Inseminaatio: ovulaatioplussapäivänä vai vasta seuraavana?

Kysyisin mielipiteitänne (perustuivatpa sitten kokemuksiin, kuulopuheisiin tai vain mututuntumaan): onko inseminaatio parempi suorittaa päivänä, jolloin ovulaatiotesti hymyilee vai vasta seuraavana päivänä? Ajatellaan siis tapausta, jossa Pregnyliä ei pistetä.
 
vierailija
Perustuu pelkästään omaan kokemukseen.

1. Inssi, ovisplussasta seuraavana päivänä -> nega.
2. Inssi ovisplussasta seuraavana päivänä -> nega
3. Inssi ovisplus päivänä -> nega
4. Inssi ovisplussasta seuraavana päivänä -> plussa, tällä kertaa oli jaksi johtofollia (syntyi kaksoset)

Lämpöjä seuraamalla olen huomannut etten koskaan ovuloi ovisplus päivänä ja siittiöt on kuitenkin inssillä valmiimpia hedelmöittämään ja kuukahtavat nopeammin. Eli omalla kohdalla sanon olevan parempi vasta seuraava päivä.
 
Mä en saanut ainakaan itse päättää onko inssi ovisplussa päivä vai seuraava.. kahdessa ekassa tehtiin ovispäivänä ja tässä viimeisessä ovisplussa oli illalla ja seuraavana päivänä tehtiin.
Lääkärit eivät puhuneet hyödyistä mitään ainoastaan että tehdään joko plussapäivänä tai seuraavana. Kaikissa ovitrelle käytössä mutta sekin vaikuttaa 24-48h päästä
 
Se mitä luin tutkimuksia inseminaation parhaasta ajoituksesta kun käytössä ovitrelle (tai vastaava) oli yleisin 36h, yhdessä tutkimuksissa oli että 28h oli kanssa aika ok ja toisessa että 48h oli jo vähän liikaa. Ovitrellehän vastaa ovisplussaa eli ovis on siitä 24-48h päästä, mutta toisaalta ovisplussa ei ole välttämättä niin tarkka, itselläni yhdessä kierrossa oli selkeä plussa keskiviikkona, torstaila vielä tummempi ja perjantaina vielä sitäkin tummempi, ovis oireiden (ja ultran) perusteella oli lauantaina. Ilman ultraa olisin jo lopettanut tikuttelun ja tallettelun liian aikaisin 🤷🏻‍♀️ Toisessa kierrossa taas ovisplussa vain käväisi tikussa illalla (edeltävä aamu ja seuraava aamu negaa) ja ovis oli seuraavana päivänä.

Myös ovitrellen kanssa follikkelin koolla on väliä. 18mm lasketaan kypsäksi jolloin sen voisi jo pistää mutta 20-23mm follikkelilla on selkeästi parempi todennäköisyys hedelmöitykseen. Tästä on siis ihan tutkimus jonka olen lukenut. Mun ekassa oi kierrossa lääkäri sanoi 17mm follia kypsäksi ja käski pistää ovitrellen, tingin piikin vasta seuraavalle päivälle. Seuraavassa ovitrelle ajoitettiin laskemalla kasvu 3pv päähän kun follikkeli oli 14mm. Kolmannessa sitten pyysin vielä toisen ultran parin pv päähän jolloin follikkeli oli 23mm, pistin ovitrellen sitten samantien ja tästä kierrosta myös sitten tärppäsi. Meillä siis vain oi ja ajoitetut yhdynnät, ei inseminaatiota joten sen puoleen helpompi varmistella ennen ja jälkeen useamman kerran toki, mutt aika paljon tuli tutkimuksia luettua ja selvitettyä asioita laajemminkin.
 
Mulle on tehty yhteensä 10 inseminaatiota ja molempina ovis+ sekä siitä seuranneena päivänä. Esikoinen sai alkunsa inseminaatiosta joka oli ovulaation kanssa samaan aikaan kun ultrassa nähtiin et ovulaatio alkaa tapahtumaan. Toinen raskauteni (ku+km) sai alkunsa ovista edeltäneen päivän inseminaatiosta. Kemiallisia on tullut molemmista.
 
Kiitos kaikille vastauksista! :)
Mulla on siis takana nyt 1 inssi, josta ei tullut tulosta. Digitaalinen ovulaatiotesti hymyili kp 12, jolloin mulla oli myös sattumoisin varattuna aamuksi ultra. Ultrassa 22mm folli silloin. Inssi tehtiin samana päivänä iltapäivällä eikä munarakkula ollut vielä silloin irronnut.

Nyt pohdinkin, että pitäisikö seuraavaan inssiin yrittää vaihtaa taktiikkaa ja tehdä inssi vasta tosiaan seuraavana päivänä. Lääkäri sanoi, että sillä ei sinänsä ole väliä kumpana päivänä sen tekee.
 
Oikea vastaus riippuu vähän siitäkin, että käytetäänkö tuoreita vai pakastettuja siittiöitä. Pakastus ja sulatus lyhentää siittiöiden elinaikaa, joten pakasteella olisi parasta tähdätä mahdollisimman lähelle ovulaatiota. Tuoreet siittiöt säilyvät hedelmöityskykyisinä pidempään. Itselleni on tehty viisi inseminaatiota (kaikki pakastetuilla siittiöillä) ja aina ovisplussaa tai irroituspiikkiä seuraavana päivänä; follikkeli oli joka kerta vielä tallella inseminaation aikaan. Yhdelläkään kertaa en tullut raskaaksi. IVF-hoidolla onnistui heti tuoresiirrosta ja nyt toisella kierroksella PAS tärppäsi myös kerrasta.
 

Yhteistyössä