Imetys/pumppaus/korvike ongelmia

Hei vaan kaikille!

Nyt tarttis vähän apuja kun en oikeen tiedä mitä pitäis tehdä..

Meillä on siis 3kk ikäinen poika ja meillä imetys ei ole oikeen mennyt koskaan putkeen. Alussa joi vain vasemmasta rinnasta, koska ei saanut oikeasta otetta. Sen takia pumppasn aina oikean tyhjäksi, jotta tuotanto ei lopu. Jossain vaiheessa vasen alkoi suihkuttaa maitoa ulos ja poika kieltäytyi syömästä sitä myöskin. Ja taas pumppasin ja annoin pullosta. Nyt tuloksena se, että suurin osa mitä poika syö on pumpattin maitoa pullosta. Itse en tuota pumppausta jaksa ha halusin alkaa antaa korviketta. Mutta sepäs ei niin helppoa ollutkaan: ensiksi annettiin tavallista korviketta, joka upposi ihan hyvin. Sitten muutaman käyttökerran jälkeen alkoi oksenamaan korvikkeet ulos. Ne muutamat kerrat joita sitten kokeiltiin (noin 2kk iässä) tuli aina ulos samalla kaavalla: ensin söi hyvällä ruokahalulla ja nukahti ja sitten parin tunnin päästä kaikki ulos, ihan sappinesteitä myöten (oksennus muuttui kirkkaan keltaiseksi). sitten sain vinkin HA tuotteista, jota annoimme varovaisesti minun maitoon sekoitettuna. Nyt ei oksentanut, mutta mielestäni alkoi itkeä enemmän (vatsakipuja?). Annettiin noin viikon ajan noin 40 milliä mm maitoon sekoitettuna ja mielestäni kipuilu yltyi. Nyt ajateltiin antaa tuota soijapohjaista vastiketta, mutta kun yritin niin ei suostunut nielaisemaan, kun on varmaan erilainen maku. Sylki siis kaiken pihalle...

Multa alkaa ideat loppumaan, että miten tästä eteen päin. Pumppaukella siis meen edelleen, mutta on aika tuskaa kun tuo on alkanut syömään ihan hirveästi ja on todella haastavaa saada maito riittämään (eilen sain nännin verille pumppaamisesta) Tissiä ei suostu syömään ja saa hirveät raivarit joka kerta kun yritän tarjota :(

Olen neuvolassa ottanut tämän puheeksi, mutta eivät ole osanneet auttaa. Sanoivat, että vauvan pitää vain tottua korvikkeeseen.. Eli olisiko jollain vastaavia kokemuksia? Yritänkö vain totuttaa vauvan vastikkeeseen? Mihin niistä (tavallinen, HA vai soija)? Kauan niitä pitää antaa, että vauva tottuu? Annetaanko "raakana" vai omaan maitoon sekoitettuna? Ois todella kiva jos joku pystyy auttamaan kun meinaa pää hajota tähän...
 
Meillä ei ole ollut ollenkaan näin vakavia ongelmia, mutta totuttelua meilläkin piti tehdä ja nimenomaan niin, että ensin pumpattua maitoa ja korviketta sekaisin. Mitä jos kokeilisit lisätä sitä soijapohjaista ihan vähän siihen pumpattuun maitoon, jos saisi vaivihkaa totutettua siihen makuun? Ja jos se onnistuu, niin alkaisi hiljalleen lisätä sitä ja vähentää omaa maitoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Rena
Soijatuotteita ei saa antaa 3kk ikäiselle, aloittakaapa siitä nyt ensimmäisenä. Sitä suositellaan vasta 6kk iästä tai myöhemmin. Jos maidosta saa selkeästi pahan olon, niini kaupasta saa esimerkiksi nutrilon pepti nimistä korviketta (Se maketti maksaa noin 40e), ostakaa sitä kokeeksi että aiheuttaako se vatsakipuja.
Voi olla tottumiskysymys tai maitoallergiaa, jos kerta ihan kaiken oksentaa ulos.
Kolmen allergikon äitinä en todellakaan lähtisi vaivaamaan toisen vatsaa soijatuotteilla tuon ikäisenä
 
  • Tykkää
Reactions: Rena
Moi. Itse olen pumpannut nyt 7kk pojalle maidot. Määrän sain kasvamaan pumppaamalla useasti, esim 2h välein. Nykyään kiinteiden myötä juo enää n.6dl päivässä, ja sen saa kasaan 3 tai 4 pumppauskerralla.

Minulla pumppaus ei satu, epäilen onko sinulla hyvä pumppu (sähköinen medela esim) ja ethän pumppaa liian kauan kerralla? Eli jos pumppaat noin 10 kertaa/pv n. 20-30min kerralla...pitäisi toimia ihan hienosti. Myöskin sähköpumpun ohjeissa luki että heti aloitettava kovimmalla mahdollisella teholla jota sietää..itse en pysty sillätavalla pumppaamaan, vaan aloitan 'herutuksen' alimmalla teholla, ja kun alkaa herumaan sitten lisään tehoja. Rintaa pitää myös kevyesti puristaa välillä tai painaa pumppua napakasti rintaa vasten. Kosteusvoidetta ei saa olla rinnalla, muuten ei synny kitkaa.

