Imetysdieetti-ongelmia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Johannina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Johannina

Jäsen
20.05.2008
246
0
16
Pian 2,5kk tyttäremme kärsii refluksista, se on todettu ph-mittauksessa, mutta vielä on vähän epäselvää, onko syy rakenteellinen vai allergia. Allergian puolesta puhuisivat vauvan suolisto-oireet: pahanhajuinen vihertävä ripulikakka, pahanhajuiset pierut. Olen ollut nyt 2,5 viikkoa maidoton-munaton-soijaton -dieetillä, joka ei tuottanut mitään tulosta puolessatoista viikossa. Silloin meni kuppi nurin ja karsin omatoimisesti ruokavaliostani käytännössä kaiken; jäljelle jäi vain maissi, tattari (vähäisessä määrin), sianliha, puolukka, rooibostee, oliiviöljy, suola, sokeri, vesi.

En tiedä, kuvittelinko vain, mutta n. 3-4 päivässä tällä dieetillä sain jotain tuloksia. Sitten oli lääkärin vastaanotto (allergologi, yksityinen) ja hän kielsi minua olemasta noin tiukalla dieetillä, koska elimistöni kärsii ja lopulta myös äidinmaito voi kärsiä, eli dieetti on huono niin vauvalle kuin itsellenikin. Hänen kehoituksestaan aloin syödä myös hirvenlihaa, riisiä ja mangoa, koska tosi harva vauva kuulemma oireilee niille äidinmaidon kautta.

Vain päivän kuluttua dieetin laajentamisesta tyttöparan oireet muuttuivat taas yhtä vaikeiksi, eli tosi tosi pahanhajuista löysää, vihreähköä kakkaa, pieruja, oman päänsä kokoisia puklulammikoita, vanhoja, pahanhajuisia, kokkareisia pukluja, köhimistä, kakomista, itkuisuutta, nukahtamisvaikeuksia, imemisvaikeuksia...

En siis nyt oikein luota lääkärin arviointiin ja kysyn kokeneemmilta, onko tavallista että vauva oireilee hirvenlihalle, riisille ja mangolle äidinmaidon kautta? Ja tulevatko suolisto-oireetkin tosiaan vain vuorokauden sisällä siitä, kun äiti aloittaa sopimattoman ruoan syönnin?

Vai onko kyseessä jokin ihan muu vaiva??? Mikä muu voisi aiheuttaa pahanhajuista kakkaa ja isoja pukluja kuin ruoka-aineallergia? Ja mitä ihmettä voisin nyt seuraavaksi tehdä, palata siihen possu-puolukka-maissi-tattari -dieettiin, joka on suoraan sanoen aika karmea. Mutta siihenkin olen valmis, jos se vain vauvan hyväksi olisi. Allergialääkäri vain oli eri mieltä? Mitä ihmettä nyt teen???

Jep soija jäi heti alussa pois. Lääkäri suositteli myös perunaa, ja olen sitäkin siis nyt muutaman päivän syönyt (unohtui ekasta postauksesta). Lääkärin mielestä vauva ei voi oireilla äidinmaidon kautta tulevalle perunalle...
Ja lisäkysymys: olen syönyt riisi-ja maissimuroja, mutta niissä on pieni määrä mallasta. Voiko vauva oireilla tästäkin?

Mallas on kai ohraa (?). Kyllä vauva voi oireilla hyvinkin pienille määrille. Hyvä tärppi olisi jättää mallasta sisältävät murot pois ensin. Tiukin dieettisi (maissi, tattari (vähäisessä määrin), sianliha, puolukka, rooibostee, oliiviöljy, suola, sokeri, vesi) on tosiaan tosi hurjan niukka, varsinkin jos itsekin koet sen "karmeaksi". Vaikea kuitenkin sanoa toisen puolesta miten sellaisella dieetillä jatkossa pärjää. Yksilöllistä se on. Hyvä on kuitenkin olla allergialääkärin valvonnassa dieetin kanssa, ihan jo itsesikin takia.

HUOM! Mille tahansa voi lapsi reagoida myös äidinmaidon kautta. Ei voi siis sanoa, että perunalle ei voisi reagoida. Mun ymmärtääkseni mango on tilastollisesti melko yleinen allergisoiva.

Kalkkia ja vitamiineja olisi hyvä sinun ottaa dieetin aikana purkeista.

Täällä yksi ex-imetysdieettaaja, joka lopetti imetyksen juurikin siksi, että ihan kaikelle voi kokemukseni mukaan oireilla äidin maidon kautta. Mä en saanut dieettiä kuntoon tai sitten olisi pitänyt varmaan jäädä ihan parille ruoka-aineelle. Meillä lapsi reagoi tosi voimakkaasti esim. perunaan.

