdästä... Eli meillä oli tiistaina ultra ja siellä sitten näky iso hyvä munarakkula, sitten lääkäri vaan käski pistää pregnyyliä niin että se aikaistaa ovulaation ja sain samnatien sueuraavaksi päiväksi inssi ajan, ja mulla oli juuri ennen inssiä tapahtunu ovulaatio :)
 
Meilläkin inssiin on menty niin, että positiivisesta ovulaatiotestistä seuraavana aamuna mies on käynyt antamassa oman panoksensa, ja siitä parin tunnin päästä minä olen mennyt klinikalle. Itse inseminaatio on tosi nopea toimenpide. Jännitin myöskin ultra- ja hoitoaikojen järjestymisiä ja työasioita, mutta ihan hyvin on mennyt. Kerroin esinaiselleni, että joudun käymään kevään mittaan sairaalassa muutamia kertoja lyhyellä varoitusajalla (en kertonut tarkempaa syytä), ja asia on hoitunut sillä, vaikka minunkin työni on luonteeltaan aika joustamatonta.

Niin, ja soleil: kävin kummallakin kerralla follikkeliultrassa pari päivää aikaisemmin (kp 12:n tienoilla) tarkistamassa, ettei johtofollikkeleja ole liikaa. Sen jälkeen sitten on menty pelkällä ovistestillä.

Toinenkaan inssi ei tuottanut tulosta. Ehkä kolmas... Lykkyä tykö kaikille inssinaisille!
 
Meidän inssistä on nyt 12 päivää ja se oli ensimmäinen. Sunnuntai iltana pongasin oviksen ja maanantaina oli inssi. Menkat on selkeesti tulossa. Ei mitään muita oireita ollut kuin tyypilliset mitkä mulla aina kierrossa. Eli mahaan alkaa koskea jo hyvissä ajoin. :( Raskaustestiä en ole hirvinnyt tehdä. Ajattelen illalla että aamulla teen mut aamulla luistan siitä kumminkin. Nyt kierronpäivä 29 ja mulla yleensä 28-32.

Soittelin eilen aikaa aukiolotutkimuksiin. Minua ei siis tutkittu ja haluan selvittää onko kaikki ok, ennen kuin menen seuraavaan inssiin. Pelottaa kamalasti kun mulla menkka kivutkin välillä pahat. Ja oikealle puolelle munista koskee melkein koko kierron ajan!

Onko teillä muilla inssin jälkeen lääkistystä siis esim. Lugesteronit? Minua hieman kummastutti kun ivf hoidoissa alkion siirron jälkeen käytettiin lugeja parantamaan kiinnittymistä, mutta inssin jälkeen lääkäri ei sanonut niistä mitään, enkä muistanut itse kysäistä. Pregnylinkin pistin vasta inssin jälkeen...onkohan kuinka yleistä?

Onnea Martsulle, pidetään sinulle peukut pystyssä. Kyllä se voi ensimmäiselläkin kerralla tärpätä. Sinulla on ainakin hyvät mahikset kun simpat on päässeet hommiin just oviksen tapahduttua. :heart:
 
Meillä takana kaksi luomukiertoon tehtyä inssiä sekä tällä viikolla tehty lääkeavusteinen inssi. Aukiolotutkimusta ei ole tehty eikä siitä ole ollut puhettakaan. Yrityksessä ensimmäinen lapsi ja kokonaisuudessaan yritystä takana reilut kaksi vuotta. Yksi lääkkeellinen inssi vielä tehdään ja sitten ivf:ään. Mellä syynä hoitoihin (tiedossa olevat) miehen huonot simpat sekä mun lievä endo. Toivon ettei sitä aukiolotutkimusta edes ehdoteta koska mulla inseminaatiotkin ovat yhtä tuskaa ja onnistuminen työn takana. Jos itse olisin saanut valita olisin halunnut suoraan ivf:ään, mutta toivotaan parasta näiden suhteen. Onhan inssi tietysti lääkkeiden kanssakin "luonnollisempi" vaihtoehto. Ainut mitä lääkeavusteisessa inssissä itse pelkään on se, että munasoluja tulee liikaa. Tai saattaahan kolmestakin jo "hyvällä" tsägällä tulla kolmoset ;) Yli kolmen munasolun kanssa meillä ei lääkärit suostu tekemään inssiä. Plussatuulia kaikille insseissä olleille ja niihin meneville! Kyllä se joillekin on muuten tärpännyt ekastakin kerrasta!! :)
 
mulle taas lääkäri sanoi et tehdään se aukiolotutkimus ennen kun tehdään ensimmäinen inseminaatio ettei turhaan hoideta "väärällä tavalla"... aukiolotutkimus sattui pienen hetken,mutta kipu oli nopeasti ohi ja mua sattui oikeasti ne alustavat asiat joita tehtiin ei niinkään se itse aukiolojuttu. eka inseminaatio on sitten kolmen viikon päästä. mä en ole ennen yrittänyt raskaaksi tulla, ja hoitoon menen yksin, eli ns. hedelmällisyys selviää sitten kun inseminaatio/inseminaatiot tehdään... parasta toivoen... =)
 
niin ja heippa vaan kaikille, en ole tässä ketjussa aiemmin kirjoittanut vaikka samoja juttuja läpi käyn, tuolla yksinäinen nainen-ketjussa mun tarinaa kun olen tosiaan lasta yksin hankkimassa, mutta niille joilla on tärpännyt ja onnea matkaan kaikille inseminaatioihin menijöille---- :hug: :) :heart: itse en malttaisi millään odottaa että kolme viikkoa kuluisi ja pääsisi sinne inssiin.. sitten se vasta odottaminen alkaakin...
 
