Imetysliivit

Ehkä hieman hassu kysymys, mutta itsellä esikoisen synnytys koko ajan lähempänä ja mietin tuossa, että kannattaisikohan hankkia imetysliivit jo laitokselle..? Kuinka paljon isommat liivit ootte tarvinneet, kun maito alkanut kertyä rintoihin? Vai onko laitokselle tullessa olleet liivit mahtuneet vielä ylle?
 
Muakin kiinnostaisi tää. Menossa viikko 36 ja vielä ei ole rinnat oikeestaan kasvaneet, mitä nyt ovat toisinaan vähän "turpeemmat"
Mietin kanssa että jos valmiiksi ostaisi niin pitäiskö olla liian isot ostaessa...
 
Mulla oli carriwellin (?) pehmoliivit, ns toppi. Kun maito nousi rintoihin niin ne oli niin järkyttävän kipeät, kovat ja isot ettei mikään muu olis tullu kyseeseen. Toppo oli pehmeää venyvää kangasta joka piti sen verta tissit paikallaan kuin nyt sektion jälkeisessä köpöttelyssä oli tarvis.
 
mulla rinnat turposivat kaksi päivää synnytyksen jälkeen oikein kunnolla, limetysliivit oli mukana, mutta ne eivät mahtuneet vaik olivat koon vaiko kaksi suuremmat- siitä pari päivää niin mahtuivat hyvin, kun pahin maidon nousu tasoittui, toiset pitää liivejä, toiset ei, omat liivinasuojat kannattaa ottaa mukaan niitä ei sairaalasta saa-ja tavis liivien käyttö on vähän hankalaa koska vauva on paljon rinnalla aluksi niin joudut niitä sitten jatkuvatsi riisumaan.
 
ja tosiaan mäkin ajattelin ennen synnytystä et rinnoille ei ole tapahtunut mitään, mutta kun maito nousi ne oli tosi kovat, kipeät ja pinkeät... huh mikä tunne, mutta tietysti hyvä kun maito nousi ja sai imettää...
 
Mun mielestä kannattaa ottaa synnärille omat liivit mukaan, vaikka kokoa onkin vaikea arvioida. Liivinsuojia voi ottaa kans, vaikka kaipa sieltä ainakin jotain nenäliinoja löytyy, joita voi liiveihin laittaa. Mäkin ostin etukäteen kokoa isommat liivit, mutta ne oli kyllä tosi tukalat siinä vaiheessa, kun maito nousi ja rinnat oli aivan kivikovat ja turvonneet ja tosi kipeät. Kaikki liivien saumat jätti painaumat ihoon... Sittemmin oon pärjännyt noilla ostamillani, vaikka koko ajan on mielessä ostaa paremmat. Tuollaiset runttipullan mainitsemat pehmoliivit olis varmasti hyvät!
 
mulla ei ainakaan ekoina viikkoina tullut mieleen lähteä liiviostoksille kun vauvan kanssa meni todella kaikki aika. Itse ostin H&M:n puuvillaisia imetysliivejä, on tosi edullisia (setti jossa 2 liivit oli jotain 18 euroa) ja ostin muutamia eri kokoja, eli kun yleensä olen B-kuppi, ostin C ja D kuppia ja isommalla ympärysmitalla, ja tosi hyvin toimivat ja olen käyttänyt niitä koko imetysajan. Itse tykkään puuvillasta kun se hengittää ja kun maitoa kuitenkin menee aina välillä läpi liiveihin suojista huolimatta, ei ainakaan tule tilannetta että kosteus siellä sitten hautuu. Mulla toimi kaarituettomat paremmin kun piti nukkuakin liivien kanssa jotta sai liivinsuojat pysymään yöllä ettei koko peti olisi ollut maidossa. Ja yötä varten just isommalla ympärysmitalla olevat liivit on ihanat kun ei purista. Tai sitten imetystoppi, H&Mllä oli niitäkin, sellaisia tosi kevyitä ohuilla olkaimilla, voi pitää vaikka yöpaidan alla.
Suosittelen myös sellaisia silikonisia maidonkerääjä-kuppeja myös, laitetaan rintsikoiden sisään ja eivät falskaa ja halutessa toisesta rinnasta tihkuvan maidon voi kerätä vauvalle vaikka pulloon ja sieltä pakkaseen. Toimii silloin kun imettää istuma-asennossa, makuulla helposti tyhjennysaukosta maito valuu ulos.
Ostin itse myös sekä kertakäyttöisiä liivinsuojia että kesto-sellaisia (ovat usein bambukangasta), ja ne olivat myös tosi paljon käytössä,
 
Kiitoksia teille kaikille vastanneille =) Tämä auttoi kovasti. Täytyy siis hankkia joitain isompia imetysliivejä ja noita liivinsuojia. Tuleeko teillä mieleen jotain sellaista, mitä ehkä tarvitsisin ihan ensimmäisinä päivinä joko synnärillä tai kotona, kun/jos ei kauppaan heti jaksa lähteä? Perusjutut vauvalle meillä on aikalailla kasassa, mutta onko jotain itselle henk.koht. tarvikkeita, jota en ehkä osaa ajatella.. Tuttipulloja, tutteja, rintapumppua en ole vielä hankkinut. Onko joku tarvinnut niitä heti alussa?
 
