Imukuppisynnytys ja episiotomiaviilto

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Te, joille on jostain syystä tehty imukuppiveto synnytyksessä onko teidän välilihaan tehty viilto/episiotomia tai onko tullut pajon repeämiä/tikkejä ja rasvasitteko/öljysittekö välilihaa ja alapäätä raskausaikana?

Itselläni esikoinen syntyi imukuppivedolla ja kielsin episiotomian. Väliliha ei revennyt eikä tullut kuin yksi pieni tikki. Lääkäri totesi kyllä, että olen tainnut hyvin rasvata välilihaa kun venyi niin hyivn. Ja silloin todella öljysin joka päivä alapäätäni ja sen ansoita varmaan ettei repeämiä/tikkejä tullut enenmpää.

"Vieras"
Te, joille on jostain syystä tehty imukuppiveto synnytyksessä onko teidän välilihaan tehty viilto/episiotomia tai onko tullut pajon repeämiä/tikkejä ja rasvasitteko/öljysittekö välilihaa ja alapäätä raskausaikana?

Itselläni esikoinen syntyi imukuppivedolla ja kielsin episiotomian. Väliliha ei revennyt eikä tullut kuin yksi pieni tikki. Lääkäri totesi kyllä, että olen tainnut hyvin rasvata välilihaa kun venyi niin hyivn. Ja silloin todella öljysin joka päivä alapäätäni ja sen ansoita varmaan ettei repeämiä/tikkejä tullut enenmpää.

"..."
Mulle tehtiin episotomia imukupin vuoksi. En kyllä muista että olis edes kysytty saako tehdä? Tikkejä tuli reippaasti episotomian lisäksi, mutta ihan hyvin alapää tervehtyi onneksi.

yksi tapaus
Alapäätä rasvasin vain ihan loppuraskaudesta, kun neuvottiin niin tekemään. Kerran päivässä pistin rasvaa suihkun jälkeen. Synnytyksessä tehtiin episiotomia ja tuli 10 tikkiä. Enpä olisi uskaltanut kieltää episiotomiaa, kun ponnistusvaihe oli kestänyt jo tunnin siinä vaiheessa kun pyysin imukuppia, tiedä vaikka olisi lapsi jäänyt sisälle:D Miksi sinulla oli imukuppisynnytys? Minulle ei sanottu synnärillä mitään, miksi lapsi ei liikkunut eteenpäin. Luin jälkikäteen papereista, että lapsen pää kääntyi puuttellisesti synnytyskanavassa. Tuli kyllä kaiken kaikkiaan hassu tunne synnytyksestä, kun kaikki tuntui olevan ihan omissa käsissä. Kukaan ei käynyt huoneessa kysymässä kuulumisia koko yön aikana, kun epiduraalin vaikutus alkoi vähetä, soitin hoitajan, joka sanoi että saa alkaa ponnistaa. Homma ei kuitenkaan edennyt ja imukuppi tuotiin kun itse pyysin. Tiedä olisiko muuten pitänyt ponnistaa vielä toinen tunti:eek: Lapsikin oli niin väsähtänyt, että joutui teholle.

"vieras"
Mulle nousi kuume kesken synnytyksen (39 astetta) joten yhtäkkiä sanottiin että vauva pitää saada ulos heti. Tehtiin iso episiotomia imukupin takia, sen lisäksi emättimeen tuli iso repeämä. Tikkejä ommeltiin 45 minuuttia, en tiedä paljonko niitä oli mutta riittävästi! En ollut öljynnyt alapäätä missään vaiheessa eikä sellaista edes neuvottu tekemään. Paraneminen suht kivuttomaksi kesti puoli vuotta, kokonaan parantuminen kesti varmaan pari vuotta.

