Imetyspropaganda on vahingollisinta skeidaa, mitä äitiyteen liittyen on koskaan suollettu

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Tälläkin palstalla on fanaatikkoja, jotka ovat tosissaan mm. sitä mieltä, että imetys on syy, jonka vuoksi isä ei voi pitää hänelle kuuluvaa puolikastaan vanhempainvapaasta.

Itse lähdin töihin heti 4 kk äitiysloman jälkeen, pumppasin maitoa varastoon sillä seurauksella, että poikani sai puolivuotiaaksi asti pelkästään äidinmaitoa, tosin pullosta isän sylissä.

Jos imetys on tasa-arvon este, olen sitä mieltä, että parempi olla imettämättä. Imetyksellä on eittämättä hyötyjä, mutta hyödyt ovat korostuneempia kehitysmaissa, jossa muun ravinnon ravintoarvo on olematonta. Suomessa kasvaa ihan täyspäisiä ja hyvin kehittyneitä lapsia ilman imetystäkin.

Varmasti on totta, että imetyksen fyysiset hyödyt vauvalle korostuvat kehitysmaissa, mutta on myös paljon äitejä, joiden psyyke ei kestä eroa vauvasta ensimmäisten kuukausien aikana.
Sitäkutsutaan symbioosivaiheeksi, joka normaalisti syntyy vauvan ja äidin välille. Jos jollekin ei synny, se hänelle suotakoon, mutta suotakoon myös niiden äitien olla lapsensa kanssa, jotka sitä tarvitsevat.

--
Ei symbioosi ole äidillä, vaan vauvalla. Vauva ja äiti toki muodostavat yhdessä symbioosin, mutta se on kyllä vauvan tarve, ei äidin. Äiti kuitenkin tietää, että vauva on eri ihminen kuin hän itse.

:LOL: on niitäki mammoja jokka ei laske mukulaansa hoitoon ees kauppareissun ajakri, luulevat että lapsi kuolee sillä sekuntilla kun äiti laittaa oven kiinni perässään, ollaan niin kiinni kakarassa vaikka se mukula ees huomaa jos oot 2 tuntia parturissa

Hoo
Ei tuossa mitään pahaa musta oo että isä hoitaa myös vauvaa, onhan se isä vauvalle ihan yhtä hyvä hoitaja kuin äiti. :) Mutta mitäs sit vanhempainvapaan jälkeen, ei 9kk ikänen oo valmis meneen päiväkotiin. Ite en vaan olis mitenkään raaskinu mennä töihin vauvan ollessa 4 kk, mä olin kotona 1,5v ja mies vielä sen jälkeen 9kk hoitovapaalla.

Hoo
Ei tuossa mitään pahaa musta oo että isä hoitaa myös vauvaa, onhan se isä vauvalle ihan yhtä hyvä hoitaja kuin äiti. :) Mutta mitäs sit vanhempainvapaan jälkeen, ei 9kk ikänen oo valmis meneen päiväkotiin. Ite en vaan olis mitenkään raaskinu mennä töihin vauvan ollessa 4 kk, mä olin kotona 1,5v ja mies vielä sen jälkeen 9kk hoitovapaalla.

Hoo

äiti neljälle
Ja kuinkahan äidit ovat lapsensa normaalisti ruokkineet vuosituhansien ajan, ellei imettämällä?????
Se on luonnollisin ja normaalein tapa ruokkia jälkikasvu.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Ja kuinkahan äidit ovat lapsensa normaalisti ruokkineet vuosituhansien ajan, ellei imettämällä?????
Kuten myös "luonnollisinta ja normaaleinta" on hankkia lapsia niin paljon kuin Jumala suo. Niinkin on toimittu vuosituhansien ajan - kunnes maailma on kehittynyt ja fiksut ihmiset muuttaneet toimintatapojaan sen mukana.

Ksantippa S.
"Luonnollista" ja "normaalia" olisi sitten ilmeisesti ollut sekin, että minä ja sisarukseni olisimme menehtyneet, kuten merkittävä osa imeväisikäisistä lapsista menehtyi vielä sata vuotta sitten. Meidän äidiltämme kun ei tullut maitoa yhdellekään jälkeläiselle.

Onneksi nykyään on vaihtoehtoja imetykselle, ja nämä vähemmänkin täydelliset naiset ja äidit voivat pitää jälkikasvunsa hengissä.

äiti neljälle
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuten myös "luonnollisinta ja normaaleinta" on hankkia lapsia niin paljon kuin Jumala suo. Niinkin on toimittu vuosituhansien ajan - kunnes maailma on kehittynyt ja fiksut ihmiset muuttaneet toimintatapojaan sen mukana.
Luonto hoitaa omansa ja nykyihminen todellakin taitaa olla erittäin tyhmä kun ei ymmärrä esimerkiksi sitä, että kulutusyhteiskunta tuhoaa maapallon ja sitä myöten ihminen itse itsensä.
Mitä luonnollisemmin ihminen yrittäisi elää olisi vielä mahdollisuudet parantaa koko maapallon tilaa parempaan päin :)

ap
Luonto hoitaa omansa ja nykyihminen todellakin taitaa olla erittäin tyhmä kun ei ymmärrä esimerkiksi sitä, että kulutusyhteiskunta tuhoaa maapallon ja sitä myöten ihminen itse itsensä.
Mitä luonnollisemmin ihminen yrittäisi elää olisi vielä mahdollisuudet parantaa koko maapallon tilaa parempaan päin :)
Mitenköhän tämä imetysasia liittyy kulutusyhteiskuntaan... Suuri sosiologi keskuudessamme!

