Influenssapiikistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Soitin neuvolaan flunssapiikista, mutta unohdinpa sit kysyä että voiko sinne mennä jos on nuhainen? Lapsella ei ole kuumetta, mutta nenä vuotaa ja on vähän flunssaisen oloinen. Ja voikohan sen piikin ottaa jos on antibioottikuuri päällä? Aikuisella.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29234816:
Ei saa mennä jos on vähänkin kipeä. Siellä käy keskosia, pitkäaikais sairaita lapsia ja raskaana olevia jotka eivät teidän flunssaa halua.

Mitenhän tuo on estetty tuollasessa kyläneuvolapisteessä, joka on avoin kaikenikäisille terveydenhoitajan palveluita tarvitseville. Lähinnä kyselin että onko flunssa este piikin antamiselle, ei se lapsi sinne mene leikkimään vaan viedään suoraan huoneeseen.

Meidän neuvolan ovessa on lappu, että ethän tule kipeänä (vaikka samassa yhteydessä on siis hammashoitolakin). Laskisin tuon kipeänä oloksi.

Voitteko hakea sitä jonain muuna ajankohtana?

No mun mielestä tuolla ap:lla on ihan hyvä asenne. Suomessa on paikkoja jossa voi lähimpään terveyskeskuskeen olla matkaa 40km. Ja jos kylällä lähellä on vielä terveyskeskus niin siitä kannttaa pitää kiinni juuri niitä palveluja käyttämällä. Eipä sitä täällä pääkaupunkiseudulla tule niin ajatelleeksi heti.

Voi ei oli sille että oma neuvola on auki vain kerran viikossa. Taisit ymmärtää jotain ihan toisin...en jaksa paneutua tämän enempää.

No mun mielestä tuolla ap:lla on ihan hyvä asenne. Suomessa on paikkoja jossa voi lähimpään terveyskeskuskeen olla matkaa 40km. Ja jos kylällä lähellä on vielä terveyskeskus niin siitä kannttaa pitää kiinni juuri niitä palveluja käyttämällä. Eipä sitä täällä pääkaupunkiseudulla tule niin ajatelleeksi heti.

Juuri siksi mä käytän lapset aina tuolla neuvolapisteellä enkä tk:ssa, kun toivon voivani vaikuttaa neuvolapisteen pysymiseen. Siellä käy juuri vanhuksia joita asuu kylällä, mittauttavat verenpainetta, uusittavat reseptejä ja ottavat rokotuksia. Heille se kirkonkylällä käynti ei ole yhtä helppoa kuin työikäiselle. Myös kylän raskaanaolevat varmaan arvostaa voidessaan käydä tarkastuksissa siinä, eikä ajella ison mahan kanssa kymmeniä kilometrejä.

Muistaakseni kuume estää flunssapiikin oton, pieni räkätauti ei haittaa.

Minun mielestä myös näin. Mitä tulee muuten aiheeseen neuvolassakäynti kipeän lapsen kanssa, en näe nuhaa varsinaisesti esteenä. Meillä terveyskeskuksessa ainakin oli samassa lastenneuvola, äitiysneuvola, labra ja lääkäri, joten kaikki sairaat ja terveet oli iloisesti sekaisin.
Nyt ei ole jäljellä enää kuin lastenneuvola ja labra 2xviikossa, kiitos kuntaliitoksen.

Apua, on vähän näköjään aivot jäässä. Mietin tuota siltä kannalta että kannattaako neuvolaan mennä kipeän lapsen kanssa. Eli ohi aiheen vastailin, vaikka yleensä inhoan sitä ettei aloitusta lueta kunnolla ja vastaillaan aiheen vierestä, pahoittelut ap:lle. :ashamed:

Yhteistyössä