Meillä oireena oli/on refluksia ja vauvana erityisesti tuota kuvaamaasi kakkaa.

Yksi mahdollisuus on hoitaa lapsi äärisuppealla dieetillä oireettomaksi ja siitä sitten lähteä rauhallisesti laajentamaan omaa ruokavaliota. Täytyy ottaa vitamiinit ja kalkit purkista ja syödä runsaasti niitä ruokia, mitä voi.

Meillä dieetin tiukennus auttoi hetkeksi, mutta heti kohta oireet palasivat. Meillä siis lapsi allergisoitui koko ajan lisää mun syömisille ja siinä oli ihan loputon kierre. Me ei päästy koskaan imetyksellä sellaiseen tasaiseen oireettomaan vaiheeseen. Tiedän silti useita, jotka ovat imettäneet pitkäänkin ja saaneet omaa ruokavaliota laajennettua ajan myötä. Imetysdieetaaminen on rankkaa, mutta toisaalta varmaan myös palkitsevaa jos siinä onnistuu. Itse koin sen raskaaksi eritoten siksi, etten saanut lasta oireettomaksi.

Kiitos kaikille neuvoista, tuota perunaa olen miettinyt itsekin, eli jätän sen kyllä ehdottomasti pois. Mangon kanssa vielä arvon, jatkanko ja tsekkaanko tuottaako jo perunan pois jättäminen tuloksia, vai kokeilenko jotain toista hedelmää. Mikä hedelmä olisi "tilastollisesti" vähiten allergisoiva?

Ihmettelen myös, miten kokenut ja arvostettu lasten allergioihin erikoistunut lääkäri voi antaa sellaisia lausuntoja, että perunalle harva lapsi on äidinmaidon kautta allerginen... Alan epäillä koko lääkäriä, vaikka moni tuttuni on saanut lapsiensa allergioihin häneltä avun, ja muutenkin tuntuu pätevältä kaverilta. Se tosin kummastuttaa hänessä myös, että hän on määräämässä mittauksesssa todettuun refluksivaivaan Prepulsidia, vaikka sehän on aika vaikea lääke, ymmärtääkseni. Mieluummin aloittaisin jollain miedommalla lääkkeellä (esim. Losec) ja tsekkaisin tämän allergia-asian loppuun asti, päästäisiinkö sillä refluksinkin osalta oireettomaan vaiheeseen... On tää vaikeaa kun ei tiedä, mihin oikein luottaa.

Nallepuh82: minkä ikäinen vauva oli, kun jouduit lopettamaan imettämiseen, ja mihin korvikkeeseen siirryitte, kävikö korvikkeelle totuttaminen helposti? Millainen tilanteenne on nyt, mille kiinteille lapsenne on allerginen?

Lopetin imetyksen lapsen ollessa 4,5 kk. Ensin käytössä ollut Almiron ei sopinut eikä myöskään soija korvike. Meillä onneksi sopi Neocate. Korvikkeeseen siirtyminen meni loppupelissä tosi helposti, vaikka itse sitä pelkäsin ja eka korvike ei sitten käynytkään. Mä sain lääkkeet maidontulon lopettamiseen ja lapsi siirtyi siis ihan kertarysäyksellä korvikkeeseen. Se oli aika uhkarohkeaa näin jälkeen päin ajateltuna, mutta silloin lähdettiin siitä, ettei äm ole se sopiva maito ainakaan ja jotain muuta on keksittävä.

Tuo Prepulsid on tarkoitettu enemmän rakenteellisesta refluksista kärsiville. Se tiukentaa ruokatorven sitä "sulkijaa", joka on monesti rakenteellisesta kärsivillä löysä ja lisäksi jouduttaa ruoan siirtymistä vatsalaukusta suoliston puolelle. Koska teillä on aika vahvasti tuo allergialta vaikuttavaa, en välttämättä näkisi sitä ratkaisuna ongelmaan. Losec ja muut vastaavat säätelevät vatsahapon erittymistä ja näin ollen ylösnouseva kama ei ole niin hapanta.

Meillä on tällä hetkellä ruokavaliossa riisi, maissi, pinaatti, bataatti, tattari, hirssi, uuden-seelannin lammas, hirvi, jänis, banaani, lanttu ja satunnaisesti vattu. Tällä hetkellä tauolla on quinoa ja amarantti. Kokeiluja on tosi useita, mutta toistaiseksi tuo on menu. Olisin siis saanut olla aika velho, että olisin saanut dieetistäni toimivan :)

Noin tilastollisesti mango on aika allergisoiva ja en oikein kyllä ymmärrä, miksi sitä on suositeltu. Joku mangon sukulainen persikka on jo esimerkiksi paljon siedetympi noin yleisellä tasolla, mutta aika yksilöllisiähän allergiat on.

Yhteistyössä