Imetys rintakumilla

Kaipailen kokemuksia rintakumin kera imetyksestä ja rintakumista vieroittamisesta. Miten kumista voisi päästä eroon? Ja onko joku onnistunut imettämään kumin kanssa pitkäänkin (vuoden)?

Meillä siis imetys ei suju ilman rintakumia lainkaan, poika (5 viikkoa) saa hirveät raivarit, eikä tartu rintaan ollenkaan. Synnärillä en saanut imetysohjausta, tyrkättiin vain rintakumi käteen matalien rinnanpäiden vuoksi. Lisäksi poika oli lastenosastolla antibioottihoidossa ja sai siellä maitoa pullosta ja tutin suuhunsa. Kotonakin on tutti käytössä pahimmissa itkuraivaireissa ja nukuttamisessa. En jaksa edes joka päivä enää yrittää ilman kumia, kun tuloksena on raivarit, eikä vauva huoli sitten rintaa edes kumin kanssa ilman tunnin hyssyttelyä. Onkohan parempi antaa ajan kulua ja odottaa vauvan hieman kasvavan, jotta kumista olisi helpompi päästä eroon? Toisaalta olen valmis imettämään kuminkin kanssa vaikka useita kuukausia, lähinnä vain stressaa ettei kumin kera maitoa heru tarpeeksi ja imetys loppuu sen vuoksi ennen aikojaan.

Olen imettänyt nyt 6kk pelkästään rintakumilla, maitoa on tullut hyvin. Aluksi yritin jos siitä olisi päässyt eroon mutta oli vaan helpompi jatkaa sillä kun muuten oli liian hankalaa (myös matalat rinnanpäät). Onhan se vähän pelaamista sen kanssa mutta parempi sen kanssa kun olisi kokonaan imetys voinut loppua muuten.

Voi imettää hyvinkin kumin kanssa, pitkään. Poikaa imetin 1.5vuotta ja lähes kokoaika kumin kanssa. Onhan se sellaista pelaamista ja niitä kannattaa olla useampi käytössä. Mutta itse ainakins en jaksoin ja onnistuipa ainakin imetys. En nyt näe että siitä mitään haittaakaan olisi ollut.

Nyt kolmas lapsi on 8kk ja rintakumit ostin kaappiin jo raskausaikana valmiiksi, mutta nyt ollaankinn onnistuttu pärjäämään ilman niitä.

Stemppiä imetystaipalleelle, sujuu se sitten ilman kumia tai sen kanssa. Tai jos ei suju niin pullossa ja korvikkeessakin mitään vikaa ole.

Mä täysimetin 5 kk rintakumilla ja tällä näkymin pystyn imetystä jatkamaan kumin kanssa niin kauan kuin haluan. Maitoa tulee edelleen yli omien tarpeen ja käytännössä täysimetyksellä ollaan vieläkin, vaikka kiinteitä hieman maistellaan.
Ärsyttävintä siinä on se pesu ja yöllä onkin useampi käytössä ja kerään likaisia sänkyyn =)

Pari kertaa kävin imetystukiryhmässäkin ja koitin eroon kumista mutta en vain jaksanut samasta syystä kuin ap. Tyttö sai hirveät raivarit ilman kumia ja sitten sylkyteltiin pitkään ennenkuin suostui tissille kumin kanssakaan.

Kokeilin kolmea erilaista kumia, joista viimeinen vasta miellytti. Eka tuntui liian isolta, tokalla sattui ja kolmannet vasta tuntuu hyviltä.

Moikka, minä myös aloitin rintakumin kanssa, kun nännit oli niin matalat ja poika sai kauheat raivarit kun ei heti saanut otetta. Joskus 2 kk paikkeilla sitten alettiin harjoitella ilman rintakumia: aloitin imetyksen rintakumin kanssa ja sitten kun maitoa herui kunnolla ja nänni oli kunnolla ulkona, nappasin kumin pois. Toki aluksi se johti huutoon ja hermostumiseen (vauvan puolelta), mutta pian sai juonesta kiinni. Varmasti auttoi, että oli jo siinä vaiheessa vähän isompi ja oli jo oppinut imemään tehokkaasti.

Suosittelen ainakin yrittämään rintakumista vieroittamista, koska se helpottaa myöhemmin imetystä (kun ei tarvitse kuljettaa rintakumia mukana). Mutta olen kuullut monien imettäneen sujuvasti rintakumin kanssa koko ajan, eli älä ota asiasta stressiä!

Tsemppiä imetykseen!

Imetin esikoista 8kk josta rintakumin kans 6kk. Maitoa riitti hyvin. Samoin menee nyt tän toisen kans, n.6kk meni kumin kans, imetys jatkuu edelleen mut ilman kumia ja maitoa riittää. Poika huomenna 8kk.

Tossa puolen vuoden iässä molemmilla lapsilla alkoi olla imu jo niin vahva (ja suu isompi kuin vastasyntyneellä ) että saivat hyvin kiinni matalasta rinnanpäästä ilman kumia. Näin ainakin luulen tapahtuneen... Molemmat vieroittui kumista oikeestaan ihan ykskaks kun vaan aloin kokeileen että joko onnistuis ilman kumia. Kannattaa aina silloin tällöin kokeilla josko onnistuis ilman.

