imetyshuolia, auttakaa!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kääk"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kääk"

Vieras
Minulla on 5vk ikäinen vauva ja ongelmana on imetys. Joskus jo ihan vauvan äänyelyn kuuleminen toisesta huoneesta käynnistää herumisen ja molemmat rinnat valuttavat runsaasti. Aina kun imetän, myös toinen rinta heruu reippaasti. Kun heruminen käynnistyy, vauva irrottaa otteensa rinnasta ja välillä maitoa menee silti väärään kurkkuun ja vauva kakoo ja köhii, pärskii maitoa ja sylkee sitä syönnin aikana suupielistä. Vauva imee niin lujaa kuin pystyy, silmät kauhusta laajenneina ja koittaa haukkoa henkeäkin jossain välissä. Olen yrittänyt heruttaa enimmät maidot harsoon, mutta silti vauva hermostuu rinnalle kun maito koittaa tukehduttaa. Vauvalla on myös ilmavaivoja runsaasti ja välilllä vauva puklaa syönnin päälle todella runsaasti ja vielä pitkänkin ajan päästä. Vauva myös kakkaa valtavasti, joka vaipassa on kakkaa ja lisäksi melkein aina tulee vielä vaippaa vaihtaessa hoitopöydälle. Painoa tulee reippaasti viikossa. Olen koittanut lypsää enimmät maidot pois, mutta maidontulo vaan lisääntyy, saan pumpattua desin minuuteissa. Käytän rintakumia, eikä vauva suostu ottamaan rintaa ollenkaan ilman sitä, ilmeisesti maitoa tulee silloin vielä kovemmalla paineella.

älä pumppaa, se vaan lisää maidontuotantoa entisestään. koita käsin lypsää pahin suihku pois ennenkuin otat vauvan rinnalle. sulla on ns. suohkutissit.

täältä löytyy hyviä neuvoja imetykseen:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=132&Itemid=158

Pumppaaminen lisää maidontuotantoa, se kannattaa lopettaa. Lypsät vaikka sitten ihan muutaman millin pois jos tuntuu että rinnat räjähtää.

Oletko kokeillut erilaisia imetysasentoja? Esimerkiksi maitoa heruu hieman hitaammin, jos makaat selälläsi ja otat vauvan vatsasi päälle syömään.

Hyvä että maitoa tulee :) Minun vauva on kohta 3 kk ikäinen ja samaa ongelmaa oli meilläkin että meinas välillä vetää väärään kurkkuun kun suihkuaa niin vauhdilla ja kakat ei meinanneet sopia vaippaan. Nyt on mennyt niin ettei tule kakka kuin 2-3 kertaa viikossa.

Ilmavaivoihin olen kokeillut rela-tippoja mutta eipä ne kovin auta, näyttää ilmavaivat pahenevan meillä jos satun syömään suklaata ja juomaan virvoitusjuomia joten niitä sitten olen vältellyt. Vauvan imettäminen pystyasennossa on meillä auttanut siihen että maito menis masun pohjaan asti eli nojaat tuolissa 45 asteen kulmassa taaksepäin vauva makaa siten että hänen jalkansa ovat sinun imetyspuoleisen jalan molemmin puolin ( voit nostaa oman toisen jalan toisen polven yli niiin korottuu hieman ) ja vauvan pää pääsee nojaamaan sinun käsivarteen samalla kun syö (nyt kyllä selitin vaikeesti, toivottavsti ymmärsit). Eli silloin puklailu pitäs vähentyä hieman. Meilläkin tulee välillä sitä tavaraa suusta aika lahjakkaasti ulos...
Onhan niitä juttuja mitä syömällä maitoa ei heru mutta en lähtis sille linjalle kun loppuu viel kokonaan maidon tulo. Ja ei auta varmaan kun nostaa ja röyhtäyttää vähän väliä vaikka onkin todella inhottavaa hommaa jos toisella on kova nälkä. Ja maidonkerääjiä on olemassa myös minkä voi esim. syötön ajaksi laittaa toiseen rintaan.

Haukkomista on inhottava katsoa, mutta rauhoittele vauvaa aina kun haukkoo henkeä. Meillä 3 kk vanhakin vielä melkein joka syötöllä haukkoo kun maitoa meinaa mennä väärään kurkkuun, mutta ihan tyytyväisenä kuitenkin syö. Maitoa ei enää tule paineella, mutta ilmeisesti horroksessa syödessä meinaa vahinko käydä. Ensimmäiset 2 kk oli kakkaa joka vaipassa, sitten tasaantui. Ajan kanssa varmasti teilläkin kaikki tasaantuu. Laita toiseen rintaan aina maidonkerääjä. Voisit kokeilla, että syötät useamman kerran samasta rinnasta peräkkäin. Ja että lapsi on syödessä vatsasi päällä ja sinä maaten, niin maitoa tulee kenties hieman pienemmällä virtauksella. Joillain auttaa myös ihan kyljelläänkin imettäminen.

Kiitos neuvoista! Olenkin jo yrittänyt kyljelläni imettää, pitää vielä koittaa tuota selällään imettämistä. Kyljellään imettäminen auttaa lähinnä siten, että vauvan on helppo sylkeä yli vyöryvät maidot eikä yski niin paljoa. Onhan se kiva että maitoa tulee, mutta ei pahemmin muualla kehtaa imetellä kuin kotona kun sitä maitoa on sitten joka paikassa. Sänkykin on pyyhkeellä vuorattu ja pakko on silti nukkua liivit ja liivinsuohat päällä ja siltikin herään usein maidosta märkänä jós liivinsuoja on vähän huonosti.

Mäkin testaisin erilaisia imetysasentoja. Maidonkerääjä on hyvä juttu kanssa, mä aina vaan unohdin sen ja sitten kumarruin nostamaan jotain ja siinähän mulla oli maitoa ympäri huushollia :)!
Toivottavasti maidontulo tasaantuu pian.

Minulla oli sama juttu esikoisen kanssa. Ensimmäiseen puoleen vuoteen en edes yrittänyt imettää muuten kuin kyljellään/selällään. Tein muuten ihan saman virheen, että lypsin maitoa pois liikaa ja kiihdytti maidontuloa entisestään.
Jos seuraavan tulokkaan kanssa käy yhtä hyvin, niin alan luovuttaa maitoa, harmittaa heittää sitä poiskaan.

Yhteistyössä