Imetys ja työharjoittelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ongelma(ko)?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ongelma(ko)?

Vieras
Tilanne on se, että minun on käytävä opintoihin liittyvä, 10 viikon työharjoittelu, silloin kun lapsi on n. 9kk ikäinen. Isä on vauvan kanssa kotona tämän ajan. Haluan käydä harjoittelun tuolloin, koska silloin isän on mahdollista olla vauvan kanssa kotona. Jos lykkäisin harjoittelua, lapsi pitäisi laittaa päivähoitoon 10 viikon ajaksi, mitä en tahdo.

Tulinpa vaan tajunneeksi tässä yksi päivä, että mitenkäs käy imetyksen? Haluaisin ehdottomasti imettää lasta ainakin vuoden ikään, ellen pidempäänkin. Harjoittelun ajan olen kuitenkin 8h päivässä poissa. Mitenköhän töissä suhtauduttaisiin siihen, että kaivan pari kertaa päivässä rintapumpun esiin, pumppaan ja säilön maidot henkilökunnan jääkaappiin? :D Kotona pitäisi kuitenkin olla pakkasessa maitoa, jota isä voi syöttää vauvalle pullosta.

Millään en haluaisi katkaista imetystä/maidon tuloa tuon harjoittelun vuoksi :( Olisiko ideoita miten tuo kannattaisi toteuttaa?

Ei sitä maitoa niin paljon tule että pumpata tarttis. Tossa kohtaa.

Itse menin töihin kun lapsi oli 10kk ja edelleen imetän vaikka lapsi on jo 1,5v. Tässä iässä kun pääasiallinen ravinto on ihan muuta kuin rintamaito, ei ole ollut mitään probleemaa. Ei meillä ole pullosta syötetty mitään, on ilman kun en ole lähellä.

..tarttis varmaan kohta lopettaa.. :)

imetät ilmeisesti vielä useasti päivän aikana? mie imetän kolme-neljä kertaa eli yks tai kaks kertaa päiväsaikaan ja lähden töihin niin jatketaan vielä ainaki aamu-iltatissiä. ehkä sitten pumppaat, jos olet tehny sitä aiemminki. eihän sitä tarvi kaikkien nähdä:)

Aijaa! Tosiaan, eihän tuon ikäinen välttämättä tarvitse päivällä sen 8 tunnin aikana rintamaitoa. Eikä maidontulo ala radikaalisti laskea tuollaisen tauon vuoksi? Eli aamusyötöt ja sitten illalla taas...

[QUOTE="jep";22777329]Ei sitä maitoa niin paljon tule että pumpata tarttis. Tossa kohtaa.

Itse menin töihin kun lapsi oli 10kk ja edelleen imetän vaikka lapsi on jo 1,5v. Tässä iässä kun pääasiallinen ravinto on ihan muuta kuin rintamaito, ei ole ollut mitään probleemaa. Ei meillä ole pullosta syötetty mitään, on ilman kun en ole lähellä.

..tarttis varmaan kohta lopettaa.. :)[/QUOTE]

meilläkin jo siinä vaiheessa ettei välttis tarvi. eli ei haittaa vaikka jää välistäki.

olisko tuo 8h ongelma.. mä oon just lopettelemassa vuoden ikäsen imettämistä. täs mietin et pari kuukautta sitte loukkaannuin ja olin sairaalassa yhden illan (7h) ja ennen sinne lähtöä olin imettäny tunti aikasemmin. vauvan oli hoitaja saanu nukkumaan sillä aikaa eli imetin sitten joskus yöllä ku vauva heräs eikä siinä ollu vielä mitään ongelmaa. jos sä illalla pumppaat maitoa (mä en pumppaamalla mitää koskaa oo saanu pumpattua) mitä mies voi lapselle antaa ja imetät sitten heti kun tuut kotiin niin tuskin työpäivn aikana tarvii. tossa vaiheessa kuitnekin se maidon kulutus jo paljo vähäsempää ku lapsi syö kiinteetä ja maito on vaan juomana.
alussa ku vauva syö vaan tissiä olis tuo aika ollu olla veikeempi olla imettämättä

Työharjoitteluun on tosiaan vielä aikaa, joten en osaa hahmottaa mikä on imetystilanne sitten. Ja kyseessä esikoinen, joten aiempaa kokemusta imetyksestä tuon ikäisen kanssa ei ole.

