Imetysdieetti - miten löytää kielletyt ja sallitut ruuat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tyär

Uusi jäsen
22.04.2009
15
0
1
Hei,
ihan noviiisina tänne kirjoittelen. Vauva on 3 kk ja kuukausi sitten tajuttiin, että jotain allergiaa on, kun oli (mun) medikaalisesta syystä oltava pari päivää maitokorvikkeella ja tyypin maha meni ihan vihreäksi ja kuralle. Sittemmin on reagoinut myös mun syömään maitoon.
Oireita: vihreä limainen vetinen kakka, itkuisuus, kasvojen lehahtaminen punaiseksi syötän jälkeen ja nyt myös atooppinen ihottuma.

Aln maidon-munaton diettin aikana oireet paranivat ja vauva oli yhtä hymyä - oikein itketti, kun tajusi, mitne iloinen lapsi olisi, jos ei näitä vaivoja olisi..Oireet kuitenkin palasivat taas parin viikon jälkeen.

Mistä te hyvät ihmiset tiiätte, mitä voi syödä? Tuntuu ihan sekavalta vyyhdeltä koko homma. Asun ulkomailla ja allergiatesteihin ei ole ihan helppo päästä - täällä ei oikein tunneta sellaista asiaa kuin äidinmaidosta allergisoituminen.

Olen nyt jättänyt pois maidon, munan, viljat, soijan ja yleisallergeenit (hedelmät, mansikat, pähkinät, pavut). Mutta joku mättää silti. Miten ihmeessä osaan alkaa etsiä oikeita ruoka-aineita?

pari päivää olen kokeilumielessä syönyt vain lammasta, mustikkaa, tattaria, banaania, kurkkua ja salaattia. Mutta vieläkin mättää ja naama lehahtaa syötöstä.

Itelläni on siitepölyallergia ja tuntuu, että nyt kevään myötä mun omat allergiat ja ristireaktiot sotkee asiaa entisestään.

Voi harmistus! Tuo atopia/allergia onkin aikamoinen pähkinä purtavaksi, mutta ihan ensiksi neuvoisin kahlaamaan läpi tuota atopia/allergiaketjua, jonka joululahja on aloittanut. Löytyy varmaankin ihan etusivulta koska sinne minä ja joululahja olemme purkaneet omia diettejämme.

Meillä siis pian 1 vuotta täyttävä poika, jonka kanssa olen vieläkin aika rankalla dietillä. Dietti on jatkunut joulusta saakka. Hänellä on ollut atoppinen iho vauvasta saakka, mutta koko homma levisi käsiin 6 kk ikäisenä jolloin aloitimme kiinteät ruoat. Samassa yhteydessä tajusin, että lapsi reagoi myös rintamaidon kautta tuleville allergeeneille. Itse olen käynyt läpi mm. joka ainoan vitamiinipilleripurkin joista olen tutkinut ettei sisällä mm. laktoosia, maissia kaikkine johdannaisineen (maltodekstriini, tärkkelys jne.), sorbitolia ja niin edelleen. Meillä mm. maissi ja peruna on testattu allergisoiviksi.

Tällä hetkellä molemmille sopivia ruoka-aineita on kymmenkunta, mutta varmaan enemmänkin voisi olla jos en olisi vetänyt diettiä heti alkuun niin rajoitetuksi. Dietin laajentaminen voi olla myös aika hidasta puuhaa. Ainakin meillä. Pirunmoinen työ tämä diettaaminen on ollut, mutta tällä hetkellä poika on oireeton, ainoastaan poskissa on pienet punoitukset, joten onnellisia ollaan. Pikkuhiljaa kokeillaan uusia ruoka-aineita ja toivotaan että löydettäisiin kasviksia muutamien lihojen rinnalle.

Näyttää siltä, että olet tehnyt jo omaan diettiisi ne muutokset joita ensialkuun kai Suomessa suositellaan. Itse olen nyt vasta ihan vähän aikaa sitten huomannut, että vaikka dietti on jotakuinkin kohdallaan, voi ihon paraneminen silti kestää pahimmista ärsytyksistä vielä pari päivää. Tästä johtuen varmaan itse vedin liian nopeasti dietin liian tiukalle, joten malttia kannattaa pitää. Yöunet meillä on aika hyvä indikaattori sen suhteen, onko poika saanut jotain sopimatonta, siinä tapauksessa seuraava yö menee pieleen, mutta ei yleensä vaikuta enää sitä seuraavaan yöhön.

Tuohon kokeilemaasi diettiin on vaikea oikein kommentoida. Siinähän ei pitäisi kai olla mitään kovin pahasti allergisoivia ja monillehan tuo lammas ja tattari mm. on oikein hyvät vaihtoehdot, mutta meillä poika ei siedä kumpaakaan... samoin kaikki tuoreet vihannekset on nyt out. Meille turvallisia on ollut mm. riisi ja kaura, mutta näistä perinteisistä lihoista ei oikein käy mikään kun taas lohi (?!?) sopii. Tämä soppa on siis aikamoinen ja vaatii oikeaa salapoliisityöskentelyä. Tsemppiä siis siihen.

Mistähän se muuten johtuu, että me ulkomaanelävät olemme nyt tähän suohon joutuneet?! Itse asumme ulkomailla UK:ssa ja jossakin maailmalla taitaa myös joululahja perheineen majailla. Ihan uteliaisuudesta kysyn... missä päin te asutte?

Muutama päivähän ei välttämättä tuo vastetta dietille vielä, vaan ne pahikset voivat säilyä ämmässä 2 viikkoa ennenkuin kokonaan häviävät-eli oireilu voi vielä jatkua, mutta se ei välttämättä tarkoita ettei uusi diettisi purisi! ja tuossa toisessa ketjussa oli myös niistä määristä; heti suppeaksi vedetty dietti voi allergisoida vauvan niille muutamalle ruualle mitä syöt paljon :( entäs jos koettaisit jotain saada siihen vielä mukaan, ettei noin kävisi. että mielummin vähäisi määriä vähän laajemmin syötynä. en nyt tarkoita että että peruna, porkkana jne mukaan yhtäkiä :)
meillä kasviksista käy tytölle tuorekurkku, kurpitsa (se ns halloween kupitsa, ehdottomasti ei kesäkurpitsa) palsternakka ja mustajuuri. ei mitään perinteisiä kukka+parsakaaleja, bataattia.. eli jokin noissa kaviksissa tekee pahaa. mutta sitten marjoista ja hedelmistä on löytyneet vain aprikoosi+omena jotka eivät sovi, kaikki muut koetetut ovat sopineet. viljoista on vaan maissi+riisi, ja lihasta broileri-kaikki muut testatut (mm lammas, sika, hirvi, nauta) eivät vain sovi. näillä mennään, tyttö on 1½v ja kasvaa ihan normaaleilla käyrillä, vaikka ruokavalio on mitä on :D

Yhteistyössä