"eräs"
Minullakin nousi kuume 39 asteeseen, vauvalla laski sydänäänet eikä kohtu ollut tarpeeksi voimakas, joten tehtii episiotomia ja vauhdilla vauva imukupilla ulos. Meillä kätilöt tarkkaili koko ajan tilannetta ja tekivät nopeet päätökset eikä meiltä kyselty siinä vaiheessa mitään, kun oli tilanne ja hätä käsillä.
Vauva joutui teholle samana yönä.

En rasvaillut raskausaikana ja paraneminen kesti useamman kuukauden.

"vieras ap"
Alapäätä rasvasin vain ihan loppuraskaudesta, kun neuvottiin niin tekemään. Kerran päivässä pistin rasvaa suihkun jälkeen. Synnytyksessä tehtiin episiotomia ja tuli 10 tikkiä. Enpä olisi uskaltanut kieltää episiotomiaa, kun ponnistusvaihe oli kestänyt jo tunnin siinä vaiheessa kun pyysin imukuppia, tiedä vaikka olisi lapsi jäänyt sisälle:D Miksi sinulla oli imukuppisynnytys? Minulle ei sanottu synnärillä mitään, miksi lapsi ei liikkunut eteenpäin. Luin jälkikäteen papereista, että lapsen pää kääntyi puuttellisesti synnytyskanavassa. Tuli kyllä kaiken kaikkiaan hassu tunne synnytyksestä, kun kaikki tuntui olevan ihan omissa käsissä. Kukaan ei käynyt huoneessa kysymässä kuulumisia koko yön aikana, kun epiduraalin vaikutus alkoi vähetä, soitin hoitajan, joka sanoi että saa alkaa ponnistaa. Homma ei kuitenkaan edennyt ja imukuppi tuotiin kun itse pyysin. Tiedä olisiko muuten pitänyt ponnistaa vielä toinen tunti:eek: Lapsikin oli niin väsähtänyt, että joutui teholle.
Imukuppiveto tehtiin siitä syystä, että yli 30 tunnin synnytyksen ponnistusvaihe pitkittyi, koska supistukset loppuivat epiduraalin takia. Epiduraali pakotettiin laittamassa raskausmyrkytyksen kouristeluriskin takia, mutta keskeytettiin pyynnöstäni kun supistukset katosivat. Lääkäri kertoi pikaisesti että nyt tehdään imukuppiveto, koska ilman supistuksia en olisi edes jaksanut ponnistaa vauvaa ulos. Sanoin heti ettei välilihaa saa leikata koska olin lukenut useita lääketieteellisiä tutkimusartikkeleita että se ei ole lääketieteellusesti perusteltu ja välttämätön toimenpide ja kestää kauan parantua ja voi jäädä jopa pysyviä kipuja ja vaurioita leikkauskohtaan.

Rasvaaminen tai oikeastaan öljyäminen manteliöljyllä tuli myös tietooni kun luin useita artikkeleita raskaana olevan ihon hoidosta.

Kukaan ei siis neuvonut minua näissä asioissa vaan otin itse selvää. Öljyäminen todella kannattaa, se ehkäisee tai ainakin lieventää raskausarpia (minulla ei niitä ollenkaan) ja repeämisen syntymistä synnytyksessä.

"jee"
Mullakin imukuppisynnytyksessä tehtiin episiotomia. Kuume nousi minulla, ja takana oli pitkä avautumisvaihe ja itse ponnistusvaihe vasta helvettiä olikin. Ei siinä tuoksinassa edes kysytty, että leikataanko kun leikkasivat.

Monta tikkiä tuli, ja kävely ja istuminen sattui aivan tajuttomasti. Istuminen teki varmaa ensimmäiset 6kk kipeää, ja istuin vähän niikun toisella pakaralla, johon ei siis viiltoa tehty. Hyvä tietää tuo rasvausjuttu. Toista odotan ja pelolla mietin valitsenko nyt suosiolla sektion, vai pitäisikö yrittää tuuria uudestaa..

