Infektioastmasta..

Kuinka herkästi viette infektioasmaa sairastavan lapsen lääkäriin, kun esim. pitkittynyt yskä/nuha? Itselläni 4 v. poika ja tuollaista kovaa yskää ollut jo muutaman viikon, kohtausta ei ole saanut ja lääkitys päällä. Pitäisikö käydä kuunteluttamassa keuhkot ettei esim. keuhkoputkentulehdusta ym. meille aika uusi asia tämä astma, todettiin syksyllä..
 
bende
meilläkin aika uusi juttu tuo infektioastma (poika 2v.). pitänyt 5 flunssaa suht' pienen ajan sisällä (5-6kk) ja vasta viimeisin meni koti lääkityksellä ohi. ei spiirattu tk eikä käyty lastenpolilla. :) itse vien lääkäriin heti, kun näyttää, että hengitys ahtautuu (alkaa ähkimään) ja näyttää ettei ventoline (hengitettävä) tehoa kuin ihan pieneksi hetkeksi. spiira on kuitenkin paljon tehokkaampi, joten sitä me sitten saatu. mä ainakin uskon ja toivon, että helpottuu iän myötä. itseasiassa nyt jo näyttäisi siltä. mutta itse olet kuitenkin lapsesi paras tuntija, joten jos sinusta siltä näyttää, niin vaadi lääkärille pääsyä. itse käytän terveyskeskuksessa tai sitten vien yksityiselle, jos tk alkavat inttämään. sillä siitä pääsee! :heart:
 
En nyt varsinaisesti osaa kysymykseesi vastata kun meidän infektioastmaa sairastavalla ei ikinä(?) pitkiä yskiä ole ollut. Vaikka meillä spira kotonakin, aika herkästi vien lääkäriin ihan vaan varmuuden vuoksi, meillä kun on ollut tosi paljon korvatulehduksia.

Periaatteessa siis jos teidän lapsen hengitys ei ole työlästä ja on päällisin päin ihan hyvävointinen, suurempaa hätää ei varmasti ole. Vaikka kyllä meille on aina sanottu että kun on kyse astmalapsesta, yksikään lääkärikäynti ei ole turha.
 
LeenaK
Aika piakkoin - pari viikkoa ehkä voi kuunnella yskimistä, sitten alkaa olla jo aika hakea antibiootit. Keuhkoputkentulehdus siis yleensä, tai ainakaan yskä ei lääkkeittä mene pois. Riippuu tietenkin vähän yskän voimakkuudestakin, jos ei oloa haittaa niin kai sitten vois vähän pitempäänkin odotella josko paranee. Paranemisia teille!
 
Janette
Meillä ainakin on tänä talvena kaksi kertaa ollut pitkittynyttä yskää ja kun ollaan menty lääkäriin, pojalla on ollut korvat tulehtuneet ja poskiontelontulehdus, keuhkot ovat kuitenkin olleet kunnossa. (pojalla on infektioastma) Korviaan poika ei ollut kummallakaan kerralla valittanut :/ . Eli kannattaisi mielestäni mennä tarkistuttamaan lääkäriltä onko tulehduksia.
 
Me mennään aikasta nopeesti lääkriin.. Muutaman päivän katon ja sit lekurille. Yleensä siinä ajassa ainakin meilä huomaa miten tila kehityy ja yleensä se menee huonompaan suuntaa..

Mun mielestä parempi käyd vaikka turhaan kuin jättää käymättä.. Esim keuhkokuume ja muut lisä vaivat saadaan pois suljettua...
 
Mekillä oireilee ainakin niin, että flunssien yhteydessä yskä jäi päälle ja oli todella hakkaavaa ja vinkunaakin kuului kun kuunneltiin..

Ja tuota riesaa oli vähn väliä.. Muutaman viikon välein... Nyt ihan jees kun on oikea lääke löydetty ja silleensä.

Meillä on lastenlääkäri kuunnellut keuhkoja, keuhkokuvia otettu, seurannut lapsen hengitystä ja muutakin olemusta.. Äkkiä lääkäri oppii lapsen tuntemaan, jos varsinkin samalla yleensä käy ja meiän vanhempien kertoman mukaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2006 klo 19:53 vieras kirjoitti:
En nyt varsinaisesti osaa kysymykseesi vastata kun meidän infektioastmaa sairastavalla ei ikinä(?) pitkiä yskiä ole ollut. Vaikka meillä spira kotonakin, aika herkästi vien lääkäriin ihan vaan varmuuden vuoksi, meillä kun on ollut tosi paljon korvatulehduksia.

Periaatteessa siis jos teidän lapsen hengitys ei ole työlästä ja on päällisin päin ihan hyvävointinen, suurempaa hätää ei varmasti ole. Vaikka kyllä meille on aina sanottu että kun on kyse astmalapsesta, yksikään lääkärikäynti ei ole turha.
Mistä olette sen spiran kotiin saanu? Mun tyttö on nyt 9 v ja sairastanut infektioastmaa 1 vuotiaasta lähtien. Aina infektion aikana ollu tosi tukossa, mutta spiraa ei vaan olla saatu vaikka kuinka on pyydetty
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2006 klo 19:38 Äitiliini ja poitsu kirjoitti:
Me mennään aikasta nopeesti lääkriin.. Muutaman päivän katon ja sit lekurille. Yleensä siinä ajassa ainakin meilä huomaa miten tila kehityy ja yleensä se menee huonompaan suuntaa..

Mun mielestä parempi käyd vaikka turhaan kuin jättää käymättä.. Esim keuhkokuume ja muut lisä vaivat saadaan pois suljettua...
Ei meilläkään katota yskää kuin paripäivää.
Sitten lääkäriin. Ei mene meillä pahayskä ohi ilman antipiottia.
Suht aina on keuhkot rohissu ja ollu korvatulehdus vaik korviaan ei ole ees valittanu.
Kun päivät ja yöt menee yskiessä ei neiti jaksa mitään tehdäkkään.
Kun lääkekuurin aloittaa on usein seuraavana päivänä jo parempi.
 

Yhteistyössä