Jatka vaan imetystä, kumista huolimatta. Jonain kauniina päivänä saatat huomata että imetys sujuukin ilman kumia. Äidinmaito on äidinmaitoa, tuli se sit rintakumilla imettynä tai ilman :hug:

Nyt en enää muista miten meillä meni, olisko ollut n. kuukauden kun alkoi imetys sujua ilman kumia.
Mutta samaa mieltä olen kuin muutkin, että jatkat vaan niin kauan kuin tuntuu sujuvan ja välillä voi kokeilla josko ilmankin onnistuis - imetys kuminkin kanssa on kuitenkin helpompi kuin pullojen kanssa pelaaminen...

Meillä myös imettiin aluksi rintakumilla. Neuvolasta joka kerta jaksoivat muistuttaa, että siitä tulisi päästä eroon, mutta homma ei vaan alkuun sujunut ilman (matalat rinnanpäät). Ajattelin sitten, että minähän imetän niin, että vauva myös SAA maitoa. Noin 1,5 kk:n iässä yöllä väsyneenä kun kumit olivat tuhannen kerran kadoksissa, yllättäen vauvan kanssa opittiin imeminen ilman rintakumia. Ja hyvin on sujunut sen jälkeen. Joten älä ota stressiä siitä turhaan. Jos vauva imee paremmin kumilla, käytä sitä. Voithan ajoittain kokeilla ilmankin. Maikki79:n ohje vaikutti myös hyvältä. Tsemppiä imetykseen =)

Mulla ei (kai ?) ole erityisen matalat rinnanpäät, mutta vauva ei edes salissa huolinut ilman kumia. Joitain kertoja onnistuin imettämään ilman kumia kun oli tosi nälkäinen. Muuten ei ilman kumia huolinut. Lisäksi maitoa ei tullut riittävästi ja poika sai jo laitoksella pullosta lisäksi.

En tiedä sitten, että johtuiko kumista vai muusta, mutta maitoa ei tullut tarpeeksi myöhemminkään ja jos tulikin niin poika teki imulakkoja jatkuvasti. 2 kk yritin ja sitten luovutin :|

Mulla oli kanssa useampia kumeja käytössä. Huuhtelin joka käytön jälkeen ja pesin ja keitin pari kertaa päivässä.

Laitoksella ihmetytti kun samaa kumia piti käyttää koko sairaalassa olon ajan eikä annettu mitään astiaa tms. säilytykseen. Tuntui aikas julmalta käyttää samaa likaista kumia 7 vrk ja säilyttää sitä käsipyyhkeen päällä yöpöydällä :(

Hyvää kannustusta jo saitkin, mutta vielä pikaisesti oma kokemus - imetin noin 3 kk kumilla, sitten öisin aloin imettää ilman ja lopulta kokonaan ilman. Poika nyt 10 kk ja imu on tosi tiukka : ) alunperin siis imuoteongelmia.

Kiva kuulla Gimli, että jopa 6 kk:n jälkeen on onnistunut ilman kumia. Siitä innostuneena mäkin kokeilin ilman kumia ja riidaksi meni :saint:

Bassets Kyllä meillä ainakin sai synnärillä uuden puhtaan. Likaisen kun antoi niin toivat puhtaan tilalle. Ja kupissa =)

Meillä poika ei oppinut oikein imemään synnärillä. Otti pelkän nännin suuhun ja se tietenkin teki tosi kipeetä. Pojan paino ei noussut kunnolla eli sillä imemisellä ei saanut tarpeeksi ruokaa. Jotenkin selvittiin sairaala-aika ilman kumia, kun koko ajan oli hoitaja tai mies vieressä auttamassa saamaan pojan suuta suuremmalle otteelle. Kotona lopulta turvauduin kumiin kun ei imuote parantunut lainkaan ja rinnat oli älyttömän kipeät. Imetin 2,5 kk kumilla, tosin joskus raivarin yhteydessä sain ujutettua tissiä reippaammin suuhun ja saattoi hetken syödä ilman kumia. Välillä mulla oli parikin viikkoa taukoa, etten edes yrittänyt ilman kumia ja välillä saatoin useamman kerran päivässä yrittää tarjota pelkkää tissiä.

Pari viikkoa sitten poika sai rintaraivareita ja silloin tuntui olevan se ja sama onko kumi vai ei. Eli huusi joka tapauksessa ja sit kun rauhottui, niin tissi kelpasi ilman kumiakin. Lopulta ei enää huolinut kumia. Nyt siis ollaan reilut kaksi viikkoa menty ilman kumia, tosin olen muutaman kerran antanut kumilla kun nännit on kipeytyneet.

Ystäväni imetti 7 kk pelkästään kumilla. Joten pääasia on, että lapsi saa syödäkseen!