Ei sitäkään voida yleistää että imetys olisi syy mikesei isät jää hoitamaan lasta kotiin.
Esim meillä kuopus ei ole huolinut pullos ollenkaan ennen kun alkoi juoda myös nokkamukista sen jälkeen kun kiinteitä alkoi syödä, siihen saakka kelpasi ainoastaan äidin tissi. ja voitte uskoa että oli hankala koettaa järjestää pienen tissitakiaisen kanssa kokeessa käynnit sun muuta menot jotka nyt piti käydä.

meillä on ainakin sanellut hyvin pitkälle mun kotiäitiyteni se, että miehellä on ollut töitä ja mulla ei. Tosin siitä huolimatta myös isä on osallistunut paljon lasten hoivaamiseen.

äiti neljälle
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
"Luonnollista" ja "normaalia" olisi sitten ilmeisesti ollut sekin, että minä ja sisarukseni olisimme menehtyneet, kuten merkittävä osa imeväisikäisistä lapsista menehtyi vielä sata vuotta sitten. Meidän äidiltämme kun ei tullut maitoa yhdellekään jälkeläiselle.

Onneksi nykyään on vaihtoehtoja imetykselle, ja nämä vähemmänkin täydelliset naiset ja äidit voivat pitää jälkikasvunsa hengissä.

Mutta...imetys ei ollut vaihtoehto vaan itsestäänselvyys ja keinoruokintaa harrastettiin vain ja ainoastaan jos... Mutta se keinoruokinta ei ollut vaihtoehto vaan viimeinen yritys pelastaa lapsi...

o-o
Miksi AP jaksat tätä skeidaa jatkaa! Toiset imettää ja toiset ei. Se ei ole niin yksinkertaista. Tulitko kehumaan omaa maidon herumista pumpulle ja vielä sen lisäksi uraäiti! Wau, kyllä itsetuntosi nousi taas. ANNA jo olla

Itse en lähtisi töihin vauvan ollessa 4kk siirtyen pumppausrumbaan. Niin tasa-arvoinen en ole. Ainoa syy tuohon olisi se että perheen talouden takia minun olisi pakko palata töihin koska miehen palkalla ei pärjättäisi millään ja silloinkin vaihtaisin sen pumppaamisen korvikkeeseen työpäivien ajaksi.

Mies saa kyllä jäädä lapsen kanssa kotiin, mutta vasta siinä vaiheessa kun täysimetys on ohi.

äiti neljälle
Mitenköhän tämä imetysasia liittyy kulutusyhteiskuntaan... Suuri sosiologi keskuudessamme!
Juurihan viitäsit äidin työssäkäyntiin ja imetykseen ja propagandaan.
Äidin työssäkäynti on samaa kuin mahdollistaa kulutusyhteiskunnan maksimaalinen hyöty. Eli tienaa ja kuluta ja lapset pois jaloista jotta kaikki kynnelle kykenevät ottaisivat osaa oravanpyörään ja sitten vielä saat maksaa veroina ym. hoitomaksuina, että tämä yhtälö toteutuisi... Siinä se yhteys lyhykäisyydessään ja toivon kovasti tämän herättävän paljon ajatuksia :)

äiti neljälle
Ja ainakin Suomessa on nimenomaan imetyksen vuoksi niin pitkät äitiysvapaat...Pitäisikin koko äitiysloma nimike muuttaa imetysvapaaksi niin jokainen äiti ymmärtäisi vapaan merkityksen :)

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Ei sitäkään voida yleistää että imetys olisi syy mikesei isät jää hoitamaan lasta kotiin.
Esim meillä kuopus ei ole huolinut pullos ollenkaan ennen kun alkoi juoda myös nokkamukista sen jälkeen kun kiinteitä alkoi syödä, siihen saakka kelpasi ainoastaan äidin tissi. ja voitte uskoa että oli hankala koettaa järjestää pienen tissitakiaisen kanssa kokeessa käynnit sun muuta menot jotka nyt piti käydä.

meillä on ainakin sanellut hyvin pitkälle mun kotiäitiyteni se, että miehellä on ollut töitä ja mulla ei. Tosin siitä huolimatta myös isä on osallistunut paljon lasten hoivaamiseen.
No tähän on pakko kommentoida että lapset joiden äiti on kuollut kesken kaiken niin ovat oppineet pullolle tai mukille jo ihan pakosta, eli ei ole tissipakkoa.
Harva nisäkäs tappaa itsensä nälkään jos ruokaa on tarjolla.

Mutta se onkin sitten toinen asia miten se lapsi opetetaan syömään sekä tissiä että pulloa. Omani söi molempia, tissimaitoa pullosta kun en ollut kotona hoitamassa.

Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:

Mutta...imetys ei ollut vaihtoehto vaan itsestäänselvyys ja keinoruokintaa harrastettiin vain ja ainoastaan jos... Mutta se keinoruokinta ei ollut vaihtoehto vaan viimeinen yritys pelastaa lapsi...
Aika synkkä maailma se joka tapauksessa oli, aliravittuja äitejä ja aliravittuja lapsia. Olen kovasti iloinen, että keinoruokinta on nykyään vaihtoehto. Samoin kuin rokotukset, antibiootit ja päivähoitokin.

Ksantippa S.
Ja ainakin Suomessa on nimenomaan imetyksen vuoksi niin pitkät äitiysvapaat...Pitäisikin koko äitiysloma nimike muuttaa imetysvapaaksi niin jokainen äiti ymmärtäisi vapaan merkityksen :)
Ja mikä kauheinta, oikeasti se on vanhempainvapaa ;)

Yhteistyössä