Imetysajan ruokavalio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Essie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Essie

Aktiivinen jäsen
06.06.2009
7 168
1
36
Tuli mieleen et nyt olisi varmaan hyvä aika miettiä tuota imetysajan ruokavaliota, huomenna kun on tuo laskettu päivä :D
Laittakaas kaikkia imetyksen ja vauvan kannalta hyviä ruoka-aineita pinoon!
Ja tietty jos joku ihana ihminen jaksais ihan reseptejä laittaa niin oisin kiitollinen! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ihan normi ruokaa.. ei oo kaiketi olemassakaan mitään "imetysajan ruokavaliota"

No mä nyt vähän meinasin et mitä ruoka-aineita kannattaa välttää esim siks ettei vauva saa vatsavaivoja. Oon kuullut että esim kaali olisi sellainen mikä aiheuttaisi vauvalle vatsavaivoja.

jos jotain kannattaa hieman välttää, niin niitä ruokia jotka aiheuttaa itsellesikin ilmavaivoja (voi aiheuttaa niitä vauvallekin) .. yleisimmin: sipuli, ruisleipä, suklaa, herneet, kaali, kahvi, jne..

Mutta turhaan ei kannata alkaa vältellä mitään. Näin neuvottiin neuvolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja hedona:

No mä nyt vähän meinasin et mitä ruoka-aineita kannattaa välttää esim siks ettei vauva saa vatsavaivoja. Oon kuullut että esim kaali olisi sellainen mikä aiheuttaisi vauvalle vatsavaivoja.

Ei niitä kannata etukäteen alkaa karsia, kun ei voi tietää mikä just sun vauvan vatsaa kipristää, vai kipristääkö mikään :) Suuremman palveluksen teet vauvalle, jos syöt maitohappobakteereita jo odotusaikana ja jatkat imetyksen aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
jos jotain kannattaa hieman välttää, niin niitä ruokia jotka aiheuttaa itsellesikin ilmavaivoja (voi aiheuttaa niitä vauvallekin) .. yleisimmin: sipuli, ruisleipä, suklaa, herneet, kaali, kahvi, jne..

Mutta turhaan ei kannata alkaa vältellä mitään. Näin neuvottiin neuvolassa.

tässäpä niitä oli ja tohon lisäisin vielä ehdottomasti omenan. Tiedän monta joiden vauvat saanut kauheita vatsavaivoja äidin syötyä omenaa :(

Automaattisesti ei kannata välttää mitään, lapsi kehittää helpommin allergioita jos alkaa turhaan välttelemään. Jos vatsavaivoja tulee, voi pois ottaa kokeeksi sipulin, paprikan, rukiin, kahvin jne.

valkosipuli ja muutenkin voimakkaat mausteet myös saattaa aiheuttaa vaivoja lapsella. meillä esim jos minä söin parsakaalia lapselle tuli vaivoja, mutta kun alkoi itse syödä, ei mitään. Sen huomaa sitten, vaikka en ole edelleenkään saanut selville kuinka nopeasti eri ruoka-aineet vaikuttaa maidossa?? Jos tietäs olis helpompi karsia..

ensin sanot että haluat tietää mitä kannattaa välttää ja sitten seuraavassa kerrot haluavasi reseptejä kun et oo syöny normiruokaa muuta kuin koulussa.. Mitä meinaat lapsellesi syöttää..?? jos et kerran osaa/jaksa ruokaa laittaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Ei niitä kannata etukäteen alkaa karsia, kun ei voi tietää mikä just sun vauvan vatsaa kipristää, vai kipristääkö mikään :) Suuremman palveluksen teet vauvalle, jos syöt maitohappobakteereita jo odotusaikana ja jatkat imetyksen aikana.

Kiitos tosta vinkistä! :) Täytyyki kaivaa kaapista meidän maitohappobakteerit...

Tuliset ja kovin mausteiset ruoat ovat saattaneet vaikuttaa tyttöönkin, ainakin oon ollu huomaavinani paukuttelua enemmän silloin. Mitään muuta en oo kyllä välttänyt, kuulemma suklaa ja hiilihappoiset juomat saattavat myös vaikuttaa, lähinnä kai maidon makuun, mut eipä ole neiti kyllä koskaan vielä syömästä kieltäytynyt.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja just:
ensin sanot että haluat tietää mitä kannattaa välttää ja sitten seuraavassa kerrot haluavasi reseptejä kun et oo syöny normiruokaa muuta kuin koulussa.. Mitä meinaat lapsellesi syöttää..?? jos et kerran osaa/jaksa ruokaa laittaa..

Kyllä mä oon kuule aina mun tenavalle tehnyt terveelliset ja hyvät ruuat. En vaan oo itse sitä syönyt.

Kyllä mä oon kuule aina mun tenavalle tehnyt terveelliset ja hyvät ruuat. En vaan oo itse sitä syönyt.

Mitä sinä sitten syöt? :o

Oletko sä oikeesti aikuinen ihminen?

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:

Mitä sinä sitten syöt? :o

Jogurttia, keksejä ym, joskus tulee syötyä leipää ja sellaista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Oletko sä oikeesti aikuinen ihminen?

No en omasta mielestäni. Mun mielestä aikuinen ihminen on yli kolmekymppinen, mulla on kuitenkin siihen vielä matkaa. Omasta mielestäni olen aikuistuva, tai miten sen sanoisi fiksusti?

Yhteistyössä