Imetysasennosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Hei! Kaipaisin apua hyvän imetysasennon löytämiseen. Kun imetän istualleen sohvalla, tuntuu, että vauva on ihan miten sattuu ja mulla kipeytyy selkä ja hartiat. Hankin Doomoo-imetystyynyn, se on vähän auttanut, mutta silti rento, hyvä asento on hakusessa. Etenkin kun vauva on vasta pari viikkoinen ja saattaa imeä rintaa tunninkin. Te, joilla on imetystyyny, annatteko vauvan olla siinä "vapaasti" vai pidättekö vauvaa kuitenkin käsivarsilla, kuten "perinteisessä" imetysasennossa? Entä kuinka tärkeää on, että vauva on "napa napaa vasten"? Meillä ainakin sängyssä imettäessäni vauva tykkää maata selällään vain pää sivulle rintaan päin kääntyneenä. Kaikki imetysasentoon liittyvät vinkit ovat tervetulleita!

Moikka!

Mä sain tuohon imetysasentoon apua imetystuen sivuilta, siellä oli ihan kuvien kanssa tarkkaan selitetty hyvä asento. Ellet oo vielä lukenu, kannattaa käydä! Mulla oli kans vaikeuksia alussa, mutta kun vauva vähän kasvoi ja jäntevöityi, niin asento alkoi löytyä. Nyt vauva on 2,5kk ja asento on sellainen, että vauva makaa sylissäni puoliksi kyljellään tissin suuntaan kääntyneenä, ja itse olen etukumarassa, yleensä risti-istunnassa. Käsillä tuen vauvaa selän alta. On aika vaikea selittää.. Siis en varsinaisesti pitele vauvaa koholla, vaan se ikään kuin lojuu pitkin pituuttaan sylissäni ja kumarrun niin että ylettyy rintaan. Tai sitten pidän kyynärvarttani pään alla niin, että vauvan pää on hieman koholla, jolloin ylettyy rintaan paremmin. Joskus laitan vauvan pään alle tyynyn, jolloin voin itse nojata sohvan selkänojaan. En nyt tiedä tajusitko tästä mitään, on niin hankala selittää! Mutta siis, luulempa että hyvä asento löytyy ajan mittaan, ja se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Ja kun vauva kasvaa, imetysasento helpottuu.
Niin ja tuota imetystyynyä kokeilin vain synnärillä mutta se ei ollut oikeen mun juttu. Tsemppiä!

Imetysasennon pitäisi olla äidille (sekä vauvalle) rento. Jos äiti joutuu kumartumaan eteenpäin tai kannattelemaan vauvaa käsillä, se on pidemmän päälle tosi rasittavaa. Vauvan tulisi maata kyljellään, jotta nieleminen on helpompaa. Kokeilkaapa itse kääntää pää toiselle sivulle ja nielaista ja sitten nielaista pää suoraan eteenpäin. Vissi ero! Ihan pienen vauvan kanssa voi makuultaan imettäessä laittaa rullalle käärityn lakanan tai pyyhkeen tueksi vauvan selän taakse (rullan yläreuna hartioiden tasolle, ei niskaan ettei pää väänny väärään asentoon!), jolloin vauva pysyy kylkimakuulla ilman että äidin tarvitsee tukea käsillä selästä.

Mulla itselläni on käytössä imetystyyny, jolla saan vauvan niin ylös ja lähelle rintaa, että molemmat kädet ovat vapaina (ja pystyn vaikka lukemaan kirjaa tai lehteä...) ja voin nojata rennosti selkänojaan. Imetän yleensä sohvalla istuen, jalat tukevasti lattialla. Jalkojen alle kannattaa laittaa joku koroke, vaikka sellainen muovinen pikkujakkara jota lapset käyttää ylettyäkseen vessan lavuaarille. Parantaa asentoa huomattavasti, äidin ei tarvitse kumartua kohti vauvaa. Reissun päällä tai jos jalkakoroketta ei ole saatavilla, istun risti-istunnassa ja laitan imetystyynyn alle tavallisen tyynyn että saan vauvan riittävän lähelle.

Kaiken a ja o on siis se, että vauva on saatava riittävän lähelle, jottei äidin tarvitse kumartua tai kenottaa hankalassa asennossa. Joillain siihen sopii parhaiten imetystyyny, toisilla tavallinen tyyny, kolmas selviää ilman mitään tyynyjä ja neljäs tarvitsee kaikki tyynyt. =)

No mä en ole kokenut tuota eteenpäin kumartumista yhtään hankalaksi.. en ehkä sitte osannu selittää mitä tarkotin. Ja siis ei mulla se vauva ole pää sivuttain vaan silleen puoliksi sivuttain, eli sillä viittasin siihen, kun ap kysyi, kuinka tärkeä on tuo "napa vasten napaa" -juttu. Olen joo kumarassa ja vähän koukussa ehkä, mutta mulla ainaskin tuli hartiat kipeämmäksi kun yritin istua suorassa ja pidellä vauvan päätä rinnalla. vaikka tuinkin käsivarteni tyynyllä. Ja myös vauva on ihan rennosti ja tyytyväinen, ja imetys sujuu hyvin. Ja kuten sanottu, asento alkoi löytyä vasta tuossa kun vauva oli 1kk eikä ihan vastasyntynyt, jolloin imetin enimmäkseen makuullaan. jokainen varmaan löytää sen itselleen luontevimman asennon ajan kanssa. :)

Yhteistyössä