imetysdieetti vai imetyksen lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jelp"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jelp"

Vieras
tilanne sellainen , että vauvalla 4kk on paha atooppinen ihottuma, ja seuraavaksi edessä allergiakokeet.

lääkärin mukaan enemmän kuin todennäköistä että ruoka-aine allergioita olisi ja näin ollen joutuisin sitten imetysdieetille.

Mutta en tiedä kannattaako tuo imetysdieetti kun tää imetys takkuaa muutenkin, vauva juo 6dl korviketta nyt päivässä ja imetän enää vaan aamusin, iltaisin ja öisin koska vauva vaan raivoaa rinnalla eikä suostu syömään ja noinakin aikoina huonosti. korviketta on saanut alusta lähtien kun paino ja pituus ei oo vaan nousseet riittävästi.

Kun tää imetys on muutenkin niin hankalaa niin tekis mieli lopettaa tää imetys kokonaan ja kokeilla erityiskorviketta. lääkärin mukaan pitäs dieetti alottaa. oonko ihan hirveä jos lopetan imetyksen voiko sitä lääkärille sanoa että mä en oikeesti jaksa mitään dieettiä alottaa ku se imetys ei muutenkaan suju.

Ja lisään vielä, yhtyä mulla oli käytössä dieetti, jossa söin suunilleen perunaa ja riisiä, possun ja broilerin lihaa....siitä huolimatta vauva huusi ekat 6kk...testailtiin monet kerrat....oma terveys alkoi jo kärsiä, paino alipainon puolella ja varmaan puutostilojakin...

Et ole hirveä. Vaikka itse olenkin ollut imetysdieetteineni ja taaperoimettäjänä varmaan suunnilleen täydellisen imettäjän perikuva, ei mielestäni kannata suhteettomasti ottaa stressiä imettämisestä, jos se käy liian raskaaksi. Varsinkin kun olet jo 4 kk imettänyt.

Toisaalta kannattaa kuunnella millaista imetysdieettiä ehdotetaan ja päättää sen mukaan. Itse olin pitkään mm. maidottomalla dieetillä, enkä kokenut sitä ekan parin viikon jälkeen hankalaksi. Mutta tämäkin riippuu esim. omista ruoanlaittotottumuksista. Meillä ei käytetä kovin paljoa maitotuotteita ruoanlaitossa muutenkaan, joten muutos rajoittui lähinnä siihen, että jätettiin muutamat ruokalajit pois, vaihdettiin margariinia ja jätin juuston pois leivän päältä. Mutta jollekin toiselle, joka on tottunut tekemään paljon maito- ja kermapohjaisia ruokia, voi ruokalista mennä kokonaan uusiksi.

Toisekseen: Oletko saanut imetykseen ohjausta? Olisiko neuvolassa tai jossain muualla saatavilla tukea asiaan, jos esim. imuotetta pystyisi korjaamaan?

Joka tapauksessa: Tee siten kuin parhaaksi näet ja teille sopii. Vauva on saanut jo äidinmaitoa ja toisaalta saa jo nyt korviketta, joten kokonaan korvikkeelle siirtyminen ole mikään kamala asia.

no en tiiä onko menneisyyttä mutta tuollasta dieettiä lääkäri mulle ehdotti että luultavasti olisi tulossa. Kun tuo imetys muutenkaan ei suju ja mulla on muutenkin vatsan kanssa itsellä oireita niin pelkään just miten oma terveys tuosta kärsisi. Tuntui vaan että lääkäri ei ymmärtänyt kun näitä yritin selitellä, puhui vaan että kyllä se dieetti on aloitettava jos allergiaa on.

itsestä se tuntuisi tosi kamalalta ja tuntuu että oonko tosi huono äiti jos mä en ala dieettaa ja koen sen liian raskaaksi. vauva ollut muutenkin koliikkivauva joten on ollut raskasta ja väsymystä muutenkin. en jaksaisi vaan enää vielä alkaa dieetata tähän päälle.

Oletteko siis kokeilleet jo korvikkeen vaihtoa (maidottomaan)? Ekana vaan tuli mieleen, että jos syy ihottumaan on siinä korvikkeessa, ja pelkkä korvikkeen vaihto auttaiskin. Mutta mitä imetykseen tulee, niin sillä on toki kiistattomat hyötynsä, mutta ei sitä oman mielenterveyden kustannuksella kannata väkisin vääntää. Äidin jaksaminenkin on tärkeä osa lapsen hyvinvointia. Itse tiedät parhaiten milloin raja tulee vastaan. Imetykseen on kyllä saatavilla paljon tukea ja neuvontaa, mutta jos muutenkin on ihan piipussa niin voi olla liikaa vaadittu kauheasti tehdä työtä imetyksen eteen.

Yhteistyössä