Imetysajan ravinto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Herkuttelija...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Herkuttelija...

Vieras
Mitkä äidin syömät ruoka-aineet aiheuttavat eniten vatsavaivoja (ilmaa) vauvalle... jotka siis kulketuvat vauvalle äidin maidon mukana? Mitä ravinto-aineita kannattaisi siis välttää imetettäessä?

Kaalit, pavut, herneet, sipulit, suklaa, kahvi, ruisleipä.

Siinäpä kai ne yleisimmin ilmavaivoja aiheuttavat ruoka-aineet. Itsekin vältin näitä ekat 4-5 kk...

Voih! Tietty kaikkea mistä pidän... Voimakkaan makuinen ruokakin ilmeisesti... Tämän olen ainkin kuullut aiheuttavan masu vaivoja, joten tabasco täytyy varmaan jatkossa jättää hyllylle.

Mites muuten toi maito... Mulla itselläni on todettu laktoosi intoleranssi, mutta se ei aiheuta mulle kuitenkaan mitään oireita. Ihme ja kumma. Juonkin maitoa sitten kuitenkin, kun se ei ole itseäni vaivannut. Voiko tuon testata neuvolassa jollain testillä, että josko se aiheutta vauvalle ilmaa vatsaan?

kuulin etta paprika aiheuttaa vaivoja. olen kylla juonut maitoa, hyva proteiinin ja kalsiumin lahde. yleisesti imettajan kylla taytyy syoda terveellisesti ja monipuolisesti, etta jaksaa imettaa ja hoitaa vauvaa. vitamiineja ja rautaa tarvitaan tietysti enemman kuin normaalisti. itse otan rautaa tablettina, jotkut rautatabletit voivat aiheuttaa myos vauvalle vatsaoireita, en tieda mitka merkit. itse kylla herkuttelen ihan liikaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Voiko tuon testata neuvolassa jollain testillä, että josko se aiheutta vauvalle ilmaa vatsaan?

Ei voi testata. Ainoa luotettava testi on, että olet 1-2 viikkoa syömättä testaamaasi ruoka-ainetta ja katsot, väheneekö ilma vauvan masussa. Sitten voit testata vielä altistamalla eli syömällä sitä ruokaa annoksen yhdellä aterialla ja katsoa, tuleeko 24 h sisällä oireita. Tämä on sama menetelmä kuin vauvojen allergiatestaus, vaikka noissa ilmavaivoja aiheuttavien ruokien syömisessä ei olekaan kyse allergiasta, vaan vain vauvan masun kehittymättömyydestä.

Yleensä nuo ilmavaivoja aiheuttavat ruuat (sipulit, pavut.. jne. mainitut sekä chili, omena, paprika, kofeiini ja hiilihappo) alkavat hiljalleen sopia paremmin, kun vauvan masu kypsyy ja kehittyy. Vaikka jokin siis nyt aiheuttaisi oireita, niin sitä voi testata uudelleen parin kuukauden kuluttua, voi alkaa sopia, ainakin pieninä määrinä alkuun. Eikä kaikille noista kaikista tule oireita.

Eikä toisaalta myöskään kaikkia pikkuvauvojen ilmavaivoja voi välttää, vaikka söisi tai jättäisi syömättä mitä, ilmavaivat vain kuuluvat kuvaan jossain määrin.

Siis miten ihmeessä te tiedätte, mikä imetyksellä ruokitun vauvan (maha)vaivat milloinkin aiheuttaa? Kahden iho-ja mahavaivaisen pienen äitinä olen rumbannut kaikenmaailman välttämisruokavalioiden, varovaisten ruokakokeilujen, D-vitamiinitippojen, maitohappobakteerien, pierulääkkeiden ja antibioottikuurien jnejne jne maailmassa vuositolkulla, ja siltikään en juuri koskaan ole voinut aukottomasti todeta, että mistä lapsieni vaivat milloinkin johtuvat. Imetysaikana ihan mahdotonta, ellei itse ala todella tiukalle ja pitkälle dieetille.

Jälkeenpäin katsoen meillä yksi syyllinen saattaisi olla äidin nauttimat perunat. Siis PERUNAT, ei Tabasco, kaali, ruisleipä, paprika, kahvi, kalja...