Aijaa! Tosiaan, eihän tuon ikäinen välttämättä tarvitse päivällä sen 8 tunnin aikana rintamaitoa. Eikä maidontulo ala radikaalisti laskea tuollaisen tauon vuoksi? Eli aamusyötöt ja sitten illalla taas...

Ennenkun menin töihin ni lapsi oli tissillä aamulla, päivällä päivemmällä jnejnejne.

Menin töihin, lapsi on tissillä aamulla, heti töiden jälkeen ja siitä sitten miten sattuu. Ja vkl enemmän. Ei ole tosiaan ollut mitään ongelmaa. Lapsi oppi pian sen, että vaikka jäi isänsä kanssa nukkumaan ni noin kl 6 otti huikat että kerkes ennenku lähin. joskus sekin on jäänyt ja silti tavaraa riittää.

syy siihen, että en ole lopettanut on se, että illalla kun tulen kotiin töistä, on _ihanaa_ asettua sohvan kulmaan 10-15 min ja vaan olla pienen kanssa. Voisanoa loppuperheelle, että evvk, nyt just en osallistu. Jos en imettäisi tätä hetkeä ei olis, ei tän ikänen enää istuis 15 min vaan hiljaa mun sylissä ja tuhisis ja tuijottelis silmiin. :)

Heippa!
Minulla 11kk:n ikäinen lapsi, jota edelleen imetän 1-5 kertaa vuorokaudessa. Olen ollut pari kertaa yötäkin pois kotoa ja hyvin on päästy jatkamaan imetystä taas kotiin palatessa. Välillä imetän 5 kertaa päivässä, välillä vain yhden, eikä se maidontulo mihinkään ole lakannut vaikken koskaan pumppaakaan, eli älä sitä murehdi! Kyllä elimistö saa tuotannon käyntiin, vaikka olisi parikin päivää väliä!

[QUOTE="jep";22777410]Ennenkun menin töihin ni lapsi oli tissillä aamulla, päivällä päivemmällä jnejnejne.

Menin töihin, lapsi on tissillä aamulla, heti töiden jälkeen ja siitä sitten miten sattuu. Ja vkl enemmän. Ei ole tosiaan ollut mitään ongelmaa. Lapsi oppi pian sen, että vaikka jäi isänsä kanssa nukkumaan ni noin kl 6 otti huikat että kerkes ennenku lähin. joskus sekin on jäänyt ja silti tavaraa riittää.

syy siihen, että en ole lopettanut on se, että illalla kun tulen kotiin töistä, on _ihanaa_ asettua sohvan kulmaan 10-15 min ja vaan olla pienen kanssa. Voisanoa loppuperheelle, että evvk, nyt just en osallistu. Jos en imettäisi tätä hetkeä ei olis, ei tän ikänen enää istuis 15 min vaan hiljaa mun sylissä ja tuhisis ja tuijottelis silmiin. :)[/QUOTE]

Itsekin koen imetyksen tärkeänä myös juuri läheisyyden vuoksi :) Toki muutenkin. 9kk ikäinen on kuitenkin mielestäni vielä pikkuinen ja mielelläni vielä imettäisin sen ikäistä, jos vain kaikki sujuu.

Kiitos vastanneille! Iso kivi tipahti sydämmeltä :D

minä siis tuo 11 kk:n äiti.
Ei täälläkään ravinnon vuoksi enää imetetä, vaan läheisyyden. Aamuyöllä on ihanaa, kun pieni on iholla kiinni ja tissillä. Eikä hän siitä tosiaan massua täyteen saa, kun noustessa on aina nälkä, mutta tykkää siinä maistella kuitenkin!

Aion imettää niin kauan kun lapsi haluaa, oli se sitten kenen mielestä miten outoa tahansa. Hassua, että joidenkin mielestä on outoa antaa 2-vuotiaalle äidinmaitoa, mutta sitten ei kyseenalaisteta sitä, että annetaankin LEHMÄnmaitoa.

No, kukin tavallaan. Ja meni vähän aiheen vierestä.