tuteista ja tuttipullostahan sanotaan et niitä ei ole hyvä käyttää heti alkuun et imetys käynnistyy, mutta jos sulle tulee esim, este ettet pysty imettämään tai imetys ei onnistu, niin ei ole hullumpaa jos kotona on vaikka yksi pullo ja korviketta pikkuisen varalla- pulloista suosittelen ehdottomasti aventin pulloja, ihan parhaita. pumppua käytin paljon myöhemmin vasta. mulle kävi niin et imetys ei onnistunut ilman rintakumia, ja niitä sitten hätyytin mummin hakemaan apteekista koska mulla ei ollut niitä kotona valmiina, mutta kyl sie sairaalas jo vähän tiedät tuletko pulloa, rintakumia tms. tarviimaan, tai sitä pumppua, niin eiköhän sulle joku käy ne ostamassa jos sikseen tulee, pumppuun tms. ei mielestäni kannata insvetroida turhaan.

muoks. ja mut peloteltiin ihan tuttivastaiseksi sairaalas ja neiti oli tosi tissimaakari, imetin parhaillaan 8 tuntia putkeen, neiti piti mua siis tuttina, kunnes uskalsin vastustaa neuvolaa ja neiti sai tutin, oli tosin silloin jo 2 kk, mutta moni siis antaa tutin jo sairaalassa vauvalle.
 
itse ostin ennen synnytystä carriwellin drop-cup bra- imetysliivit, jotka olivat ihan loistavat. Käytin niitä heti sairaalassa kun maito nousi 2pvä synnytyksestä ja kasvoivat pamela-kokoon hetkessä. :p mieleenkään ei ois tullut laittaa tavallisia rintsikoita kun noi ovat tosi pehmeät mutta älyttömän tukevat silti. Ja mukautuvat kasvavaan kokoon, ei siis tarvitse tietää tarkkaan kokoa, sitä kun muutenkin on hankala ennustaa. toisilla kasvaa tosi paljon, toisilla tuskin ollenkaan. Avautuvat helposti ja nopeasti. miten niitä vielä vois kehua. :p

Kotona käytin näitä liivejä siihen asti kunnes alko tuo koko säilyä alku maidon nousu huuman jälkeen. sitten ostin h&m:n liivejä ja käytin h&m:n imetystoppeja.

Muita kotiin hankittavia on just noi liivinsuojat, varalle tutteja, pulloja muutama ja korvikkeita. Ja hyvä on myös täyttää pakastinta/jääkaappia säilyvillä ruuilla/aineksilla joista on helppo ja nopea tehdä itselle jotain suuhun pantavaa. Muistan ainakin oman lapsen alkuajoista sen että mitään kurmeeta ei tehnyt mieli alkaa tehdä, olinkin tehnyt ruokia vähän pakkaseen ja tiettyjä aineksia oli aina jääkaapissa mistä sai nopeesti loihdittua ravitsevaa hyvää.
 
Ehdottomasti kannattaa olla imetysliivit laitoksella mukana. Itselläni nännit tuli niin aroiksi, että pelkkä sairaalan yöpaidan osuminen niihin kävellessä sattui ihan älyttömästi. Kun liivit laittoi päälle niin johan helpotti. (Kertakäyttöisiä liivinsuojia en kyllä sen sijaan suosittele.) Sairaalaan ehkä mieluummin kaarituettomat, kun siellä kuitenkin tulee makoiltua sängyssä paljon.

Mun mielestä imetysliivit kannattaa olla joustavaa materiaalia, muttei mitenkään megaisot. Itselläni ainakin se maidon tulo tasaantui hyvin nopeasti, eli vaikka ne rinnat aluksi olikin aika pinkeät, niin isompi kuppikoko olis ollut liian suuri. Itse ostin joustavat imetysliivit tässä raskaudessa jo n. rv 28? Rinnat olivat muutenkin silloin jo kasvaneet entiseen nähden, ja nämä on tosi mukavat. =) Eli siis käytän niitä jo nyt.

Noita Carriwellin liivejä saa ainakin Keravalla sellaisesta lastentarvikeliikkeestä kuin Pikku Hurmuri, joten voi olla, että joku muukin lastentarvikeliike myy niitä. Itse ostin Triumphit, Mamabel Comfort N yökäyttöön ja Mamabel Micro W päiväkäyttöön. Ihan Prismasta. Tosin nämä ei varmastikaan ole yhtä joustavat kuin esim. nuo Carriwellit, mutta itse uskon jo tuntevani rintani sen verran hyvin, ettei mitään megakasvua tapahdu tälläkään kertaa. :)
 

Yhteistyössä