imetys ongelmia: kireä kielijänne leikattu, silti nänni huulipunan muotoinen ja nännissä valkoinen viiru.

Elikkäs ipanalta sairaalassa leikattiin kireä kielijänne. Imetys on ollut alusta saakka tuskaa ja meikä likka on sinnitellyt. Tänään tuli mitta täytetteen sinnittelyä ja ryhdyin selvittämään asiaa. Miksi nänni on imetyksen jälkeen uuden huulipunan muotoinen ja siinä kärjessä on valkoinen viiva. Noh kireä kielijänne sen voi aiheuttaa, mutta miten se nyt voi olla mahdollista, kun se on sairaalassa leikattu.

Imetys on yhtä tuskaa, vauva rimpuilee tissillä kuin mielipuoli ja lopussa meinaan parkua minä ja vauva nyt tietty parkuu nälkäänsä.

No soitin sairaalaan, osastolle josta kotiuduimme siellä kätilö oli ihmeissään ja sanoi että harvoin niitä kielijänteitä joudutaan uudelleen leikkaamaan. Kerroin että imetän nyt kolmatta lasta ja tiedän millaista imetys on silloin kun se onnistuu ja tämän ipanan kanssa ei onnistu. Kerroin myös että vauvan kieli on kärjestään sydämmen muotoinen ja aika lyhyt. Silloin kätilö tuntui luovuttavan ja sanoi , noh anna sitten korviketta. Sanoin että pakkohan se on ruveta antamaan, että millaisia määriä sitä nyt tulisi tuo ikäiselle antaa kyseessä siis reilu viiden viikon ikäinen. Kätilö sanoin että puolesta litrasta litraan vetää tuon ikäinen mukkelo.

Olin että jassode, no eihän tuo ipana tuollaisia määriä ole millään voinut tuolla kielellä mun rinnasta imeä ja mulla on rinnat kipeenä pakkautuneesta maidosta.

Noh nyt sitten varmaan tapahtuu imetyksen hiljattainen alasajo ja korvikkeen ottaminen kunnolla kehiin.

Mutta on tämä silti mielestäni erikoista. En kyllä ole kuullut, että kielijännettä jouduttaisiin toistamiseen operoimaan, mielestäni vauvan kielijänne on niin lyhyt, ettei siinä paljoa ole varaa leikellä. No mutta kokemuksia jos jollain on vastaavanlaisesta tilanteesta niin mieluusti kuulisin.

Onko kielijänne leikattu uudestaan ja miten kävi imetyksen?
 
No en ole kuullut minäkään että ois pitäny uusia. Munkin ipanalta napsastiin jo laitoksella.
Leikkasikohan meidän lekuri sitten liian vähän, mene ja tiedä. Verta ei tullut lainkaan, ei kai kuulukkaan tulla ja rinnalle vauva lykättiin heti. Imetys oli sen jälkeenkin tuskaista ja vauvan paino edelleen jatkui laskusuhdanteessa, kunnes eräs kätilö vain ryhtyi antamaan korviketta. Toisaalta operaation tehnyt lääkäri oli varsin kokenut ja melkein 30 vuotta työtään tehnyt, että kaippa hän leikkasi sen verran kun katsoi voivansa leikata. No mutta helkkarin harmillista.
 
"kaffe"
Elikkäs ipanalta sairaalassa leikattiin kireä kielijänne. Imetys on ollut alusta saakka tuskaa ja meikä likka on sinnitellyt. Tänään tuli mitta täytetteen sinnittelyä ja ryhdyin selvittämään asiaa. Miksi nänni on imetyksen jälkeen uuden huulipunan muotoinen ja siinä kärjessä on valkoinen viiva. Noh kireä kielijänne sen voi aiheuttaa, mutta miten se nyt voi olla mahdollista, kun se on sairaalassa leikattu.

Imetys on yhtä tuskaa, vauva rimpuilee tissillä kuin mielipuoli ja lopussa meinaan parkua minä ja vauva nyt tietty parkuu nälkäänsä.

No soitin sairaalaan, osastolle josta kotiuduimme siellä kätilö oli ihmeissään ja sanoi että harvoin niitä kielijänteitä joudutaan uudelleen leikkaamaan. Kerroin että imetän nyt kolmatta lasta ja tiedän millaista imetys on silloin kun se onnistuu ja tämän ipanan kanssa ei onnistu. Kerroin myös että vauvan kieli on kärjestään sydämmen muotoinen ja aika lyhyt. Silloin kätilö tuntui luovuttavan ja sanoi , noh anna sitten korviketta. Sanoin että pakkohan se on ruveta antamaan, että millaisia määriä sitä nyt tulisi tuo ikäiselle antaa kyseessä siis reilu viiden viikon ikäinen. Kätilö sanoin että puolesta litrasta litraan vetää tuon ikäinen mukkelo.

Olin että jassode, no eihän tuo ipana tuollaisia määriä ole millään voinut tuolla kielellä mun rinnasta imeä ja mulla on rinnat kipeenä pakkautuneesta maidosta.

Noh nyt sitten varmaan tapahtuu imetyksen hiljattainen alasajo ja korvikkeen ottaminen kunnolla kehiin.