Eihän se hauskaa ole, mutta minkäs teet, jotakin on vauvan syötävä jos kerran korvike ei toimi. Meillä oksensi kerran kun laitoimme 30ml korviketta äidinmaitoon alussa, eipä olla sen jälkeen kokeiltu kun jäi 'pelko persiiseen :)'

Ei se imetyskään aina herkkua ole, ei pumppauskaan...mutta itse ajattelen että on lopulta hyvin lyhytaikainen uhraus lapsen hyväksi :) Tsemppiä!

ps. Minulla auttoi jaksamiseen kun hommasimme höyrysteriloijan, ettei tarvinnut keitellä pumpun osia ja pulloja jne kiehuvassa vedessä. Ja pumpun osia ja maidonkeräyskuppeja minulla on 7kpl ja pulloja 20kpl, niin ei tarvitse tiskata esim. yöllä vaan aina on osia puhtaana! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Rena ja Pikku_Pallo
Tuo oksentaminen heti korvikkeen antamisen yhteydessä kuulostaa omaan korvaani kyllä allergialta. Jos neuvola ei ota ongelmaa hoidettavakseen niin käy yksityisellä lastenlääkärillä jotta pääsette maitoaltistukseen. Jos on maitoallergiasta kyse, saat lääkäriltä reseptin erityiskorvikkeeseen joka ilman reseptiä on tosi kallista. Mä kyllä vaan jatkaisin pumppaamista jos se kuitenkin onnistuu ja jos rintamaito on kuitenkin sopinut vauvalle hyvin ilman ongelmia. Onhan sulla hyvä rintapumppu? Kunnollisesta pumpusta ei pitäisi rintojen mennä veresnahalle ollenkaan. Sähköistä suosittelen minäkin, manuaalisella en saa herumaan ollenkaan mutta kipua kyllä tulee siitä. Sähköistä Medelaa suositteli joku toinenkin, mulla on toi myös ollut nyt pari viikkoa käytössä ja hyvin toimii.
 
  • Tykkää
Reactions: Rena
Ota yhteyttä imetystukiäitiin!! On vielä hyvinkin mahdollista saada vauva takaisin rinnalle, jos saat apua. Tai sitten keksitte toisen ratkaisun imetystukihenkilön kanssa. He osaavat oikeasti auttaa imetysongelmissa, neuvola valitettavasti harvoin osaa. Eikä kaksplus. :) 041 528 5582 on valtakunnallinen imetystukipuhelin, mutta kannattaa kysyä neuvolasta yhteystietoja paikalliseen imetystukiryhmään/-äiteihin, jos sellaisia on siellä missä asut. Joku voi tulla kotikäynnillekin luoksesi. Tuo mahdollinen maitoallergia täytyy tietenkin myös selvittää, valitettavasti sekin yleensä vaatii äidiltä työtä jos ei neuvolasta saa tukea. Jaksamista!
 
Kiitos kaikille vastauksista. Sain nyt lainaksi pumpun neuvolasta ja se on ihan loistava. Stressi ainakin helpottaa siltä osin , etteikö lapsi saisi ruokaa tarpeeksi. Ja kiva kuulla Erikin mami, että sulla on positiivisia kokemuksia pumppaamisesta noinkin pitkään. Ajattelinkin jättää toistaiseksi korvikekokeilut taka-alalle ja yrittää vielä rinnalle (kiitos puhelinnumerosta Maidah) ja pumppailla niin paljon kuin pystyn. jos imetys ei kerta kaikkiaan onnistu niin sitten mennään pumpulla. Ajattelin kuitenkin alkaa kinumaan aikaa maitoaltistukselle, koska epäilen vahvasti tuota allergiaa.

Ja kiitokset kanssa Keltakukalle mielenkintoisesta ja hyvästä linkistä!!
 
  • Tykkää
Reactions: Erikin mami
Meilläkin on pumpattu jo kuukausitolkulla. Kyllä siihen tottuu:) Meillä vauva sanoutui kokonaan irti päiväimetyksestä juurikin suihkuavan maidontulon takia ja itsekin koen pumppaamisen mukavammaksi. En siis näe mitään syytä, miksi edes yrittäisin saada vauvaa takaisin rinnalle. Tärkeintä kai kuitenkin on, että hän saa ruokaa ja jos se on vielä omaa maitoa, niin miksi turhaan ottaa stressiä siitä, että pitäisi imettää. Meillä tosin imetys onnistuu edelleen öisin ja aamulla.

www. Lastentarvikemaailma .net
 

Yhteistyössä