Meillä vauva ei koskaan kärsinyt vatsavaivoista muuten, mutta jos ruokaan lisäsi papuja, paprikaa tai herneitä, niin vatsavaivat alkoivat. Mulla on sen verran askeettinen ruokavalio, että nämä kerrat kyllä erottuivat heti. Laitoksella meillä oli yhtenä päivänä juuri tuoreita papuja ja kaikki vauvat huusivat seuraavan yön. Silloin kätilöt kyselivät syömisten perään :). Itse pidän myös tosi tulisesta ja maustetusta ruuasta, mutta imetysajaksi jätin kyllä suosiolla väliin kaikki tällaiset ruuat.

Ei pieruvaivojen syytä voi välttämättä tietää mitenkään. Meillä on toisinaan kovia ilmavaivoja pojalla, vaikka olen syönyt ihan samoja ruokia kuin yleensä. Sitten taas hirveän jalapeno- ja texmex-mätön jälkeen ei mitään. En siis välttele mitään ruokia. Kannattaa seurailla sitä omaa lasta eikä vaan automaattisesti vältellä jotain. Joskus vaan pierettää :)

Ei sitä aina tarkkaan voi tietääkään, mistä masuvaivat tulevat. Mutta kun kyse on vain ilmavaivoista, ei allergiasta, voi syyn löytyminen olla aika selvääkin. Meillä huomasi kyllä illalla ja yöllä, jos oli päivällä tullut syötyä enemmän noita listattuja.

Kofeiini ei välttämättä näy ilmavaivoina, vaan yleisenä hermostuneisuutena ja itkuisuutena, sehän vaikuttaa keskushermostoon. Join kofeiinitonta kahvia ja tavallista harvempia kuppeja alkukuukaudet ja sitten kupillinen kerrallaan tavallista kahvia, kunnes joskus 9 kk iässä ja siitä eteenpäin join normaalin 4 isoa kupillista päivässä.

Allergiat oireilevat yleensä myös iholla (mitä nuo ilmavaivan aiheuttajat eivät tee), mutta on arvioitu, että 20 % ruoka-aineallergioista oireilee vain suolella eli masuvaivoilla. On vaikea aluksi tietää onko tämä vain masuvaivoja vai allergiaa, mutta allergiat eivät helpotu iän myötä, ainakaan aikan vuoden aikana. Useinhan allergia todetaan vasta 5 kk iässä tai vanhempana, jolloin suuri osa tuosta muusta masuoireilusta olisi jo jäänyt historiaan. Kaikkia allergioita ei koskaan todeta, lapsi vain "oppi nukkumaan" tai "rauhoittui" 1,5-2-vuotiaana, jolloin lapsuuden ruoka-allergiat tyypillisesti laantuvat ja poistuvat.

Jaksuja vaan kaikille masuvaivaisten perheille.

Tämä on minusta ollut aina aika outo asia. Jos pelkästään tietyt ruoka-aineet äidin syöminä aiheuttavat vauvalla mahavaivoja, miten on lisäaineiden ym. myrkkyjen laita? Suodattuvatko ne sitten jotenkin maidosta pois? Imettäjiä ei tietääkseni mitenkään erityisesti neuvota välttelemään valmisruokia jne. kuten raskaanaolevia. Voi tietty olla, että muille asia on ihan selvä, mutta itselleni tämä on tullut mieleen vasta nyt imetysajan jälkeen.

Edelliselle: ei meillä ainakaan neuvolassa neuvottu raskaanaolevia välttelemään valmisruokia?

Minäkään en huomannut suoraa yhteyttä tietyillä ruoka-aineilla ja vauvan ilmavaivoilla, mutta kun vauva tuntui niistä kovasti kärsivän, yritin eliminoida kaikki syyt jotka saattoivat pahentaa tilannetta. Ei nyt tuntunut kauhealta asialta välttää muutaman kuukauden ajan jotain sipulia tai suklaata. N. 5 kk eteenpäin aloin pikkuhiljaa niitä taas lisätä ruokavaliooni. Ilmavaivoja on toki vieläkin vauvalla, mutta hän ei niistä enää niin kovasti kärsi, kun suolisto on kehittynyt ja liikkuminen edesauttaa ilman poistumista suolistosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Herkuttelija...:
Mitkä äidin syömät ruoka-aineet aiheuttavat eniten vatsavaivoja (ilmaa) vauvalle... jotka siis kulketuvat vauvalle äidin maidon mukana? Mitä ravinto-aineita kannattaisi siis välttää imetettäessä?

