Imettävän ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja M
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

M

Vieras
Mitkä äidin syömät ruoka-aineet saattavat aiheuttaa/aiheuttavat vatsavaivoja imetettävälle vauvalle?

Jostain luin, että ainakin ruisleipä, mansikat, herneet ja kahvi aiheuttavat ilmavaivoja.

Pelkkää velliäkö tässä pitää alkaa syömään? :(

T. Hyvin väsynyt äiti ja kolmeviikkoinen vauveli

Onnea ensiksikin vaavelista =0)

Näitä kannattaa kans välttää: kaali, sipuli...just joo, tuli dementtia. En siis millää muista muita mut ehkä muut muitaa paremmin.

Ja niitä ilmavaivoja on sanottu tulevan tuoreest ruisleiväst...en sit tiijä. Mä oon ainaski syöny, mut aika kuivaa (lue koppuraa) ruisleipää. Ku tykkään muuteski kovasta (HEH..) leivästä.

Kiisseli ja Ella 7vk3pv

ainoat mitä mä vähän vältin oli just sipuli, kaali ja herneet. Muita kyllä söin, ruisleipääkin paljon kun mä söin aluksi yhtä usein ku vauvakin joten leipää tuli vedettyä nassuun aika lailla. Kahviakin join, tosin sitä en oo koskaan juonut 3 kuppiä/pv enempää. Musta ainakin tuntui yhtä kaaokselta tuo ruoka-aineviidakko ja sitä kestää loputtomiin kun yrittää arvailla että olisko tämän itkun aiheena nyt se vai se itse syömäni vai onko vika jossain muussa....mun mielestä päinvastoin imetettäessä jos vauvalla ei oo lääkärin toteamia selviä ruoka-aineallergioita jotka tulee esiin rintamaidon kautta ni on tärkeää äidin syödä hyvin ja monipuolisesti. Sen huomaa heti maidon määrässä jos yrittää olla joku päivä vhän niukemmalla ruualla.

Ei välttämättä kannata suoralta kädeltä jättää mitään pois. Jos huomaat että jostain tulee vauvalle oireita niin sitten!

Toiset vauvat on herkkävatsaisempia, mutta minä ainakin olen pystynyt molempien lasten kanssa syömään ihan kaikkea, eikä oo tarvinnut rajoittaa omia syömisisä kun vauva on voinut hyvin.

8 kk imetystä nyt takana ja muiden ole huomannut vaivoja aiheuttavan kuin ruisleivän ja TULISEN kebabin! Kun alettiin viljoja syömään 5kk iässä, niin ruis ei sopinut silloinkaan, mutta nyt on pikku masu tottunut siihenkin. Eli olen ajatellut itsekin sitä taas alkaa syömään.

vielä tuohon listaan PAPRIKAN, koska siitä tulee tosi herkästi lapselle mahanväänteitä vaikka äiti olisi syönyt vain hitusen. yksilöllisiä erojakin on. monet kasvikset raakana, esim. raaka porkkanakin saattaa tehdä väänteitä. ja sipuli.

Älä hyvänen aika karsi ruokavaliotasi! Jos huomaat ihan selvän syy-yhteyden jonkin ruoka-aineen ja vauvan ilmavaivojen välillä, niin sitten jätä pois. kohtuullisia määriä saa syödä.

On se kumma kun ympäristö pistää imettävälle äidille ihan hulluja vaatimuksia, sitten ihmetellään kun harva vauva saa pelkkää äidinmaitoa enää edes nelikuisena!

Tässä koliikista imetystukilistan artikkeli.
http://www.imetystukilista.net/faq/newman_koliikki.php

Tuota omaa maidotontakin dieettiä kannattaa harkita tarkkaan, jo kokeilu oli ainakin itselle melkoinen työmaa.

Jos vältät kaikkea, mikä aiheuttaa sinulle itsellesi ilmavaivoja, olet jo aika hyvillä jäljillä.

Meillä ei ole ruis aiheuttanut minkäänlaisia vatsavaivoja, mutta erään tuttavani lapsille on. Ja heillä onkin sitten vähän isompana todettu vilja-allergia.

Heippa

Mä olen ainakin syönyt ja juonut kaikkea niinkuin ennenkin ja en ole huomannut mistään tulevan sen erityisempiä ilmavaivoja tytöllemme. En tietysti kittaa kahvia tai pepsiä litratolkulla enkä käytä alkoholia, mutta muuten.

Söin myös useamman litran mansikoita (ne ovat helposti allergisoivia jos sitä vikaa on) ennenkuin edes kuulin siitä, mutta onneksi tytölle ei tullut niistä mitään. Siskoni poika sai kovat näpyt kun äitinsä söi mansikoita, mutta on muutenkin kovin allerginen lapsi.

Joo mäkin tulin vielä tarkentaan, että en erikseen varonut ruoka-aineita ennenkuin huomasin jostain tulevan lapsella vatsanväänteitä. Toisille lapsille ei tule mitään ongelmia ja silloin on turhaa hätävarjelun liioittelua varmuuden vuoksi välttää joitain aineita. Ja sitten taas jos lapselle selvästi tulee tuskainen olo, on mielestäni hölmöä tahallaan kiusata lasta jos itse huomaa mikä tuskan aiheuttaa.

