Imetys ja uusi raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mami

Vieras
Esikoisemme on pian vuoden ikäinen ja meillä on nyt toinen lapsi haaveissa. Kuukautiseni alkoivat pari kuukautta sitten ja siitä asti on yritystä ollut. Mietin vain sitä, että vaikuttaako imetys raskauden alkamiseen. Imetän siis enää noin kaksi kertaa vuorokaudessa. Onko kellään tietoa, voiko näinkin vähäinen imetys vaikeuttaa raskaaksituloa?

Hei,
meillä on vähän sama tilanne kuin teillä....tosin esikoinen on jo vuoden ja kokonainen viikko on kulunut ilman imetystä. Toinen lapsi meillä myös haaveissa ja yritystä on ollut lokakuusta alkaen. Ensimmäisestä yrityksestä sitten raskauduinkin, mutta se päätyi hyvin varhaiseen keskenmenoon. Sen jälkeen on tullut kahdet kuukautiset ja viimeiset näistä aivan kummalliset tai siis kierto ihan ihmeellinen....Mulla alko kuukautiset 5 vko synnytyksestä ja tulivatkin 28 vrk välein kuten aina ennenkin (ja vauva oli täysimetyksellä puolivuotiaaksi). Mutta nyt sitten viimeisen kierron pituudeksi tuli vain 25 vrk?! En oikein tiedä missä mennään, mutta itselläni tuli tunne, että kroppa ei ollut valmis raskauteen, koska imetin vielä. Mutta mistä näistä tietää...

Hei,
meillä sama juttu eli eka lapsi nyt vajaan vuoden ja uutta saisi tulla, jos on tullakseen. Minulla on vasta yhdet kuukautiset olleet ja nyt pitäisi alkaa taas. Nyt kierto on jo 35 eikä menkkoja. Olisikohan tämä nyt jo sitä (!) vai onkohan niin, että kuukautiskierto on näin aluksi vaan tosi epäsäännöllinen ja menkat tulee silloin kun niitä haluttaa. Hmmm---- ollaanpa kuulolla, olisi kiva tietää, miten teillä käy!

Ja piti vielä lisätä, että itse olen täysimettänyt myös noin puolivuotiaaksi ja vieläkin imetän tosi paljon eli aamulla, päivällä 2x, illalla ja yölläkin jopa pari kertaa. Niinpä minustakin tuntuu, että vielä en voi tulla raskaaksi, kun imetän, mutta olen kuullut, ettei se enää niin paljon vaikuta ja että raskaaksituloprosentti nousee koko ajan. Ihan aluksi sehän on 5%. Joten mahiksia on sinullakin mami!;)

ja vielä, että oireita ei oikeastaan ole, vaikka vähän tuntuu ihmeelliseltä vatsassa. Oma kokemukseni kuitenkin on, että tunne ei ole vatsassa vaan päässä;) ja sitä ei vielä ole (eli huimausta, väsymystä yms)

Mä imetin esikoista tasan 1-vuotiaaksi. Yritystä oli varmaan siitä saakka, kun eka oli 3kk (en tiiä kuinka tosissaan, mut kuitenkin, olis saanut tulla jos olis ollut tullakseen). Menkat alkoi vasta kun esikoinen oli 9,5kk ja eka laskettavissa oleva kierto venyi 34 päivään (normaali 28), seuraava oli 26 ja sit 28. Imetyksen lopetin ton 28 päivän kierron aikana ja sitten alkoikin kropassa tapahtua...
Koin parin viikon sisällä ihan hurjan flunssan ja kolme migreenikohtausta (ilmeisesti hormoonit alkoi taas uudestaan järjestäytyä).
Noh, tärppi tulikin sitten heti ekasta täydestä kierrosta, jolloin en imettänyt. Jotain siinä imetyksessä on, vaikka mäkään en loppuaikana imettänyt kun kerran päivässä.

Tsemppiä teille!

Toivotaan, että mullekin kävis noin kuin sulle Vilhelmi. Nyt alkoi nimittäin mun ensimmäinen kierto, jossa en ole imettänyt lainkaan... Niin ja onnittelut sulle Vilhelmi+++!!!

Meidänkin perheeseen toivotaan pikkukakkosta. Itselläni kuukautiset alkoivat, kun poikani oli 4 kk ja siitä lähtien ovat tulleet säännöllisesti, tosin hieman tavallista pidemmin kierroin. Tällä hetkellä imetän kolme kertaa päivässä.

Käytin tilaisuutta hyväkseni ja kysyin esikoisemme 8 kk tarkastuksessa tuosta imetysasiasta ja raskaaksi tulemisesta. Tämän lääkärin mukaan imetys ei vaikuta raskaaksi tulemiseen. Kuukautisten käynnistyminen merkitsee hedelmällisyyden palautumista.

Toiveikkaana siis...

Kiitos onnitteluista! =)

Joo, mäkin oon kuullut, että kun kuukautiset ovat palanneet normaaleiksi, niin hedelmällisyys on palautunut. Mutta olen kuullut muitakin vastaavanlaisia tarinoita, että raskaaksi on pystytty tulemaan vasta, kun imetys on lopetettu kokonaan. Hormooneistahan kaikki on kiinni ja alkaahan niitä raskauksia silloinkin, vaikka menkat ei oo alkaneetkaan. Kaikki on yksilöllistä.