Jos vauvasi ei oireile, niin ei sinun tarvitse välttää mitään!

Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
Ei sitä aina tarkkaan voi tietääkään, mistä masuvaivat tulevat. Mutta kun kyse on vain ilmavaivoista, ei allergiasta, voi syyn löytyminen olla aika selvääkin. Meillä huomasi kyllä illalla ja yöllä, jos oli päivällä tullut syötyä enemmän noita listattuja.

Kofeiini ei välttämättä näy ilmavaivoina, vaan yleisenä hermostuneisuutena ja itkuisuutena, sehän vaikuttaa keskushermostoon. Join kofeiinitonta kahvia ja tavallista harvempia kuppeja alkukuukaudet ja sitten kupillinen kerrallaan tavallista kahvia, kunnes joskus 9 kk iässä ja siitä eteenpäin join normaalin 4 isoa kupillista päivässä.

Allergiat oireilevat yleensä myös iholla (mitä nuo ilmavaivan aiheuttajat eivät tee), mutta on arvioitu, että 20 % ruoka-aineallergioista oireilee vain suolella eli masuvaivoilla. On vaikea aluksi tietää onko tämä vain masuvaivoja vai allergiaa, mutta allergiat eivät helpotu iän myötä, ainakaan aikan vuoden aikana. Useinhan allergia todetaan vasta 5 kk iässä tai vanhempana, jolloin suuri osa tuosta muusta masuoireilusta olisi jo jäänyt historiaan. Kaikkia allergioita ei koskaan todeta, lapsi vain "oppi nukkumaan" tai "rauhoittui" 1,5-2-vuotiaana, jolloin lapsuuden ruoka-allergiat tyypillisesti laantuvat ja poistuvat.

Jaksuja vaan kaikille masuvaivaisten perheille.

...että mihin tämä "tieto" perustuu??? Aikamoista mutu-tietoa. En ole koskaan kuullutkaan mistään 5 kk rajapyykisä allergia-asiassa - enkä paljon muustakaan, mistä kirjoitat. Oikeaa allergiatietoutta minulla on sen sijaan paljonkin.

Meillä vauva on nyt 3kk ja mitään muuta en ole välttänyt, kuin yhden lempiruokani nauttimista, sillä niinä iltoina kun olen herkkuruokaa syönyt, on vauva ollut tuskaisen oloinen (vääntelehtii naama punaisena ja itkeskelee). Tämä ruoka on kukkakaali-sipulipaistos, eli aika tujua tavaraa myös omalle masulleni :)

Aika paljon syön suklaata, mausteita, kahvia, limpparia jne. Vain omien vatsavaivojen takia pitää välillä tuota kahvia rajoittaa. Saattaa vauvani vähille vatsavaivoille löytyä selitystä myös siitä, että syön jatkuvasti biolatten maitohappobakteereja - siinä kun on eniten hyviä bakteereja. Useissa maitohappobakteerivalmisteissa on liian vähän bakteereja, eli teho jää huonoksi, ellei sitten ota esim. 6-kertaista määrää ohjeeseen nähden.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn vaan...:
...että mihin tämä "tieto" perustuu??? Aikamoista mutu-tietoa. En ole koskaan kuullutkaan mistään 5 kk rajapyykisä allergia-asiassa - enkä paljon muustakaan, mistä kirjoitat. Oikeaa allergiatietoutta minulla on sen sijaan paljonkin.

En tarkoittanut, että 5 kk olisi joku rajapyykki. Tarkoitin vain, että yleensä allergiat saadaan selville vasta muutaman kuukauden iässä tai vielä vanhempana, koska silloin nuo alkukuukausien ihan tavalliset masuvaivaisuudet olisivat jo helpottaneet, eivätkä ole sekoittamassa tilannetta. Eli vanhemmat hakevat tosissaan apua ja lääkärit ottaat enemmän todesta tuossa vaiheessa, jos edelleen on paljon ja kipeitä masuvaivoja, kakkaongelmia jne.