Heippa kaikille!

Ajattelinpa että käyn täälläkin valamassa kanssasisariin uskoa-meillä takana kaksi hoitokierrosta insseillä. Eli meillä syynä lapsettomuuteen mun pco ja myös miehen simpoissa pientä häikkää. En luultavasti ovuloi ollenkaan tai ainakin todella harvoin ilman lääkitystä, esikoinen oli aikoinaan työn alla reilun vuoden-eka inssi tehtiin 02/05, enkä kauheasti uskonut siltä toivoa. Mulla oli silloin käytössä clomifen ja irrotuspiikkinä pregnyl. Meillä kävi tuuri ja tärppäsi silloin heti ensimmäisestä inssistä, poika nyt reilun 2v.

Toista alettiin yrittää melko pian esikoisen perään ja viime keväänä aloitettiin uusi inssikierros samalla lääkityksellä kuin ekalla kerralla. Kaksi inssiä tehtiin ilman onnistumista ja vielä oli tarkoitus tehdä kolmas ja viimeinen-seurantaultrassa lääkäri ei kuitenkaan löytänyt yhtään riittävän kokoista follikkelia ja totesi, ettei inssiä kannata tehdä koska tässä kierrossa ei tapahdu ovista. No, itselläni oli kuitenkin ovulaatioon viittaavat oireet kun vertasin oloani edellisiin kiertoihin joissa ovulaatio oli todistetusti tapahtunut. Miehen kanssa sitten heiluteltiin peittoa ja lopputuloksena pinnasängyssä tuhisee nyt viisiviikkoinen tytöntyllerö.

Omat tunteet asian suhteen ja lapsettomuuden kanssa painiskelu on vielä tuoreessa muistissa, vaikka toki on tunnustettava että moneen muuhun verrattuna ollaan päästy kuitenkin melko helpolla ja onnistuttu suht pienellä vaivalla. Ekalla inssillä on kuitenkin mahdollista onnistua ja näköjään ilman inssiäkin vaikka häikkää olisikin-kovasti tsemppiä ja :hug: kaikille, toivotaan että myös teille tulee kaivattu lopputulos tavalla tai toisella!
 
Hei pitkästä aikaa! En ole kirjoitellut, kun olen odotellut itsekin tarkempia uutisia. Kävin tänään ekassa ultrassa ja kyllä siellä kohdussa pieni sydän sykki ja kokoakin toukalla oli 15 mm. Eka inssi siis onnistui vaikka mahdollisuudet olivat meillä ainoastaan reilu 5 % miehen huonojen siittiöiden takia, mutta yksi jaksoi kuroa munasolun kiinni! Eli tsemppiä teille kaikille inssiin menijöille ja positiivista kevättä!
 
Martzu, kysyit meidän lapsettomuuden syistä. Ne ovat PCO ja miehellä siittiöiden alentunut liikkuvuus (taitaa olla yleinen coctail tällä palstalla...). Nyt toivotaan, että kolmas inssi, joka toivottavasti tehdään lähiaikoina, tuottaisi tulosta.

Hiluselle onnea vauvasta ja Tiikerintassulle ultrauutisista!
 
En oo vähään aikaan tänne kirjotellu ku odottelen tässä että alkaako ne menkat vai ei ensimmäisen inssin jälkeen... Kiva kuulla positiivisäkin juttuja lapsettomuudesta, antaa hirveesti uutta potkua ja uskoa tähän "ikuiseen" prosessiin. ja ihana kuulla tiikeritassu että siellä sykki pieni sydän :heart:
 
Hei meillä kolmas inssi ensi viikolla.Ensimmäisestä inspistä poika.Pideltiin pari vuotta taukoa ja kokeillaan vielä sen vihoviimeisen kerran.Peukkuja pidän kaikille ensi inspaajille ja muillekin yrittäville. :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiikerintassu:
Hei pitkästä aikaa! En ole kirjoitellut, kun olen odotellut itsekin tarkempia uutisia. Kävin tänään ekassa ultrassa ja kyllä siellä kohdussa pieni sydän sykki ja kokoakin toukalla oli 15 mm. Eka inssi siis onnistui vaikka mahdollisuudet olivat meillä ainoastaan reilu 5 % miehen huonojen siittiöiden takia, mutta yksi jaksoi kuroa munasolun kiinni! Eli tsemppiä teille kaikille inssiin menijöille ja positiivista kevättä!
ONNEA! Ja onpa mukava kuulla tuollaisia hyviä tuloksia. Tsemppaa itseäkin ekaan omaan inssiin!
 
Kolmas inssikerta jäi vaille tulosta täällä... Toivottavasti neljäs ja viimeinen inssikerta sitten tuottaisi tulosta. Olen miettinyt pitäisiko mennä keskustelemaan johonkin lapsettomien ryhmään omasta lapsettomuudesta, mutta sitten tuntuu tyhmältä mennä sinne kokeiltuaan kolmea inssiä. Monet kun ovat yrittäneet monet ivf:t ja isci:t onnistumatta. Vaikka kai oma suru ja pettymykset ovat itselle iso asia, eikä sillä määrällä niin ole väliä... :/ Tsemppiä kaikille taas insseihin! Kyllä se vielä onnistuu :)
 

Yhteistyössä