Hyviä vastauksia edellä, mut sen syy-yhteyden etsiminen on vaan niin kamalan vaikeaa. En neuvo, mut kerron miten ite tein. Esikoisen kanssa yritin löytää syy-yhteyttä ja löysinkin sen verran, et laatikko- ja uuniruokien jälkeen oli pahimmat ilmavaivat. En saanu syytä kunnolla selville, joten kun koliikki loppui n 3kk iässä, jatkui pahat ilmavaivat n 6kk kunnes neiti söi runsaammin kiinteitä ja vähemmän maitoa. Pikkuhiljaa selvisi, että neiti oli allerginen perunalle, kananmunalle ja paprikalle. No, siinä vaiheessa en enää imettänyt, mut totesin, et laatikkoruoissahan on noita kaikkia.

Toinen lapsi (tyttö sekin) on nyt n 7kk. Heti ilmavaivojen alettua totesin et ei enää tota uudelleen. Jätin pois kaikki yleisimmin rintamaidon kautta allergisoivat eli sitrukset, suklaa, kaakao, mansikka, kananmuna ja tomaatti olivat pois ruokalistalta. Ja paprikankin jätin pois, kun se kerran isosiskoa häiritsi. Vauvan olo parani selkeästi muttei täysin. Sitten tein radikaalit: jätin pois kotimaiset viljat ja maidon. Tyttö täysin kunnossa! Otin noita ruoka-aineita pikkuhiljaa uudestaan käyttöön ""tärkeysjärjestyksessä"" eli mitä oli vaikeinta välttää, se ensin. Mutta huom. ruokien poistuminen äidinmaidosta voi viedä jopa 2vkoa, joten ensin kunnon tauko, et näkee, tapahtuuko mitään.

Aiheen vierestä: (Meillä tän hetken tilanne on, et kun syön kaikkea muuta paitsi kalaa ja maitoa, neiti on kunnossa. Kalasta tulee iho-oireita ja maidosta ilmavaivat ja löysä kakka. Maito-allergia on virallisestikin todettu: kun neiti juo tavallista korviketta, oksentamisesta ei meinaa tulla loppua. Kiinteitä neiti syö jo jonkin verran ja niistä ei tule allergiaa.)

Kuten joku mainitsikin, maitoproteiinia on aika vaikea välttää. Ärsyttää kun käy hampurilaisella ja saa tiedon, että juu, on maidoton ja sit ilmavaivojen jälkeen selviää, et ahaa, olikin vaan laktoositon. Kannattaa tarkistaa noi kunnolla ja olla ns vaikea asiakas.
Joku voi aatella et kaikkea se viitsiikin, kun on noin vaikee ruokavalio, mut mielestäni helpompaa vältellä vääriä ruokia kuin olla kaikki yöt hereillä. Jos inostut kokeilemaan ""ei mitään"" -ruokavaliota, suosittelen, että aloita ""taas-syöminen"" kaurasta. Se ei ole yleisesti allergisoiva niin paljoa kuin noi muut ja mikäli maito ei sovi, kauraherkkuja löytyy kaupasta: kaurajuomaa, vaniljakastiketta, Oatly jätskiä jne jne...

Mainittakoon vielä, että kun itselläni on koivu-leppä-siitepölyallergiat, niin mulle tuottaa keväisin ristiallergiaa peruna. Maha kipeenä jos syön kokonaisen perunan, mut esim leivässä ja suurusteena ok. Mutta nyt 7kk ikäinen tytär sai kamalat ilmavaivat heti kun rintamaidossa oli pienikin määrä perunaa, esim suurusteena perunajauhoa mehukeitossa. Mut kun vältin täysin perunaa, sopi neidille itselleen soseutettu peruna, ei mitään oireita! (onneksi siitepölyaika on ohi ja voin nyt syödä perunaa itsekin) Eli välttäkää ihmiset itseänne allergisoivia ruokia, niin pääsette helpommalla :)

""Mitkä äidin syömät ruoka-aineet saattavat aiheuttaa/aiheuttavat vatsavaivoja imetettävälle vauvalle?""

Kaikki voivat aiheuttaa, mut tuskin kovin moni aiheuttaa. Riippuu vauvasta.

Imetystukilistan sivuilta http://www.imetystukilista.net/faq/allergia.php ja www.allergia.com lisätietoja.

Lisättäköön vielä, että vaikka välttämisruokavalion helpoksi saamiseen menikin kuukausi, oli se sen arvoista! Korvikkeen lämmittäminen ja tuttipullojen pesu se vasta kamalaa on....

Mun vauvan (4kk) maha ei kestä:
-pavut ja herneet suurina määrinä, vähän voi olla ruoan seassa
-kaali
-ruisleipä
-suklaa (nyyh...) ja kaakao

Sipulia, paprikaa, mansikoita ym. oon syönyt ihan niin kuin ennenkin. Sairaalassa oli joka päivä paprikaa salaateissa ja kerran mansikkakiisseliä jälkkäriks, ruisleipääkin siellä tarjottiin...
Mä aloin käydä salilla 2kk synnytyksestä ja sen jälkeen on pitänyt syödä ihan älyttömiä määriä, että riittää energiaa liikkumiseen ja maitoon. Eli muistakaa syödä hyvin!