Toki osalla allergiat alkavat oireillakin vasta hieman myöhemmin, altistumisen jatkuessa äidinmaidon kautta ja/tai kiinteiden myötä. Moni allergikon äiti on kuitenkin myöhemmin todennut, että olihan nämä oireet selkeitä jo ihan pikkuvauvana, mutta silloin niitä ei vielä tajunnut yhdistää allergiaan, kun kaikki vain sanoi, että vauvat nyt ovat masuvaivaisia, kakkaavat vähän väliä vihreää, kakkaavat harvoin tai mitä nyt milloinkin. Eli oli oireita, jotka voivat johtua allergiasta, mutta voivat olla myös normaaleja ja ohimeneviä.

Sano vain, jos sinulla on parempaa tietoa. Minulle tätä allergiatietoa on kertynyt lähinnä tuttujen kokemuksista ja lapsiperhelehtien asiantuntija-artikkeleista, omakohtaista kokemusta ei, onneksi, ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn vaan...:
...että mihin tämä "tieto" perustuu??? Aikamoista mutu-tietoa. ... Oikeaa allergiatietoutta minulla on sen sijaan paljonkin.

Just joo. Annapa nyt tulla sitten sitä (ainoaa) oikeaa allergiatietouttasi. Itse en asiaan sen kummemmin puutu, meillä ei onneksi ole allergioita. Masuvaivoja vauvalla pienenä oli ja itse en mitään ruoka-aineita vältellyt (en tosin juo kahvia, teetä, kaljaa tai muuta, maitoa kyllä ja paljon...). Vauva on myös saanut Rela-tippoja pariviikkoisesta asti d-vitamiinin yhteydessä, ehkä niistäkin oli apua, mene ja tiedä.

ModestyB on niitä ainoita harvoja oikeasti fiksuja täällä, ihmettelen usein miten hän jaksaa näitä jokapaikan tolloja... Tsemppiä ModestyB:lle, taas kerran.

Lisään vielä, että tottakai noille ilmavaivojen aiheuttajille (yhdelle tai usealle) voi olla myös allerginen. Mille tahansa voi olla allerginen.

Mutta ilmavaivat eivät aiheuta ihoreaktioita ja yleisimmin noista ilmavaivaruuista se reaktio on "tavallinen" masuvaiva pikkuvauvalla (jos tulee mitään reaktiota), ei allerginen reaktio. Yleisimmät allergioiden aiheuttajat taas ovat lehmänmaito, muna ja kotimaiset viljat.

Lueskelin tuossa juuri Tracy Hoggin - vauvakuiskaajaksikin tituleeratun sairaanhoitajan - kirjaa Opi kuuntelemaan vauvaasi. Hän pitää koko äidin ruokavalion vaikutus lapsen mahavaivoihin -touhua pelkkänä myyttinä, paitsi joskus vauvat voivat myös herkistyä äidin ruokavalion ainesosille. Hänen mukaansa ilmavaivat johtuvat siitä, että vauva nielee liikaa ilmaa, häntä ei röyhtäytetä kunnolla tai hänen ruoansulatuselimistönsä ei ole vielä täysin kehittynyt. Lisäksi liikunnassa erittyvät maitohapot voivat aiheuttaa vauvalle mahakipuja. Enpä tiedä; melkoista salatiedettä tämä imeväisten kasvatus joskus on.

Kiitos ihmisille vinkeistä mitä välttää. Melkoista salatiedettä välillä tämä on. Eilisen horror yön jälkeen uusinta ei kiinnosta. Söin eilen hyvässä ravintolassa bouillabaissen ja lapsi huusi 18h sen jälkeen. Itselleni tuli ilmavaivoja selkeästi. Joten ne lienevät yhteydessä huutoon. Edelliset vastaavat huudot tuli intialaisen ruuan jälkeen (ei papuja/linssejä vaan valmismaustepussista kastike). Suklaa oli myös ihan killeri. Glögiä (sehän on periaatteessa mausteista) olen juonu paljon ja ei näytä haittaavan yhtään.

Muutoin laps on pienestä iästään huolimatta hyvinkin rauhallinen ja vedän huoletta joka aamu puoli pannua kahvia. Edes se ei hermostuta häntä - vaikka saisikin olla enemmän hereillä päivisin kuin illalla :) Kahvia vedän tosin sen aamun megasatsin vaan enkä iltapäivällä enää.

Tässähän tekee mieli alkaa kokeilemaan mitä tahansa ruokavaliota, että yöt olisivat nukkumista varten.

Yhteistyössä