Imetys ja uusi raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä 2x (kö?)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä 2x (kö?)

Vieras
siinäpä se. Miten pitäs toimia? Imetän 1v1kk ikäistä esikoistani päiväsaikaan 2-4 kertaa ja nyt testiin tärähti kaksi viivaa.. Itse olisin aika valmis jo luopumaan imetyksestä tai pysymään max. 2 krt/pvä mutta lapsonen sitä pyytää itkun kanssa..
Miten imetys vaikuttaa uuteen raskauteen,keskeyttääkö sen jopa? Vinkkejä,neuvoja?

Mulla sama tilanne! esikoinen nyt 11kk. Mitä googlaillut olen, niin imetyksen ei kyllä nykytiedon mukaan pitäisi aiheuttaa keskenmenoa tms. Eli voisi huoletta jatkaa, jos vaan itse jaksaa. Itsekin olisin melko valmis lopettamaan, esikoinen on kova tissitakiainen. Yritinkin jo vieroittaa, mutta se oli niin kauheeta huutoa että päätin lykätä vielä hieman..

Imetys raskausaikana on lähtökohtaisesti turvallista. Poikkeuksen tekee tilanteet, jossa äidillä on joku asiaan vaikuttava perussairaus, äidin ravitsemustila on uhattuna (esim. raskaudessa/synnytyksessä huvenneet rautavarastot + vauvan täysimetys tiukalla imetysdieetillä + uusi raskaus) tai jos imetys aiheuttaa raskauden puolivälin jälkeen kipeitä supistuksia. Oksitosiinireseptorit, joiden kautta imetys edes voi vaikuttaa kohdun supistumiseen, aktivoituvat vasta keskiraskaudessa (lähteestä riippuen rv 17-25). Tämäkin jälkeen vain kipeät supistukset ovat peruste lopettaa imetys, eli samoilla säännöillä kuin seksi: jos supistaa kipeästi ennen aikojaan, niin ei pidä tehdä. Ei seksiäkään yleensä varmuuden vuoksi kehoteta lopettamaan ennen mitään oireita :) Imetys ei aiheuta keskenmenoja.

Imetys voi alkuraskaudessa olla epämukavaa rintojen arkuuden ja hormonien vuoksi (voi esimerkiksi tuntua henkisesti ällöttävältä ja ärsyttävältä, se on normaalia). Heruminen voi olla tiukassa ja maidon maku voi muuttua. Monet lapset vieroittuvat itsekseen tai kevyesti autetuksi alkuraskaudessa tämän vuoksi, ja äidin tuntemukset on myös olla peruste vieroittaa aktiivisemmin. Keskiraskaudessa monilla maidontulo taas lisääntyy. Jotkut imettävät menestyksekkäästi läpi raskauden ja synnytyksen jälkeen kahta lasta (jolloin on tietysti huomioitava että vauvan maidonsaanti turvataan ensisijaisesti), jotkut lopettavat hyvissä ajoin ennen toisen lapsen syntymää.

Lähteinä Duodecimin Onnistunut imetys -kirja (suunnattu mm. lääkäreille) sekä Katja Koskisen Imetysohjaus -kirja (käytetään mm. kätilöiden ja terveydenhoitajien imetysohjauskoulutuksessa). Tuli selvitettyä, kun olen itse raskaana ja imetän taaperoa. Nyt 12. viikko menossa. Syksyllä aion lopetella viimeiset kaksi imetystä, koska en tiedä jaksanko kahden lapsen imetystä ja olisi todella epäreilua esikoista kohtaan jos hän joutuisi luopumaan imetyksestä heti vauvan saavuttua vauvan takia.

Einolle mitään syytä lopettaa ihmetystä vain siksi että on raskaana. Monethan imettävät sekä vastasyntynyttään että taaperoaan yhtäaikaa. Itse imetin raskausviikolla 21 asti. Periaatteessa olisin voinut jatkaa pidempäänkin, mutta alkoi tehdä kipeää ja lapsi (1v 8kk) oli itsekinvalmis luopumaan. Imetys raskausaikana ei aiheita mitään vaaraa kun on kyse normaalista raskaudesta ja normaalista odottajasta.

Ai niin, ja vieroitukselle on usein niitä otollisempia ja vähemmän otollisia hetkiä. Pienen lapsen kehitys kun etenee niin, että vuoronperään tulee niitä lähimpään hoitajaan (tai hoitajiin) takertumisen vaiheita ja välillä niitä että napanuoraa venytetään. Jos juuri nyt tuntuu vaikealta vieroittaa, eikä vieroitustarve ole akuutti, se voi onnistua vaikkapa kuukauden päästä jo paljon helpommin. Tälle ei ole kirjalähdettä vaan tämä on imetystukiryhmässä kuultujen kokemusten koonti :) Oma kokemus, vaikka en lasta ole vieroittanutkaan, tukee tätä myös: on kausia jolloin imetys on hirvittävän tärkeää ja välillä ei ole niin väliksi. Esimerkiksi yövieroituskokeilu oli täyttä helvettiä silloin kun itse olisin ollut sille kypsä, ja kahden kuukauden kuluttua uudella yrityksellä, kun lapsella oli sopivampi vaihe, se onnistui lähes huomaamatta.

Mä en uskaltaisi (enää) sillä sain keskenmenon kun imetin esikoista. Voi olla ettei imetyksellä ja keskenmenolla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Mutta jos joskus tulisi vielä tilanne että raskautuisin imetyksen aikana niin lopettaisin imetyksen.

Neuvolassa kyllä sanottiin että on ihan turvallista imettää vaikka onkin raskaana.

jos sinulle ei tule oireita kuten supistuksia imetyksestä niin jatka ihmeessä. välillä lapset vieroittaa itseitsensä mikäli hormonit muuttavat maidon maun vääränlaiseksi (näitäkin on) mutta pääsääntöisesti jos imetys ei pahalle tunnu ja maito riittää niin mikset jatkaisi ihan normaalisti imetystä?!
itse imetin esikoista mutta jouduin just noiden selkeiden supistusten vuoksi lopettamaan puolivälissä raskautta :( ja harmittelen sitä edelleen...

Mä imetin esikoista vuoden ikääb, olin silloin jo 20 viikolla raskaana. Ei ongelmia(paitsi että lapselle tuli hormoninäppyjä, samoja joita oli vastasyntyneenä.) ne toki hävis sitte ku imetys loppu.

Yhteistyössä