Heh,
jos koet tuon haukkumisena (ja että vielä vauvoja haukkuisin - pois se minusta), en sille mitään voi. Etenkin kun jo tarkensin "teoriaani" korkean koulutuksen mahdollistamaksi valinnaksi. Ja mielipiteeni kyllä on, että on varsin viisasta imettää, mikäli vain kykenee. Niistä, jotka eivät syystä tai toisesta (fysiologiset syyt, masennus tms.) kykene, eivätkä kykene apuakaan hakemaan, en menisi sanomaan yhtään mitään. On kuitenkin myös suuri joukko äitejä, jotka eivät viitsi tai halua imettää esim. ulkonäkösyistä. Suomessa täysimetetään alle 20 % 4 kk:n ikäisistä vauvoista, vaikka suositus on 6 kk. Tuskin 80 % kuuluu ryhmään "maitoa ei tule".
Nella, minua imetettiin 4 kk (varmaan lopussa vain osittain) ja opin kääntymään samoihin aikoihin 2,5 kk iässä kuin vauvani. Miestäni ei imetetty lainkaan, mutta hän oppi kääntymään äitinsä mukaan varsin aikaisin. Olemme kaikki olleet sirohkoja vauvoja, jota pidän myös tekijänä. Toki imetetty vauva saattaa oppia asioita aikaisemmin, koska on fyysisessä ja henkisessä vuorovaikutuksessa äidin kanssa aivan alusta saakka hieman eri tavoin kuin pullovauva.
Itse olen pohtinut sitä, onko mieheni huonoon vastustuskykyyn ja allergioihin "osasyyllisenä" hänen pulloruokintansa (eli kuinka pitkälle imetys voisi ehkäistä allergoita). Juuri tästä syystä mieheni kannustaa oman vauvansa imetystä.
Lopuksi: minusta on jotenkin outoa noin ylipäätään jaotella vauvoja pullovauvoiksi ja tissivauvoiksi. Jossain jopa sanottiin, että täysimetetty on vain sellainen vauva, joka ei koskaan ole saanut pisaraakaan muuta kuin äm:a. Omani sai sairaalassa 5 ml korviketta

Hän on siis kai osittain imetetty!