"vieras"
Pitkä ponnistusvaihe, eppari leikattiin ja imukuppisynnytys. Tikkejä tuli paljon, kätilö sanoi "että 10 jälkeen ei enää lasketa." Paranin nopeasti, viikon olin kipeä ja hankala istua, mutta sitten helpotti ja kuukauden päästä ei enää oireita ollut.
Toinen myös imukuppi synnytys, koska vauvan sydänäänet laski. Nyt tuli vain 4 tikkiä.

tumea
*tilitän tänne vanhaan ketjuun, että en edes tiedä tarkalleen miksi minulle tehtiin imukuppiveto :( välilihaa leikattiin myös ilmeisesti varmuuden vuoksi, ja kokemus on mietityttänyt ja harmittanut tosi paljon jälkeenpäin.. lapsivesi oli vihertävää, synnytys eteni hyvin mutta supistukset heikkenivät, siinä ainoa ymmärtämäni syy. sanoivat vain että lapsi täytyy saada ulos nopeasti mutta mikä oli vaarana, sitä ei kerrottu. lääkäri ilmestyi saliin ja kertoi mitä aikoo tehdä, ei kysellyt saako enkä tyhmänä tajunnut kieltää. tyrkkäsi myös tipan estelyistäni huolimatta, en tajua miksi jos kuitenkin aikoi tehdä imukuppivedon. suututtaa se että synnyttäjää ei pidetä ajan tasalla saati kuunnella hänen mielipiteitään!

"vieras"
Tyksissä ei esimerkiksi tehdä episitomiaa pelkän imukupin takia. On siis hyvin sairaalakohtaista ja onneksi kuulemma tyksissä sitä tehdään suhteessa hyvin vähän. Olisiko prosenttivaihtelu ollut jopa 8-74...eli joissain siis tehdään hyvin usein. Aion kieltää episitomian.

kjnkj
Esikoinen vedettiin ulos imukupilla ja episiotomia tehtiin myös. Vauva piti saada kiireesti ulos, sillä en saanut häntä ponnistettua ulos tarpeeksi nopeasti (kuulema jokin lihasrengas liian tiukka sisällä...) ja sydänäänet heikkenivät (napanuora oli kiristynyt kaulan ja vartalon ympärille). Imukuppi irtosi kahdesti vauvan päästä ja vasta kolmannella yrittämällä saatiin ulos. Sisälle tuli myös repeämä epparin lisäksi. Lähemmäs tunnin ajan lääkäri ompeli tikkejä. Vauva sai pisteitä vain 2 ja vietiin heti elvyteltäväksi. Ei onneksi tullut ongelmia hapenpuutteen vuoksi.

"Vieras"
*tilitän tänne vanhaan ketjuun, että en edes tiedä tarkalleen miksi minulle tehtiin imukuppiveto :( välilihaa leikattiin myös ilmeisesti varmuuden vuoksi, ja kokemus on mietityttänyt ja harmittanut tosi paljon jälkeenpäin.. lapsivesi oli vihertävää, synnytys eteni hyvin mutta supistukset heikkenivät, siinä ainoa ymmärtämäni syy. sanoivat vain että lapsi täytyy saada ulos nopeasti mutta mikä oli vaarana, sitä ei kerrottu. lääkäri ilmestyi saliin ja kertoi mitä aikoo tehdä, ei kysellyt saako enkä tyhmänä tajunnut kieltää. tyrkkäsi myös tipan estelyistäni huolimatta, en tajua miksi jos kuitenkin aikoi tehdä imukuppivedon. suututtaa se että synnyttäjää ei pidetä ajan tasalla saati kuunnella hänen mielipiteitään!
Siis hyvänen aika.. Vihertävä lapsivesi ja vauvan sykkeen aleneminen, hmmm.. Mitähän siitä voisi seurata??? Esim. vauvan kuolema. Siinä on tainnut olla melkoinen kiire, ja vauvan terveys on ollut ykkösasia. Sinun olisi syytä puhua tuosta esim. Neuvolassa.

