Influenssarokote ja MPR-rokote samaan aikaan?

Me otetan pojalle 1,4 v influenssarokote eli se pistetään marraskuun puolivälissä 1.kerta ja toka kerta kai n.kk myöhemmin, kun ei ole aiemmin influenssaa vastaan rokotettu.
Mut meillä olis joulukuun alussa 1,5 v neuvola, jossa MPR-rokote pistettäis. Muistelen jostain lukeneeni, että nuo rokotteet pitäis ottaa eri aikaan eli aikaistaa tai lykätä tota MPR:n ottoa mutta meillä neuvolan täti ei tollasesta tienny mitään...? Muistaako kukaan muu kuulleensa asiasta?
 
mpr rokote tulisi ottaa vähintään kuukautta ennen influenssa rokotetta,näin ainakin meille sanottiin et mpr rokotteen jälkeen pitää olla kuukausi välissä seuraavaan rokotteeseen...en sit kylläkään tiedä miten sit jos ottaa influenssa rokotteen ensin,et kauanko sen jälkeen pitää olla väliä seuraavaan rokotteeseen...
 
MPR ja influenssarokotteen väli pitää olla 42 päivää. Lähde: Tampereen yliopiston rokotusklinikka.

Minä aattelin kysäistä josko terkkatäti pistäisi rokotteen meille jemmaan ja ottaisimme sen sitten kun tuo 42 päivää tulee täyteen. Lapsi sai MPR rokotteen tiistaina.
 
No jopas. Just tilasin pojalle 2 v neuvolan ja kyselin asiasta. Hän sanoi, että flunssapiikki+ mpr voidaan laittaa samalla kertaa. Ja flunssan tehoste on riittävän kaukana sitten mpr:n nähden.

Mutta jos annetaan mpr ensin, sitten pitää olla tyyliin tuo väli ennenkun voisi antaa mitään flunssapiikkiä.

Mitä tässä nyt sitten uskoisi :headwall:
 
Mä kyllä uskon omalla kohdalla Tampereen yliopiston Rokotusklinikan lääkäriä joka työkseen on rokotteiden kanssa tekemississä. Tietää varmasti paremmin kuin neuvolätäti tai terveyskeskuslääkäri jonka koulutus ja valmistumisaste (siis ei välttämättä virallinen lääkäri edes vielä kuten meillä aina neuvolalääkärit ovat) voi olla ihan mitä tahansa.


Mutta, jokainen tekee ratkaisunsa itse ja luottaa sen henkilön sanaan jonka ammattitaitoon parhaiten uskoo. Ja voihan olla että ei noista mitään sivuvaikutuksia tule, mutta minä en itse uskalla ottaa sitä riskiä että tulisikin. Ja neuvolaa varten tuo "42 päivän info" on kirjattu ihan neuvolakorttiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helinä76:
No jopas. Just tilasin pojalle 2 v neuvolan ja kyselin asiasta. Hän sanoi, että flunssapiikki+ mpr voidaan laittaa samalla kertaa. Ja flunssan tehoste on riittävän kaukana sitten mpr:n nähden.

Mutta jos annetaan mpr ensin, sitten pitää olla tyyliin tuo väli ennenkun voisi antaa mitään flunssapiikkiä.

Mitä tässä nyt sitten uskoisi :headwall:
Se ei ole flunssaa vastaan oleva rokote vaan influenssaa joka iskee joka talvi.

 
http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/usein_kysytyt_kysymykset/lasten_influenssarokote/#navi12

Kansanterveyslaitos siis sanoo yo.linkissä:
Influenssarokotteen saa antaa samaan aikaan tai millä aikavälillä tahansa muihin rokotteisiin nähden.

Meillä pistettiin neuvolassa samaan aikaan viime viikolla.
 

Yhteistyössä