imetysasiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanna1980
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nanna1980

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
1 796
0
36
Mulla kohta 8 kk neiti, ja imetys ei mennyt niin kuin olin suunnitellut...Alussa annoin pelkkää rintamaitoa, 1 kk neuvolassa huomattiin että painoa ei ollut tullut tarpeeksi, eli maitoa ei siis tullut tarpeeksi (vaikka imetin tiheästi, söin terveellisesti ja usein yms.)ohjeeksi neuvolasta annettiin tihentää entisestään imetyskertoja ja aina molemmat rinnat niin paljon kuin vauva jaksaa syödä,
no 2 kk neuvolassa ei taaskaan paino ollut noussut tarpeeksi, tästä seurasi että jouduin ruveta antamaan korviketta aina imetyksen päälle, lisäksi stressaannuin kun oli huono omatunto ja syyllisyys siitä että rintamaito ei riitä vauvan ravinnoksi-ei paljon motivoinut imetykseen! Näin jatkoin sitten n. 5 kk ikään asti jolloin maito yllättäen väheni ihan olemattomiin, en kokenut enää imetystä mielekkääksi koska niin vähän tuli...pumppaamallakin sai vaivaiset 10 ml.
Jotenkin tuntuu että imetyksestä vouhotetaan liikaakin, meidän tyttö on täysin terve, ei ole yhtäkään flunssaa eikä mahatautia sairastanut elämänsä aikana, vaikka sai rintamaitoa vain 5 kk.
Kysyisinkin että onko niin että toisilla maitoa tulee enemmän kuin toisilla?mä olisin halunnut imettää kauemmin,mutta minkäs teet kun maitoa ei tullut riittävästi.

Minulla esikoisen aikaan maitoa tuli todella reippaasti..sillä olisi ruokkinut vaikka kaksi...Sitten syntyi kaksostytöt ja maitoa tuli yrityksistä huolimatta todella niukasti. Tytöt olivat osittaisella imetyksellä noin 3kk:n ikään asti ja siitä eteenpäin korvikkeella. Tämä meidän nuorimmainen tyttö nyt 5kk ja imetyksellä ollaan menty...Eli aina ei voi onnistua imetyksessä kaikesta yrityksestä huolimatta, mutta ei siitä pidä huonoa omaatuntoa tuntea. Minun kaksostyttöni ovat olleet ihan yhtä terveitä kuin imetetty isoveljensä :D Ja jos et tällä kertaa onnistunut imetyksessä niin älä huoli, ensikerralla tilanne voi olla toisin =)

olenkin ajatellut, että jos joskus saamme toisen lapsen, toiv.maito riittää silloin paremmin. Tämä imetys on varmaan sellainen asia josta äidit helposti syyllistyy, ja eihän se tosiaan aina onnistu yrityksistä huolimatta!
oon jostain lukenut että tärkeää olisi että vauva saisi rintamaitoa ainakin sen 3 kk(koska niin kauan kestää että vauvan oma immuniteettisuoja rakentuu, suoja-aineita saa äidinmaidosta)mutta eiköhän korvikkeella vauvat kasva ihan samalla tavalla: )

Juuri näin :D Ja meidän äitien tulisi muistaa myös se että emme syyllistä toinen toisiamme näissä imetysasioissa. Se mikä toiselle on helppoa ja sujuu luonnostaa ei sitä ehkä toiselle ole kaikesta yrittämisestä ja haluamisesta huolimatta :hug:

Näin on! Kyllä toi imettäminen on niin yksilöllinen asia. Esikoistani imetin vain n 1 1/2 kk. Silloin koin, että imettäminen ei vain ollut "mun juttuni". Maitoa kyllä olisi tullut, siitä ei ollut kyse. Ja lapsi on ollut todella terve (nyt 4 1/2 v.).Hyvä jos kaks kertaa vuodessa normaalin flunssan sairastaa.
Nyt toista lasta odottaessa ajattelin, että voisin yrittää imetystä pidempään, jos vaan tuntuu hyvältä. Pikkasen vaan "ärsytti", kun tossa viimeisessä lääkäri käynnissä neuvolassa lääkäri tuumasi mulle, että tiedänhän mä sen, että lasta olis ihan hyvä imettää vaikka sinne yks vee asti....teki mieli sanoo että tyhmänäkö mua pidät?

Yhteistyössä