"Vieras"
[QUOTE="Vieras";29001801]Siis hyvänen aika.. Vihertävä lapsivesi ja vauvan sykkeen aleneminen, hmmm.. Mitähän siitä voisi seurata??? Esim. vauvan kuolema. Siinä on tainnut olla melkoinen kiire, ja vauvan terveys on ollut ykkösasia. Sinun olisi syytä puhua tuosta esim. Neuvolassa.[/QUOTE]

AI sori, syke ei siis laskenut. Mutta vihertävä lapsivesi ja supistusten laimeneminen ovat saaneet kiireen aikaiseksi.

Hmm..
[QUOTE="vieras";29001636]Tyksissä ei esimerkiksi tehdä episitomiaa pelkän imukupin takia. On siis hyvin sairaalakohtaista ja onneksi kuulemma tyksissä sitä tehdään suhteessa hyvin vähän. Olisiko prosenttivaihtelu ollut jopa 8-74...eli joissain siis tehdään hyvin usein. Aion kieltää episitomian.[/QUOTE]

Mulle tehtiin tyksissä eppari, muttei tarvittu onneks imukuppia silti. Eikä todella kyselty, tehdäänkö vai ei, eikä mieleenkään ois tullu kieltää!! :O Sydänäänet laski, napanuora oli kaulan ympärillä, vauva piti saada jo tunnin kestäneen ponnistusvaiheen jälkeen nopeesti ulos, millään muulla ei ollu mitään väliä!! En ymmärrä miks se pitäisi kieltää, jos tarve sitä vaatii, eikai ne siellä huvikseen ihmisten alapäitä leikkele, herranjumala!!

En rasvannut etukäteen, pitääkin kokeilla tässä raskaudessa ;) En myöskään ollu ollenkaan kipeä synnytyksen jälkeen :) Tikkien määrää ei kerrottu, mut kauan se tikkaus kesti...

En ymmärrä miks se pitäisi kieltää, jos tarve sitä vaatii, eikai ne siellä huvikseen ihmisten alapäitä leikkele, herranjumala!!
Joissakin sairaaloissa siihen päädytään helpommin. Meille synnytysvalmennuksessakin episiotomia esitettiin ihan normaalisti synnytyksen kulkuun liittyvänä toimenpiteenä, ja tilastollisestikin sama sairaala on listan kärkipäässä listassa jossa eritelty miten monelle prosentille synnyttäjistä episiotomia on tehty. Hätätilanteessa ei tulisi mieleenkään alkaa väitellä et tehdäänkö sitä vai ei, mutta etukäteen voi olla ihan paikallaan sanoa, jos sitä ei halua ilman painavaa syytä.

"vieras"
Mulle tehtiin tyksissä eppari, muttei tarvittu onneks imukuppia silti. Eikä todella kyselty, tehdäänkö vai ei, eikä mieleenkään ois tullu kieltää!! :O Sydänäänet laski, napanuora oli kaulan ympärillä, vauva piti saada jo tunnin kestäneen ponnistusvaiheen jälkeen nopeesti ulos, millään muulla ei ollu mitään väliä!! En ymmärrä miks se pitäisi kieltää, jos tarve sitä vaatii, eikai ne siellä huvikseen ihmisten alapäitä leikkele, herranjumala!!

En rasvannut etukäteen, pitääkin kokeilla tässä raskaudessa ;) En myöskään ollu ollenkaan kipeä synnytyksen jälkeen :) Tikkien määrää ei kerrottu, mut kauan se tikkaus kesti...
en luottaisi lääkäreihin noin sinisilmäisesti. Ja kyllä leikataan välillä "varmuudenvuoksi". Tottakai hätätapauksessa suostuisin, mutta tekisin selväksi että mitään huvikseen leikkauksia ei tehdä. On sen verran kokemusta lääkäreiden ammattitaidosta etten ihan luota joka sanaan. Monesti tehdään asiat helpoimman kautta. Leikata ei haluta kun viime kädessä koska se on kallista ja vaatii lääkärin ja muuta.

jfkls
Mulle tehtiin episotomia ja imukupilla autettiin vauva ulos. Irtosi kerran vedettäessä ja sain pahat repeämät, joita lääkäri tikkasi kauan. Menetin vähän reilun litran verta ja hg tipahti 79, pyörryin suikussa ja oksensin herättyäni kätilöharjoitteijan päälle, joka oli aivan kauhuissaan.

