Imetys ja äidin ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riikkis + baby
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riikkis + baby

Vieras
Hei,

olen aloitteleva imettäjä, ja mieltäni askarruttaa äidin ruokavalio imetyksen aikana. Kuulin, että tietyt äidin nauttimat ruoka-aineet kuten kaali, sipuli, kahvi ja ruisleipä voivat lisätä vauvan vatsavaivoja. Tietäisikö joku, onko olemassa vielä muita ruoka-aineita, joita kannattaisi välttää, jos vaivoja ilmenee? Olen ottanut käyttöön myös Rela-maitohappobakteeritipat, mutta ne auttanevat vasta viikon käytön jälkeen. Tilanteemme on onneksi suht' hyvä, vauva itkee ja kipristelee imetyksen jälkeen noin tunnin ja sitten rauhoittuu. Kyselen kuitenko jo varuilta, jos tilanne pahenee ja tietty haluan auttaa pientä mahdollisuuksien mukaan jo nyt.

Kiitän kovasti tiedoista,
vauvailoa kaikille,
Riikkis + baby

Olen syönyt kaikkia tässä viestiketjussa mainittuja ruokia (purkkaa en), ja pojalla on ollut jonkun verran ilmavaivoja. Mutta imettäjän on syötävä aika reippaasti, joten ei kaikkia 'pahoja' ruokia voi poiskaan jättää (mitä jäisi jäljelle?).

Meillä pahimmat oli herne, paistettu sipuli ja rieskaleipä. Laskiainen oli yhtä tuskaa kun menin syömään hernekeittoa ja laskiaisrieskaa :(((. Vauva oli aivan ummella ja itki vatsaa kamalasti pari päivää. Ikää oli silloin n. kaksi kuukautta. Nyt kun ikää on reilut puoli vuotta, niin mikään ruoka-aine ei enää tee vatsavaivoja ja täysimetyksellä melkolailla mennään :)

Lakritsi ja kahvi ovat myös jotka voi aiheuttaa ilmavaivoja.
Maman; itse ajattelin ihan samoin, että nyt kun en ole raskaana voin syödä mitä vain, mutta raskaanakin ollessa sai syödä huolettomammin kuin imettäessä =).
Nyt kun vauva on 10kk ja edelleen imetän, niin syön kyllä mitä vain...

Yhteistyössä