Hei vaan,saako liittyä joukkoon tummaan? toinen on meilläkin haaveissa ja aloimme puuhastella uutta tulokasta tässä kierrossa.
Imetän vielä melko paljon,vaikka yritän kovasti lopetella,ei iso poika vielä tahdo tissistä luopua(: Ikää veijarilla on siis 1v 3kk.
Minä olen kuullut että imetys ei mitään ehkäise,ei edes alussa ole varma ehkäisykeino.Luotan siihen. Enempi huolettaa se,että kuinka kroppa kestää imetystä ja mahdollista raskautta.Vitamiinit ja hivenaineet varmaan hupenee kovaa kyytiä. Mutta jospa saisi tuon imetyksen jätettyä pian pois. Ai niin,ja alkuraskaudessa on kai keskenmenon vaara suurempi kun kohtu supistelee imetettäessä.

Minäkin tulen tuosta toisesta saman otsikon ketjusta tänne... Vuosikasta imetän aika paljon vielä, kymmenkunta kertaa päivässä. Menkat ja oviksetkin on kuitenkin alkaneet, joten eiköhän tässä toiveita ole kuitenkin.

Imetys ei lisää km-riskiä kuin silloin, kun seksikin on kielletty. Ei siis normaaliraskaudessa :)

Hyvä kuulla,että ei km-vaaraa imetyksen takia:) En muista mistä tuon olen saanut päähäni,toivottavasti sinun tieto on fakta.
Minulla alkoi menkat heti kun täysimetys loppui,eli imetin n.4,5 kk ja menkat tuli kun lapsi oli 6kk.Ovulaation olen aina huomannut. Paitsi viime kierrossa se oli viikon myöhemmin kuin yleensä ja kuukautisetkin tuli viikon myöhässä. Pojalla oli joku ahdistuskausi ja halusi rintaa yölläkin,enkä raatsinut huudattaa. Ilmeisesti tuo yöimetys siirsi menkkoja? Nyt tiukka linja,ei maitoa yöllä.

Joo hei taas....mulle tuo kätilö sanoi, että juuri yöimetys saattaa estää ovulaation. Eli ei kai haittaa, vaikka muulloin vielä imettäisi paljonkin?!

Itse siis raskauduin imetyksestä huolimatta heti kerta yrittämällä, mutta kesken meni, syystä tai toisesta. Itsellä oli kuitenkin koko ajan sellainen tunne, että johtui imetyksestä, kun oli vielä tuota yöimetystäkin...Mutta tosiaan voipi olla ihan harhaa, kun ne on niin kovin yleisiä nuo alkuraskauden ""keskenmenot"".

Mullakin kyllä on/oli sellainen käsitys, että imetys saattaisi aiheuttaa keskenmenoja. Imetyksen aikanahan erittyy juuri tuota oksitosiinia, mitä käytetään synnytyksessäkin supistuksia lisäämään. Mutta seksin seuraksena ei käsittääkseni tätä oksitosiinia kuitenkaan erity?! Itselläni erittyi tätä oksitosiinia varmaankin imetyksen aikana aika paljon, kun synnytyksen jälkeen kohtu supistui muutamassa päivässä ihan normaalin kokoiseksi. Ja mulla oli noita jälkisupistuksiakin synnytyksen jälkeen, vaikka olin ensisynnyttäjä. Mutta kuten sanottu, mistä noista tietää....

kiitos imetystukilista-sivuista! Noin arvelinkin,mitä tuolla luki. Itse en aina ehdi syömään kunnolla,painokin on pudonnut kilon-pari siitä,mitä se oli ennen raskautta. joten popsin vitamiinilisää,vaikka ruuastahan se olis terveellisempää saada ne vitskut ja hivenaineet..

Hei taas!

Menkat alkoivatkin tuolloin, kun ostin testin ja nyt tällä kierrolla katsotaan uuudelleen. ehdin testata, kun kierto oli 39 ja miinusta näytti. seuraavana päivänä alkoivat sitten menkat. ollaan kuulolla!

itsekin luin tuolta imetystukisivuilta tietoa ja hyvää tekstiä se oli. Minä imetän vielä 2-3 kertaa yöllä, joten se varmaan vaikuttaa tähän raskaaksi tuloon. lupasin itselleni, että yritän joka tapauksessa vähentää imettämistä ja olen aloittanut sen nyt joulun jälkeen. TUo oli hyvä sanonta tuolla imetystukisivuilla, että dont offer, dont denay eli älä tarjoa, älä kiellä.

Mä imetän öisinkin, mutta tiedän ovuloivani. Kiertojen pituus vaan on heittelevä ja pitkä, päivien laskeminen ei kauheasti innosta. Aina tuntuu tulevan jotain ""lisäimetyksiä"" hampaiden puhjetessa, nuhan tullessa tm. niin ettei kierto oikein tasaannu senkään puolesta. Vaan ei tässä (vielä) ole kiire ;)

Minkä ikäisiä teiän imeväiset on? Meillä on 1v4kk.Yöimetyksen lopetin ekan kerran 1v,mutta se tuli kuvioihin taas lapsen ollessa n.1v3kk,kun poju oli kipeä eikä mennyt alas mikään ruoka eikä juoma,niin hätäpäissäni työnsin yöllä tisun suuhun:)
Nyt lopetin(taas) yöimetyksen about 2vkoa sitten.Ekan kerran annan maitoa vasta klo 5 aamulla.

Yhteistyössä