Olen itse imettänyt rintakumilla kohta melkein vuoden. Aluksi stressasin monta kuukautta siitä, että pitäisi vieroittaa lapsi siitä pois, mutta kun imetys ei tuntunut onnistuvan ilman kumia, niin lopulta hyväksyin asian ja ajattelin, että imetän niin kauan kun maitoa tulee ja tähän asti on onnistunut. Lapsi oli täysimetyksellä 6kk ja nyt vielä imetän n.3-4 kertaa vuorokaudessa. Aluksi rintakumin käyttö oli hankalaa, ainaista pesemistä ja muutenkin säätämistä sen paikoilleen laiton kanssa yms., mutta kun rintakumeja hankki useampia, niin aina oli puhdas olemassa. Käytin yön aina samaa, kuivasin sitä vain paperiin. Ja nyt kun lapsella on jo hampaita, tuli n.5,5 kk:n iässä ekat, niin olen ihan tyytyväinen rintakumin suojaavasta vaikutuksesta. =) Kokeilin pari kertaa ilman, mutta kun hampaat pureutuivat kiinni, jatkoin ihan hyvällä syyllä rintakumilla imettämistä. Ei tunnu naskalit rinnanpäissä ollenkaan! :) Mutta jos toinen lapsi suodaan, yritän kyllä saada imetyksen sujumaan ilman rintakumia, oli siinä alussa sen verran hankaluuksia. Koen, etten saanut riittävää ohjausta imetykseen laitoksella enkä muutenkaan. Ja rinnanpäät ovat edelleen matalat, eivät ole "venyneet" kuminkaan käytössä. Mutta hyvin maitoa on tullut rintakuminkin kanssa.

Meillä tyttö nyt 4 kk ja ekan kuukauden käytimme rintakumia. Heti sairaalassa oli tytöllä vaikeutta saada kiinni rinnasta ja kun sai, ote irtosi monta kertaa. Meillä syyksi paljastui lopulta kireä kielijänne! Pääsimme kumista eroon tosiaan n. kk:n iässä, mutta senkin jälkeen imetyksen aikana löysäsi monta kertaa otteensa. Kun jänne leikattiin 2½ kk iässä, on imuteho ja- ote selvästi parantuneet.

Alku oli tosiaan vaikeaa ja ohjausta ei juuri saanut sairaalassa. Käytiin kyllä kysymässä että tarvimmeko apua, mutta kenelläkään ei ollut aikaa jäädä seuraamaan edes hetkeksi miten imetys onnistuu. Jossain vaiheessa tuotiin sitten rintakumi josta oli suuri apu. Kovasti sain sitten sairaalasta päästyäkin (omasta mielestäni negatiivissävytteisiä) kommentteja siitä, että joudun käyttämään kumia imetyksen apuna. Neuvolantäti sanoi, että joka päivä olisi hyvä yrittää ilman kumia. Eihän sitä siinä väsymyksessä ja ihmetyksessä jaksanut edes päivittäin yrittää. Ensin yritin pari kertaa viikossa kun lapsi ei ollut ihan supernälkäinen ja keskittyi paremmin. Sitten alkoi onnistuneita kertoja tulla yksi joka päivälle. Lopuksi käytimme kumia vain yöllä ja ihan viimeiseksi kannoin kumia varalta hoitolaukussa mukana, jos ongelmia tulee :)

Kireän kielijänteen leikkaus tosiaan teki imettämisestä vielä helpompaa, nyt vain alkaa muuten olemaan meijerit ehtymään päin :(

Jos toisen lapsen saamme, toivon, että imettäminen käynnistyy paremmin ainakin nyt saadun kokemuksen vuoksi!

Tsemppiä kaikille imettäjille, etenkin rintakumilaisille, älkää lannistuko tai kokeko huonommuutta :hug:

Itse en möläyttele kommentteja toisten imetyksestä jatkossa, on monta hyvää tapaa imettää ja lapsen voi myös ruokkia pullosta.

Meilläkin on käytetty rintakumia alusta asti kun vauva ei saanut otetta rinnasta. Kokeilin vaikka mitä millä siitä ois päässy eroon. Kamalan huono omatunto oli siitäkin asiasta alussa, se kai on joku "äitisyndrooma" ku pitää kaikesta kokea omantunnon tuskia ;) No joka tapauksessa vauva täytti viime viikolla 2 kuukautta ja ajattelin ihan yks päivä vaan kokeilla ilman kumia ja vauva ei ollu millään, ihan ku ois aina syöny suoraan tissistä... Varmaan kannattaa antaa ajan kulua ja aina välillä kokeilla, kun vauvalle tulee lisää imuvoimaa ja mulla ainakin rintakumin käyttö on vähän muokannu rinnanpäätä tulemaan enemmän esiin. Yöllä käytetään rintakumia edelleen, koska vauva syö vain 1-2 kertaa ja rinnat kerkee pakkautuun niin täyteen maitoa, ettei saa otetta. Mulla on puhtaita rintakumeja sängyssä, joten ei tartte yöllä lähteen peseen niitä. Että toivoa on päästä rintakumista eroon, mutta sen kanssakin homma toimii hyvin, tsemppiä!!!

Yhteistyössä