Istuminen oli pitkään tuskallista ja kotona huomasin, että toiseen pakaraan, emättimen lähelle oli tullut iso mustelma.

Minä vain...
[QUOTE="vieras";29001960]en luottaisi lääkäreihin noin sinisilmäisesti. Ja kyllä leikataan välillä "varmuudenvuoksi". Tottakai hätätapauksessa suostuisin, mutta tekisin selväksi että mitään huvikseen leikkauksia ei tehdä. On sen verran kokemusta lääkäreiden ammattitaidosta etten ihan luota joka sanaan. Monesti tehdään asiat helpoimman kautta. Leikata ei haluta kun viime kädessä koska se on kallista ja vaatii lääkärin ja muuta.[/QUOTE]

Jaaha, et tosiaan leikkaavat eppareita huvikseen? :O mä kun kuvittelin, et jos leikataan, ni joku hätä on!

Ja mitä tarkotat tolla viimeisellä lauseella? Siis sektiota, vai? :eek:

"maggis"
ponnistusvaihe venyi ja venyi ja eppari tehtiin imukuppia varten, jota ei sitten onneksi tarvinnut käyttää kun sain lopulta pojan ulos puristettua. en ollut öljyillyt, kunhan on ajankohtaista uudemman kerran niin varmaan tulee kokeiltua. tikkejä tuli ihan reippahasti ja ne olivatkin kauhein osuus synnytyksestä toipumisessa, kiristivät niin kauheesti. muutama repesikin jonka jälkeen olo helpotti jo kummasti.

"Harley"
Olikin pihtisynnytys, Eppari leikattiin ja repesi silti. Paraneminen kesti 6 kk.
Keskimmäistä varten EN joutanut ja jaksanut öljytä. Ei epparia ei repeämiä.
Kuopusta varten en myöskään valmistellut mitenkään. Imukuppi ja Eppari. Eppari parani viikossa.
Olen todennut itse käytännössä et jos isovauva ja imukuppi niin Eppari todella hyvä. Keskimmäinen pieni vauva, ei epparia. Mutta häpyhermo vaurioitui jotenkin ja sen paraneminen kesti vuoden...

Nursetuskainen
[QUOTE="eräs";28017146]Minullakin nousi kuume 39 asteeseen, vauvalla laski sydänäänet eikä kohtu ollut tarpeeksi voimakas, joten tehtii episiotomia ja vauhdilla vauva imukupilla ulos. Meillä kätilöt tarkkaili koko ajan tilannetta ja tekivät nopeet päätökset eikä meiltä kyselty siinä vaiheessa mitään, kun oli tilanne ja hätä käsillä.
Vauva joutui teholle samana yönä.

En rasvaillut raskausaikana ja paraneminen kesti useamman kuukauden.[/QUOTE]

Mulla kans pitkä synnytys. Lantentti pitkä avautuminen 1vrk, sit puoli vuorokautta vielä oikeaa avautumista. Kuume nousu 7cm kohdalla, lapsen sydänäänet meni huonoiks ja vesi oli vihreetä. Heti ponnistusvaiheen alkaessa imukuppi+iso episiotomia. Lapsi viikoksi saamaan antibiootteja kun oli verenmyrkytys plus nuutunut hapenpuutteesta. Vuosi sitten synnytin, lapsi on terve mut itselläni on vieläkin sellainen olo et vielä en oo ihan täysin parantunut. Kivunhoito sairaalassa oli mulle ykkösluokkaa synnytyksessä ja sen jälkeen meni 6vk et pahin kipu helpotti.. Mut muuten sellaista vaivaa on...

Yhteistyössä