Mutta on tämä silti mielestäni erikoista. En kyllä ole kuullut, että kielijännettä jouduttaisiin toistamiseen operoimaan, mielestäni vauvan kielijänne on niin lyhyt, ettei siinä paljoa ole varaa leikellä. No mutta kokemuksia jos jollain on vastaavanlaisesta tilanteesta niin mieluusti kuulisin.

Onko kielijänne leikattu uudestaan ja miten kävi imetyksen?
itse en tyytyisi kätilön puhelindiagnoosiin, vaan ihan menisin lääkärille näyttämään. ehkä parillekin jos ainoa ratkaisu mitä tarjotaan olisi korvike.
 
Blue
En todella tyytyisi kätilän puhelindiagnoosiin lopetaakseni imetyksen. Mentäisiin lääkärille ja jos lääkäri toteaisi että kielijänne ok ja mitään ei tehtävissä niin sitten harkitsisin korvikkeelle vaihtoa. Mutta jos ongelma olisi korjattavissa sillä että jänne napsaistaisiin uudelleen niin en imetystä sen takia uhraisi. Koska pitäähän se jossain vaiheessa sitten uuudelleen poikkasta jos se vielä kerran vaivaa niin miksi ei nyt sitten saman tien.
 
Tässä viikonloppu edessä, eikä tollaset kielijänne operaatiot nyt niin kiireellisyydessään ensisijaisia ole ja täytyyhän lapsen nyt syödä. Neuvolanlääkärikään ei taida näissä asioissa mikään kauhea asiantuntija olla, kun noista imetys ongelmista viimeviikolla puhuin, ja kerroin kielijänteen leikkaamisesta ja korvikkeen annosta. Niin lääkäri ei edes vilkaissut vauvan kieltä. Totesi vain, että terveen oloinen ja jäntevä vauva, hyvää jatkoa.

Minun rupisille nänneilleni suositteli vain rintakumia. Että silleen.
 
Niin pointtinahan tässä oli, että imetys on ollut vaikeaa ihan alusta saakka. Kielijänne on jo kertaalleen sairaalassa leikattu. Ja yhtään päivää lapsen syntymän jälkeen ei olla oltu ilman korviketta. Nyt vasta mulla meni pinna tähän hommaan. Kun imetyssessiot alkaa kestää toista tuntia.Mulla rinnanpäät huulipunan muodossa ja vereslihalla. Ja ipana huokaisee helpotuksesta aina kun saa pullon suuhunsa.

Tiedän että rinnassa on maitoa, tiedän että lapsella on nälkä, mutta kapina jolla eli vauvan suu jolla se maito pitäisi sieltä imutella suuhun ei nyt pelitä.

Olen alusta pitäen katsonut, ettei tuon ipanan kieli ole kuten muiden lasteni kieli.

Eikä aikaisemmissa imetyksissä rinnanpäät ole muovautuneet huulipunanmuotoisiksi.

Ja koska en googlaamallaan saanut selvyyttä kielijänteen uudelleen leikkaukseen niin ajattelin kysyä täältä.

Itse en vain ole kuullut, että kielijänne leikattaisiin ensin synnärillä ja sitten myöhemmin uudelleen.
 
swena
Mene uudelleen lääkäriin vauvan kanssa, että katsovat kielijänteen uudelleen. Saatko neuvolasta imetysohjausta? Voi vauvan imetysongelmat johtua muustakin kuin kireästä kielijänteestä. Vai haetko tällä aloituksella tukea siihen, että haluaisit siirtyä kokonaan pulloruokintaan?
 
ok
Meillä leikattiin kielijänne synnärillä. Imetys onnistui ok (aluksi käytin rintakumeja), silti joskus tsekkasin nänneja sen jälkeen eikä olleet ihan tasaiset, vaan hieman huulipunan muotoiset.
 
Meillä leikattiin kielijänne synnärillä. Imetys onnistui ok (aluksi käytin rintakumeja), silti joskus tsekkasin nänneja sen jälkeen eikä olleet ihan tasaiset, vaan hieman huulipunan muotoiset.

No mulla on ihan kuin sellaisen pakasta vedetyn uuden huulipunan muotoinen ja nännin päässä on sellainen valkoinen juova/viiva. Ja kipeät on.

Ulkopuolinen jos katsoisi imetystä, niin sanoisi että loistavan näköistä. Niin on hyvä ote ja huulet rullalla ja nänniä suussa kans. Ja joo normisti tollasella otteella maitoa on tullut vaikka muille jakaa. Mutta eipäs onnaa tämän pikkumiekkosen kanssa.

Noh voihan se olla, että päästään uusinta operaatioon ja se jeesaisi, mutta sitten on kyllä taasen rinnoilla koitos edessään kun pitää saada maitomäärät kohilleen.
 
"vieras"
Jos kieli ei tule kokonaan ulos suusta ja on edelleen sydämen muotoinen, niin kyllähän se kuulostaa siltä, ettei ensimmäinen leikkaus ole ollut riittävä. Jos teillä on vakuutus, niin käykää yksityisellä korvalääkärillä. Tai sitten soittelet neuvolaan ja vaadit sieltä aikaa. Toisaalta neuvolalääkäreillä ei välttämättä ole kokemusta vastaavasta vaivasta, joten suosittelisin erikoislääkäriä. Uuden leikkauksen voi tehdä yksityisellä tai yksityisen puolen lääkärikin voi kirjoittaa lähetteen kunnalliselle puolelle.
 

Yhteistyössä